Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Castratie. Een andere duit in het zakje.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Badu
Zeer actief
Contacteer:

Re: Castratie. Een andere duit in het zakje.

Ongelezen bericht door Badu »

blacky schreef:..... een hond is niet alleen maar oestrogeen en testosteron.
Nee, mens ook niet... geen enkel organisme. Maar wel voornamelijk.
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Inge O schreef:
kipo schreef: De enige situatie waar ik om gedragsredenen zou twijfelen over castratie is in een situatie waar meerdere pittige teven samenleven.
en juist dat is hier het geval en je mag twee keer raden welke van mijn teven hier de pittigste zijn: juist, de intacte :wink: .
Ik ben niet tegen castratie, van beide geslachten niet, hoewel ik het bij reuen zelden nodig vind, maar ik ken iemand die haar teef heeft moeten castreren ivm bmo en een tijdje daarna kreeg ze echt problemen, de gecastreerde teef begon met de andere honden te vechten en uiteindelijk heeft ze die herplaatst.
Daarnaast kwam ik vorig jaar een keer dit artikel tegen: over de invloed van de verhouding reu-teef in het nest en castratie en dat tesamen maakt dat ik in een situatie met meerdere pittige teven wel voorzichtiger zou zijn.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Inge O schreef:
Badu schreef:
Inge O schreef:
Badu schreef: Testikels testosteron, eierstokken oestrogeen... bij benadering... nuance achterwege...

Maar vertel, hoe is het dan?
ja, duhh, 'nuance achterwege' - daar gaat het natuurlijk net om in een lichaam.

ze worden allebei ook in de bijnieren aangemaakt.
Maar niet hoofdzakelijk toch?
zei iemand dat dan?
Nee, maar het is (nu) natuurlijk wel belangrijk om nuance aan te brengen in je uitspraken :mrgreen: .
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miranda »

Inge O schreef:
kipo schreef:Daarnaast kwam ik vorig jaar een keer dit artikel tegen: over de invloed van de verhouding reu-teef in het nest en castratie en dat tesamen maakt dat ik in een situatie met meerdere pittige teven wel voorzichtiger zou zijn.
voor ik praktische waarde hecht aan zo'n artikel zou ik eerst wel het onderzoek zelf willen lezen want ja hoor, theorethisch klopt dat allemaal als een bus maar de realiteit bevestigt dat vaak niet.
Een kennis van heeft op de afdeling spoed gewerkt in Utrecht (hij heeft nu een eigen praktijk), en die vertelde me dat als een teef tussen twee reutjes in heeft gelegen de kans op mannelijk gedrag het grootst is. Dat heb ik toen voor kennisgeving aangenomen, al bleek bij navraag Skadi idd tussen twee reutjes in geboren te zijn.
En die markeert vanaf 10 weken al als een malle (ik dacht eerst dat ze blaasontsteking had), tilt d'r poot op, en is over het algemeen een haantje eersteklas.

Maar echteTM agressie had ze vooral rond de loopsheden. Ik weet niet echt hoe het zit, maar het lijkt me dat vrouwelijke hormonen dan juist weliger tieren?
Tussen de loopsheden in was ze juist veel rustiger, stabieler.
Ik heb altijd het idee gehad dat ze het zelfverzekerds is als de hoeveelheid testosteron piekte.
Van oestrogeen werd mevrouw juist een hellefeeks eersteklas. Schuimbekkend door het bos op zoek naar teven die dood moesten en zo.

Vanuit het idee dat echteTM dominantie niks met agressie te maken heeft (integendeel) vind ik dat wel verklaarbaar.
Dat verklaart misschien ook waarom sommige teven (die pittig lijken vanuit onzekerheid) juist feller worden na castratie? Ik persoonlijk zou kijken naar hoe een teef in oestrus is, en dáár een beslissing om wel of niet te castreren mede van af laten hangen.

Maargoe, da's een hoop lekengetheoretiseer ;)
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Inge O schreef:
Miranda schreef:Dat verklaart misschien ook waarom sommige teven (die pittig lijken vanuit onzekerheid) juist feller worden na castratie?
ik volg je redenering niet helemaal - wat is het gevolg van wat in jouw betoog?
Nou, sommige honden lijken heel pittig, maar zijn diep in hun hart eigenlijk onzeker. Ze hebben geleerd dat de 'aanval' de beste verdediging is. Als dat soort types meer testosteron krijgen kan ik me voorstellen dat die juist agressiever, feller worden. De onzekerheid wordt namelijk niet minder.
And few will ever climb
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Inge O schreef:nu blijft in dat soort onderzoek de baas natuurlijk altijd de grote stoorzender : wat neemt hij waar en hoe interpreteert hij het?
Ja, dat is lastig. Ik zie dat best vaak, dan noemen mensen een hond dominant, maar dan blijkt het gewoon een onzekere hond te zijn die uit voorzorg maar vast een grote bek geeft.
Zolang dominantie in de praktijk verward wordt met agressie zal je dit soort interpretaties wel houden.
And few will ever climb
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Miranda schreef:
Inge O schreef:nu blijft in dat soort onderzoek de baas natuurlijk altijd de grote stoorzender : wat neemt hij waar en hoe interpreteert hij het?
Ja, dat is lastig. Ik zie dat best vaak, dan noemen mensen een hond dominant, maar dan blijkt het gewoon een onzekere hond te zijn die uit voorzorg maar vast een grote bek geeft.
Zolang dominantie in de praktijk verward wordt met agressie zal je dit soort interpretaties wel houden.
Hier die ervaring niet:

Kaya, redelijk dominant, werd na haar castratie wel feller en zij was echt geen onzekere hond. Ook gaf zij nooit een grote bek,
zij wilde juist (voor en na castratie) met rust gelaten worden door het gros van de honden, reageerde zelf totaal niet op honden behalve
als ze in haar persoonlijke zone kwamen. De manier waarop ze hierop reageerde werd feller na castratie.

Puchu, gaf wel een grote bek en volgens mij kwam dit door een combinatie onzekerheid en testosteron (aanval is de beste verdediging)
en die is juist veel stabieler en zelfverzekerder geworden na castratie.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Miranda schreef:
Dat ben ik met je eens :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Caro. schreef:
Puchu, gaf wel een grote bek en volgens mij kwam dit door een combinatie onzekerheid en testosteron (aanval is de beste verdediging)
en die is juist veel stabieler en zelfverzekerder geworden na castratie.
Dat gaat voor Luca ook op. Hij is doordat hij minder testosteron heeft juist zekerder geworden.

Csiva is een onzeker hondje en wil dat oplossen met een grote bek. Ze is in hond hond contacten niet dominant, maar ook niet onderdanig. Ze is wel een hondje die heel goed weet hoe een andere hond is. Bij andere onzekere honden doet ze stoer en dominant, waar ze dat bij een zekere en dominantere hond wel achterwege laat :F:
Ik ben benieuwd wat tzt een castratie met haar gaat doen.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

kipo schreef:
Inge O schreef:
kipo schreef: De enige situatie waar ik om gedragsredenen zou twijfelen over castratie is in een situatie waar meerdere pittige teven samenleven.
en juist dat is hier het geval en je mag twee keer raden welke van mijn teven hier de pittigste zijn: juist, de intacte :wink: .
Ik ben niet tegen castratie, van beide geslachten niet, hoewel ik het bij reuen zelden nodig vind, maar ik ken iemand die haar teef heeft moeten castreren ivm bmo en een tijdje daarna kreeg ze echt problemen, de gecastreerde teef begon met de andere honden te vechten en uiteindelijk heeft ze die herplaatst.
Daarnaast kwam ik vorig jaar een keer dit artikel tegen: over de invloed van de verhouding reu-teef in het nest en castratie en dat tesamen maakt dat ik in een situatie met meerdere pittige teven wel voorzichtiger zou zijn.
Grappig, Noah komt uit een nest van 2 teven en 7 reuen, het verhaal gaat bij haar niet op. Zij is gelijkmatiger geworden na castratie. Tuana is zelfde gebleven, zij komt uit nest van 3-3.
Perry en Noah

Afbeelding
Tiny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tiny »

Dus als ik het goed begrijp: Akira is tussen de loopsheden in een vrij stabiele teef die zelf geen rottigheid gaat opzoeken. Kan met reuen en teven en is makkelijk uit een situatie weg te halen door de stem of ze regelt het zelf door even een het bij sommige forummers het bekende lipje :oeps: of een grom te geven en dan weg te lopen. Loslopen met een groep is dan nooit een probleem. Is het echter vlak voor, tijdens en na vlak de loopsheid dan is het een soort helleveeg, knokpartijen worden niet ontlopen en het liefst gaat ze iedere, vooral teven, even op hun plek zetten. Hoe ze aan de lijn is vertel ik maar liever niet :oeps: Dan zou ze dus na de castratie heel goed een stabiele teef kunnen blijven, of begrijp ik het niet goed?
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Tiny
Zeer actief

Inge O schreef:
Tiny schreef:Dus als ik het goed begrijp: Akira is tussen de loopsheden in een vrij stabiele teef die zelf geen rottigheid gaat opzoeken. Kan met reuen en teven en is makkelijk uit een situatie weg te halen door de stem of ze regelt het zelf door even een het bij sommige forummers het bekende lipje :oeps: of een grom te geven en dan weg te lopen. Loslopen met een groep is dan nooit een probleem. Is het echter vlak voor, tijdens en na vlak de loopsheid dan is het een soort helleveeg, knokpartijen worden niet ontlopen en het liefst gaat ze iedere, vooral teven, even op hun plek zetten. Hoe ze aan de lijn is vertel ik maar liever niet :oeps: Dan zou ze dus na de castratie heel goed een stabiele teef kunnen blijven, of begrijp ik het niet goed?
jawel, je begrijpt het goed :ok: .

nu akira nog :F: .
Ohja die doet ook mee natuurlijk :ugh:
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart

&
Akira 16-08-2021
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Tiny schreef:Dus als ik het goed begrijp: Akira is tussen de loopsheden in een vrij stabiele teef die zelf geen rottigheid gaat opzoeken. Kan met reuen en teven en is makkelijk uit een situatie weg te halen door de stem of ze regelt het zelf door even een het bij sommige forummers het bekende lipje :oeps: of een grom te geven en dan weg te lopen. Loslopen met een groep is dan nooit een probleem. Is het echter vlak voor, tijdens en na vlak de loopsheid dan is het een soort helleveeg, knokpartijen worden niet ontlopen en het liefst gaat ze iedere, vooral teven, even op hun plek zetten. Hoe ze aan de lijn is vertel ik maar liever niet :oeps: Dan zou ze dus na de castratie heel goed een stabiele teef kunnen blijven, of begrijp ik het niet goed?
Het klinkt als Skadi voor de castratie. Die is nu een stuk stabieler.
And few will ever climb
Tiny
Zeer actief

Miranda schreef:
Er is dus hoop voor mijn kleine heks :I: Nu nog even die dikke knoop doorhakken :ugh:
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart

&
Akira 16-08-2021
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Miranda schreef:
Even een vraag tussendoor.
Wat denk je van het Suske?
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Suske schreef:
Miranda schreef:
Dat het een lekker wijf is :I:

Ik weet het niet. Heeft ze veel last van haar loopsheden/schijnzwangerschap? Dat was voor mij de aanleiding om Skadi uiteindelijk toch maar te castreren. Die was de helft van de tijd óf een hellefeeks óf zwaar depressief. Mijn vorige teef had er helemaal niet zo'n last van, en die heb ik ook lekker intact gelaten. Ik zou vwb het Suske kijken hoe ze tussen twee loopsheden in is, volgens mij is dat een aardig goede indicator.

@Tiny: Met Akira zou ik misschien wel nog harder twijfelen dan ik destijds met Skadi deed. Ik zou eerst eens navragen of poolhonden over het algemeen een erge castratenvacht krijgen.
And few will ever climb
Suske
Zeer actief
Contacteer:

Miranda schreef:
Suske schreef:
Miranda schreef:
Dat het een lekker wijf is :I:

Ik weet het niet. Heeft ze veel last van haar loopsheden/schijnzwangerschap? Dat was voor mij de aanleiding om Skadi uiteindelijk toch maar te castreren. Die was de helft van de tijd óf een hellefeeks óf zwaar depressief. Mijn vorige teef had er helemaal niet zo'n last van, en die heb ik ook lekker intact gelaten. Ik zou vwb het Suske kijken hoe ze tussen twee loopsheden in is, volgens mij is dat een aardig goede indicator.
Lekker wijf ben ik met je eens :cheer:
Maar onzeker of niet?

Ze heeft geen last van schijnzwangerschap, of ik herken het niet :engel:
Wel een aanloop naar loopsheid van een maand of twee, en dan de echte loopsheid en daarna nog lekker ruiken.
En dan is ze in alles nog heftiger dan normaal.
Dat is zo'n maand of vier per jaar dus en begin me nu voor het eerst serieus af te vragen of het voor haar eigenlijk wel zo leuk is :U:
Daartussen in maalt ze veel en veel minder om andere honden om haar heen, gewoon de bal en anders niks.

Afbeelding
Tiny
Zeer actief

Miranda schreef:
@Tiny: Met Akira zou ik misschien wel nog harder twijfelen dan ik destijds met Skadi deed. Ik zou eerst eens navragen of poolhonden over het algemeen een erge castratenvacht krijgen.
Akira is een langhaar dus ik denk niet dat ik haar kan vergelijken met een Husky met gewone vacht.
Op zich zou het wel jammer zijn want ze heeft nu van dat zijdezachte lange haar :I:
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart

&
Akira 16-08-2021
Tiny
Zeer actief

Suske schreef: Ze heeft geen last van schijnzwangerschap, of ik herken het niet :engel:
Bofkont :wink: Geen gesleep met knuffels of minder eten die periode?
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart

&
Akira 16-08-2021
Suske
Zeer actief
Contacteer:

Tiny schreef:
Suske schreef: Ze heeft geen last van schijnzwangerschap, of ik herken het niet :engel:
Nee, helemaal niks van dat.

Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Inge O schreef:
Nanna schreef:Ik heb al heel wat intacte en daarna gecastreerde teven bezeten en nimmer heb ik enige verandering in karakter waargenomen. Dat zou statistisch gezien natuurlijk wel zo moeten zijn.
hier net zo.

als ze al iets werden is het makkelijker (naar elkaar toe dan) :U: .
Wat een leuke discussie. En informatief. Vooral het punt theorie versus ervaring.

Nou heb ik natuurlijk altijd een makkelijk ras gehad, intact of niet. Maar mijn ervaring is ook dat al mijn teven weinig tot niets veranderden na castratie.
De enige wezenlijke verandering die ik heb gemerkt is dat de onzekere teven juist na castratie veel zekerder werden. Niet helemaal stabiel, maar dat zat/zit natuurlijk ook in het karakter.
Maar het erg labiele wat bijvoorbeeld mijn eerste collie en Lyndie het sterkst hadden (bij een lichte correctie al bibberend in een hoekje zitten en nooit zelf een correctie durven uit te delen, zelfs niet bij de meest vervelende -puber- reu) veranderde in toch na een tijd een grens trekken en een lip optrekken bij aanhoudend geklier van andere honden.
De vooraf stabiele teven, zoals Kyra, bleven totaal onveranderd en deden voor en na castratie niet anders tegen teven/reuen/castraten.

Bonnie heb ik natuurlijk nooit intact meegemaakt, maar zij is ook een stabiele, zelfzekere hond zonder enige agressie en ik neem aan dat zij daarvoor niet anders was.

Ik denk wel dat (te) vroege castratie gedragsproblemen kan veroorzaken, zowel in eigen reacties naar als in reacties van andere honden, omdat ik met mijn lekenverstand denk dat een hond de geslachtshormonen ook nodig heeft om gééstelijk volwassen te worden. Een volwassen hond met de geestelijke onvolwassenheid van een pup wordt geacht volwassen te zijn en gedraagt zich niet als zodanig waardoor het negatieve reacties kan triggeren.
Maar misschien is dat ook onzin?
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik vrees dat Akira wel het vachttype heeft dat nogal kan exploderen na castratie :schrik:

Ik herken wel wat je schrijft trouwens, Tiny. Ik merk het hier ook aan Coda. Als ze hormonaal rustig is, is ze uiterst stabiel en voorspelbaar. Vlak voor de loopsheid wordt ze duidelijk feller. Tijdens de loopsheid is het dan weer een softie maar direct daarna wordt ze ook weer fel. Het verschil is wellicht dat ze dan nog conflictvermijdend is, ze zal niet zelf beginnen. Maar op die momenten pikt ze echt niet heel veel van andere honden en kan bijzonder fel uit de hoek komen. Terwijl die honden haar dan weer zeer aantrekkelijk vinden, niet handig :mrgreen:
Tiny
Zeer actief

Suske schreef:
Tiny schreef:
Nee, helemaal niks van dat.
Gelukkig maar. Je herkent het wel hoor, tenminste bij Akira wel :engel:
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart

&
Akira 16-08-2021
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Oh, op die fiets. Nee, die is niet onzeker ;)
En Skadi sleepte ook niet met knuffels, maar lag de hele dag in haar mand. En op wandelingen sjokte ze ongeïnteresseerd mee. D'r kon nog geen kwispel vanaf, laat staan dat ze haar levenslustige, humorvolle, blije zelf was.
And few will ever climb
Tiny
Zeer actief

Maeve schreef:Ik vrees dat Akira wel het vachttype heeft dat nogal kan exploderen na castratie :schrik:

Ik herken wel wat je schrijft trouwens, Tiny. Ik merk het hier ook aan Coda. Als ze hormonaal rustig is, is ze uiterst stabiel en voorspelbaar. Vlak voor de loopsheid wordt ze duidelijk feller. Tijdens de loopsheid is het dan weer een softie maar direct daarna wordt ze ook weer fel. Het verschil is wellicht dat ze dan nog conflictvermijdend is, ze zal niet zelf beginnen. Maar op die momenten pikt ze echt niet heel veel van andere honden en kan bijzonder fel uit de hoek komen. Terwijl die honden haar dan weer zeer aantrekkelijk vinden, niet handig :mrgreen:
Eigenlijk vrees ik met je mee :jank:

Kier heeft tijdens haar loopsheid een regel, ben je een reu en klein? Dan mag je aan mijn doos likken :tongue: :ugh: Ze heeft een heilig ontzag voor kleine reutjes, en zeker tijdens de loopsheid.
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart

&
Akira 16-08-2021
Suske
Zeer actief
Contacteer:

Miranda schreef:Oh, op die fiets. Nee, die is niet onzeker ;)
En Skadi sleepte ook niet met knuffels, maar lag de hele dag in haar mand. En op wandelingen sjokte ze ongeïnteresseerd mee. D'r kon nog geen kwispel vanaf, laat staan dat ze haar levenslustige, humorvolle, blije zelf was.
Ok, niet onzeker.
En voor, tijdens en na haar loopsheid ook even blij.
Alleen dat heftige :blauwoog:
En dat in alles he?
Alleen hele stoere reuen worden niet uitgekafferd, de rest (teef of reu, en Belle dan weer niet ) moet :S:
Laatst gewijzigd door Suske op 09 nov 2014 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Inge O schreef:
lieke schreef: De enige wezenlijke verandering die ik heb gemerkt is dat de onzekere teven juist na castratie veel zekerder werden. Niet helemaal stabiel, maar dat zat/zit natuurlijk ook in het karakter.
Maar het erg labiele wat bijvoorbeeld mijn eerste collie en Lyndie het sterkst hadden (bij een lichte correctie al bibberend in een hoekje zitten en nooit zelf een correctie durven uit te delen,
dat een deel van de teven zelfzekerder werd - sommige naar honden, sommige naar mensen, sommige naar allebei - kwam ook uit dat studentenonderzoek.
Was het nog rasafhankelijk of maakte dat niet uit?
Over het algemeen zijn collies niet enorm zelfverzekerd, dus ik vraag me af of het bij andere wat stabielere rassen minder verschil maakt. Of meer.
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Miep had al niet de meest onderhoudsvrije vacht, maar na haar castratie is het alleen maar erger geworden. Het wat lekken, helpt ook niet mee.
Qua gedrag zie ik geen verschil.
Suske
Zeer actief
Contacteer:

Inge, kan je uit mijn beschrijving van het Suske iets halen?

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”