Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Sable merle met wit
Moderator: moderatorteam
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Re: Sable merle met wit
Csiva is niet bont denk ik. Ze is zwart met het merle op 'vreemde' plekken, namelijk poten, kop, kont en 1 vlek op de zij. Als ik eens geld over heb gooi ik er een DNA testje tegenaan 

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Ik vind er niks geks aan voor een merle hoor? Vind de kleur voor een pluk hondje ook niet raar En op kont is het haar vaak net wat anders, zie je bij veel langharigere vachten dat het daar net wat lichter is. Is bij Kay ook zo. Ik denk ook niet dat ze bont is hoorMachie schreef:Csiva is niet bont denk ik. Ze is zwart met het merle op 'vreemde' plekken, namelijk poten, kop, kont en 1 vlek op de zij. Als ik eens geld over heb gooi ik er een DNA testje tegenaan

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Vaak zie je meer 'platen' in het merle bij honden heb ik het idee. Meer verdeeld over het lijf ofzo. Csiva is nog best heel zwart in vergelijking met veel merle honden vind ik. Al zie je dat bij de mudi meer, vrij zwarte honden met wat grijs. Ik denk dat door haar ruwere vacht het merle heel anders eruit ziet. Als grijswitte vlekken ipv echt blauw wat je bij gladharigen wel meer ziet, denk ik?
Hier een foto van een merle beauceron. Vaak zie je bij beaucerons als ze ouder worden het merle helemaal niet meer terug. Das wel gek vind ik...

Hier een foto van een merle beauceron. Vaak zie je bij beaucerons als ze ouder worden het merle helemaal niet meer terug. Das wel gek vind ik...

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Maar merle en bont staat toch los van elkaar?
Ik herinner me een nest border collies waarbij de fokker een merle hond had gekruist met eentje die erg veel wit had (geen merle). Daar kwamen ook merles uit die half wit waren, maar double merle waren ze niet.
Ik herinner me een nest border collies waarbij de fokker een merle hond had gekruist met eentje die erg veel wit had (geen merle). Daar kwamen ook merles uit die half wit waren, maar double merle waren ze niet.
- Machie
- Zeer actief
Ja, merle en bont staan los van elkaar. Je kan best een bonte hond fokken met merle. Al ken ik zo geen rassen waar dat bij gebeurt. Bont en merle...
-
- Zeer actief
Ah Csiva is doodnormale merle. Ik zie helemaal niks geks aan haar. Mijn verwarring ontstond puur en alleen door bont dat ik niet kende. Ik weet nl vrijwel zeker dat wit DOOR merle duidt op dubbele merle. En daarom zal ik gedacht hebben dat Kay dubbele merle was. Maar dat is hij duidelijk niet.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Machie schreef:Ja, merle en bont staan los van elkaar. Je kan best een bonte hond fokken met merle. Al ken ik zo geen rassen waar dat bij gebeurt. Bont en merle...
Ik wel. Bij de sheltie. Daar heb je piebald (zonder witfactor) bi-black (zonder de tanaftekening van de tricolor) en blue merle. Al je die kruist kan je dus die witte vlekken krijgen.

-
- Zeer actief
Deze ene foto was genoeg geweest. De enige reden dat ik dat soort honden dubbel merle vond was het niet kennen van dat soort bont. Lijkt me erg gebonden aan collies trouwens. Of zie ik dat verkeerd. Ben in elk geval blij dat je niet boos was oid. Dat leek even zo en dat vond ik wel een beetje heftig gezien het feit dat we die discussie inderdaad 5 jaar geleden hadden lolgyanty schreef:Nee joh is lang geleden en heb er geen trauma's van hoor.We hebben de discussie gevoerd ergens dat Kay tussen pup en 2 jaar was en hij is inmiddels 6 jaar. Maar tussendoor heb je nog regelmatig die uitspraak her en der gedaan en ik heb je schijnbaar nooit kunnen overtuigen van het bontfactor in de border collies, tot nu. Norah is hier nu bijna 2 jaar en is voor dit geval even een mooi bewijsje, waarmee ik je het wel kon aantonen. Tussendoor heb ik de discussie nog wel eens voorbij zien komen maar heb ik mij er niet meer te vaak tegen aan bemoeit, omdat ik je er toch niet van dacht te kunnen overtuigen.

- Machie
- Zeer actief
Kay van Gyanty is helemaal niet bont
Die is gewoon merle met veel wit, veel iers patroon? dacht ik 

-
- Zeer actief
Ik vind Csiva's merle erg mooi, ik hou van grote zwarte platen binnen het patroon.
Mijn Aiko is als ik het goed heb merle bont:

- Machie
- Zeer actief
Ik hou ook van veel zwart-Saskia- schreef:Ik vind Csiva's merle erg mooi, ik hou van grote zwarte platen binnen het patroon.

Wat is jou hond voor merkje? Gewoon een border collie? Dan lijkt t me sterk dat ie bont is. bc's zijn toch nooit bont?
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
BC's kunnen zo'n beetje alle kleuren van de regenboog zijn geloof ik
Lijkt me gewoon een BC?

- Machie
- Zeer actief
Ja maar ook bont?Maeve schreef:BC's kunnen zo'n beetje alle kleuren van de regenboog zijn geloof ikLijkt me gewoon een BC?
Ze hebben toch alleen een iers patroon?
-
- Zeer actief
Neen, border collies kunnen en mogen ook gewoon bont zijn, de standaard zegt alleen dat het wit niet mag overheersen.Machie schreef:Ja maar ook bont?Maeve schreef:BC's kunnen zo'n beetje alle kleuren van de regenboog zijn geloof ikLijkt me gewoon een BC?
Hier zie je er een heleboel.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Nee hoor, heb bont wel vaker gezien. Met of zonder merle.Machie schreef:Ja maar ook bont?Maeve schreef:BC's kunnen zo'n beetje alle kleuren van de regenboog zijn geloof ikLijkt me gewoon een BC?
- Machie
- Zeer actief
Grappig! Wist ik niet-Saskia- schreef:Neen, border collies kunnen en mogen ook gewoon bont zijn, de standaard zegt alleen dat het wit niet mag overheersen.Machie schreef:Ja maar ook bont?Maeve schreef:BC's kunnen zo'n beetje alle kleuren van de regenboog zijn geloof ikLijkt me gewoon een BC?

Al vind ik op de honden in die link wel het wit overheersen

- gyanty
- Zeer actief
Het mag in de rasstandaard niet en bij de schapen wordt het wit ook niet gewaardeerd (daar de schapen vaak wit zijn, dit maakt de hond moeilijker te onderscheiden en volgens oude wijsheden hebben de schapen minder respect voor een witte hon). Maar het komt wel degelijk voor (met regelmaat). En ja ook op exterieurkeuringen (dit is geen show, maar behoort bij de aanlegtest) mag een hond idd geloof ik niet meer dan 70 % wit ofzo zijn? Maar dat zegt dus niet dat het niet voorkomt, want uiteindelijk draait het om de werkeigenschappen die het het ras maken. Drijf je als een border collie dan ben je een border collieMachie schreef:Grappig! Wist ik niet-Saskia- schreef:Neen, border collies kunnen en mogen ook gewoon bont zijn, de standaard zegt alleen dat het wit niet mag overheersen.Machie schreef:Ja maar ook bont?Maeve schreef:BC's kunnen zo'n beetje alle kleuren van de regenboog zijn geloof ikLijkt me gewoon een BC?
Al vind ik op de honden in die link wel het wit overheersen

- gyanty
- Zeer actief
Ja dat klopt hoor. Laatst zelf iemand die Kay niet wilde scharen onder een splitface, maar een erg brede bles die niet geheel symmetrisch loopt. Het masker zit er immers wel. En hij is wit, maar niet extreem verder, idd waarschijnlijk iers patroonMachie schreef:Kay van Gyanty is helemaal niet bontDie is gewoon merle met veel wit, veel iers patroon? dacht ik

- Machie
- Zeer actief
Ach wat maakt t uit? Hij is lief en leuk!gyanty schreef:Ja dat klopt hoor. Laatst zelf iemand die Kay niet wilde scharen onder een splitface, maar een erg brede bles die niet geheel symmetrisch loopt. Het masker zit er immers wel. En hij is wit, maar niet extreem verder, idd waarschijnlijk iers patroonMachie schreef:Kay van Gyanty is helemaal niet bontDie is gewoon merle met veel wit, veel iers patroon? dacht ik
- gyanty
- Zeer actief
Onomstotelijk!Machie schreef:Ach wat maakt t uit? Hij is lief en leuk!gyanty schreef:Ja dat klopt hoor. Laatst zelf iemand die Kay niet wilde scharen onder een splitface, maar een erg brede bles die niet geheel symmetrisch loopt. Het masker zit er immers wel. En hij is wit, maar niet extreem verder, idd waarschijnlijk iers patroonMachie schreef:Kay van Gyanty is helemaal niet bontDie is gewoon merle met veel wit, veel iers patroon? dacht ik

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Iers patroon is toch ook gewoon bont ook al staat het patroon iets meer vast dan gewoon bont wat weer willekeurige vlekken geeft..
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Machie
- Zeer actief
- Sassy
- moderator
- Aantal honden: 4
Van collies weet ik niks...maar een border collie met veel wit, witte plekken op de rug, of hoog wit oplopend aan de achterpoten, of meer wit vanuit de buik omhoog, dat heet piebald.laeken schreef:Tja, dan niet. Ik zie inderdaad dat je twee honden op de foto allebei dezelfde aftekeningen hebben. Je hebt dus gelijk. Dat je daar zo heftig op reageert verbaasd me wel. Hoeveel jaar is dat wel niet geleden? Ik kan me die discussie niet eens herinneren al zal hij ongetwijfeld plaats hebben gevonden. Ik kende deze rare aftekeningen niet. Ronde witte plekken op poten of van die witte streken door de kleur. Echt nooit gezien. Als dit wit normaal is in collies dan hoeft het inderdaad geen dubbele merle te zijn. Weer wat geleerd.
Die hebben ook meer wit als normaal, 2 van die honden kun je beter ook niet met elkaar kruisen, zou zomaar ook eens een dove pup uit kunnen komen.
Heb ik tot nog toe alleen nog maar gezien bij werklijn borders.
Mensen die een hond nodig hebben voor het werk aan de schapen zeggen meestal een goeie hond heeft geen kleur

Dit is onze Ted, piebald border collie " onclick="window.open(this.href);return false;
Zijn moeder heeft minder wit, maar ook wit oplopend vanaf de buik en achterpoten omhoog.
Maar je kan duidelijk zien dat hij de kleur vanuit mama Jan heeft: http://breitenstein-border.de/de/Unsere-Hunde/Jan" onclick="window.open(this.href);return false;
Papa was een tricolor splitface, met wel heel donker over de rug.
Onze Ted was overigens de enige uit dit nest met zoveel wit aan.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, iers is niet hetzelfde als bont. Anders zou je uit Iers ook altijd bont kunnen krijgen en andersom maar dat gebeurt dus niet.bouvierpoedel schreef:Iers patroon is toch ook gewoon bont ook al staat het patroon iets meer vast dan gewoon bont wat weer willekeurige vlekken geeft..
Hier handige link naar kleurgenetica:
http://www.bordercollies.nl/dgenkl.shtml