Hanneke2 schreef:WesleyS schreef:Hylos schreef:Tsja, daar ben ik het wel mee eens maar dat is erg makkelijk gezegd. Je kunt dit misschien van je hond vragen in een prikkelarme omgeving en van sommige honden kun je het ook vragen in een prikkelrijke omgeving.
Sommige dingen haal je er echter heel erg moeilijk uit en dan kun je zoeken en doen wat je wilt naar die ultieme beloning.. dat gaat gewoon niet. Je kunt toch van een jachthond pur sang niet gaan verwachten dat hij niet achter een haas aan gaat die vlak voor hem weg springt. Dat heeft m.i. niks met baas zijn te maken. Klinkt ook ze erg allemaal.. dat ik moet macht hebben over mijn hond. Je hond moet begrijpen wat je van hem verwacht en dat hij dat uitvoert hangt af van wat jij er tegenover zet.
Ik verwacht toch ook niet van iemand die nog nooit hardgelopen heeft dat hij gelijk de marathon loopt?
Je basis begint prikkelvrij / prikkelarm en vanuit daar bouw je op naar een omgeving vol prikkels
en bij een jachthond... waarom zou je niet kunnen leren dat deze het konijn negeert tot hij "op jacht" is?
Dus niet zelf bepalen wanneer hij mag jagen maar slechts wanneer hij hiervoor een commando krijgt. (Zoals ook binnen de jachtsport)
Stukje plicht. Ja ik ben mezelf ervan bewust dat niet elke hond op dezelfde wijze met plicht omgaat.
Plicht kan ook pas wanneer je zeker weet dat wat je vraagt gesnapt wordt. Als het kwartje niet gevallen is, kun je niks handhaven.
Jij zal best verstand hebben van herders, maar ik denk dat je werkelijk geen notie hebt van hoe een zelfstandige jager in elkaar steekt. Ik zou je bijna een podenco toewensen,
maar ik denk dat die hond daar niet gelukkig van zou worden.
De baas ook niet denk ik
Daarbij is "een jachthond" een nogal onduidelijk begrip.
Heel wat rassen behoren tot de categorie "jachthond" maar de verschillen tussen de diverse soorten is levensgroot.
De lopende honden en de aardhonden zijn aanzienlijk zelfstandiger van nature dan de Retrievers.
De staande honden zitten daar een beetje tussenin.
De meutehonden hebben doorgaans meer boodschap aan de meute dan aan de baas.
Dat zijn dingen waar je rekening mee moet houden als je een jachthond gaat trainen en een poging gaat ondernemen om hem onder controle te krijgen.
Overigens kan je wel goed trainen op jagen met toestemming en bij de baas in de buurt blijven als je die toestemming niet hebt, zoalsd WesleyS schrijft, ........... voor een paar soorten jachthonden.
Bij de meeste Retrievers is dat heel goed aan te leren en bij de staande honden kan dat na intensieve (en soms langdurige) training ook.
Als je tenminste ergens een plekken hebt waar je dat kan trainen.
Want je kunt dergelijke situaties niet even simuleren.
Daarvoor moet je echte terreinen met echt wild hebben.
Meerdere, omdat de hond anders niet kan gaan generaliseren.
En dan dient zich het volgende probleem aan:
Waar vind je dat in Nederland?