Nee, mens ook niet... geen enkel organisme. Maar wel voornamelijk.blacky schreef:..... een hond is niet alleen maar oestrogeen en testosteron.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Castratie. Een andere duit in het zakje.
Moderator: moderatorteam
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Castratie. Een andere duit in het zakje.
- kipo
- Zeer actief
Ik ben niet tegen castratie, van beide geslachten niet, hoewel ik het bij reuen zelden nodig vind, maar ik ken iemand die haar teef heeft moeten castreren ivm bmo en een tijdje daarna kreeg ze echt problemen, de gecastreerde teef begon met de andere honden te vechten en uiteindelijk heeft ze die herplaatst.Inge O schreef:en juist dat is hier het geval en je mag twee keer raden welke van mijn teven hier de pittigste zijn: juist, de intactekipo schreef: De enige situatie waar ik om gedragsredenen zou twijfelen over castratie is in een situatie waar meerdere pittige teven samenleven..
Daarnaast kwam ik vorig jaar een keer dit artikel tegen: over de invloed van de verhouding reu-teef in het nest en castratie en dat tesamen maakt dat ik in een situatie met meerdere pittige teven wel voorzichtiger zou zijn.
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Nee, maar het is (nu) natuurlijk wel belangrijk om nuance aan te brengen in je uitsprakenInge O schreef:zei iemand dat dan?Badu schreef:Maar niet hoofdzakelijk toch?Inge O schreef:ja, duhh, 'nuance achterwege' - daar gaat het natuurlijk net om in een lichaam.Badu schreef: Testikels testosteron, eierstokken oestrogeen... bij benadering... nuance achterwege...
Maar vertel, hoe is het dan?
ze worden allebei ook in de bijnieren aangemaakt.
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Een kennis van heeft op de afdeling spoed gewerkt in Utrecht (hij heeft nu een eigen praktijk), en die vertelde me dat als een teef tussen twee reutjes in heeft gelegen de kans op mannelijk gedrag het grootst is. Dat heb ik toen voor kennisgeving aangenomen, al bleek bij navraag Skadi idd tussen twee reutjes in geboren te zijn.Inge O schreef:voor ik praktische waarde hecht aan zo'n artikel zou ik eerst wel het onderzoek zelf willen lezen want ja hoor, theorethisch klopt dat allemaal als een bus maar de realiteit bevestigt dat vaak niet.kipo schreef:Daarnaast kwam ik vorig jaar een keer dit artikel tegen: over de invloed van de verhouding reu-teef in het nest en castratie en dat tesamen maakt dat ik in een situatie met meerdere pittige teven wel voorzichtiger zou zijn.
En die markeert vanaf 10 weken al als een malle (ik dacht eerst dat ze blaasontsteking had), tilt d'r poot op, en is over het algemeen een haantje eersteklas.
Maar echteTM agressie had ze vooral rond de loopsheden. Ik weet niet echt hoe het zit, maar het lijkt me dat vrouwelijke hormonen dan juist weliger tieren?
Tussen de loopsheden in was ze juist veel rustiger, stabieler.
Ik heb altijd het idee gehad dat ze het zelfverzekerds is als de hoeveelheid testosteron piekte.
Van oestrogeen werd mevrouw juist een hellefeeks eersteklas. Schuimbekkend door het bos op zoek naar teven die dood moesten en zo.
Vanuit het idee dat echteTM dominantie niks met agressie te maken heeft (integendeel) vind ik dat wel verklaarbaar.
Dat verklaart misschien ook waarom sommige teven (die pittig lijken vanuit onzekerheid) juist feller worden na castratie? Ik persoonlijk zou kijken naar hoe een teef in oestrus is, en dáár een beslissing om wel of niet te castreren mede van af laten hangen.
Maargoe, da's een hoop lekengetheoretiseer
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- Miranda
- Erelid
Nou, sommige honden lijken heel pittig, maar zijn diep in hun hart eigenlijk onzeker. Ze hebben geleerd dat de 'aanval' de beste verdediging is. Als dat soort types meer testosteron krijgen kan ik me voorstellen dat die juist agressiever, feller worden. De onzekerheid wordt namelijk niet minder.Inge O schreef:ik volg je redenering niet helemaal - wat is het gevolg van wat in jouw betoog?Miranda schreef:Dat verklaart misschien ook waarom sommige teven (die pittig lijken vanuit onzekerheid) juist feller worden na castratie?
And few will ever climb
- Miranda
- Erelid
Ja, dat is lastig. Ik zie dat best vaak, dan noemen mensen een hond dominant, maar dan blijkt het gewoon een onzekere hond te zijn die uit voorzorg maar vast een grote bek geeft.Inge O schreef:nu blijft in dat soort onderzoek de baas natuurlijk altijd de grote stoorzender : wat neemt hij waar en hoe interpreteert hij het?
Zolang dominantie in de praktijk verward wordt met agressie zal je dit soort interpretaties wel houden.
And few will ever climb
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Hier die ervaring niet:Miranda schreef:Ja, dat is lastig. Ik zie dat best vaak, dan noemen mensen een hond dominant, maar dan blijkt het gewoon een onzekere hond te zijn die uit voorzorg maar vast een grote bek geeft.Inge O schreef:nu blijft in dat soort onderzoek de baas natuurlijk altijd de grote stoorzender : wat neemt hij waar en hoe interpreteert hij het?
Zolang dominantie in de praktijk verward wordt met agressie zal je dit soort interpretaties wel houden.
Kaya, redelijk dominant, werd na haar castratie wel feller en zij was echt geen onzekere hond. Ook gaf zij nooit een grote bek,
zij wilde juist (voor en na castratie) met rust gelaten worden door het gros van de honden, reageerde zelf totaal niet op honden behalve
als ze in haar persoonlijke zone kwamen. De manier waarop ze hierop reageerde werd feller na castratie.
Puchu, gaf wel een grote bek en volgens mij kwam dit door een combinatie onzekerheid en testosteron (aanval is de beste verdediging)
en die is juist veel stabieler en zelfverzekerder geworden na castratie.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Dat ben ik met je eensMiranda schreef:Ja, dat is lastig. Ik zie dat best vaak, dan noemen mensen een hond dominant, maar dan blijkt het gewoon een onzekere hond te zijn die uit voorzorg maar vast een grote bek geeft.Inge O schreef:nu blijft in dat soort onderzoek de baas natuurlijk altijd de grote stoorzender : wat neemt hij waar en hoe interpreteert hij het?
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Dat gaat voor Luca ook op. Hij is doordat hij minder testosteron heeft juist zekerder geworden.Caro. schreef:
Puchu, gaf wel een grote bek en volgens mij kwam dit door een combinatie onzekerheid en testosteron (aanval is de beste verdediging)
en die is juist veel stabieler en zelfverzekerder geworden na castratie.
Csiva is een onzeker hondje en wil dat oplossen met een grote bek. Ze is in hond hond contacten niet dominant, maar ook niet onderdanig. Ze is wel een hondje die heel goed weet hoe een andere hond is. Bij andere onzekere honden doet ze stoer en dominant, waar ze dat bij een zekere en dominantere hond wel achterwege laat
Ik ben benieuwd wat tzt een castratie met haar gaat doen.
-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
- Aantal honden: 2
Grappig, Noah komt uit een nest van 2 teven en 7 reuen, het verhaal gaat bij haar niet op. Zij is gelijkmatiger geworden na castratie. Tuana is zelfde gebleven, zij komt uit nest van 3-3.kipo schreef:Ik ben niet tegen castratie, van beide geslachten niet, hoewel ik het bij reuen zelden nodig vind, maar ik ken iemand die haar teef heeft moeten castreren ivm bmo en een tijdje daarna kreeg ze echt problemen, de gecastreerde teef begon met de andere honden te vechten en uiteindelijk heeft ze die herplaatst.Inge O schreef:en juist dat is hier het geval en je mag twee keer raden welke van mijn teven hier de pittigste zijn: juist, de intactekipo schreef: De enige situatie waar ik om gedragsredenen zou twijfelen over castratie is in een situatie waar meerdere pittige teven samenleven..
Daarnaast kwam ik vorig jaar een keer dit artikel tegen: over de invloed van de verhouding reu-teef in het nest en castratie en dat tesamen maakt dat ik in een situatie met meerdere pittige teven wel voorzichtiger zou zijn.
-
Tiny
- Zeer actief
Dus als ik het goed begrijp: Akira is tussen de loopsheden in een vrij stabiele teef die zelf geen rottigheid gaat opzoeken. Kan met reuen en teven en is makkelijk uit een situatie weg te halen door de stem of ze regelt het zelf door even een het bij sommige forummers het bekende lipje
of een grom te geven en dan weg te lopen. Loslopen met een groep is dan nooit een probleem. Is het echter vlak voor, tijdens en na vlak de loopsheid dan is het een soort helleveeg, knokpartijen worden niet ontlopen en het liefst gaat ze iedere, vooral teven, even op hun plek zetten. Hoe ze aan de lijn is vertel ik maar liever niet
Dan zou ze dus na de castratie heel goed een stabiele teef kunnen blijven, of begrijp ik het niet goed?
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
-
Tiny
- Zeer actief
Ohja die doet ook mee natuurlijkInge O schreef:jawel, je begrijpt het goedTiny schreef:Dus als ik het goed begrijp: Akira is tussen de loopsheden in een vrij stabiele teef die zelf geen rottigheid gaat opzoeken. Kan met reuen en teven en is makkelijk uit een situatie weg te halen door de stem of ze regelt het zelf door even een het bij sommige forummers het bekende lipjeof een grom te geven en dan weg te lopen. Loslopen met een groep is dan nooit een probleem. Is het echter vlak voor, tijdens en na vlak de loopsheid dan is het een soort helleveeg, knokpartijen worden niet ontlopen en het liefst gaat ze iedere, vooral teven, even op hun plek zetten. Hoe ze aan de lijn is vertel ik maar liever niet
Dan zou ze dus na de castratie heel goed een stabiele teef kunnen blijven, of begrijp ik het niet goed?
.
nu akira nog.
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
- Miranda
- Erelid
Het klinkt als Skadi voor de castratie. Die is nu een stuk stabieler.Tiny schreef:Dus als ik het goed begrijp: Akira is tussen de loopsheden in een vrij stabiele teef die zelf geen rottigheid gaat opzoeken. Kan met reuen en teven en is makkelijk uit een situatie weg te halen door de stem of ze regelt het zelf door even een het bij sommige forummers het bekende lipjeof een grom te geven en dan weg te lopen. Loslopen met een groep is dan nooit een probleem. Is het echter vlak voor, tijdens en na vlak de loopsheid dan is het een soort helleveeg, knokpartijen worden niet ontlopen en het liefst gaat ze iedere, vooral teven, even op hun plek zetten. Hoe ze aan de lijn is vertel ik maar liever niet
And few will ever climb
-
Tiny
- Zeer actief
Er is dus hoop voor mijn kleine heksMiranda schreef:Het klinkt als Skadi voor de castratie. Die is nu een stuk stabieler.Tiny schreef:Dus als ik het goed begrijp: Akira is tussen de loopsheden in een vrij stabiele teef die zelf geen rottigheid gaat opzoeken. Kan met reuen en teven en is makkelijk uit een situatie weg te halen door de stem of ze regelt het zelf door even een het bij sommige forummers het bekende lipjeof een grom te geven en dan weg te lopen. Loslopen met een groep is dan nooit een probleem. Is het echter vlak voor, tijdens en na vlak de loopsheid dan is het een soort helleveeg, knokpartijen worden niet ontlopen en het liefst gaat ze iedere, vooral teven, even op hun plek zetten. Hoe ze aan de lijn is vertel ik maar liever niet
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
- Suske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): XMechelse Herder
- Contacteer:
Even een vraag tussendoor.Miranda schreef:Het klinkt als Skadi voor de castratie. Die is nu een stuk stabieler.Tiny schreef:Dus als ik het goed begrijp: Akira is tussen de loopsheden in een vrij stabiele teef die zelf geen rottigheid gaat opzoeken. Kan met reuen en teven en is makkelijk uit een situatie weg te halen door de stem of ze regelt het zelf door even een het bij sommige forummers het bekende lipjeof een grom te geven en dan weg te lopen. Loslopen met een groep is dan nooit een probleem. Is het echter vlak voor, tijdens en na vlak de loopsheid dan is het een soort helleveeg, knokpartijen worden niet ontlopen en het liefst gaat ze iedere, vooral teven, even op hun plek zetten. Hoe ze aan de lijn is vertel ik maar liever niet
Wat denk je van het Suske?
- Miranda
- Erelid
Dat het een lekker wijf isSuske schreef:Even een vraag tussendoor.Miranda schreef:Het klinkt als Skadi voor de castratie. Die is nu een stuk stabieler.Tiny schreef:Dus als ik het goed begrijp: Akira is tussen de loopsheden in een vrij stabiele teef die zelf geen rottigheid gaat opzoeken. Kan met reuen en teven en is makkelijk uit een situatie weg te halen door de stem of ze regelt het zelf door even een het bij sommige forummers het bekende lipjeof een grom te geven en dan weg te lopen. Loslopen met een groep is dan nooit een probleem. Is het echter vlak voor, tijdens en na vlak de loopsheid dan is het een soort helleveeg, knokpartijen worden niet ontlopen en het liefst gaat ze iedere, vooral teven, even op hun plek zetten. Hoe ze aan de lijn is vertel ik maar liever niet
Wat denk je van het Suske?
Ik weet het niet. Heeft ze veel last van haar loopsheden/schijnzwangerschap? Dat was voor mij de aanleiding om Skadi uiteindelijk toch maar te castreren. Die was de helft van de tijd óf een hellefeeks óf zwaar depressief. Mijn vorige teef had er helemaal niet zo'n last van, en die heb ik ook lekker intact gelaten. Ik zou vwb het Suske kijken hoe ze tussen twee loopsheden in is, volgens mij is dat een aardig goede indicator.
@Tiny: Met Akira zou ik misschien wel nog harder twijfelen dan ik destijds met Skadi deed. Ik zou eerst eens navragen of poolhonden over het algemeen een erge castratenvacht krijgen.
And few will ever climb
- Suske
- Zeer actief
- Contacteer:
Lekker wijf ben ik met je eensMiranda schreef:Dat het een lekker wijf isSuske schreef:Even een vraag tussendoor.Miranda schreef:Het klinkt als Skadi voor de castratie. Die is nu een stuk stabieler.Tiny schreef:Dus als ik het goed begrijp: Akira is tussen de loopsheden in een vrij stabiele teef die zelf geen rottigheid gaat opzoeken. Kan met reuen en teven en is makkelijk uit een situatie weg te halen door de stem of ze regelt het zelf door even een het bij sommige forummers het bekende lipjeof een grom te geven en dan weg te lopen. Loslopen met een groep is dan nooit een probleem. Is het echter vlak voor, tijdens en na vlak de loopsheid dan is het een soort helleveeg, knokpartijen worden niet ontlopen en het liefst gaat ze iedere, vooral teven, even op hun plek zetten. Hoe ze aan de lijn is vertel ik maar liever niet
Wat denk je van het Suske?![]()
Ik weet het niet. Heeft ze veel last van haar loopsheden/schijnzwangerschap? Dat was voor mij de aanleiding om Skadi uiteindelijk toch maar te castreren. Die was de helft van de tijd óf een hellefeeks óf zwaar depressief. Mijn vorige teef had er helemaal niet zo'n last van, en die heb ik ook lekker intact gelaten. Ik zou vwb het Suske kijken hoe ze tussen twee loopsheden in is, volgens mij is dat een aardig goede indicator.
Maar onzeker of niet?
Ze heeft geen last van schijnzwangerschap, of ik herken het niet
Wel een aanloop naar loopsheid van een maand of twee, en dan de echte loopsheid en daarna nog lekker ruiken.
En dan is ze in alles nog heftiger dan normaal.
Dat is zo'n maand of vier per jaar dus en begin me nu voor het eerst serieus af te vragen of het voor haar eigenlijk wel zo leuk is
Daartussen in maalt ze veel en veel minder om andere honden om haar heen, gewoon de bal en anders niks.
-
Tiny
- Zeer actief
Akira is een langhaar dus ik denk niet dat ik haar kan vergelijken met een Husky met gewone vacht.Miranda schreef:
@Tiny: Met Akira zou ik misschien wel nog harder twijfelen dan ik destijds met Skadi deed. Ik zou eerst eens navragen of poolhonden over het algemeen een erge castratenvacht krijgen.
Op zich zou het wel jammer zijn want ze heeft nu van dat zijdezachte lange haar
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
-
Tiny
- Zeer actief
BofkontSuske schreef: Ze heeft geen last van schijnzwangerschap, of ik herken het niet![]()
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
- Suske
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, helemaal niks van dat.Tiny schreef:BofkontSuske schreef: Ze heeft geen last van schijnzwangerschap, of ik herken het niet![]()
Geen gesleep met knuffels of minder eten die periode?
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Wat een leuke discussie. En informatief. Vooral het punt theorie versus ervaring.Inge O schreef:hier net zo.Nanna schreef:Ik heb al heel wat intacte en daarna gecastreerde teven bezeten en nimmer heb ik enige verandering in karakter waargenomen. Dat zou statistisch gezien natuurlijk wel zo moeten zijn.
als ze al iets werden is het makkelijker (naar elkaar toe dan).
Nou heb ik natuurlijk altijd een makkelijk ras gehad, intact of niet. Maar mijn ervaring is ook dat al mijn teven weinig tot niets veranderden na castratie.
De enige wezenlijke verandering die ik heb gemerkt is dat de onzekere teven juist na castratie veel zekerder werden. Niet helemaal stabiel, maar dat zat/zit natuurlijk ook in het karakter.
Maar het erg labiele wat bijvoorbeeld mijn eerste collie en Lyndie het sterkst hadden (bij een lichte correctie al bibberend in een hoekje zitten en nooit zelf een correctie durven uit te delen, zelfs niet bij de meest vervelende -puber- reu) veranderde in toch na een tijd een grens trekken en een lip optrekken bij aanhoudend geklier van andere honden.
De vooraf stabiele teven, zoals Kyra, bleven totaal onveranderd en deden voor en na castratie niet anders tegen teven/reuen/castraten.
Bonnie heb ik natuurlijk nooit intact meegemaakt, maar zij is ook een stabiele, zelfzekere hond zonder enige agressie en ik neem aan dat zij daarvoor niet anders was.
Ik denk wel dat (te) vroege castratie gedragsproblemen kan veroorzaken, zowel in eigen reacties naar als in reacties van andere honden, omdat ik met mijn lekenverstand denk dat een hond de geslachtshormonen ook nodig heeft om gééstelijk volwassen te worden. Een volwassen hond met de geestelijke onvolwassenheid van een pup wordt geacht volwassen te zijn en gedraagt zich niet als zodanig waardoor het negatieve reacties kan triggeren.
Maar misschien is dat ook onzin?

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik vrees dat Akira wel het vachttype heeft dat nogal kan exploderen na castratie
Ik herken wel wat je schrijft trouwens, Tiny. Ik merk het hier ook aan Coda. Als ze hormonaal rustig is, is ze uiterst stabiel en voorspelbaar. Vlak voor de loopsheid wordt ze duidelijk feller. Tijdens de loopsheid is het dan weer een softie maar direct daarna wordt ze ook weer fel. Het verschil is wellicht dat ze dan nog conflictvermijdend is, ze zal niet zelf beginnen. Maar op die momenten pikt ze echt niet heel veel van andere honden en kan bijzonder fel uit de hoek komen. Terwijl die honden haar dan weer zeer aantrekkelijk vinden, niet handig
Ik herken wel wat je schrijft trouwens, Tiny. Ik merk het hier ook aan Coda. Als ze hormonaal rustig is, is ze uiterst stabiel en voorspelbaar. Vlak voor de loopsheid wordt ze duidelijk feller. Tijdens de loopsheid is het dan weer een softie maar direct daarna wordt ze ook weer fel. Het verschil is wellicht dat ze dan nog conflictvermijdend is, ze zal niet zelf beginnen. Maar op die momenten pikt ze echt niet heel veel van andere honden en kan bijzonder fel uit de hoek komen. Terwijl die honden haar dan weer zeer aantrekkelijk vinden, niet handig
-
Tiny
- Zeer actief
Gelukkig maar. Je herkent het wel hoor, tenminste bij Akira welSuske schreef:Nee, helemaal niks van dat.Tiny schreef:BofkontSuske schreef: Ze heeft geen last van schijnzwangerschap, of ik herken het niet![]()
Geen gesleep met knuffels of minder eten die periode?
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
- Miranda
- Erelid
Oh, op die fiets. Nee, die is niet onzeker 
En Skadi sleepte ook niet met knuffels, maar lag de hele dag in haar mand. En op wandelingen sjokte ze ongeïnteresseerd mee. D'r kon nog geen kwispel vanaf, laat staan dat ze haar levenslustige, humorvolle, blije zelf was.
En Skadi sleepte ook niet met knuffels, maar lag de hele dag in haar mand. En op wandelingen sjokte ze ongeïnteresseerd mee. D'r kon nog geen kwispel vanaf, laat staan dat ze haar levenslustige, humorvolle, blije zelf was.
And few will ever climb
-
Tiny
- Zeer actief
Eigenlijk vrees ik met je meeMaeve schreef:Ik vrees dat Akira wel het vachttype heeft dat nogal kan exploderen na castratie![]()
Kier heeft tijdens haar loopsheid een regel, ben je een reu en klein? Dan mag je aan mijn doos likken
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
- Suske
- Zeer actief
- Contacteer:
Ok, niet onzeker.Miranda schreef:Oh, op die fiets. Nee, die is niet onzeker
En voor, tijdens en na haar loopsheid ook even blij.
Alleen dat heftige
En dat in alles he?
Alleen hele stoere reuen worden niet uitgekafferd, de rest (teef of reu, en Belle dan weer niet ) moet
Laatst gewijzigd door Suske op 09 nov 2014 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Was het nog rasafhankelijk of maakte dat niet uit?Inge O schreef:dat een deel van de teven zelfzekerder werd - sommige naar honden, sommige naar mensen, sommige naar allebei - kwam ook uit dat studentenonderzoek.lieke schreef: De enige wezenlijke verandering die ik heb gemerkt is dat de onzekere teven juist na castratie veel zekerder werden. Niet helemaal stabiel, maar dat zat/zit natuurlijk ook in het karakter.
Maar het erg labiele wat bijvoorbeeld mijn eerste collie en Lyndie het sterkst hadden (bij een lichte correctie al bibberend in een hoekje zitten en nooit zelf een correctie durven uit te delen,
Over het algemeen zijn collies niet enorm zelfverzekerd, dus ik vraag me af of het bij andere wat stabielere rassen minder verschil maakt. Of meer.

-
Marion.
Miep had al niet de meest onderhoudsvrije vacht, maar na haar castratie is het alleen maar erger geworden. Het wat lekken, helpt ook niet mee.
Qua gedrag zie ik geen verschil.
Qua gedrag zie ik geen verschil.
- Suske
- Zeer actief
- Contacteer:
Inge, kan je uit mijn beschrijving van het Suske iets halen?