Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

gestreepte duitse herder

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Rocco
Zeer actief
Aantal honden: 2

gestreepte duitse herder

Ongelezen bericht door Rocco »

Ik kwam dit tegen uit het duitse herder VDH boek een plaatje van een (zilver) gestreepte duitse herder
begin 1900 op de achtergrond , maar hoe zijn die strepen eigenlijk ontstaan,
hetzelfde kom je tegen bij de Hollandse herder.

Afbeelding
Lemuria

Re: gestreepte duitse herder

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ja geen flauw benul verder hoor, maar vind ze wel prachtig :ok:
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Lijkt wel merle net zoals collies kunnen hebben.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Rocco schreef:Ik kwam dit tegen uit het duitse herder VDH boek een plaatje van een (zilver) gestreepte duitse herder
begin 1900 op de achtergrond , maar hoe zijn die strepen eigenlijk ontstaan,
hetzelfde kom je tegen bij de Hollandse herder.
Het ziet er niet uit als gestreept.

De Hollandse herder is gestreept/gestroomd. Dat is een kleurpatroon.
Maar dit ziet er anders uit, dat lijkt inderdaad merle. Apart. Doordat het geen foto is kun je er ook weinig zinnigs over zeggen ben ik bang.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Rocco
Zeer actief

Valerie schreef:Lijkt wel merle net zoals collies kunnen hebben.

Idd dit lijkt mij meer van toepassing heb wel van gestreepte duitsers gehoord van heel vroeger nog nooit gezien.
Rocco
Zeer actief

Nanna schreef:Als je googlet op merle german shepherd krijg je trouwens wel resultaat hoor, maar dat zijn mixen ;-)

Afbeelding

Afbeelding

Lijkt er heel veel op bedankt.
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Toen het ras nog in ontwikkeling was had je idd zulke kleuren/patronen

Je hebt nu eenmaal niet meteen de gewenste kleuren en patronen ( door kruisingen met diverse honden )

T was er al heel snel uit , net als de ruwharigen ( ja die zijn er ook nog geweest )

De kleuren die nu voorkomen en toegestaan zijn ; zwart bruin , bicolor , zwart en wolfsgrauw

En alleen al in zwart bruin en wolfsgrauw heb je zoveel verschillen
Heb er hier ze 4x bewijs van rondlopen + 1 x zwart :mrgreen:
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door fenneke »

En de witten komen er ook uit voort als afzonderlijk ras

Terwijl de stamvader dezelfde is :mrgreen:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
** Angela **
Zeer actief

Yup , maar dat is n niet erkende kleur , vandaar dat ik m ook niet noemde ;)
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Die van Nanna ziet er niet uit als een kruising moet ik zeggen. Grijstijger heet die kleur in dongen. Dat krijg je door merle op effen zwart te fokken. Dus enkel merle op effen zwart.
Afbeelding
** Angela **
Zeer actief

Moet je wel n merle Duitser hebben

En die bestaan dus niet

Nja tenzij je in Amerika woont , maar dat is ook allemaal verkregen door kruisingen
Die moeten altijd weer bijzonder doen met hun kleurtjes want dat verkoopt zo goed
laeken
Zeer actief

Korthaar collie x Dh en die pups weer x Dh en dan de merle weer x Dh en je bent een heel eind denk ik. Ik hou niet van merle maar ik snap wel dat mensen dit soort honden fokken. Waarom mag een fokker er wel een glijbaan op fokken of bv een kleur wegfokken maar mag iemand anders er geen kleur in fokken. Ik krijg steeds meer de neiging om mensen te laten fokken wat ze willen. Niks mis met de hond die Nanna post. Niks meer mis dan met een gemiddelde zuivere Dh denk ik. Waar ook niks mis mee is overigens. Ik wil ooit als ik in de gelegenheid ben weer een Dh x bouvier. Dan hoop ik maar dat er iemand is die dat wil fokken. Of een kruising York. Dus dan moet er wel iemand de ballen hebben om dat te fokken.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

laeken schreef:Die van Nanna ziet er niet uit als een kruising moet ik zeggen. Grijstijger heet die kleur in dongen. Dat krijg je door merle op effen zwart te fokken. Dus enkel merle op effen zwart.
T is ook gewoon blue (eigenlijk black) merle. Csiva is ook zo, die heeft niet zoals een bc ed zo'n iers patroon met veel wit. Enkel een witte borstvlek en verder is ze zwart met merle vlekken. Ik vind het mooi, merle met veel zwart. Maar smaken verschillen :F:
laeken
Zeer actief

Dus ik snap dat iemand de hond wil fokken die Nanna post. En de rug zal er vast wat knapper op worden omdat collies mooie ruglijnen hebben. Karakter technisch is een korthaar collie ook geen drama. Leuk idee dus om wat kleur in de Dh te fokken en zo de ruggen en.bloedlijnen wat te verversen. Tenminste in de niet geregistreerde fokkerij dan.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

laeken schreef:Dus ik snap dat iemand de hond wil fokken die Nanna post. En de rug zal er vast wat knapper op worden omdat collies mooie ruglijnen hebben. Karakter technisch is een korthaar collie ook geen drama. Leuk idee dus om wat kleur in de Dh te fokken en zo de ruggen en.bloedlijnen wat te verversen. Tenminste in de niet geregistreerde fokkerij dan.
Daarom vind ik dat nestje waar Mojo van Suzanne uit komt ook zo tof. Gewoon 2 goede rashonden mixen omdat je net wat anders zoekt. Ik hou ervan als mensen dat gewoon doen :)
** Angela **
Zeer actief

Je hoeft niet te kruisen voor een fatsoenlijke rug

Heb hier alleen maar rechte ruggen
1x westerse werklijn en 3x Tsjechische werklijnen , waarvan 2 zelf gefokt

En zelfs mijn combi werk/showlijn heeft nog n fatsoenlijke rug
T zijn vnl die showlijnen die zo achterlijk aflopen en daar hou ik ook niet van
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Machie schreef:
laeken schreef:Dus ik snap dat iemand de hond wil fokken die Nanna post. En de rug zal er vast wat knapper op worden omdat collies mooie ruglijnen hebben. Karakter technisch is een korthaar collie ook geen drama. Leuk idee dus om wat kleur in de Dh te fokken en zo de ruggen en.bloedlijnen wat te verversen. Tenminste in de niet geregistreerde fokkerij dan.
Daarom vind ik dat nestje waar Mojo van Suzanne uit komt ook zo tof. Gewoon 2 goede rashonden mixen omdat je net wat anders zoekt. Ik hou ervan als mensen dat gewoon doen :)
Wel met de nodige commentaren en verwensingen of bedreigingen vanuit de rasfokkers die het zo goed doen. :roll:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
laeken
Zeer actief

Klopt. Maar je moet wel kruisen om mooie bastaard honden te fokken waar ik op val. Ik ben gewoon meer van de bastaard honden. Eva was een uitzondering en nu stap ik weer terug op kruisingen. Ik vind echte raszuivere yorkshire terriërs ook veel minder leuk als Bas. Zo vind ik een kruising Dh ook leuker dan een zuivere zeg maar. Gewoon omdat ze anders zijn en uniek. Mijn herder bouvier was ook anders dan een echte Dh terwijl ze op het eerste oog een grote zwarte herder was. Maar dan een met een korte rechte rug. Strakke rechte poten en een baard. Gewoon leuk.
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

In een oud boek over de Duitse herder (Der Deutsche Schäferhund in Wort und Bild geschreven door de "schepper" van het ras in 1923) staan veel afbeeldingen van herdershonden in Duitsland en ook andere Europese landen uit de tijd vóór de vorming van het ras Duitse herder. In Duitsland kwamen toen inderdaad merle honden voor. Die zijn bij mijn weten verder niet gebruikt om het Duitse Herderras te vormen. De grootvader van de stamvader was wit, dit verklaart dat er witte honden in de nesten voorkwamen (komen?).
In het boek staat ook een prachtige kopfoto van een ruwhaar. Toch wel jammer dat er niet direct gekozen is voor 3 variëteiten ;-)
Machie
Zeer actief

bouvierpoedel schreef: Wel met de nodige commentaren en verwensingen of bedreigingen vanuit de rasfokkers die het zo goed doen. :roll:
Belachelijk. Ik begrijp t hondenfokwereldje soms echt niet.
Wat is er nu mis met een kruising van 2 honden waar gewoon goed over nagedacht is?
Rocco
Zeer actief

Top :E:

Afbeelding

Op PDB staan helaas niet alle voor ouders met fotos maar moeten er veel
meer zijn geweest met steepjes.
-Saskia-
Zeer actief

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Machie schreef:
bouvierpoedel schreef: Wel met de nodige commentaren en verwensingen of bedreigingen vanuit de rasfokkers die het zo goed doen. :roll:
Wat is er nu mis met een kruising van 2 honden waar gewoon goed over nagedacht is?
Precies. Dan zijn het eens rondom geteste honden die door mensen met een IQ hoger dan een kumquat op elkaar zijn gezet, is het nog niet goed. Als mijn honden binnen een (hopelijk hele lange) tijd het loodje leggen wil ik ook op zoek naar een leuke kruising. Ik hoop dat er tegen dan nog een stuk meer fokkers zijn die het lef hebben op een verantwoordelijke manier kruisingen te fokken :ok:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Machie schreef:
Niks, vind ik dan. Heb er ook geen minuut spijt van dat ik dit keer voor een dergelijke kruising gegaan ben, hoewel ik zelf ook al een en ander aan verwijten om mijn oren geslingerd gekregen heb.
Machie
Zeer actief

LongFields schreef:
Niks, vind ik dan. Heb er ook geen minuut spijt van dat ik dit keer voor een dergelijke kruising gegaan ben, hoewel ik zelf ook al een en ander aan verwijten om mijn oren geslingerd gekregen heb.
Echt kansloos dat. Heel sneu.
Maarja, ik ben wel gek op kruisinkjes, mss dat ik dat gedrag daarom niet snap ;)
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Machie schreef:
Vraag maar aan de tegenstanders van de outcross bij de wetters wat daar mis mee is ;)

Afbeelding

Machie
Zeer actief

Ik weet t al, rasverloedering :F:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Machie schreef:Ik weet t al, rasverloedering :F:
:LOL: :LOL: :LOL:
Inderdaad ja :mrgreen:
Het komt natuurlijk noooooooooooooooooooooooooooooooooit meer goed nu. :pffff:

Afbeelding

bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Jaja alsof die heilige rashond in ene door god op de wereld was gezet bij het scheppen der aard.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja ik vind een rashond leuk, maar al het geneuzel en dan onder andere om kleur. Bij de Duitser was deze kleur er van origine dan wel als ik goed begrijp. Bij de Border Collies is het ook al zo'n in en in triest verhaal. De kleur was er altijd al en nooit iemand die er naar kraaide. Tot op gegeven moment: ik geloo ergens begin/midden 1900 werd merle een issue en werden alle merle pups verzopen zodat niemand wist dat er ooit in het nest een merlepup had gezeten en zo werd later toen merle minder een issue was het ineens moderne kleur...... En zwart/wit was ineens klassiek want zo was de hond bedoeld, dat we een hele periode daarvoor maar even wegscheren, ach het is maar een stukje geschiedenis.

En tja geblaat over erkende kleuren is zo lekker nietszeggend en dan lekker Amerika verwijten dat ze er andere kleuren in moeten gooien terwijl in basis die kleur en gewoon kan zijn, maar door strenge selectie ineens uit moet. En ik maar denken dat we het met ons ras voor hebben. De hele reden waarom ik nooit met Kay heb willen fokken is vanwege zijn kleur. Zijn partner moet nogal aan wat kleur eisen voldoen, dat je bijna de rest uit het zicht zo verliezen. Maakt de kleur de hond, of maakt iets anders in de hond hem of haar tot een ras? Lijkt me eerder toch?
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

LongFields schreef:
Machie schreef:
Waarom krijg je dan verwijten :hmmm:
Perry en Noah

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”