Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

"Veel" beweging nodig

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Hylos
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: "Veel" beweging nodig

Ongelezen bericht door Hylos »

Leonie. schreef:Sorry voor de off topic, maar...
Weet iemand nog goede oefeningen te vinden voor 'rust'? Rust in huis, rust bij het trainen, maakt niet uit.
Ik heb laatst een lang stuk gelezen over de hond trainen om rustig naast je te gaan liggen, erg leerzaam!
Ik heb bij Xavi toen gewoon een bak snoepjes of tafel en/of bij de tv neergezet. Elke keer als hij rustig ging liggen of gewoon rustig zat/stond kreeg ie iets lekkers. Hij groef altijd veel in de hoek van de bank als hij moe was.. dat heb ik op deze manier er aardig uit gekregen. Begon met het "af" commando + snoepje en dan om de 5 seconden een snoepje er in en dan dit uitbouwen. Daarna bij de tafel zitten en steeds even naar hem toe lopen als hij braaf lag, even snoepje er in.
Afbeelding
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

lucie schreef: mijn hondjes zijn heerlijk rustig in huis hoor, ik schreef al dat ik bewust heb gekozen voor niet al te hyper-gevallen. ze drentelen ook echt niet de hele dag achter me aan, tenzij ze denken dat er voor hen iets te beleven valt. Maar schijn kan bedriegen; ik zie echt wel verschil tussen rust als in moe/tevreden of kalm maar verveeld. Ik zie hier doodkalme kettinghonden. Je maakt mij niet wijs dat die zo heerlijk rustig zijn omdat ze zich zo vermaken :jank:
Geen dag is hier hetzelfde en ze moeten het maar nemen zoals het komt. Maar dat neemt niet weg dat ze gewoon behoefte hebben aan een bepaald minimum aan beweging, fun en afleiding op welke manier dan ook en dat halen ze bij/met mij. Heb ik nooit zo gewild hoor, was ook een reden om meerdere honden te nemen. Helpt niks. Groot terrein, helpt niks :19:
En toevallig vind ik het ook gewoon leuk om met ze bezig te zijn :tongue:
Ik beweer toch nergens dat ik een mening heb over hoe jouw honden zijn? Ik beschreef alleen een oefening die wij op de hondenschool gedaan hebben om de hond te leren schakelen tussen uiterste opwinding en rust. :19:
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik vind het goed dat men in NL vaak veel moeite doet om honden lang uit te laten, doe ik ook en zal ik ook altijd doen.
Maar vaak denk ik toch wel dat we in NL een beetje doorslaan met de eisen en regels waar je aan moet voldoen wil je bestempeld worden als een goede baas.
Uiteraard is het prima dat er mensen zijn die de tijd hebben om iedere dag 3 uur op een dag te lopen en x aantal keer in de week te trainen, en de honden nooit alleen hoeven laten, maar maakt het je dan automatisch een betere baas?en verdienen de bazen die dat niet kunnen dan eigenlijk geen hond?
Is overigens ook weer een andere discussie, want ik blijf wel van mening dat er rassen zijn die nou eenmaal wel die bezigheid of activiteit nodig hebben om binnen ook tevreden te zijn verder.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Tsja, Csiva kan wel 12 uur per dag lopen. Die heeft een dijk van een conditie en wordt echt niet moe of voldaan van wandelen. Hier lopen ze per dag zo'n 2 uur. 1 lange wandeling van ongeveer 1 uur en dan 2x 25 minuten ofzo en dan nog 2x alleen ff plassen. Maar met dagen dat het alleen maar regent krijgen ze minder. Ik ben van suiker :mrgreen:
Csiva train ik daarnaast nog 1x per week op de club en afhankelijk van het weer 2 a 3x per week thuis. Verder vrijwel dagelijks wat mentale dingetjes. Kunstjes, zoekspelletjes ed. Csiva wordt nl pas voldaan of moe als ze aan het werk mag. Luca en Dumas zal het allemaal worst wezen. Die vinden het wel leuk om soms wat te doen maar slapen eigenlijk vooral in huis. Al speelt Luca ook elke dag zeker 45 minuten met Csiva.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Leonie. schreef:Sorry voor de off topic, maar...
Weet iemand nog goede oefeningen te vinden voor 'rust'? Rust in huis, rust bij het trainen, maakt niet uit.
Ik heb laatst een lang stuk gelezen over de hond trainen om rustig naast je te gaan liggen, erg leerzaam!
Wachten met eten tot jij zegt dat het mag is een goed begin. Zit en blijf en dan 1 stapje weg stappen en weer terug, goed belonen als hondje netjes blijft zitten, na een tijdje kan je dat uitbouwen naar meerdere stappen en ook met af en blijf. Rustig zitten om de riem om te doen en als de deur open gaat, niet uit dominantie maar omdat er alleen leuke dingen gebeuren als de hond rustig is, in het begin beloon je met lekkers, dat kan je later afbouwen als je dat wil. En de oefening die LongFields beschreef is ook een goede!

Zo zijn er een hoop dingen te verzinnen, het belangrijkste is dat jij rustig bent en blijft, ook als het eens mis gaat, en dat je het leuk maakt, dus gaat het goed maak je er een feestje van door blij te zeggen hoe braaf hij/zij is :cheer: en een snoep beloning, ook dat kan je uiteindelijk weer afbouwen naar een normale goedzo of braaf.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Brianne
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Brianne »

Ik heb voor het trainen van rust een variatie van de oefening "relax on a mat" gebruikt. Is vast nog wel ergens te vinden op internet ook. Gevonden, bijv. http://media.wix.com/ugd/d098c3_560368c ... e87ec6.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;. Circuleren verschillende variaties van deze oefeningen op internet. Ik heb alleen nooit een matje gebruikt en ben met iets grotere stappen begonnen, direct neergelegd en niet gewacht tot ze zelf ging liggen bijvoorbeeld.

Werkte perfect hier als pup was het een paar seconden liggen en continu invoeren en als de hond het begrijpt bouw je de frequentie van belonen uiteraard af en de duur van het rustig liggen op. Ik gooide dan ook de voertjes tussen de voorpoten zodat je zelf heerlijk relaxt kan blijven staan n een luie houding, bukken naar de hond toe had bij mij het effect van JEEH actie van de baas, dus zelf blijven staan of zitten en voertjes droppen werkte het beste.

Ik heb dat uitgebouwd naar het "commando" rust= liggen op één heup en verder bepaal je zelf maar wat je doet zolang je maar relaxt. Om te voorkomen dat er alleen maar strak af gelegen wordt en de hond dus alsnog geen rust heeft maar op mij gefocust bleef op een gegeven moment alleen nog voertjes gedropt als ze een andere kant op keek, aan het snuffelen was enz.

Nu kan ik haar eigenlijk op elk moment vragen rustig te gaan liggen, midden in een training, in gesprek met iemand wedstrijd enz. En zo af en toe als ze heel knap blijft liggen valt er nog steeds af en toe een voertje, bijvoorbeeld van de week met training waar de trainster met een speeltje stond te zwaaien naar een andere hond tijdens haar favoriete oefening, dan wil ze super graag mee doen, helemaal gespannen en piepend aan de riem, en ik vraag rust, ze kijkt me aan, diepe zucht, ploft neer en het is goed. Ja dan valt er wel weer eens wat lekkers naar beneden:)

Oefening waar je van hoog energieniveau direct terug vraagt naar laag doe ik ook inderdaad, lekker opfokken met een speeltje en dan opeens rust vragen. En als beloning voor de rust weer lekker gekhuilen, erg leuke oefening idd.
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

"Veel" beweging nodig

Ongelezen bericht door Leonie. »

Lunatic schreef:
Wachten met eten tot jij zegt dat het mag is een goed begin. Zit en blijf en dan 1 stapje weg stappen en weer terug, goed belonen als hondje netjes blijft zitten, na een tijdje kan je dat uitbouwen naar meerdere stappen en ook met af en blijf. Rustig zitten om de riem om te doen en als de deur open gaat, niet uit dominantie maar omdat er alleen leuke dingen gebeuren als de hond rustig is, in het begin beloon je met lekkers, dat kan je later afbouwen als je dat wil. En de oefening die LongFields beschreef is ook een goede!
Deze dingen kan mijn hondje erg goed, maar toch vind ik het een onrustig hondje. Misschien een eigen topic over openen ;)

@Brianne: 'relax on a mat' ken ik inderdaad.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero

Ongelezen bericht door lucie »

LongFields schreef:
lucie schreef: mijn hondjes zijn heerlijk rustig in huis hoor, ik schreef al dat ik bewust heb gekozen voor niet al te hyper-gevallen. ze drentelen ook echt niet de hele dag achter me aan, tenzij ze denken dat er voor hen iets te beleven valt. Maar schijn kan bedriegen; ik zie echt wel verschil tussen rust als in moe/tevreden of kalm maar verveeld. Ik zie hier doodkalme kettinghonden. Je maakt mij niet wijs dat die zo heerlijk rustig zijn omdat ze zich zo vermaken :jank:
Geen dag is hier hetzelfde en ze moeten het maar nemen zoals het komt. Maar dat neemt niet weg dat ze gewoon behoefte hebben aan een bepaald minimum aan beweging, fun en afleiding op welke manier dan ook en dat halen ze bij/met mij. Heb ik nooit zo gewild hoor, was ook een reden om meerdere honden te nemen. Helpt niks. Groot terrein, helpt niks :19:
En toevallig vind ik het ook gewoon leuk om met ze bezig te zijn :tongue:
Ik beweer toch nergens dat ik een mening heb over hoe jouw honden zijn? Ik beschreef alleen een oefening die wij op de hondenschool gedaan hebben om de hond te leren schakelen tussen uiterste opwinding en rust. :19:
't ging mij om het hele stukje over rust creeeren. is hier dus niet nodig.
Afbeelding
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero

Ongelezen bericht door lucie »

Apple schreef:Ik vind het goed dat men in NL vaak veel moeite doet om honden lang uit te laten, doe ik ook en zal ik ook altijd doen.
Maar vaak denk ik toch wel dat we in NL een beetje doorslaan met de eisen en regels waar je aan moet voldoen wil je bestempeld worden als een goede baas.
Uiteraard is het prima dat er mensen zijn die de tijd hebben om iedere dag 3 uur op een dag te lopen en x aantal keer in de week te trainen, en de honden nooit alleen hoeven laten, maar maakt het je dan automatisch een betere baas?en verdienen de bazen die dat niet kunnen dan eigenlijk geen hond?
Is overigens ook weer een andere discussie, want ik blijf wel van mening dat er rassen zijn die nou eenmaal wel die bezigheid of activiteit nodig hebben om binnen ook tevreden te zijn verder.
Ik ben juist blij dat er blijkbaar steeds meer aandacht is voor de behoeften van de hond, die hebben ze namelijk gewoon :schrik: . OOit zijn al die rassen gefokt met bepaalde doeleinden, schapen hoeden, jagen, sledes trekken enz. die taken hebben ze nu vrijwel niet meer maar dat betekent niet dat ze die drang kwijt zijn. Lijkt mij dus logisch dat als je voor een bepaald ras kiest je daar rekening mee houdt.
Heb je niet de tijd / gelegenheid om aan de behoeftes van de hond te voldoen, neem dan vooral een ander ras. Of helemaal geen hond.
t' is geen stuk speelgoed tenslotte dat je tevoorschijn kunt halen als het jou uitkomt of wanneer het mooi weer is. :S:
Sorry, maar ik kan mij er kapot aan ergeren hoe makkelijk sommige mensen een dier nemen en er dan achter komen dat ze er ook wat mee moeten, elke dag. de overvolle asiels spreken voor zich :jank: Ik doel hier op niemand persoonlijk overigens
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Hoe meer je doet, hoe meer je hond gaat vragen. Natuurlijk is er wel een minimale basis dat je hond nodig hebt, maar je bouwt immers ook conditie op.
Als ik werk, gaat Noah 2x 5-10 min naar buiten voor plassen/poepen. Overdag loopt ze los in een roedel honden, einde van de dag is ze moe en wil dan ook heel graag slapen. Als ik zoals vandaag vrij ben, dan loop ik tussen de middag een uur met haar en rond etenstijd 10-30 min (in de zomer langer ivm langer licht). Daarbij train ik normaal 2x in de week met haar. Als ze zaterdagochtend uurtje behendigheid heeft gedaan, dan is ze de hele dag bekaf. Einde van de middag wordt ze pas wakker om weer wat te gaan doen.
De meeste vinden Noah zo een rustige hond, maar die lopen zelf zelden met hun hond :LOL: Voor Noah is denk ik 1,5-2 uur lopen per dag wel echt nodig, anders uurtje trainen of mee naar mijn werk. Dan ligt ze de rest van de dag eigenlijk wel te slapen. Ideaal zo een hond :mrgreen:
Perry en Noah

Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Ik loop ongeveer twee uur per dag met ze. Nog belangrijker dan de lengte van de ronde vinden ze de variatie.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Het is natuurlijk niet zo dat als de hond veel beweegt die meer conditie opbouwt. Je bouwt pas meer conditie op als je meer beweegt. Als je wekelijks de honden 30 uur uitlaat krijgen ze niet ineens meer conditie.
RedPassion

Ongelezen bericht door RedPassion »

Apple schreef:Uiteraard is het prima dat er mensen zijn die de tijd hebben om iedere dag 3 uur op een dag te lopen en x aantal keer in de week te trainen, en de honden nooit alleen hoeven laten, maar maakt het je dan automatisch een betere baas?en verdienen de bazen die dat niet kunnen dan eigenlijk geen hond?
Het ligt wel genuanceerder dan ik het ga stellen, maar er zijn inderdaad veel 'bazen' die wat mij betreft geen hond (of ander dier) verdienen. Ik vind dat er ook gekeken moet worden naar wat het dier verdient. De mentaliteit is veel te veel gericht op dat mensen vinden dat ze 'recht' hebben op een dier, terwijl er in eerste instantie gekeken zou moeten worden naar wat je zo'n dier zelf te bieden hebt.

Ik heb bij mijn ouders thuis altijd honden gehad en vond het vreselijk dat ik de eerste jaren op mezelf geen honden kon houden. Ik had er de tijd en ruimte toen gewoon niet voor, ik kon ze niet bieden wat ze zouden verdienen. En nu betekent dat voor mij echt niet dat ze 3 uur moeten lopen en dat ik altijd thuis moet zijn, maar ik vind het ook niet acceptabel dat er mensen zijn die fulltime werken (en van huis zijn, niet thuis werken dus) en de hond de hele dag maar alleen laten. Vaak is het dan ook 1 hond, met 2 zou ik er al minder moeite mee hebben. Er zijn allerlei oplossingen natuurlijk (uitlaatservice bv.), dus heel zwart-wit is het niet, maar je moet je wel afvragen of het in sommige situaties eerlijk is om een hond te nemen.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Bij Mila gaat het niet sec om de hoeveelheid beweging, maar om samen met mij iets doen. Zij heeft interactie en individuele aandacht nodig. Ze geniet wel van een lange wandeling, maar als we weinig interactie hebben tijdens zo'n wandeling, blijft ze me thuis met een speeltje achtervolgen. Zij wil tussendoor spelletjes doen, apporteren, ergens speuren, commando's opvolgen, etc.
Als we een dag weinig wandelen maar thuis veel spelen en hersenwerkjes doen, is zij net zo voldaan en rustig, terwijl ze ook prima een boswandeling van 4 uur maakt. Maar dat laatste hóeft dus veel minder.

Ik denk dat het dan ook veel meer zit in de quality time die je met je hond kunt hebben, afgestemd op de behoefte van je hond, dan in per se minimaal 2 uur met je hond moeten wandelen. Sommige honden hebben genoeg aan 1 uur wandelen en vermaken zichzelf ook wel prima, andere kunnen hun ei kwijt in trainingen en hebben vooral mentale uitdaging nodig en andere willen gewoon lekker kunnen rennen en vooral buiten rauzen.
Mila wordt in ieder geval nooit echt vervelend of onrustig als we een paar dagen wat minder wandelen, maar wel als ik een paar dagen niet met haar zou spelen of echt samen met haar bezig zou zijn.
petra1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel

Ongelezen bericht door petra1 »

Hier wordt er bijna iedere dag zo'n 2½ tot 3 uur gewandeld, steeds verschillende routes en paden.
Dax en Denzel kunnen op veilige plekken (zandpad) los maar Stef helaas niet.
Zij gaat echt jagen, ze pikt altijd wel een spoor op.
Onderweg strooi ik snoepjes in het gras, die zoeken ze dan met veel plezier op.
Ik probeer het te doen op een moment dat ze even niet kijken want dan moeten ze echt zoeken haha.
Thuis liggen ze meeste tijd te slapen, of we doen een spelletje.
Afbeelding

In loving memory of Denzel, Stef en Dax.
Groetjes Petra en de hondjes
Mirri
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpinschers

Ongelezen bericht door Mirri »

petra1 schreef: Onderweg strooi ik snoepjes in het gras, die zoeken ze dan met veel plezier op.
Ik probeer het te doen op een moment dat ze even niet kijken want dan moeten ze echt zoeken haha.
Wat leuk, ga ik ook doen
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

RedPassion schreef:
Apple schreef:Uiteraard is het prima dat er mensen zijn die de tijd hebben om iedere dag 3 uur op een dag te lopen en x aantal keer in de week te trainen, en de honden nooit alleen hoeven laten, maar maakt het je dan automatisch een betere baas?en verdienen de bazen die dat niet kunnen dan eigenlijk geen hond?
Het ligt wel genuanceerder dan ik het ga stellen, maar er zijn inderdaad veel 'bazen' die wat mij betreft geen hond (of ander dier) verdienen. Ik vind dat er ook gekeken moet worden naar wat het dier verdient. De mentaliteit is veel te veel gericht op dat mensen vinden dat ze 'recht' hebben op een dier, terwijl er in eerste instantie gekeken zou moeten worden naar wat je zo'n dier zelf te bieden hebt.

Ik heb bij mijn ouders thuis altijd honden gehad en vond het vreselijk dat ik de eerste jaren op mezelf geen honden kon houden. Ik had er de tijd en ruimte toen gewoon niet voor, ik kon ze niet bieden wat ze zouden verdienen. En nu betekent dat voor mij echt niet dat ze 3 uur moeten lopen en dat ik altijd thuis moet zijn, maar ik vind het ook niet acceptabel dat er mensen zijn die fulltime werken (en van huis zijn, niet thuis werken dus) en de hond de hele dag maar alleen laten. Vaak is het dan ook 1 hond, met 2 zou ik er al minder moeite mee hebben. Er zijn allerlei oplossingen natuurlijk (uitlaatservice bv.), dus heel zwart-wit is het niet, maar je moet je wel afvragen of het in sommige situaties eerlijk is om een hond te nemen.
Maar is dat niet een beetje een idee wat heel erg leeft in NL?
Als ik kijk naar België is het juist weer vaak belangrijker dat je een flinke tuin hebt, dan hoe vaak je thuis bent of hoe lang je loopt. En in andere landen is het weer heel normaal om überhaupt niet te wandelen met honden.
Ik snap je punt overigens hoor, al denk ik dat honden met baasjes die fulltime werken het niet automatisch slechter hebben dan andere honden
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

lucie schreef: 't ging mij om het hele stukje over rust creeeren. is hier dus niet nodig.
Dat is fijn. Maar ik plaatste het ook niet als tip aan jou, maar als algemene tip.
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Wat is veel? Dieber loopt dagelijks 2 keer in de roedels mee, dit is erg vermoeiend voor haar. Ze moet haar bus en haar vrouwtje delen. Daarnaast moet ze alles in de gaten houden en van alles en nog wat regelen ( niet dat ze alles mag regelen). 'S avonds thuis doen we nog wat zoekspelletjes. Op de dagen dat ik niet werk loopt ze meestal minder lang maar dan doen we veel zoekspelletjes tijdens het lopen.
Ik merk bij haar dat het vooral om genoeg prikkels gaat en niet om de tijd of afstand. Ik kan makkelijk 3 dagen achter elkaar 30 km met haar gaan lopen, lichamelijk wordt ze daar niet moe van terwijl een korte wandeling met veel prikkels er voor kan zorgen dat ze moe is. Een dag met weinig prikkels kan maar 2 dagen achter elkaar niet dan wordt ze vervelend in huis en gaat buiten uitvallen naar van alles en nog wat.

Daan is zijn jonge jaren vond een lange wandeling nou niet echt geweldig. Een hele dag rondstruinen en muizen vangen was het helemaal. Een paar keer per dag samen spelen en dan 4 keer krantjes lezen in de buurt vond hij ook erg leuk. Maar wandelen was echt niet zijn ding. Hij liep dan gewoon achter je benen aan.

Elke hond heeft zijn eigen behoeftes en daar moet je aan voldoen. Hoe meer je met ze doet hoe meer ze nodig zullen hebben om voldaan te zijn.
Afbeelding
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Wat is veel? Dieber loopt dagelijks 2 keer in de roedels mee, dit is erg vermoeiend voor haar. Ze moet haar bus en haar vrouwtje delen. Daarnaast moet ze alles in de gaten houden en van alles en nog wat regelen ( niet dat ze alles mag regelen). 'S avonds thuis doen we nog wat zoekspelletjes. Op de dagen dat ik niet werk loopt ze meestal minder lang maar dan doen we veel zoekspelletjes tijdens het lopen.
Ik merk bij haar dat het vooral om genoeg prikkels gaat en niet om de tijd of afstand. Ik kan makkelijk 3 dagen achter elkaar 30 km met haar gaan lopen, lichamelijk wordt ze daar niet moe van terwijl een korte wandeling met veel prikkels er voor kan zorgen dat ze moe is. Een dag met weinig prikkels kan maar 2 dagen achter elkaar niet dan wordt ze vervelend in huis en gaat buiten uitvallen naar van alles en nog wat.

Daan is zijn jonge jaren vond een lange wandeling nou niet echt geweldig. Een hele dag rondstruinen en muizen vangen was het helemaal. Een paar keer per dag samen spelen en dan 4 keer krantjes lezen in de buurt vond hij ook erg leuk. Maar wandelen was echt niet zijn ding. Hij liep dan gewoon achter je benen aan.

Elke hond heeft zijn eigen behoeftes en daar moet je aan voldoen. Hoe meer je met ze doet hoe meer ze nodig zullen hebben om voldaan te zijn.
Afbeelding
petra1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel

Re:

Ongelezen bericht door petra1 »

Mirri schreef:
petra1 schreef: Onderweg strooi ik snoepjes in het gras, die zoeken ze dan met veel plezier op.
Wat leuk, ga ik ook doen
Het is echt leuk hoor!
Je ziet ze dan afentoe verbaasd kijken van: hoe komen die snoepjes hier nou te liggen :denken:
Maar ze zijn dan wel weer even lekker bezig en worden er erg blij van.
Afbeelding

In loving memory of Denzel, Stef en Dax.
Groetjes Petra en de hondjes
RedPassion

Ongelezen bericht door RedPassion »

Apple schreef: Maar is dat niet een beetje een idee wat heel erg leeft in NL?
Als ik kijk naar België is het juist weer vaak belangrijker dat je een flinke tuin hebt, dan hoe vaak je thuis bent of hoe lang je loopt. En in andere landen is het weer heel normaal om überhaupt niet te wandelen met honden.
Ik snap je punt overigens hoor, al denk ik dat honden met baasjes die fulltime werken het niet automatisch slechter hebben dan andere honden
Nee, zo bedoelde ik dat ook niet. :) Het fulltime werken was een voorbeeld van iets dat gewoon niet ideaal is voor honden. Daar zijn gelukkig oplossingen voor zoals een uitlaatservice (of inderdaad een flinke tuin/buitenkennel), maar ik doelde meer op dat het dan (in Nederland tenminste) ook nog gangbaar is om het dier dus 8-9 uur binnen te houden. Soms zelfs in een bench al die tijd. Aangezien je 's nachts ook nog een uur of 8 slaapt is de hond al die tijd weer alleen/in de bench en dat vind ik echt te veel. Maar dat was slechts een voorbeeld. Er is niet 1 vaste regel voor hoe het 'moet' en wanneer je het goed doet. Ik wilde er vooral me mee zeggen dat ik regelamtig zie dat mensen dieren nemen omdat het voor henzelf zo leuk is, maar dat ze het dier eigenlijk te weinig tijd/ruimte/vul maar in kunnen bieden.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Hier mogen ze bijna elke dag zo'n drie kwartier uitrazen. Plus de gewone plas/poep rondjes. Benno scharrelt tijdens die rondes wat rond en piest zich het schompus. Jip en Ziva rennen als dolle hyena's achter elkaar aan en na 20-30 min verandert dat in snuffelen. Na zo'n wandeling zijn ze niet kapot maar wel voldaan. Jip en Ziva trainen ook nog regelmatig en dan zijn ze wel echt moe.

Ze kunnen ook prima een dagje met minder. Daarna willen ze wel graag weer. in huis zijn ze ook gewoon lekker rustig :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

_Leonie schreef:
Manu schreef:
Thomas schreef:
Manu schreef:laat ik hem 10 minuutjes plassen.
:80: Manu toch!
Met kleine tussenpozen. Overal geurvlaggen uitzetten voor de loopse vrouwtjes :pffff: Helaas heb ik zo'n hond die 10x op 500 meter plast omdat ik veel te inconsequent ben :jank:
Neem een teef. Eén keer plassen en klaar. :engel:
dat gaat over als ze loops worden...... :ugh:
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

wij lopen niet iedere dag een lange wandeling.
ik probeer 3 tot4 x per week de lange wandeling te doen omdat Sookie dat erg lekker vind en het goed is voor Harley zijn lijntje maar Harley kan niet vaker mee ,ik moet ook nog werken en een huishouden doen dus vaker zit er meestal niet in.
Wel probeer ik ze elke dag even los te laten lopen,dus ook als we geen lange wandeling doen toch even kort het strand op dat het explosieve er even uit kan.
op de dagen dat we lange wandeling hebben dan lopen we bij elkaar zo'n 2,5 uur waarvan de lange wandeling 1,5-2 uur is.
Op andere dagen is dat 1,5uur bij elkaar,dan zijn het echt korte rondjes en even rennen op het veld of strand.
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Hier doen we 's ochtends 2 tot 3 uur wandelen. Hangt een beetje af van het weer en waar we zin in hebben.
Maar dat is gemiddeld een ronde van 8 - 13 kilometer. Ze is een echte 'struiner' en ook als we met haar vriendjes oplopen dan wil ze het liefst gewoon samen lopen. Spelen ook wel hoor tussendoor wat maar niet zo veel als ik andere honden zie doen.
's Middags krijgt ze of een korte plasronde, of ze wil ergens muizen graven ofzo, dan zijn we soms een uurtje weg.
's Avonds altijd een korte plasronde.

Verder houden we haar tijdens wandelingen of thuis ook wel bezig met training (apport, speuren, gehoorzaamheid) en spelletjes.
Ongeveer één keer per week rent mijn vriend met haar een halve marathon, dat is dan in plaats van de lange ochtendronde.
Eén keer per week ongeveer doen we ook een rustdag met dus kortere rondes. Soms kiest ze die zelf uit bijvoorbeeld als er echt veel regen valt.
Ook mag ze regelmatig zelf kiezen waar we heen gaan 's ochtends. Dan wil ze meestal een uur muizengraven. Of een ronde langs de huizen van een paar vriendjes van haar.
In de zomer doen we 's middags eigenlijk altijd een korte ronde, dan wil ze het liefst overdag in de tuin luieren.

Met haar teenblessure moest ze vorig jaar ook wel eens een paar dagen echt rustig aan doen en niet loslopen. Dat ging eigenlijk prima als je haar geestelijk iets meer bezig hield. Dus aan de ene kant lopen we wel veel met haar en dat vindt ze heerlijk, ook hele dagtochten dan geniet ze echt. Maar ze kan ook even een paar dagen met minder.
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

Ik denk dat het heel erg aan de hond zelf ligt. De ene hond neemt met weinig genoegen en de ander wordt knettergek als er een dag niks gedaan wordt.
Mijn Hera moest echt iedere dag flink kunnen rauzen, hetzij echt rennen hetzij geestelijke bezigheden. Deden we een dag niks dan vloog ze bewijs van spreken tegen de muren op omhoog. Dan was ze ook nog feller naar de andere honden.
Cash kan rustig een paar dagen weinig doen, hij wordt daar niet anders van.

Het verschilt hier gewoon heel erg hoeveel beweging ze krijgen. De ene dag heb ik het heel druk met de kinderen en afspraken en moeten ze het doen met wat poep en plasrondjes en andere dagen wandel ik 2x op een dag uitgebreid met ze.
Ik doe niet aan iedere dag zoveel minuten/uren wandelen. Ik wandel wat me uitkomt. De ene keer wandel ik ook alleen maar, de andere keer doe ik onder het wandelen spelletjes.
We hebben nu een mechelteefje van 8 maanden naast Cash (Woopy is overleden) en ook zij kan rustig een dagje met minder toe. Moet zeggen dat zij en Cash in huis ook veel spelen of in de tuin.
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
primera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bullterrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door primera »

Hier verschild het wel, ik probeer zoveel mogelijk te doen met mijn hond. Maar ik heb ook twee jonge kinderen die niet elke dag vrolijk een heel eind willen meelopen (storm en regen vinden ze echt niet altijd even leuk). Ik probeer minstens een keer per dag een lang stuk te lopen en twee gemiddelde rondjes. Zijn ook dagen dat die naar de sloot loopt poept en plast en naar binnen wil (ja en probeer maar wat te verzinnen als een bull in zijn ankers gaat, dan gaat die ook volop in de ankers als een blok beton). Bij een paar dagen minder beweging ga ik het wel flink merken, word die vervelend buiten en ontzettend druk binnen... Dan zijn het wat meer lange wandelingen voordat ik hem naast de fiets doe (soms ben ik net zo eigenwijs als mijn hond, dan gooi ik hem gewoon naast de fiets... Maar dan is elk verkeersbord/ plastic wapperend zakje of iemand op de golfbaan echt mega gevaarlijk :P )
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Wij geven in huis heel veel rust, binnen is niet om te spelen maar voor de rust.
Daar beginnen we al heel jong mee, ik vind dat erg belangrijk. Anders heb je honden die hun rust niet kunnen vinden en dat is vervelend, voor zowel de hond als voor de baas.
Daarom ben ik ook erg van de rituelen, dat geeft ook rust. En we praten niet constant tegen ze, ook een puntje, veel mensen doen dat wel. Negeren is echt moeilijk voor veel mensen.

Verder lopen ze hier tweemaal lang, en dat is dan totaal meestal zo 1,5-2 uur.
Plus nog korte plassen, maar die tellen niet vind ik.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik denk dat het inderdaad van hond tot hond verschilt, dat routine heel belangrijk is en dat je rust in kan bouwen door een hond op door jou bepaalde tijden gewoon straal te negeren.

Als ik met jonge Jack geen flinke ochtendwandeling deed omdat het regende ofzo :roll: , dan kwam ik 's middags thuis en stonden alle meubels ergens anders, of had hij bergen gebouwd van al onze schoenen en/of had hij ergens iets van vreten gevonden en lagen er een lege verpakking verstopt onder zijn bed. Jack moest echt elke dag voldoende actie hebben om ook die rust te kunnen pakken.

Lilo heeft nooit meer iets gesloopt nadat ze eindelijk los kon rennen, maar Lilo vindt het ook best als we een dag of wat alleen korte rondjes doen, die voegt zich heel makkelijk.

En Toto verbaast me. De eerste dagen slapen nieuwe honden natuurlijk vrij veel, maar hij kan echt uuuuren liggen dutten, en de beweging is tot dusver beperkt tot twee aangelijnde rondjes van een uurtje ofzo, twee korte plasrondjes en een paar keer per dag intensief spelen in huis. Ik verdenk hem ervan dat hij wat Galgo-bloed heeft naast zijn podencopower. :mrgreen:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”