Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Akita inu
Moderator: moderatorteam
Akita inu
Een collega van mij heeft een kruising akita inu pup.
Nu beweerde zij dat ze en jagersinstict hebben, maar volgens mij is dit ras toch echt voor andere doeleinden gefokt. Of ben ik nou gek 8O
Nu beweerde zij dat ze en jagersinstict hebben, maar volgens mij is dit ras toch echt voor andere doeleinden gefokt. Of ben ik nou gek 8O
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Hoi,
Sterker nog; een Akita Inu bestaat niet eens meer. Het ras is uiteengevallen in twee rassen; de Akita en de Great Japanese Dog.
Het oorspronkelijke gebruiksdoel van de Akita is de jacht op beren en de hondengevechten.
Het oorspronkelijke gebruiksdoel van de Great Japanese Dog is vechthond.
De Akita is in oorsprong dus wel als jachthond gefokt!
Sterker nog; een Akita Inu bestaat niet eens meer. Het ras is uiteengevallen in twee rassen; de Akita en de Great Japanese Dog.
Het oorspronkelijke gebruiksdoel van de Akita is de jacht op beren en de hondengevechten.
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- Leanne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita
-
- Zeer actief
kan je ff uitleggen.. waarom er geen akita inu meer bestaat als het 2 verschillende rassen zijn? :UScooby schreef:Hoi,

- Leanne
- Zeer actief
Voorheen was het de Akita Inu...mademoiselle schreef:kan je ff uitleggen.. waarom er geen akita inu meer bestaat als het 2 verschillende rassen zijn? :UScooby schreef:Hoi,
Nu heten ze alleen Akita...dus Inu is weggevallen

Ik ken een Akita... precies dezelfde kleur als een donkere Mechelaar alleen die krulstaart, die past er toch echt niet bij. Die Akita heeft een hele mooie zwarte kop en de rest, een wit vlekje op de borstkas, en de rest is roodachtig, ik vind het echt een prachtbeestje, ookal val ik niet zo voor het karakter...
-
- Zeer actief
oooh d8 dat iedereen dat nog steeds zei als afkortingLeanne schreef:Voorheen was het de Akita Inu...mademoiselle schreef:kan je ff uitleggen.. waarom er geen akita inu meer bestaat als het 2 verschillende rassen zijn? :UScooby schreef:Hoi,
Nu heten ze alleen Akita...dus Inu is weggevallen

- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Leanne schreef:Niks aan toe te voegen...
Karen heeft haar huiswerk goed gedaan![]()

Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Mademoiselle,mademoiselle schreef:kan je ff uitleggen.. waarom er geen akita inu meer bestaat als het 2 verschillende rassen zijn? :UScooby schreef:Hoi,
Het ras Akita Inu bestaat niet meer. Dat is uiteengevallen in twee rassen; de Akita en de Great Japanese Dog.
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi,flappie schreef:Ik ken een Akita... precies dezelfde kleur als een donkere Mechelaar alleen die krulstaart, die past er toch echt niet bij. Die Akita heeft een hele mooie zwarte kop en de rest, een wit vlekje op de borstkas, en de rest is roodachtig, ik vind het echt een prachtbeestje, ookal val ik niet zo voor het karakter...
Als die hond een zwart masker heeft, is het denk ik een Great Japanese Dog is en geen Akita. (Of niet Leanne?)
Laatst gewijzigd door Scooby op 14 jan 2004 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Karen
- Leanne
- Zeer actief
Ja klopt !Scooby schreef:Hoi,flappie schreef:Ik ken een Akita... precies dezelfde kleur als een donkere Mechelaar alleen die krulstaart, die past er toch echt niet bij. Die Akita heeft een hele mooie zwarte kop en de rest, een wit vlekje op de borstkas, en de rest is roodachtig, ik vind het echt een prachtbeestje, ookal val ik niet zo voor het karakter...
Als die hond een zwart masker heeft, is het denk ik een Great Japanese Dog en geen Akita. (Of niet Leanne?)

- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Leanne schreef:Ja klopt !Scooby schreef:Hoi,flappie schreef:Ik ken een Akita... precies dezelfde kleur als een donkere Mechelaar alleen die krulstaart, die past er toch echt niet bij. Die Akita heeft een hele mooie zwarte kop en de rest, een wit vlekje op de borstkas, en de rest is roodachtig, ik vind het echt een prachtbeestje, ookal val ik niet zo voor het karakter...
Als die hond een zwart masker heeft, is het denk ik een Great Japanese Dog en geen Akita. (Of niet Leanne?)

Groetjes, Karen
- jessicamelgers
- geregistreerd lid
Akita (inu)
De Nederlandse Vereniging van Akita Inu's gebruikt nog steeds de naam Akita Inu. Dit is niet veranderd dus. Het is Akita Inu (Japan) en Great Japanese Dog (Amerikaans). In een heel ver verleden zijn er Amerikanen geweest die de Japanse Akita Inu meegenomen hebben naar Amerika en daar de Akita gekruist heeft met verschillende herders. Daar is de GJD uit voortgekomen. Een paar jaar geleden heeft de FCI deze rassen een andere benaming en andere rasstandaard gegeven.
- Leanne
- Zeer actief
Nogmaals na gevraagd bij Mevr.Ouwerkerk van Akita & Great Japanese Dog kennel "Watakushi-Yumé"
Dit is haar antwoord...
De naam is inderdaad zoals jij verteld hebt veranderd in Akita. Wanneer je dus een rasstandaard aanschaft zal daarop staan "Akita". Dat er de reactie komt dat de rasvereniging nog steeds de naam Akita Inu's gebruikt is alleen maar in de naam van de rasvereniging. Deze luid; "Nederlandse Vereniging voor Akita Inu's" Om de nam van de rasvereniging te veranderen moet dit via de notaris gebeuren en dan weet je wel wat voor kosten hierbij gaande zijn.
Wanneer je naar de aanverwante rassen kijkt zie je ook dat Inu achter de Shiba verdwenen is, ook deze rasnaam is in de rasstandaard aangepast. Het is dus écht AKITA geworden. Lees straks het rasprofiel van de Akita en Great Japanese Dog maar eens in het maandblad Onze Hond van de maand MAART. Hierin zul je ook zien dat alleen de naam Akita voorkomt en geen Akita Inu. De rasvereniging heeft duidelijk te kennen gegeven dat Inu is weggevallen en wij vinden het eigenlijk een schande dat iedereen, organiserende tentoonstellinge, maandbladen als Onze Hond en de Hondenwereld maar zelfs ook de Raad van Beheer nog steeds de naam Akita Inu hanteert. Zelf stambomen van pups geboren in december 2002 hebben nog Akita Inu staan terwijl de naam in januari 2000 al veranderd is. Het is schijnbaar moeilijk iedereen hiervan op de hoogte te stellen terwijl ze zo ontzettend veel bezig zijn met de kynologie.
Dit is haar antwoord...
De naam is inderdaad zoals jij verteld hebt veranderd in Akita. Wanneer je dus een rasstandaard aanschaft zal daarop staan "Akita". Dat er de reactie komt dat de rasvereniging nog steeds de naam Akita Inu's gebruikt is alleen maar in de naam van de rasvereniging. Deze luid; "Nederlandse Vereniging voor Akita Inu's" Om de nam van de rasvereniging te veranderen moet dit via de notaris gebeuren en dan weet je wel wat voor kosten hierbij gaande zijn.
Wanneer je naar de aanverwante rassen kijkt zie je ook dat Inu achter de Shiba verdwenen is, ook deze rasnaam is in de rasstandaard aangepast. Het is dus écht AKITA geworden. Lees straks het rasprofiel van de Akita en Great Japanese Dog maar eens in het maandblad Onze Hond van de maand MAART. Hierin zul je ook zien dat alleen de naam Akita voorkomt en geen Akita Inu. De rasvereniging heeft duidelijk te kennen gegeven dat Inu is weggevallen en wij vinden het eigenlijk een schande dat iedereen, organiserende tentoonstellinge, maandbladen als Onze Hond en de Hondenwereld maar zelfs ook de Raad van Beheer nog steeds de naam Akita Inu hanteert. Zelf stambomen van pups geboren in december 2002 hebben nog Akita Inu staan terwijl de naam in januari 2000 al veranderd is. Het is schijnbaar moeilijk iedereen hiervan op de hoogte te stellen terwijl ze zo ontzettend veel bezig zijn met de kynologie.

- mirella*
- Actief
Ik weet niet wie bedacht heeft dat het woordje inu achter de naam van de shiba ook is vervallen maar ik heb hier 3 stambomen liggen en op alle 3 de stambomen staat wel degelijk 'shiba inu'.Leanne schreef: Wanneer je naar de aanverwante rassen kijkt zie je ook dat Inu achter de Shiba verdwenen is.
Het lijkt me sterk dat 3 verschillende organisaties deze wijziging niet door zouden voeren. De stambomen die ik hier ben liggen zijn een stamboom van een hond geboren in 2002 waarvan de stamboom in 2003 is verstrekt door de raad van beheer, een stamboom uit 2003 verstrekt door de Nippo en een stamboom uit 2003 van de japanse kennel club. Verder heb ik ook nog -de ouderstambomen (afkomstig uit verschillende landen) gezien en ook daarop stond shiba inu. Natuurlijk zijn de laatste stambomen van wat langer geleden.
Ik weet niet hoe het met de akita (inu) zit, de club voert inderdaad nog steeds de term Akita Inu maar ik kan me voorstellen dat dat wat met de verenigings naam te maken heeft.
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Het is volgens mij pas een jaar of 1,5 zo dat de Akita en Shiba er geen Inu meer achter hebben. Vorig jaar werkte ik in Goes op de hondenshow als ringcommissaris en toen ik de kampioenschapskaarten aan het invullen was werd ik daar nog op gewezen. Als je op de site van de Raad van Beheer kijkt bij de erkende rassen zal je ook zien dat daar geen Inu meer achter de Akita en Shiba staat.mirella* schreef:Ik weet niet wie bedacht heeft dat het woordje inu achter de naam van de shiba ook is vervallen maar ik heb hier 3 stambomen liggen en op alle 3 de stambomen staat wel degelijk 'shiba inu'.Leanne schreef: Wanneer je naar de aanverwante rassen kijkt zie je ook dat Inu achter de Shiba verdwenen is.
Het lijkt me sterk dat 3 verschillende organisaties deze wijziging niet door zouden voeren. De stambomen die ik hier ben liggen zijn een stamboom van een hond geboren in 2002 waarvan de stamboom in 2003 is verstrekt door de raad van beheer, een stamboom uit 2003 verstrekt door de Nippo en een stamboom uit 2003 van de japanse kennel club. Verder heb ik ook nog -de ouderstambomen (afkomstig uit verschillende landen) gezien en ook daarop stond shiba inu. Natuurlijk zijn de laatste stambomen van wat langer geleden.
Ik weet niet hoe het met de akita (inu) zit, de club voert inderdaad nog steeds de term Akita Inu maar ik kan me voorstellen dat dat wat met de verenigings naam te maken heeft.
Waarschijnlijk zijn de stambomen van jouw honden dus nog van voor deze wijziging. Ik maak mij sterk dat als je de stamboom van Yuki zou overlaten schrijven op de Nederlandse stamboom dus alleen maar Shiba komt te staan.

- mirella*
- Actief
Hoi Branka,
De stamboom van onze Kimo (geboren 16 maart 2002) heb ik pas in 2003 ontvangen en daar staat toch echt Shiba Inu op. Ook op zijn keurrapport van de show in october staat gewoon shiba inu.
De stamboom van Yuki (geboren 19 november 2003) heb ik inmiddels ingescaned ontvangen en zowel bij de Nippo als bij de JKC staat Shiba Inu.
Ik vind het allemaal dan ook een beetje vreemd, daarbij betekend Shiba Inu in het japans kleine hond, als je alleen over een shiba spreekt heb je het dus alleen over klein. Volgens mij gaan de japanners daar nooit mee akkoord, de shiba inu is ook nog eens officieel japans erfgoed en daarvan verander je de naam toch niet zo snel.
De stamboom van onze Kimo (geboren 16 maart 2002) heb ik pas in 2003 ontvangen en daar staat toch echt Shiba Inu op. Ook op zijn keurrapport van de show in october staat gewoon shiba inu.
De stamboom van Yuki (geboren 19 november 2003) heb ik inmiddels ingescaned ontvangen en zowel bij de Nippo als bij de JKC staat Shiba Inu.
Ik vind het allemaal dan ook een beetje vreemd, daarbij betekend Shiba Inu in het japans kleine hond, als je alleen over een shiba spreekt heb je het dus alleen over klein. Volgens mij gaan de japanners daar nooit mee akkoord, de shiba inu is ook nog eens officieel japans erfgoed en daarvan verander je de naam toch niet zo snel.
- Branka
- moderator
Tja Mirella, of de Japanners het ermee eens zijn? Vrees dat die gewoon pech hebben. Nederland volgt wat rassenerkenning betreft de FCI en ook die hanteert de namen Shiba en Akita. Kijk maar eens op deze link: http://www.fci.be/nomenclatures_detail. ... ile=group5
Mogelijk dat Japan zelf dus nog een andere benaming hanteert, maar als ze bij de FCI aangesloten zijn of die in ieder geval erkennen zullen ze volgens mij moeten accepteren dat er in veel landen een kortere naam wordt gebruikt. En als ik op de website van de FCI bij member countries kijk staat Japan ook daar.
Mogelijk dat Japan zelf dus nog een andere benaming hanteert, maar als ze bij de FCI aangesloten zijn of die in ieder geval erkennen zullen ze volgens mij moeten accepteren dat er in veel landen een kortere naam wordt gebruikt. En als ik op de website van de FCI bij member countries kijk staat Japan ook daar.

- mirella*
- Actief
Dat bedoel ik dus, ik heb hier een stamboom van Yuki met daarop Shiba Inu, deze stamboom is van de JKC (Japanse Kennel Club) en daarop staat gewoon shiba inu.
Nou ja wat kan mij het ook schelen voor mij zijn het Shiba Inu's net zoals onze Bojky een Alaskan Malamute is en geen Malamute waar de meeste hem voor uit schelden.
Al die zeur regels van die FCI, door hun heb ik al 300 dollar aan kosten moeten maken enkel en alleen omdat zij de NIPPO niet erkennen en alle japanse shiba fokkers werken dus met de NIPPO. Heb Yuki nu dus van de NIPPO naar de JKC moeten overschrijven om haar vervolgens naar de raad van beheer over te kunnen zetten (waarvoor dus nog een keer betaald moet worden).
Nou ja wat kan mij het ook schelen voor mij zijn het Shiba Inu's net zoals onze Bojky een Alaskan Malamute is en geen Malamute waar de meeste hem voor uit schelden.
Al die zeur regels van die FCI, door hun heb ik al 300 dollar aan kosten moeten maken enkel en alleen omdat zij de NIPPO niet erkennen en alle japanse shiba fokkers werken dus met de NIPPO. Heb Yuki nu dus van de NIPPO naar de JKC moeten overschrijven om haar vervolgens naar de raad van beheer over te kunnen zetten (waarvoor dus nog een keer betaald moet worden).
- Leanne
- Zeer actief
Wendy...hier nog even een stukje voor joujidde schreef:Ik dacht inderdaad dat akita's meer voor waken waren gefokt dan echt jagen.
Morgen ga ik met haar en Nanni wandelen! Dus ik zal morgen wel foto's plaatsen

(en waar blijven die foto's?

Hij is goed waaks, een goede jager, geschikt voor vele taken, vrij onverstoorbaar, past zich aan in nieuwe situaties.De Akita is een jager op groot wild zoals het wild zwijn,de zwarte beer en het hert. Hij is een goede werker, indien gemotiveerd en in eigen tempo. In de omgang met volwassenen is hij vriendelijk, maar afstandelijk tegen vreemden. Hij heeft graag gezelschap, maar dringt zich niet op. In de omgang met kinderen is hij goed. Kinderen natuurlijk nooit alleen laten met een hond.
In de omgang met andere honden is een Akita overheersend. Hij benadert honden op natuurlijke wijze en legt ze graag zijn wil op, hetgeen tot problemen kan leiden. Binnenshuis is een Akita rustig. De meeste zijn fervente jagers. Mits goed opgevoed een gehoorzame hond, echter niet onderdanig. Gaat zijn eigen gang. Een Akita moet regelmatig flink beweging krijgen. In de ruiperiode regelmatig borstelen en kammen.
De opvoeding van de Akita moet duidelijk en consequent gebeuren, met veel geduld. Enig fysiek overwicht is noodzakelijk, maar een (te) harde opvoeding heeft een averechts effect.

- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Leanne,Leanne schreef: De rasvereniging heeft duidelijk te kennen gegeven dat Inu is weggevallen en wij vinden het eigenlijk een schande dat iedereen, organiserende tentoonstellinge, maandbladen als Onze Hond en de Hondenwereld maar zelfs ook de Raad van Beheer nog steeds de naam Akita Inu hanteert. Zelf stambomen van pups geboren in december 2002 hebben nog Akita Inu staan terwijl de naam in januari 2000 al veranderd is. Het is schijnbaar moeilijk iedereen hiervan op de hoogte te stellen terwijl ze zo ontzettend veel bezig zijn met de kynologie.
Bij de Raad van Beheer is toch wel degelijk bekend dat het ras Akita heet, want zo moeten wij het voor de KK1 ook leren van de Raad!
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Leanne,Leanne schreef: Wanneer je naar de aanverwante rassen kijkt zie je ook dat Inu achter de Shiba verdwenen is, ook deze rasnaam is in de rasstandaard aangepast.
Volgens mij is dat bij de Shiba (nog?) niet zo, hoor. Die heet officieel nog gewoon Shiba Inu.
Groetjes, Karen
- Branka
- moderator
Nou Karen, ik heb op zowel de site van de RvB als van de FCI gekeken en op beide staat Inu en geen Shiba Inu. Ik ga er dus vanuit dat het Shiba is.Scooby schreef:Hoi Leanne,Leanne schreef: Wanneer je naar de aanverwante rassen kijkt zie je ook dat Inu achter de Shiba verdwenen is, ook deze rasnaam is in de rasstandaard aangepast.
Volgens mij is dat bij de Shiba (nog?) niet zo, hoor. Die heet officieel nog gewoon Shiba Inu.
Net als dat ik vorig jaar in Goes werkte en de keurmeester en schrijver mij beiden erop wezen dat op de kampioenschapskaarten Shiba moest staan en geen Shiba Inu. Dus ik denk dat er bij de Raad een aantal mensen een beetje hebben zitten te slapen

- Leanne
- Zeer actief
Hoi Karen...Scooby schreef:Hoi Leanne,Leanne schreef: De rasvereniging heeft duidelijk te kennen gegeven dat Inu is weggevallen en wij vinden het eigenlijk een schande dat iedereen, organiserende tentoonstellinge, maandbladen als Onze Hond en de Hondenwereld maar zelfs ook de Raad van Beheer nog steeds de naam Akita Inu hanteert. Zelf stambomen van pups geboren in december 2002 hebben nog Akita Inu staan terwijl de naam in januari 2000 al veranderd is. Het is schijnbaar moeilijk iedereen hiervan op de hoogte te stellen terwijl ze zo ontzettend veel bezig zijn met de kynologie.
Bij de Raad van Beheer is toch wel degelijk bekend dat het ras Akita heet, want zo moeten wij het voor de KK1 ook leren van de Raad!
Klopt...ook zoals Branca het al aan geeft
Alleen zijn er toch nog stambomen afgegeven waarop vermeld staat Akita Inu...inplaatst van alleen Akita
Dus misschien slapen ze af en toe nog beetje...zoals Branca ook zegt

Want idd...ook zoals je op de Site van RvB ziet is Inu weggevallen...

- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Branka,Branka schreef:Nou Karen, ik heb op zowel de site van de RvB als van de FCI gekeken en op beide staat Inu en geen Shiba Inu. Ik ga er dus vanuit dat het Shiba is.Scooby schreef:Hoi Leanne,Leanne schreef: Wanneer je naar de aanverwante rassen kijkt zie je ook dat Inu achter de Shiba verdwenen is, ook deze rasnaam is in de rasstandaard aangepast.
Net als dat ik vorig jaar in Goes werkte en de keurmeester en schrijver mij beiden erop wezen dat op de kampioenschapskaarten Shiba moest staan en geen Shiba Inu. Dus ik denk dat er bij de Raad een aantal mensen een beetje hebben zitten te slapen
Voor de KK1 moeten wij Shiba Inu leren en dat komt van de Raad van Beheer af!?
Groetjes, Karen
- Branka
- moderator
Er zitten er dus echt een paar te slapen bij de Raad. Want op hun website bij het overzicht van erkende rassen staat toch echt Shiba en geen Shiba Inu. Verder werd ik heel nadrukkelijk op gewezen door de keurmeester en schrijfster (vrouw van keurmeester) toen ik in Goes werkte dat het Shiba was en geen Shiba Inu. Het is echt veranderd, dat weet ik zeker. Maar ja Shiba Inu is zo ingeburgerd dat het heel moeilijk is om dat er uit te krijgen. Zeker als dat Inu ook nog de betekenis hond heeft.Scooby schreef:Hoi Branka,Branka schreef:Nou Karen, ik heb op zowel de site van de RvB als van de FCI gekeken en op beide staat Inu en geen Shiba Inu. Ik ga er dus vanuit dat het Shiba is.Scooby schreef:Hoi Leanne,Leanne schreef: Wanneer je naar de aanverwante rassen kijkt zie je ook dat Inu achter de Shiba verdwenen is, ook deze rasnaam is in de rasstandaard aangepast.
Voor de KK1 moeten wij Shiba Inu leren en dat komt van de Raad van Beheer af!?

- mirella*
- Actief
Ik geloof best dat het woordje inu, bij de Akita en Shiba van de naam afgehaald is, maar wat was daar dan in godsnaam de reden voor???? Ik zag dat de AlaskaN Malamute op de site van de RvB opeens de Alaska Malamute heet, ook zo'n vreemde aanpassing.
Van mijn naam gaan we toch ook niet zomaar een gedeelte afhalen. Er moet toch wel een hele goede reden zijn om een naam te wijzigen en daar ben ik benieuwd naar. Wie o wie weet de reden?
Van mijn naam gaan we toch ook niet zomaar een gedeelte afhalen. Er moet toch wel een hele goede reden zijn om een naam te wijzigen en daar ben ik benieuwd naar. Wie o wie weet de reden?