Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

"Veel" beweging nodig

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Wolfsblut
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: "Veel" beweging nodig

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Hier 6 maal per dag. Waarvan 4 maal ca 15 minuten en 2 langere rondes van ca 3 kwartier. Die lange wandelingen zijn er helaas flink bij in geschoten. De Teckel wil meestal niet, zeker niet als het nat is. Dan rent ze naar huis. Als het droog is en ze heeft geen zin om verder te lopen dan gaat ze op de stoep zitten en blijft wachten tot ik met Lut terug kom. Maar als ze een haas ruikt is ze weg en kan ik haar gaan zoeken. Als tussendoortje zet ik de teckel even op de binnenplaats, maar poepen en plassen doet ze toch het liefste op de keukenmat. Lut komt me dat wel altijd direct melden, dan moet ik mee om te kijken wat Fleurtje gedaan heeft.
In de zomermaanden zijn we actiever dan gaan we ook naar natuurgebieden.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
DaniBanani
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising husky/herder

Ongelezen bericht door DaniBanani »

lucie schreef: Een uur vind ik weinig, zeker als er verder niks mee gedaan wordt. Ligt de hond zich dus 23 uur te vervelen :cry:
uitzonderingen daargelaten natuurlijk
Ja, want er kan niet in huis worden gespeeld en geknuffeld natuurlijk. :roll: Als je 2 uur loopt zoals jij eerder schreef dan blijven er ook nog 22 uur over hoor, dat ene uurtje kan er dan ook nog wel bij. Persoonlijk zie ik liever iemand die dagelijks een uur wandelt en daarbij intensief met de hond bezig is en thuis ook nog e.e.a. met 'm doet dan iemand die een hond 3 uur per dag achter zich aan laat sjokken en verder moet 'ie in zijn mand. Je kan gewoon niet zeggen dat x aantal minuten slecht is en xy goed, er spelen hele andere variabelen mee.
Afbeelding
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door *Skye* »

Ik heb een border collie en iedereen denkt dat ik uren per dag moet lopen en de rest van de dag met een hyperdepieper hond in huis zit die de hele dag tegen het plafond aan vliegt. Het is altijd het eerste wat mensen zeggen. Ik ben geen expert, maar ik weet wel dat wij met Skye juist veel op rust hebben getraind toen hij nog een jonge pup was. Als ik eens een dag 4x een kwartier loop is het prima voor hem. Dat is niet het gemiddelde wat we doen, maar het kan best. We kunnen ook makkelijk een wandeling van 3 uur maken en dat vind hij ook leuk. Gemiddeld denk ik dat we ongeveer 1u45m wandelen met hem en dat is meer dan genoeg. Op het moment even geen training en het lijkt wel alsof het hem alleen maar goed doet.

We zijn een keer een weekend weg gegaan met vrienden en een vriend van ons is aan het nadenken over wat voor hond hij zou willen. Hij zei onderweg in de auto dat hij border collies wel leuk vind, maar dat hij ze zo druk vond in huis. Na dat weekend was hij wel om aangezien Skye bijna de hele tijd ligt te slapen als je hem gewoon met rust laat. Hij is wel altijd in voor een spel of een wandeling, maar dat vind ik alleen maar leuk.

Aan de andere kant ben ik van mening dat een labrador, golden retriever of een jack russel net zo veel nodig heeft als wat ik met Skye doe.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Manu schreef: Dus ik kom veel hondeneigenaren tegen. En nou, ze hadden van het weekend toch zo heerlijk lang gelopen. Wel een úúr in het bos. Eh..
En waarom is dat niet lang? Dat jij uren sjokt betekent niet dat een uur voor andere mensen ook weinig is. :wink: Misschien mag die hond daarna wel de hele dag mee op visite, of speelt thuis in de tuin met de kinderen.

Ik vind een uur wandelen voor mij wel lang. Veel langer stevig doorwandelen kan ik ook niet. En voor Ayleen genoeg: een uur bos helemaal los, geurtjes, met andere honden spelen, eventueel een bal mee. En ze is voldaan. En ze is echt geen luie hond.
Laatst gewijzigd door _Leonie op 28 jan 2015 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ik wandel maar zelden. 's morgens gaan ze mee naar de paarden, 's avonds in het weekend ook.
En dat is het zowat.
Echt wandelen noem ik dat overigens niet.
Wandelen is in het bos of strand en dat gebeurt zelfs niet maandelijks denk ik :wink:
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Kruimel53 schreef:En verder is het hier in huis niet saai :pffff: ook als er niet gewandeld wordt. Er komen postbezorgers, er zitten katten in de tuin (eigen) en kippen die van alles doen, de mensen zijn met dingen bezig en verkassen van de ene kamer naar de andere zodat je weer mee moet ... ze komen soms gewoon niet aan slapen toe :boos:
:LOL:
mim
Zeer actief
Mijn ras(sen): Aussie en een Teckel

Ongelezen bericht door mim »

Ik tel geen uren of kwartieren met mijn honden. Ze gaan mee met de dagelijkse dingen en met de paarden. Diesel wil af en toe niet mee, dus blijft ze thuis. Vaak zijn ze denk ik 6 uur onderweg en soms 1 uur. Daar bij worden ze een normaal rondje uitgelaten om te poepen en plassen. Als ik aan het werk ben rommelen ze ook in de ronte.
Afbeelding

Groetjes Mirjam, Smokey en Filou
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Mijn honden hebben meer nood aan mentale activiteit dan aan fysieke. Dat "veel beweging" is wat mij betreft dus een onvolledig advies.
Een uur speuren is minder arbeidsintensief dan een uur fietsen en toch krijg ik mijn honden meer voldaan met dat eerste.
Dat werkhonden maar moeilijk met een dagje minder kunnen vind ik ook wat overdreven, mijn honden hebben het op dagen dat ik migraine heb ook maar te doen met... helemaal niets. En dat kunnen ze prima.

Soms lijkt het net of je moet fulltime thuis gaan ziten om een hond te kunnen onderhouden.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

DaniBanani schreef:
lucie schreef: Een uur vind ik weinig, zeker als er verder niks mee gedaan wordt. Ligt de hond zich dus 23 uur te vervelen :cry:
uitzonderingen daargelaten natuurlijk
Ja, want er kan niet in huis worden gespeeld en geknuffeld natuurlijk. :roll: Als je 2 uur loopt zoals jij eerder schreef dan blijven er ook nog 22 uur over hoor, dat ene uurtje kan er dan ook nog wel bij. Persoonlijk zie ik liever iemand die dagelijks een uur wandelt en daarbij intensief met de hond bezig is en thuis ook nog e.e.a. met 'm doet dan iemand die een hond 3 uur per dag achter zich aan laat sjokken en verder moet 'ie in zijn mand. Je kan gewoon niet zeggen dat x aantal minuten slecht is en xy goed, er spelen hele andere variabelen mee.
Dan heb je niet goed gelezen :neenee:
Ik wandel twee uur:los door de bossen rennen, niks sjokken
Daarnaast ook nog van alles met ze om ze fysiek en mentaal bezig te houden
tot slot is het niet in de mand maar op het erf, bos of veld (tenzij ze dat niet willen).
Knuffelen is nou niet bepaald een activiteit en dat gaat trouwens de hele dag door hier want ik ben meestal thuis.

Tuurlijk gaat het niet om minuten tellen alleen. Het gaat om het totaal plaatje waarin de hond wordt beziggehouden, actief kan zijn of op zn minst iets te doen heeft :U:
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

En binnen een ras kunnen ook nog grote verschillen zitten.
Tenzin heeft altijd zin om te wandelen en Misty vindt eigenlijk alleen de boswandelingen leuk.
Senghe zit er een beetje tussenin.
Gemiddeld lopen ze hier 2 uur op een dag en zijn verder graag buiten in de tuin.
Afbeelding
DaniBanani
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising husky/herder

Ongelezen bericht door DaniBanani »

Ik zeg toch niet dat jij met je honden sjokt en verder niks doet? Niet zo persoonlijk betrekken, als ik het over jou heb dan schrijf ik dat er wel duidelijk bij. :wink:
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik denk zelfs dat als mijn hond mocht kiezen, ze elke dag wandelen wel zou opgeven, voor op een boerderij/vrijstaand huis wonen. Lekker buiten snuffelen op je eigen erf, naar de dieren kijken, met de boer/baas mee, kijken wat die zoal doet. En op zondag naar het bos met andere honden spelen en keer op een avond trainen. :ok:
Zou een goede erfhond zijn, wat dat betreft. Op die koeienpoep na, haha.
Thomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Thomas »

Ik heb het opzich prima gebalanceerd. Binnen is het echt een couchpotato, terwijl ze buiten heerlijk actief is. 's ochtends een kwartiertje, 's middags een half uurtje, na het eten een half uurtje en 's avonds laat een kwartiertje. Daarnaast gaat ze twee keer per week met de uitlaatbus mee, waar ze altijd voldaan uitgeput van weer komt. die komt dan de eerste 4 tot 5 uur niet meer van haar plek af, en na het eten tot 's avonds laat weer door slaapt.

Inmiddels is ze bijna 9, maar dit deden we ook toen ze in de prime van haar leven zat hoor. Dan zonder de uitlaatbus, maar met wandelingen naar bussloo e.d.
Afbeelding
lucie
Zeer actief

DaniBanani schreef:Ik zeg toch niet dat jij met je honden sjokt en verder niks doet? Niet zo persoonlijk betrekken, als ik het over jou heb dan schrijf ik dat er wel duidelijk bij. :wink:
je schrijft: Als je 2 uur loopt zoals jij eerder schreef ; dit leek mij tot mij gericht.
doet er verder niet toe want ik ben het met je eens dat als je het alleen beperkt tot een paar suffe rondjes, er dus nog een hele lange dag overblijft voor de hond. Dus toen ik nog in Nl woonde en ik wel 4-5 uur per dag met ze bezig was, en mensen mij zieden dat ze dat wel heel erg veel vonden, dan antwoordde ik steevast: dan blijven er dus nog altijd 19-20 uur over waarin ze niets te doen hebben :F:
Afbeelding
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Vind jij echt dat een hond niks te doen heeft in die uren dat jij er niet mee bezig bent?
Hier vermaken ze ook zichzelf en elkaar.
lucie
Zeer actief

lets have fun schreef:Vind jij echt dat een hond niks te doen heeft in die uren dat jij er niet mee bezig bent?
Hier vermaken ze ook zichzelf en elkaar.
helaas wel ja :(:
mijn honden hebben hier alle ruimte en elkaar maar doen daar errug weinig mee. Ze zijn waar ik ben, punt. Lizzy is sowieso liever lui dan moe en ligt de hele dag te pitten tot we wat gaan doen. Soms als ik in de tuin bezig ben gaat ze mee, op muizenjacht.
maar de herders moeten vermaakt worden, vooral Mecheltje Amber. En ik geef daar echt niet altijd aan toe hoor!
En van alle opvanghondjes die ik hier heb gehad waren er maar zeer weinigen die zelf wel eens iets ondernamen. de rest wachtte keurig af :80:

Overigens doelde ik met deze uitspraak op de situatie dat ik nog (grotendeels) in Nederland in een flat zat. Buiten wat ik dan met ze deed, hadden ze ook echt niks te doen.
Afbeelding
Thomas
Zeer actief

Ongelezen bericht door Thomas »

Als die van mij niets te doen heeft, gaat ze slapen. Als ze wel wat wil doen komt ze met een speeltje naar me toe. Dan speel ik even met haar, of ik geef haar een kauwbotje, of ik knip een gat in een emmertje en gooi er een paar brokjes in. als ze voldoende mentaal geprikkeld is gaat ze weer lekker liggen.
Afbeelding
Brianne
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Brianne »

Ik heb een Aussie, ook een ras dat bekent staat om veel energie, maar hoewel ze elke dag 4 uur wandelen zeker heel prima zou vinden gaat dat niet lukken hier:) Door de week gaat ze vaak twee dagen naar de dagopvang, dan is ze dus wel de hele dag in de weer. Maar de andere dagen van de week ben ik weg voor mijn werk of ik werk thuis en dan wordt ze overdag wel uitgelaten en ik loop in de ochtend een 20 minuutjes maar meer ook niet, ze kan wel altijd de tuin in en een rondje stoeien met de andere hond gebeurt dus ook geregeld. Ook loopt ze altijd mee als ik de paarden ga doen en kan dan lekker rauzen in de wei en muisjes graven. Geregeld gooi ik dan eens een balletje en dan is mevrouw best wel weer even tevreden.

Wèl train ik vaak met haar voor mezelf 's-avonds en één avond op de club, of we doen wat zoekspelletjes, trucjes aanleren enzovoort. Als ik dat oversla merk ik het wel goed, dan gaat ze wel aan de stuiter. Maar dat is dus niet zozeer veel beweging als mentale inspanning én individuele aandacht die ze nodig heeft. Ik zorg er dus wel voor dat we iedere dag iets doen, maar dat is zeker niet altijd wandelen of fietsen. In het weekend gaan we dan lekker uitgebreid wandelen, trainen of op wedstrijd en dan is ze maandag meestal weer helemaal tevree met een rustdagje:)

Veel beweging kan wat dat betreft inderdaad een verraderlijke uitspraak zijn denk ik. in ieder geval bij mijn hond is beweging absoluut belangrijk, maar aandacht en mentale uitdaging nog meer. Dus ik ben wel in de week een behoorlijk aantal uren met haar bezig, maar dat is dus niet altijd in beweging.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik loop met mijn labradors 2 keer een uurtje en 2 keer een kwartiertje.
2.5 uur in totaal dus en dat is prima.
Soms maken we een langere wandeling van 2 uur maar dat is eerder regel dan uitzondering.
Voor de gemiddelde hond vind ik dit meer dan genoeg, het lijkt wel of steeds gekker moet, daar doe ik niet aan mee.

Jack en Jones zijn dan wel ook labjes maar dat zijn pittige werkhonden en hebben wel meer nodig, of vooral: die hebben geestelijke uitdaging nodig en dat doen ze graag full speed :F:
Jack en Jones gaan dus bijna dagelijks apart mee voor trainingen.
Hebben we geen training in groepsverband dan train ik zelf met ze en aangezien ze dan met z'n 2en zijn en ik maar alleen laat ik ze lijnen lopen.
Ik gooi 50 dummy's op een weiland en loop met ze naar de andere kant.
Dan mogen ze er 1 voor 1 eentje ophalen in allerlei variaties, gewoon rechtdoor, stukje dirigeren, slootje ertussen etc.
Vaak doe ik dit een aantal keer en zo rennen ze dus een uur full speed + moeten ze nadenken want ze moeten wel mijn aanwijzingen volgen.

Ze kunnen trouwens allemaal makkelijk met een dagje (of meerdere dagen minder).
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

_Leonie schreef:
Manu schreef: Dus ik kom veel hondeneigenaren tegen. En nou, ze hadden van het weekend toch zo heerlijk lang gelopen. Wel een úúr in het bos. Eh..
En waarom is dat niet lang? Dat jij uren sjokt betekent niet dat een uur voor andere mensen ook weinig is. :wink: Misschien mag die hond daarna wel de hele dag mee op visite, of speelt thuis in de tuin met de kinderen.

Ik vind een uur wandelen voor mij wel lang. Veel langer stevig doorwandelen kan ik ook niet. En voor Ayleen genoeg: een uur bos helemaal los, geurtjes, met andere honden spelen, eventueel een bal mee. En ze is voldaan. En ze is echt geen luie hond.
In mijn optiek is dat niet lang. Maar dat is dan dus ook mijn hele punt. Als je een vraag op een forum beantwoordt met: dit ras heeft veel beweging nodig. Wat bedoel je dan?
Volgens mij zegt het lang niet altijd wat. Dus we bedoelen hetzelfde. Wat voor mij lang is, is voor een ander misschien een schijntje. Of juist een pokke eind.
Volgens mij hoef je geen topsporter te zijn voor een actief ras.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Dat het ras uren beweging nodig heeft, zegt niet dat de individuele hond ook veel beweging nodig heeft. Kay is een hele luie Border Collie. Nu heeft hij altijd veel mogen bewegen, maar hij doet ook niet moeilijk als het er niet is. Grappig is dat wij regelmatig gewoon een dag erop uittrekken. Heupgordels, lijntje, rugzakje en we duiken hier het bos wat verder in dan normaal. De Border Collies werden na 2 uurtjes alleen maar drukker, terwijl de Schotse Collies het na 2 uur toch echt rustiger aan gingen doen. Ook die Schotten ging verder prima mee, maar op een rustiger tempo, terwijl de Borders maar bleven rennen, vliegen en draven.

Op het moment vind ik dat ik te kort schiet door werk. Gelukkig vangt mijn man een heel stuk op, want tja het is donker en ik nachtblind. Waar ik voorheen nog wel eens buitenbereik van straatlantaarns durfde te wandelen, durf ik dat nu niet meer. Maar goed, in de ochtend lopen ze momenteel driekwartier tot een uur. Als ik vroege dienst heb dan is er om 6 uur in de ochtend ook nog een plasronde. In de middag proberen we nog een keer driekwartier. In de avond een half uur en dan nog 10 minuten plasronde. Het is beduidend minder dan het was, maar het blijft al weer langer ligt, dus strak duiken we makkelijker weer ook in de avond het bos in.

Daarnaast train ik 2 x per week behendigheid.
Voorheen fietste ik veel met Kay. Lekker racen door een natuurgebied (en niks draven, gewoon hard gaan) een 1,5 uur. Ging hij naast de fiets mee naar stal enkele reis 40 minuten en ging zo ook een uurtje meer op buitenrit. Ben echter met paardrijden gestopt vanwege tijd.

En we maken dus regelmatig een langere wandeling of trekken er een gehele dag op uit. Gewoon als ik er zin in heb.

En conditie. Iemand die 3 x per week 5 km gaat hardlopen, kan niet zo maar ineens meer lopen of meer lopen nodig hebben omdat hij 'conditie' opbouwen. Conditie opbouwen heeft niks te maken met honger naar meer. Hij houdt het makkelijker vol, maar dat zegt niet dat een hond moe en voldaan is en dat het lichaam daarna ook echt rust nodig heeft. Broodje aap en iedereen snapt het als je het naar menselijke termen terug zet. Want dierenconditie is niks anders dan mensenconditie.

Overigens heb ik dus een luie border collie. Die overigens als je wat doet superactief en druk is. Mijn teef is daar en tegen onstuitbaar in huis. En heeft echt haar beweging nodig, anders springt ze echt uit haar veel. 4 x per dag aangelijnd en het gaat helemaal mis hoor.

Ik met mijn 11 kilo terrier maakte ik dagtochten of trok ik enkele uren met fiets erop uit. Dat vond met gewoon zielig terwijl die hond het geweldig vond. Een kleine hond hoeft schijnbaar niet veel te bewegen... :U: Hij liep de Schotse Collies, maar ook de Duitse Herder eruit hoor, ook naast de fiets. Niet omdat hij betere conditie had, maar een enorme wilskracht en zeker niet onder wilde doen voor de anderen haha.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik denk dat het vooral aangeeft dat een hond het wel echt nodig heeft.
In mijn opinie dus een hond die als je ze twee dagen minder geeft, ze dus binnen heel druk of vervelend worden, gewoon puur omdat ze hun beweging en uitdaging voor de dag niet hebben gehad
Ik doe in het weekend ook altijd veel meer, zoeken we leuke wandel plekken op, gaan op bezoek her en der etc.
Maar doordeweeks is het gewoon minder, en Apple is dus een hond die daar prima mee kan leven. Ze wordt er dus niet vervelend of meer energiek van als ik doordeweeks minder doe.
Een hond die veel beweging nodig heeft, zoals een BC of een husky in mijn beleving, moet dus echt die beweging krijgen, anders worden het binnen vervelend rakkers op den duur.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik ben stiekem best jaloers op mensen met een luie hond, haha. Ik heb Beau nog nooit(!) lui gezien. Wel moe, maar zelfs dan op ieder moment klaar voor actie. Hij is het type hond dat als je opstaat, hij dorect met een pretbek naast je staat: watgaanwedoenwatgaanwedoen? Ook nu hij 11,5 is. Ook na vier uur wandelen. Je moet er van houden :) Ik snap wel dat sommigen daar niet van houden.

Als ik een uur wandel vind ik dat kort. Vanaf twee uur wordt het pas serieus. Maar soms doet hij het ook maar mooi met een uur, bijvoorbeeld bij pokkeweer of mijn eigen luiheid.
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Nou ik heb juist omgekeerd. Mensen zeggen handig zo,n klein hondje hoef je niet zo vaak mee uit. En in het begin waren er echt mensen die opkeken toen ik de brug over was dat ik zo ver liep met hem en dan was ik nog maar net begonnen dt was in de eerste tien minuten van een anderhal uur durende wandeling. Alsof een klein hondje niet lekker even buiten wil snuffelen en even wil rennen.

Ik denk dat Toots meer beweging nodig heeft dan een gemiddelde grote hond. Hij heeft veel energie en dat moet hij toch ergens kwijt.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Tja, ik kan geen uren lopen. En ik heb tegenwoordig buiten de weekenden ook geen auto tot mijn beschikking dus ik zoek het in andere activiteiten dan alleen lopen en ik probeer daar veel afwisseling in aan te brengen. Op een goede dag doe ik meer, op een slechte dag minder. We lopen, fietsen, apporteren, trainen, ik kies iedere keer een andere route en ander speelgoed en andere oefeningen (soms ook niks). Ze vindt het heerlijk om te graven, snuffelen, zoeken, zwemmen etc etc. Het is genoeg, ze is voldaan en op mindere dagen is ze ook niet lastig, zolang ze maar bij mij mag zijn, vindt ze het goed.

Maar mijn vriendin heeft een hond die zich niet zo goed zelf vermaakt en dat is een stuk lastiger. Zij moet echt uren lopen en fietsen en de hond veel bezig houden om hem een beetje moe te krijgen. Zo'n hond zou het bij mij dus echt niet naar z'n zin hebben.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Hilde schreef:Ik ben stiekem best jaloers op mensen met een luie hond, haha. Ik heb Beau nog nooit(!) lui gezien. Wel moe, maar zelfs dan op ieder moment klaar voor actie. Hij is het type hond dat als je opstaat, hij dorect met een pretbek naast je staat: watgaanwedoenwatgaanwedoen? Ook nu hij 11,5 is. Ook na vier uur wandelen. Je moet er van houden :) Ik snap wel dat sommigen daar niet van houden.

Als ik een uur wandel vind ik dat kort. Vanaf twee uur wordt het pas serieus. Maar soms doet hij het ook maar mooi met een uur, bijvoorbeeld bij pokkeweer of mijn eigen luiheid.
Een 'luie' hond kan ook zo naast je staan, vragend of er iets gaat gebeuren.
Nou vind ik lui geen goede benaming eigenlijk, als ik het betrek op mijn eigen situatie met een hond die tevreden kan zijn met ruim een uur actie op een dag.
Ik hoef bij Apple ook maar iets te zeggen en ze staat klaar. Maar het is niet zo dat ze na een boswandeling komt vragen voor meer, of dat ze dan een beetje onrustig door het huis gaat drentelen of kattenkwaad gaat uithalen.
Als ik niks aanbiedt qua actie gaat ze met evenveel liefde lekker slapen in haar mandje of lekker rustig onder het bed.
Ze heeft die extra beweging dus niet zo nodig als dat sommige andere honden dat hebben.
Manu

Manu vindt het ochtendrondje vrijwel altijd te vroeg. Op zo'n moment is hij lui.
Als ik hem een dag niet naast de fiets heb laten rennen of geen lange wandeling heb gemaakt merk ik het meteen de dag erna. Dan laat hij me echt niet met rust. Speeltjes worden op mijn schoot gelegd, er wordt veel gepiept en elke keer als ik op sta springt hij op met een blije bek.

Maar na een wandeling gaat hij liggen slapen. Goddank.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik heb twee totaal verschillende honden. Voor Tessa zijn de tijden die hier voorbij komen echt heel veel. Te veel zelfs. Voor Tay zou het kunnen, maar dan moet ik er naast ook nog trainen.

Er zijn hier dagen dat er weinig gewandeld wordt met Tay, zo'n 4 of 5 keer een kwartiertje. Dat zijn dan vaak de dagen dat we nog gaan trainen en dan heb ik een heerlijk rustige hond. Op de dagen dat we niet gaan trainen en er genoeg tijd voor is, gaan we ergens wandelen en mag hij loslopen. Soms is dat anderhalf uur, soms een half uur en alles daar tussen in. Alleen dan heb ik thuis nog steeds een vervelend drukke hond. :LOL: Hij loopt niet elke dag los en mag niet elke wandeling overal snuffelen, ik moet al snel een stuk rijden naar een losloopgebied en op een drukke dag gaat dat van de wandeltijd af, dus dan lopen we aangelijnd en doen we wat oefeningen. 's Zomers loopt hij wel bijna elke dag los, want dan gaan we naar het natuurgebied hier in de buurt, maar dat kan 's winters niet, want ik ben nachtblind. 's Winters loopt hij wel nog naast de fiets op dagen dat we niet trainen, ook zo'n half uurtje.

Tessa is vreselijk lui, die wil soms gewoon niet eens mee, al helemaal niet in de auto. Bij haar ligt de beweging dus aan haar bui, mentale bezigheden wil ze maar heel weinig. Dat is echt het type hond die tevreden is met een half uurtje beweging per dag, maar wel omdat ze thuis nog kan spelen met Tay. Voor Tay was het lastiger, een hond die niet wil, maar het wel nodig heeft. Wij zijn gestopt met dwingen, dus ze hoeft niet meer mee naast de fiets en niet perse lange wandelingen aan de lijn.

Op dit moment mag Tay niks, ook niet spelen met Tessa. Hij mag zo vaak mogelijk korte stukjes wandelen (echt een paar minuten maar) en trainen mogen we ook niet. We hebben er nu 10 dagen opzitten en het valt mij nog mee hoe druk hij wordt. In huis slaapt hij, zolang ik blijf zitten, alleen zodra we hem aanlijnen merk je dat hij al een tijd niks doet. En als ik op sta, maar dan is hij nog makkelijk terug te sturen. Hij gilt alleen een beetje. :schrik: Alleen met een beetje pech wordt het nog ruim 5 weken voordat hij weer wat mag.
lucie
Zeer actief

ik sta er echt van te kijken met hoe weinig sommige honden toe kunnen :eek:
ik heb nota bene de rustige types onder de herdershonden uitgezocht om niet de hele dag met ze bezig te moeten zijn en bovendien zijn ze al 6, dus niet meer zo piep. Maar als ik minder doe dan ik schrijf (en dat was al vanaf het begin hoor) dan vervelen ze zich te pletter.
Als ze lekker bezig zijn geweest op een dag liggen ze heerlijk rustig te pitten, da's echt een wezenlijk verschil.
Lijkt me best lekker, een hond die met een uurtje^per dag tevreden is en verder zichzelf vermaakt :lol1:
Afbeelding
Manu

Ik ook wel hoor. Veel beweging nodig bij een bepaald ras zegt dus gewoon niks.
Het ene ras zal wat actiever zijn dan het andere maar wat situaties met veel prikkels opzoeken en je hebt een beter resultaat dan na een 2 uur durende wandeling ;)

En je kunt dus alsnog een hond treffen die bruist van de energie, waarmee je dus ondanks je voorbereidende werk, tóch een hoop moet ondernemen.
Of je ontvangt een luie werkhond.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”