Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

IPO met eerste hond?

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

heimwee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Aantal honden: 1

IPO met eerste hond?

Ongelezen bericht door heimwee »

Hi Allemaal,

Kalev is nu 5.5 maand oud en vind het erg leuk om samen met mij bezig te zijn.
Onze huidige hondenschool zit om de hoek en zijn erg aardige mensen. Echter, met het eerste zuchtje wind, drupje regen of beetje kou gaan de lessen niet door. Ik ben nu dus al 5 weken niet meer geweest. Daarnaast zijn ze tussen kerst en begin maart ook gesloten vanwege de kou..

Omdat ik dit erg jammer vind ben ik rond gaan kijken naar wat er nog meer in de buurt is. Op ongeveer een half uurtje rijden zit nog een hondenschool. Woensdagavond zijn we kennis gaan maken en de eigenaar/instructeur is een erg vriendelijke man. Kon heel goed met Kalev overweg en was ontzettend enthousiast over hem.

Waar de focus bij de andere school om de hoek op obedience en agility ligt, richt deze school zich echter op IPO.
Positief trainen, en uiteindelijk wanneer hij oud genoeg is echt IPO trainen.
Nu spreekt IPO mij eigenlijk ontzettend aan, Kalev moet het natuurlijk ook leuk vinden, maar tot nu toe vind hij alles met mij samen leuk ;)
Echter is Kalev wel onze/mijn eerste echte hond. En vooral pakwerk is niet iets wat je 'zomaar' even doet lijkt me?
Is IPO ook geschikt voor hondenbezitters met hun errste echte hond? Of kan ik beter bij de school blijven die vooral eerst obedience doet?

Morgenochtend gaan we naar een proefles, en hij heeft Kalev al beloofd dat hij in een mouw mag bijten ;)
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Re: IPO met eerste hond?

Ongelezen bericht door Gos »

Wat leuk!

Maar wat ontzettend raar om met een beetje slechter weer niet te trainen op je huidige school???? Ze zijn toch niet van suiker?
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Gos schreef:Wat leuk!

Maar wat ontzettend raar om met een beetje slechter weer niet te trainen op je huidige school???? Ze zijn toch niet van suiker?
Het zijn wel italianen he...

Maar leuk, als het bevalt, waarom niet, gewoon doen. Als je het graag wilt, waarom niet, je hebt er blijkbaar genoeg begeleiding
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Mijn eerste hond heeft ook haar IPO3 :wink: Nog nooit iets anders gedaan.

Je maakt énorm veel fouten en achterna bedenk je 'amai, moest ik opnieuw beginnen, ik zou nogal wat dingen anders doen :engel: '
en het is wat vervelend om je zelf niet weet hoe en wat, waardoor je je wat dingen laat aanpraten etc.

Ds zou een stuk verder geraakt zijn dat IPO3, moest ik opnieuw met haar kunnen starten.

Maar goed, met Runar nu zou ik ook dingen anders doen moest ik kunnen opnieuw beginnen en ik vermoed dat ik dat met (al) mijn toekomstige hond(en) ook ga hebben :lol1:
maart
Zeer actief

heimwee schreef: Morgenochtend gaan we naar een proefles, en hij heeft Kalev al beloofd dat hij in een mouw mag bijten ;)
witte herder aan 5,5 maand al in de mouw? :F: Denk het niet :wink:
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Tay is niet onze 1e hond, wel eerste vanaf pup en daar doen we ook IPO mee. Iedereen is met een hond begonnen en iedereen die IPO doet is ook daar begonnen, misschien niet meteen met de 1e hond, maar je moet toch vanaf 0 beginnen. ;)

En ja, ik zou bij een volgende hond sommige dingen anders doen, maar dat houd je volgens mij altijd haha
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Wat een watjes op die dichtstbijzijnde hondenschool :mrgreen:

Ik zou ook gewoon beginnen met je hond, iedereen is een eerste keer begonnen en net als wat Maart zegt, je maakt misschien wat foutjes maar dat maakt niet uit. Ik weet niet hoe het in Italië is, maar als je niet precies weet hoe iets moet in de sport, gewoon vragen! Kijk goed naar hoe anderen trainen en probeer ervan mee te pikken wat je aan staat.

De witte herders die ik ken, hebben allemaal een heel zacht karakter. Er bestaat dus een (redelijke) kans dat je hond het bijtwerk niet zo geweldig vindt. Mocht dat zo zijn, kan je ook gewoon deelcertificaten halen voor het appèl en zoekwerk :wink:

Veel succes en plezier :ok:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Mijn eerste hond heb ik overgenomen toen hij 4 jaar was en hij had IPO3, en toen ging ik eens kijken met hem. Hij kende het klakken van de zweep en ik niet, maar het was erg leuk om te doen.
Het fijne van IPO vind ik dat je toch ook gaat trainen voor VZH en met de gehoorzaamheid aan de gang gaat. Mij lijkt het dus leuk om juist met je jonge hond samen dit traject in te gaan :wink:
maart
Zeer actief

ik snap dus echt niet waarom er getraind wordt voor VZH, dat is zo typisch Nederlands :lol1:
TessaThomas
Zeer actief

maart schreef:ik snap dus echt niet waarom er getraind wordt voor VZH, dat is zo typisch Nederlands :lol1:
Wij zijn eerder gewoon richting IPO 1 aan het trainen, VZH vind ik maar een lang saai programma, bij IPO 1 B komt er tenminste nog een beetje actie bij. ;) Het buitengedeelte doen we altijd 1 keer bij proefexamen, maar dat is meer voor de geleiders dat ze weten wat ze moeten doen. VZH is gewoon een verplicht onderdeel, maar zodra ze oud genoeg zijn voor bijten dan doen ze dat allang voor vzh en speuren beginnen we ook vroeg mee.
heimwee
Zeer actief

Haha Kalev vind bijt spelletjes heel leuk ;)
Wel heel zachtaardig hoor, maar lekker ergens zijn tanden in mogen zetten is heerlijk ;)

We zullen het gaan merken :D
morgenochtend eerste proefles, zien of we dan nog steeds een goed gevoel hebben. Dan lidmaatschap voor 3 maanden en dan kunnen we daarna beslissen of we een voljaar lidmaatschap aan durven.

We gaan gewoon zien wat hij leuk vind, wat wij leuk vinden en dan zien we wel waar t schip strand!
Afbeelding
sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sky »

Iedereen moet ergens beginnen...

Naast mijn Mechelse herders heb ik een border collie die regelmatig op het pak bijt en ook de IPO mouw kent en ik neem wel eens de witte herder reu van een vriendin mee naar de club en ondanks dat deze tot z'n tweede jaar nooit heeft gebeten durft hij toch echt op de mouw te bijten, maar voor het echte werk komen ze beide heel wat tekort al kun je ver komen met werkdrift en goed/rustig opbouwen en wat lef van de hond z'n kant.
Chris78
Actief

Ongelezen bericht door Chris78 »

maart schreef:ik snap dus echt niet waarom er getraind wordt voor VZH, dat is zo typisch Nederlands :lol1:
Regels he :mrgreen:

Maar trainen voor IPO 1, dan kun je ergens onderweg je VZH makkelijk halen.

Ik train ook IPO met m'n eerste hond, geen spijt van. Wel zorgen dat je goede begeleiding hebt! En heel leerzaam voor de baas trouwens ;)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik heb ook nooit voor vzh getraind direct voor t ipo programma ;)
Als dat lukt kan vzh ook .. vond alleen y aangelijnde deel altijd beroerd want ik heb ze t liefst zsm los lopen...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ow en Xena heeft ook haar ipo 3 met mij gehaald en was mn eerste sporthond ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief

Chris78 schreef:

Ik train ook IPO met m'n eerste hond, geen spijt van. Wel zorgen dat je goede begeleiding hebt! En heel leerzaam voor de baas trouwens ;)

trainen voor een IPO3 ja, de rest is maar bijzaak en doe je even tussendoor :F:
TessaThomas
Zeer actief

maart schreef:
Chris78 schreef:

Jij ja :P Ik ben al blij als ik dat IPO 1 blok niet op mijn eigen kop gooi.

Hoewel, je hebt wel gelijk haha
Chris78
Actief

Ongelezen bericht door Chris78 »

maart schreef:
Chris78 schreef:

Stap voor stap he...tis voor mij ook allemaal nieuw. En dan aan het eind krijg ik nog de oude honden op de mouw om zelf te trainen....begint bijna op werk te lijken :roll: ;)
maart
Zeer actief

Chris78 schreef:
maart schreef:
Chris78 schreef:

Stap voor stap he...tis voor mij ook allemaal nieuw. En dan aan het eind krijg ik nog de oude honden op de mouw om zelf te trainen....begint bijna op werk te lijken :roll: ;)
Het is inderdaad gelijk werk, het betaalt ook zo triestig :ugh: :lol1:
veel succes en plezier in het trainen :cheer: Meteen ook voor pakwerker aan het opleiden? Leuk, daarvan zijn er altijd te kort. (maar daar begin ik niet aan echter :schrik: )
heimwee
Zeer actief

Zo dat was genieten!
Of Kalev IPO uiteindelijk leuk zal vinden zien we wel. Maar deze school/club schrijven we ons bij in.
Wat een heerlijk les was dat.
Sig. Cesar is vriendelijk, duidelijk en geeft super begeleiding. Kalev was aan t genieten. En ik ook.
Beetje spelen met de arm van sig Cesar was iig heel leuk ;)
Andere cursisten zijn ook allemaal erg vriendelijk.

En complimenten over hoe leuk en slim je hond is zijn natuurlijk altijd heel fijn om te krijgen :D ;)
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Klinkt goed! Veel plezier daar

Ben jij maandag vrij trouwens, is een katholieke feestdag...
Afbeelding
heimwee
Zeer actief

Net weer terug van de training, meneer is vies, moe en tevreden en het is genieten geblazen. Hij wordt al helemaal enthousiast als we het terrein oprijden en is niet rustig te krijgen tot we op het veld staan en hij eindelijk dingen mag doen.

Appèl gaat steeds beter en met de mouw wordt nog steeds lekker gespeeld, daar oefenen we thuis ook mee, lekker in iets van jute mogen bijten en op commando loslaten. Heb nu alweer zin in volgende week :)

Foto's van tijdens de training heb ik nog niet, maar wel van hoe hij nu heerlijk op ons balkon ligt te genieten :I:

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”