Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Op zoek naar Stawachtels (friese stabij x heidewachtel)

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Re: Op zoek naar Stawachtels (friese stabij x heidewachtel)

Ongelezen bericht door Paisley »

Cleva schreef:Doen alsof kennis een nagel aan de doodskist van rashonden is slaat natuurlijk nergens op.
Nee, natuurlijk niet. Oh... waarom eigenlijk? Ik neem namelijk heel wat anders waar... Natuurlijk is geen argument. Al die modelletjes in Toepoels staan daar niet in zoveel varianten in omdat dat vooral de gezondheid zou moeten bevorderen, maar om te voldoen aan exterieur kenmerken of werkeigenschappen, beide zaken die me nauwelijks interesseren. In rashondenfok is gezondheid geen doel, maar op zijn gunstigst een voorwaarde. En op zijn minst gunstigst helemaal geen voorwaarde, die onder het hoofdstuk "gedochtjes" komen als ik een hondengidsje zou uitgeven.
Maar het geeft niet zoveel wat voor argumenten er nog op tafel komen hoor. Ik ben net zo koppig als een Friese stabij met of zonder papieren.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Paisley schreef: Bang zijn voor veranderingen, daar krijg je gedrochtjes van. Maar ik vermoed dat je best snapte wat ik bedoelde, dus daarom bij jij mij weer kwijt. Zijn we elkaar gezellig kwijt :cheer:
Oh.
En dat zeg je tegen de persoon die al meermalen met naam en toenaam in de landelijke pers aan de schandpaal is genageld omdat ze zich inzet voor het openen van de stamboeken.

Je bent weer lekker logisch, mop.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Marjoleine schreef:Het is trouwens kletskoek dat mensen daar zo tegen zijn, outcross.
Van de neen Nederlandse rassen zijn er bij twee actief de stamboeken open, bij een derde passief (als in: er wordt gezocht naar look-alikes en die mogen na aankeuring instromen).
Dus hoezo zijn mensen tegen outcross?
Ik vind drie van de negen geen gekke score.
Bij de Markiesjes gaat dit ook heel moeizaam en worden honden afgewezen om redenen die totaal niet relevant zijn. En dat ras heeft echt enorm veel nieuwkomers nodig.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:In rashondenfok is gezondheid geen doel, maar op zijn gunstigst een voorwaarde. En op zijn minst gunstigst helemaal geen voorwaarde, die onder het hoofdstuk "gedochtjes" komen als ik een hondengidsje zou uitgeven.
En dat kun je natuurlijk ook onderbouwen met zowel recente als historische cijfers?

Afbeelding

_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Paisley schreef:
Dat is vanuit mijn point-of-view wel het geval. Ik ben ervan overtuigd dat honden die vanuit meerdere generaties kruisingen komen sterker zijn dan rashonden of hun lookalikes uit dezelfde smalle genetische basis. Maar hier zijn nooit betrouwbare cijfers over te vinden. Ondanks dat blijf ik toch lekker met bastaardjes en kruisingen modderen. Laat andere mensen maar duiken in cijfers over epilepsie, kanker, HD, oogproblemen etc in hun zorgvuldig uitgekozen bloedlijn. Aan mij niet besteed.
Daarom hebben mijn buren al drie (!) keer een ongezonde hond gehad: epilepsie, kanker, tumor in de hersenen. Zo gezond, die bastaardjes en kruisingen. Daarom gingen de Collies van mijn cliënt vroeger altijd rond 10 jaar dood, aan (waarschijnlijk) DM. Ook zo'n fijne ziekte.
En ik kan nog wel even door gaan? Als je dat leuk vindt? En dit had prima voorkomen kunnen worden door zorgvuldiger fokken, of DNA-tests.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ellen. schreef:
Marie-Josée schreef:Qua karakter vind ik juist dat er wel veel overeenkomsten zijn.Alleen is de heidewachtel zacht in de bek en een ongediertebestrijder moet dat nu net niet zijn. Maar de rustige afstandelijke liefde voor de baas, de will to please samen met een flinke dosis eigenzinnigheid, iets alleen doen als hij er het nut van inziet,dat vind je bij beide rassen terug. Ik zou best geschikt zijn voor een stabij want ik heb 15 jaar heidewachtelervaring mogen hebben :I: De stabijs die ik ken komen aardig overeen met het karakter van in elk geval onze heidewachtel.
Hmm, ik vind 'my piece of Heidewachtel' totaal niet te vergelijken met een Friese Stabij, qua uiterlijk niet, en het karakter al helemaal niet. :D
Daarom schreef ik ook; ónze :wink: Die ook weer erg verschilde van sommige andere heidewachtels, althans in de beleving van hun eigenaren :mrgreen:
En de heidewachtels die ik nu vaak zie zijn in elk geval veel nerveuzer en drukker dan onze hond was.
Onze Bruno was een rustige stabiele hond met 100 % vertrouwen in zijn baas.Barstens vol jachtinsticht maar geen wegloper.
Naar mijn idee zou zijn karakter zowel als zijn lichamelijk kenmerken best een waardevolle toevoeging kunnen zijn geweest.
Maar ik weet niet echt meer hoe het tegenwoordig met hun gezondheid gesteld is natuurlijk.
Paisley
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Paisley schreef: Bang zijn voor veranderingen, daar krijg je gedrochtjes van. Maar ik vermoed dat je best snapte wat ik bedoelde, dus daarom bij jij mij weer kwijt. Zijn we elkaar gezellig kwijt :cheer:
Oh.
En dat zeg je tegen de persoon die al meermalen met naam en toenaam in de landelijke pers aan de schandpaal is genageld omdat ze zich inzet voor het openen van de stamboeken.

Je bent weer lekker logisch, mop.

Ik heb het niet over jou. Ik heb het over de veranderingsschuwe rashondenfok, dus over de mensen die het nodig vonden om je aan de schandpaal te nagelen omdat je een naar mijn mening uitstekend idee hebt gehad.
Marjoleine schreef:
Paisley schreef:In rashondenfok is gezondheid geen doel, maar op zijn gunstigst een voorwaarde. En op zijn minst gunstigst helemaal geen voorwaarde, die onder het hoofdstuk "gedochtjes" komen als ik een hondengidsje zou uitgeven.
En dat kun je natuurlijk ook onderbouwen met zowel recente als historische cijfers?
Het vragen om cijfers vind ik ook weer zo´n `ontmoedigingsbeleid´ als het gaat om discussies. Tuurlijk heb ik geen cijfers :J: (heb ik eerder ook aangegeven) en heb ikzelf zin in het uitvoeren van een grootschalig onderzoek? Nee, helemaal geen zin.
Net als _Leonie heb ook ik mijn ervaringsverhalen. Van alle honden die we thuis hebben gehad, had er 1 gezondheidsproblemen en dat was de enige met papieren en geteste ouders. Kruisingen van verrotte ouders zijn verrot. Je moet een hond hebben uit een grote genenpoel, geen aftreksel van inteelt...
Jij weet als geen ander hoe het bottleneck effect werkt in de evolutie. Alle rashonden zijn bottleneckjes. En ik pretendeer helemaal niet dat ik weet hoe het beter kan hoor. Er zal altijd vraag zijn naar bepaalde eigenschappen bij een hond, en daar krijg je inteelt van. Als je toch al bezig wilt met inteelt, kun je de boel maar beter reguleren. Dan kan het heel lang goed gaan ja, maar zodra de stamboeken dicht gaan, kan de genetische variatie alleen nog maar minder worden. Begin van het einde.
Ook het gebrek aan natuurlijke selectie laat een populatie degenereren waar je bij staat. Kijk maar naar de mens. Een kennis van me heeft nierproblemen, een niertransplantatie gehad en heeft nu een kindje gekregen. Gefeliciteerd.
En ik kan makkelijk praten, want ik heb helemaal geen behoefte aan een hele goede drijver, een hond met een viltvacht, een hond zonder neus, een hond met een speciale vachtkleur of noem maar op. Ik hou van gewone hondjes en dat is precies wat je overhoudt als je de hele inteelt achterwege laat.
Maar goed, ik neem de rol op me van de chagrijnige criticus zonder de intentie om er wat aan te doen. Die moeten er ook zijn nietwaar?
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Misschien moet ik eens met een stabij met een witte kop, staande oren en hoge staart naar een show gaan. Kijken hoeveel punten ik scoor, en dan de keurmeester boos aanklampen met het verweer "Ja maar hij is wel heel gezond met fantastische heupen!"
Heb ik dan 'cijfers'?
Afbeelding
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Paisley schreef:(...) Ook het gebrek aan natuurlijke selectie laat een populatie degenereren waar je bij staat. Kijk maar naar de mens. Een kennis van me heeft nierproblemen, een niertransplantatie gehad en heeft nu een kindje gekregen. Gefeliciteerd.
Tja, en zo zien we maar weer dat ook de intellectuele vermogens van de menselijke soort tegenwoordig minder onderhevig zijn aan selectiedruk dan in het jager/verzamelaar tijdperk.
En ik kan makkelijk praten
Inderdaad, als je niks onderbouwt is het altijd makkelijk praten.
Paisley
Zeer actief

Tara schreef:
Paisley schreef:Je moet een hond hebben uit een grote genenpoel, geen aftreksel van inteelt...
Dus neem je een stabijna zonder papieren waar van de (voor)ouders niets bekend is en die ook het het product is van decennialange lossepolsfokkerij. Enig idee hoe verwant veel van die boomloze lookalikes vaak wel zijn. Je kunt er je kop wel voor in het zand steken, maar reken je er vooral nog maar niet rijk mee. Ik weet dat de verwantschappen juist bij die boomloze stabijna's vaak veel hoger zijn dan mensen denken en willen weten.
Ik geef ook geen relaas om de keuze voor mijn eigen hond te beargumenteren. Die keuze kwam namelijk voort uit veel eenvoudigere motieven, de buren van vrienden hadden pups en dat waren toevallig stabijtjes. Leek me wel geschikt want ik struikel erover in de scheepsvaart en zat toen zelf ook op een boot.
En hoe ellendig het ervoor staat, die wereld ging pas voor me open toen ik hier op het forum kwam. Dan realiseer je je pas hoe erg je je in een mijnenveld van inteelt begeeft.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Nou, dan maar. Ik noem het nieuwe inzichten.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:
Marjoleine schreef:
Misschien moet ik eens met een stabij met een witte kop, staande oren en hoge staart naar een show gaan. Kijken hoeveel punten ik scoor, en dan de keurmeester boos aanklampen met het verweer "Ja maar hij is wel heel gezond met fantastische heupen!"
Heb ik dan 'cijfers'?
En wat heeft show met fokkerij te maken? Kun je dat uitleggen?

Want we hebben het nu over fokken. Over de uitgangspunten die fokkers hebben als ze hun keuzes maken.
Ik zou geen witte kop kiezen nee, dat geeft gezondheidsrisico's namelijk en dat weet de eerste de beste Friese boer ook. Er is niet voor niks tegen geselecteerd.
Dát is namelijk de reden voor die zwarte kop.
Net zoals ze een reden hebben voor hangende oren en een lage staart.
Maar dat weet jij niet want voor jou hoeft een stabij niks te kunnen, als ik me wel herinner.
Misschien moet je eerst je huiswerk doen voor je gaat argumenteren. Verwerf je nog eens wat nieuwe inzichten.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”