Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sable merle met wit

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Re: Sable merle met wit

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

De collie is mooi, maar de kleur vind ik niks. In ieder geval niet met zo veel wit. :tongue:
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Ik vind het prachtig!
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik vind het heel erg mooi. Net als de sable-merle bij de aussies. Veel mooier dan blue merle.

Maar goed, bij de Engelse lijn is het nu eenmaal verboden en ik denk dat er goede argumenten voor zijn. Dus vooral zo houden. :wink:
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

het heeft wel wat. Wel net wat veel wit naar mijn smaak, maar vooruit maar weer ;)
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
lieke schreef:Ik vind het heel erg mooi. Net als de sable-merle bij de aussies.
Volgens mij is dat chocolate merle. U weet wel, met bruine neus ;-)

Ik weet niet goed hoe die kleurvererving bij de aussies gaat en wat er precies 'onder' die chocolate of sable zit.
Ik weet alleen dat bij de collie de sable-merle wordt verkregen door sable en blue merle te kruisen en dat dit bij sable nauwelijks nog te onderscheiden is bij de volwassen hond. Hierdoor krijg je een verborgen merlefactor die nog moeilijk te traceren is en het risico dat merle x merle weer defecte honden oplevert.
En natuurlijk is dat met het goed uitpluizen van stambomen wel te ondervangen, maar gezien het feit dat ik de deskundigheid van veel colliefokkers op genetisch gebied niet al te hoog aansla, lijkt het me niet verstandig om deze regel af te schaffen. :wink:
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

lieke schreef:
Nanna schreef:
lieke schreef:Ik vind het heel erg mooi. Net als de sable-merle bij de aussies.
Volgens mij is dat chocolate merle. U weet wel, met bruine neus ;-)

Ik weet niet goed hoe die kleurvererving bij de aussies gaat en wat er precies 'onder' die chocolate of sable zit.
Ik weet alleen dat bij de collie de sable-merle wordt verkregen door sable en blue merle te kruisen en dat dit bij sable nauwelijks nog te onderscheiden is bij de volwassen hond. Hierdoor krijg je een verborgen merlefactor die nog moeilijk te traceren is en het risico dat merle x merle weer defecte honden oplevert.
En natuurlijk is dat met het goed uitpluizen van stambomen wel te ondervangen, maar gezien het feit dat ik de deskundigheid van veel colliefokkers op genetisch gebied niet al te hoog aansla, lijkt het me niet verstandig om deze regel af te schaffen. :wink:
Gewoon een kleurtest doen. Weet je zo of je hond merle is of niet ;)

Ik vind sable merle ook wel mooi. Maar ik zie liever een blue merle met veeeel zwart en geen tan... Niet van die witte honden met 3 vlekken :F:
MirjamV
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boerenfox, Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door MirjamV »

Ik vind het erg mooi!
Miranda N.
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Nederlandse Schapendoes
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miranda N. »

Prachtig!
Groeten Miranda
http://www.elsansnust.nl
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik vind het een prachtige hond maar niet om de kleur. Teveel wit vind ik. Maar wat een goede vacht! Toch veel mooier dan die haarballen.
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Vind het heel mooi, maar ook omdat de aftekeningen op de juiste plekken zitten wat mij betreft.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik vind het ook een mooi hondje, maar naar mijn smaak ook wat te wit.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Dit is in mijn ogen gewoon een dubbel merle met gigantische mazzel dat de kop niet aangetast is. Merle op bont kan wel, maar dit bont ziet er niet uit als bont maar als vlammen dubbel merle. Gewoon vage her en der dubbel merle maakt wit plekken. Of denken jullie dat de hond zonder merle ook deze gekke witte vegen had gehad?
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Kijk maar eens naar die gekke witte streep op de zijkant. En die vreemde witte plek op het dijbeen. Totaal vreemd. De kraag, staart en voeten zijn al wit. Maar dat er in het bruin dubbel merle zit staat bijna vast voor mij. Mooie collie maar wetende dat er vast pups met erwtenogen en doof in dat nest zaten vind ik de fok van dit dier onfris. Ik kan er naast zitten overigens.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Hoe vaak hebben wij met elkaar op dat punt al niet eens met elkaar gesproken Laeken. Kay wil jij ook nog steeds voor dubbelmerle uitmaken. Puur om een paar rare witte vlekken. Raar genoeg heeft Norah die idemdito op haar rug, het is gewoon iets bont heeft helemaal niks met dubbelmerle te maken, want Norah is zwart wit en met uitpluizen ben ik nog geen merles in haar lijnen tegen gekomen....

(dit is de duidelijkste foto's die ik van de ruggen van onze honden heb, is niet een positie die ik vaak fotografeer haha. Norah's bliksemschicht is groter en erger dan die van Kay, met nog meer bonus witte stukken.

Afbeelding

(secretsanta vorig jaar)

Je blijft het verkondigen op een wijsheid die jij jezelf hebt toebedacht, maar die echt helemaal nergens bevestigd wordt. Je hebt mij er toen al onzeker met Kay over gepraat, bij Norah is gewoon duidelijk dat je verhaal niet klopt. Want die heeft precies wat jij beweerd wat kenmerkend is van dubbelmerle

Dubblemerle kan je lang niet altijd aan uiterlijk zien, volgens mij hebben we ooit nog ergens een topic gehad waarbij de dubblemerles ook heel vaak verkeerd werden toebedeeld. Dubblemerle uit zich in zoveel meer dan het uiterlijk, je krijgt gewoon echt een krakkemikkige hond (en dat kunnen we van Kay ook niet zeggen op wat kreupelheden na)
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

For the record, mijn kennis gaat ook nog steeds niet verder dan dat je sablemerle niet ziet. Dus dit is of bont of mottled in rare zin, maar naar mijn idee geen merle, want ik heb ook alleen maar sablemerles gezien waarbij je het gewoon niet ziet als ze volwassen zijn. Dit is dus iets unieks sowieso, maar wat het dan precies is....
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Tja, dan niet. Ik zie inderdaad dat je twee honden op de foto allebei dezelfde aftekeningen hebben. Je hebt dus gelijk. Dat je daar zo heftig op reageert verbaasd me wel. Hoeveel jaar is dat wel niet geleden? Ik kan me die discussie niet eens herinneren al zal hij ongetwijfeld plaats hebben gevonden. Ik kende deze rare aftekeningen niet. Ronde witte plekken op poten of van die witte streken door de kleur. Echt nooit gezien. Als dit wit normaal is in collies dan hoeft het inderdaad geen dubbele merle te zijn. Weer wat geleerd.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

laeken schreef:Dat je daar zo heftig op reageert verbaasd me wel.
Mij niet. Je verkondigt het met zo'n stelligheid dat het mij ook op mn zenuwen zou werken als ik zeker had geweten dat het flauwekul is.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Paisley schreef:
laeken schreef:Dat je daar zo heftig op reageert verbaasd me wel.
Mij niet. Je verkondigt het met zo'n stelligheid dat het mij ook op mn zenuwen zou werken als ik zeker had geweten dat het flauwekul is.
Dat heb je wel eens als je zeker weet dat het zo moet zijn. Gelukkig hebben jullie dat nooit. :tongue: Dat je overtuigd bent dat iets zo is en dat je dan achteraf geen gelijk hebt. Ik zeg nu toch dat ik het fout had. Maar serieus, er staat dat ik dat ook nog steeds over je hond beweer. Wanneer heb ik dat precies beweert dan? In elk geval moet dat jaren geleden zijn geweest. Ik beweer zover ik me herinner hele lange tijd niks over je hond. Dus ja, ik vind het wel een aanstellerige reactie. Alsof ik je daarmee op de huid zit ofzo. Ik praat nooit met je en al helemaal niet over merle en je hond. Serieus even, wanneer heb ik dat allemaal gezegd en hoe vaak? :denken:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Kijk eens naar de afzender ;)
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Mijn merle hond heeft ook wit op d'r kont...is ze nu ook double merle?
laeken
Zeer actief

Blijkbaar niet. Ik dacht dat witte plekken kwamen door dubbel merle. Dus als een hond een aftekening heeft die niet in honden zit die niet merle zijn. Ik wist niet dat honden met enkel merle ook witte plekken kregen door merle. In de bordercollies zie ik dat honden zonder merle dat wit ook hebben. Duidelijk dat die witte streken dus niet van merle zijn maar gewoon de basis aftekeningen. Als een effen hond witte plekken krijgt van merle DACHT IK, dat dat dus dubbel merle was. Er zijn veel rassen in merle die normaal geen wit hebben. Die hebben in merle ook geen wit. Neem de tijgertekkels en de beauceron. Vandaar dat ik dacht dat een witte plek op een onbestemde plaats duiden kon op dubbel merle.

Maar blijkbaar fout gedacht. Toch vraag ik me wel af waarom bv bij de hond van jou Machie, er een witte plek door merle op de kont kan ontstaan. Dus zonder dubbel merle. Terwijl beaucerons in merle nooit witte plekken hebben tenzij dubbel merle of bv teentjes en een befje wat ook in de effen honden kan voorkomen.
Afbeelding
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnneBP »

wauw schitterend, ik houd wel van wat extra wit bij die merle honden :D
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Het heeft helemaal niets te maken met double merle (dus twee merle ouders waarvan de pup van beiden het gen voor merle heeft meegekregen).
In de USA hebben Collies meer kleurvariatie dan hier.
Piebald is daar één van.
De hond op bovenstaande foto is dus een merle piebald.

Piebald is a white-factored dog with excessive white in blotches creating a unique, pinto pattern. Piebald can occur in sable, tricolor or blue merle. It's a separate gene than a white merle (double dilute) and does not cause hearing/sight impairments.

Afbeelding Afbeelding
Ah, dan begrijp ik dat hier een witte collie (met merle hoofd) in is gekruist.
Ik ben dól op witte collies. Ooit, ooit komt er eentje hier... :I:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik zie het. Bont heeft inderdaad niks met merle te maken. Dat wist ik. Maar weet iemand of enkel merle ook witte plekken kan maken dan. Gewoon even om de witte plek op de kont van de hond van Machie te verklaren zonder dubbel merle?
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Nanna schreef:
laeken schreef:Ik zie het. Bont heeft inderdaad niks met merle te maken. Dat wist ik. Maar weet iemand of enkel merle ook witte plekken kan maken dan. Gewoon even om de witte plek op de kont van de hond van Machie te verklaren zonder dubbel merle?
Nee. Hooguit een witte borstvlek. Ik heb merle teckels gefokt en nooit heeft zo'n hondje witte plekken. Die ontstaan pas als je twee merles met elkaar kruist, Raffie van Alma is daar een voorbeeld van.

Hier zie je de trieste voorbeelden van dubbel merle.
Maar waarom heeft de hond van Machie dan een witte plek op de kont? Ik ben het met je eens hoor, ik dacht ook zeker te weten dat witte plekken door merle alleen bij dubbel merle kunnen optreden. Maargoed, dat schijn ik helemaal verkeerd te zien? Die collies is me duidelijk. Die hebben dat wit ook zonder merle. Dat heeft er dus niks mee te maken.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Nanna schreef:
laeken schreef: Maar waarom heeft de hond van Machie dan een witte plek op de kont?
Geen idee. Ze heeft het hondje niet vanaf pup, het kan dus ook goed een oude verwonding zijn, daar zie je ook vaak wit haar teruggroeien. Ik verwacht niet dat Csiva een dubbel merle is.
Ik ben wel benieuwd naar die witte plek. Foto? :engel:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Sommige pigmenten zijn ook moeilijk te verklaren. Er zijn meerdere oorzaken voor een plek met weinig pigment, dan alleen de kleur vererving. Ik heb een paard gehad met een witte plek in de hals, terwijl het een paard was met stamboom van een ras waar bont of witte aftekeningen niet voorkomt.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Nee joh is lang geleden en heb er geen trauma's van hoor. :lol1: We hebben de discussie gevoerd ergens dat Kay tussen pup en 2 jaar was en hij is inmiddels 6 jaar. Maar tussendoor heb je nog regelmatig die uitspraak her en der gedaan en ik heb je schijnbaar nooit kunnen overtuigen van het bontfactor in de border collies, tot nu. Norah is hier nu bijna 2 jaar en is voor dit geval even een mooi bewijsje, waarmee ik je het wel kon aantonen. Tussendoor heb ik de discussie nog wel eens voorbij zien komen maar heb ik mij er niet meer te vaak tegen aan bemoeit, omdat ik je er toch niet van dacht te kunnen overtuigen. :lol1:
Afbeelding
Machie
Zeer actief

laeken schreef:
Maar blijkbaar fout gedacht. Toch vraag ik me wel af waarom bv bij de hond van jou Machie, er een witte plek door merle op de kont kan ontstaan. Dus zonder dubbel merle. Terwijl beaucerons in merle nooit witte plekken hebben tenzij dubbel merle of bv teentjes en een befje wat ook in de effen honden kan voorkomen.
Mijn hond heeft ook geen wit, maar een heel andere tint merle. Haar vlekken zijn echt grijs ipv blauw. Denk door de andere vachtstructuur?

edit, verkeerd omschreven door mij dus. Het is heel licht.

edit2, foto's :F:
Csiva haar gekke merle patroon:

Afbeelding

Afbeelding

En een merle mudi, daar toont het merle ook heel anders.

Afbeelding

Alle 2 enkel merle honden. Csiva haar moeder was een bruine hond ;)
Laatst gewijzigd door Machie op 18 dec 2014 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
gyanty
Zeer actief

laeken schreef:

Zeg nooit nooit. Je hebt soms ineens rare mutaties natuurlijk of iets wat lang in lijn verborgen kan blijven. Uitzonderingen bevestigen de regel is het niet?

Bij beaucerons is bont ook niet iets wat voorkomt volgens mij? Of in ieder geval dan is het zo'n uitzondering. Nu is de kleine merle van marleen natuurlijk niet helemaal raszuiver dus wie weet wat er door ziet met iets bontigs?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”