Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Went dat?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Went dat?

Ongelezen bericht door marian* »

ranetje schreef: In feite zou je als trainer moeten kunnen helpen om de "black box" van je hond te vinden en dan van daar uit verder met de hond aan de slag gaan.

Het zou heel fijn zijn als dat op hondenscholen vaker zou gebeuren maar de meesten draaien gewoon een vast riedeltje af wat nodig is om een diploma te halen en kijken niet naar de combinatie die er staat.
Ik snap best dat dat ook te maken heeft met tijd maar het is wel een gemiste kans.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

marian* schreef:
ranetje schreef: In feite zou je als trainer moeten kunnen helpen om de "black box" van je hond te vinden en dan van daar uit verder met de hond aan de slag gaan.

Het zou heel fijn zijn als dat op hondenscholen vaker zou gebeuren maar de meesten draaien gewoon een vast riedeltje af wat nodig is om een diploma te halen en kijken niet naar de combinatie die er staat.
Ik snap best dat dat ook te maken heeft met tijd maar het is wel een gemiste kans.
Het kan te maken hebben met tijd en met moeilijk overzicht over een te groot (?) trainingsgroepje
Dan zou je de groepen kleiner moeten maken, maar dat lijkt moeilijk te zijn.
Is er genoeg ruimte op het veld voor een extra groep bijv.?
De kosten van terreinhuur en onderhoud en ook kosten voor een clubgebouwtje, hoe bescheiden ook, gaan door en je hebt dan misschien meer trainers nodig en dat regel je niet zomaar even.
Veel kosten voor trainers zijn er niet, op KC's tenminste, aangezien dat doorgaans vrijwilligers zijn, maar de rest aan kosten gaat wel door.
En om de mensen op school te krijgen kunnen de lessen niet te duur worden.

En het hangt ook af van de doelstelling van de cursisten.
Die doelstelling is ook vaak dat diploma.
Behalve bij de puppygroepen, daar valt dat diploma halen erg mee (ze doen ook geen examen, tenminste niet waar ik heb les gegeven :tongue: ).
Zij willen gewoon een hond die komt als je roept :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Cleva schreef:Basisrelatie is belangrijk en vooral ook begrijpelijk blijven voor je hond.
Als je hond konijntjes jaagt laat dat roepen dan ook een keer betekenen dat je konijntjes gevonden hebt.
Zorg dat je allebei met hetzelfde bezig bent.
Felix beleeft er inderdaad ontzettend veel kinderlijk plezier aan, als we samen aan de waterkant naar de eenden staan te kijken. Dan hoef ik mijn gewicht maar van het ene op de andere been over te brengen, of hij doet 20 meter verderop hetzelfde, en staat meteen weer met brandende oogjes startklaar naar me te kijken wat we gaan doen :lol1:
Heel aandoenlijk :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Tara schreef:Ik ben in de bevoorrechte positie om de praktijkjacht te kunnen doen waarbij mijn honden exact datgene kunnen doen waar ze voor gemaakt zijn. Dit weekend ga ik weer bosjes uitkloppen, en dan is het de bedoeling dat je met herrie het wild uit de dekking jaagt.
Tara vindt dat énig om samen met mij te mogen doen, en waar ik dan hophophophop door de dekking stamp en kraak loopt zij blaffend en krijsend door die dekking heen. En een lól! :lol1:
Dacht, dat een Staande Hond het wild voor je moest aanwijzen.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Tara schreef:
korthaar schreef:
Tara schreef:Ik ben in de bevoorrechte positie om de praktijkjacht te kunnen doen waarbij mijn honden exact datgene kunnen doen waar ze voor gemaakt zijn. Dit weekend ga ik weer bosjes uitkloppen, en dan is het de bedoeling dat je met herrie het wild uit de dekking jaagt.
Tara vindt dat énig om samen met mij te mogen doen, en waar ik dan hophophophop door de dekking stamp en kraak loopt zij blaffend en krijsend door die dekking heen. En een lól! :lol1:
Ze is een allrounder die zowel voorstaat als apporteert.
Daarnaast is ze een slim meisje, ze ziet ons namelijk herrie maken tijdens dat soort driften en zij doet vervolgens hetzelfde.
En dat is gezellig.
Hier is o.a. dat herrie maken te zien: http://tvblik.nl/kluiven-met-kleijs/29-oktober-2014" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
korthaar
Zeer actief

Cleva schreef:
korthaar schreef:
Kunnen is iets anders dan moeten. Dat is nou precies waar we het over hebben.
Je moet het leuk naken. Blijf niet zo in die starre regels hangen. Dan haal je veel meer plezier uit je hond.
Het zou mij toch te ver gaan om een gillende keukenmeid te imiteren, als je een hond bij hebt waar een goeie neus opstaat.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

_Leonie schreef:Dat snap ik, maar ik vind wel dat als je jezelf als trainer neer zet, je andermans honden wel moet kunnen lezen en tips moet kunnen geven over hoe je dingen verbeterd. En dus niet alleen hoe je dingen met je eigen honden hebt opgelost, en dat geldt voor bijna elke andere hond.
Ik doe het soms wel.
Ik geef geen jacht hoor, maar ik kan wel laten zien hoe je die hond in de juiste positie krijgt en welke lichaamstaal wat betekent, zowel van de hond als van de baas.
Vaak zie je dan dat ze daardoor begrijpen waar ze de fout ingaan en dan kun je daar aan werken.
De meeste honden vinden pielen op de vierkante centimeter prima als het samen met de baas is en in opperste concentratie. Dat bouwt echt een band.
En daardoor luisteren ze dan in het grotere geheel ook weer beter (en grager).
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

marian* schreef:Heb je weleens een (jacht) hond met een kop erop iets proberen te laten doen wat hij niet wilde?
Ik zit deze discussie een beetje laat bij te lezen, maar dat inderdaad. Een zelfstandige jager is toch wel hele andere koek dan een herder.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

zoe2710 schreef:Ik zou er niet aan kunnen wennen. Malena mag van mij zeker los lopen en de ruimte nemen maar ik wil haar blijven zien. Ze is nog maar 1x even weg geweest en toen was ze zelf enorm snel terug aangezien ze niet snapte waar we ineens bleven, dus op dat vlak is het wel een hulp dat ze zelf ook niet al te ver weg gaat.

Zoals hier boven al gezegd word zijn bepaalde eigenschappen onder controle te houden maar die krijg je nooit volledig weg. Een waakse hond kan je leren om bv 1x aan te blaffen en te stoppen maar dat waaks gedrag krijg je er nooit volledig uit.
Ik weet niet hoe lang je je podenco al hebt, maar ik heb met mijn stel menig maal hondloos in het park gestaan, echt tot bijna panieken toe. Veel oefenen met lekkers helpt, en vooral ook de keiharde afspraak dat je elkaar weer ziet waar je elkaar het laatst hebt gezien. En als ze dan terugkomen van een konijnenspoor dat naar niks liep en jij staat daar met een frikandel, dan geven ze het de volgende keer wat vlugger op, want die baas is eigenlijk nog leuker. :mrgreen:

Na dik tien jaar podenco's kan ik wel zeggen dat het went. :mrgreen:
Hanneke2
Zeer actief

WesleyS schreef:
Hylos schreef:Tsja, daar ben ik het wel mee eens maar dat is erg makkelijk gezegd. Je kunt dit misschien van je hond vragen in een prikkelarme omgeving en van sommige honden kun je het ook vragen in een prikkelrijke omgeving.
Sommige dingen haal je er echter heel erg moeilijk uit en dan kun je zoeken en doen wat je wilt naar die ultieme beloning.. dat gaat gewoon niet. Je kunt toch van een jachthond pur sang niet gaan verwachten dat hij niet achter een haas aan gaat die vlak voor hem weg springt. Dat heeft m.i. niks met baas zijn te maken. Klinkt ook ze erg allemaal.. dat ik moet macht hebben over mijn hond. Je hond moet begrijpen wat je van hem verwacht en dat hij dat uitvoert hangt af van wat jij er tegenover zet.
Ik verwacht toch ook niet van iemand die nog nooit hardgelopen heeft dat hij gelijk de marathon loopt?
Je basis begint prikkelvrij / prikkelarm en vanuit daar bouw je op naar een omgeving vol prikkels en bij een jachthond... waarom zou je niet kunnen leren dat deze het konijn negeert tot hij "op jacht" is?
Dus niet zelf bepalen wanneer hij mag jagen maar slechts wanneer hij hiervoor een commando krijgt. (Zoals ook binnen de jachtsport)

Stukje plicht. Ja ik ben mezelf ervan bewust dat niet elke hond op dezelfde wijze met plicht omgaat.
Plicht kan ook pas wanneer je zeker weet dat wat je vraagt gesnapt wordt. Als het kwartje niet gevallen is, kun je niks handhaven.
Jij zal best verstand hebben van herders, maar ik denk dat je werkelijk geen notie hebt van hoe een zelfstandige jager in elkaar steekt. Ik zou je bijna een podenco toewensen, maar ik denk dat die hond daar niet gelukkig van zou worden.
Hanneke2
Zeer actief

WesleyS schreef:
Hylos schreef:Tsja, daar ben ik het wel mee eens maar dat is erg makkelijk gezegd. Je kunt dit misschien van je hond vragen in een prikkelarme omgeving en van sommige honden kun je het ook vragen in een prikkelrijke omgeving.
Sommige dingen haal je er echter heel erg moeilijk uit en dan kun je zoeken en doen wat je wilt naar die ultieme beloning.. dat gaat gewoon niet. Je kunt toch van een jachthond pur sang niet gaan verwachten dat hij niet achter een haas aan gaat die vlak voor hem weg springt. Dat heeft m.i. niks met baas zijn te maken. Klinkt ook ze erg allemaal.. dat ik moet macht hebben over mijn hond. Je hond moet begrijpen wat je van hem verwacht en dat hij dat uitvoert hangt af van wat jij er tegenover zet.
Ik verwacht toch ook niet van iemand die nog nooit hardgelopen heeft dat hij gelijk de marathon loopt?
Je basis begint prikkelvrij / prikkelarm en vanuit daar bouw je op naar een omgeving vol prikkels en bij een jachthond... waarom zou je niet kunnen leren dat deze het konijn negeert tot hij "op jacht" is?
Dus niet zelf bepalen wanneer hij mag jagen maar slechts wanneer hij hiervoor een commando krijgt. (Zoals ook binnen de jachtsport)

Stukje plicht. Ja ik ben mezelf ervan bewust dat niet elke hond op dezelfde wijze met plicht omgaat.
Plicht kan ook pas wanneer je zeker weet dat wat je vraagt gesnapt wordt. Als het kwartje niet gevallen is, kun je niks handhaven.
Jij zal best verstand hebben van herders, maar ik denk dat je werkelijk geen notie hebt van hoe een zelfstandige jager in elkaar steekt. Ik zou je bijna een podenco toewensen, maar ik denk dat die hond daar niet gelukkig van zou worden.
ranetje
Zeer actief

Hanneke2 schreef:
WesleyS schreef:

De baas ook niet denk ik :wink:

Daarbij is "een jachthond" een nogal onduidelijk begrip.
Heel wat rassen behoren tot de categorie "jachthond" maar de verschillen tussen de diverse soorten is levensgroot.
De lopende honden en de aardhonden zijn aanzienlijk zelfstandiger van nature dan de Retrievers.
De staande honden zitten daar een beetje tussenin.
De meutehonden hebben doorgaans meer boodschap aan de meute dan aan de baas.

Dat zijn dingen waar je rekening mee moet houden als je een jachthond gaat trainen en een poging gaat ondernemen om hem onder controle te krijgen.

Overigens kan je wel goed trainen op jagen met toestemming en bij de baas in de buurt blijven als je die toestemming niet hebt, zoalsd WesleyS schrijft, ........... voor een paar soorten jachthonden.
Bij de meeste Retrievers is dat heel goed aan te leren en bij de staande honden kan dat na intensieve (en soms langdurige) training ook.
Als je tenminste ergens een plekken hebt waar je dat kan trainen.
Want je kunt dergelijke situaties niet even simuleren.
Daarvoor moet je echte terreinen met echt wild hebben.
Meerdere, omdat de hond anders niet kan gaan generaliseren.

En dan dient zich het volgende probleem aan:
Waar vind je dat in Nederland?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:Jij zal best verstand hebben van herders, maar ik denk dat je werkelijk geen notie hebt van hoe een zelfstandige jager in elkaar steekt. Ik zou je bijna een podenco toewensen, maar ik denk dat die hond daar niet gelukkig van zou worden.
Ik denk dat Wesley ook geen idee heeft hoe een zelfstandige staande hond of een waterhond in elkaar steekt.
Dat zou bij Wesley in elk geval niet goed komen, niet voor de hond en ook niet voor de baas, want die zou zeer gefrustreerd raken.

Afbeelding

korthaar
Zeer actief

Cleva schreef:Ik ben nooit zo bezig met wat me te ver zou gaan als ik met mijn hondje aan het spelen ben. Het gaat om het plezier en resultaat, niet om wat anderen vinden.
Maar goed, je begrijpt het niet. Dat mag. Voor anderen niet erg boeiend maar het mag.
Wild en luidruchtig doen past niet bij de natuur van een Staande Hond bij het lokaliseren van wild.
Neus gebruik in alle rust en geen gezeik aan de kop maar rustige gebaren geven.
Jaap*
Zeer actief

korthaar schreef:
Cleva schreef:Ik ben nooit zo bezig met wat me te ver zou gaan als ik met mijn hondje aan het spelen ben. Het gaat om het plezier en resultaat, niet om wat anderen vinden.
Maar goed, je begrijpt het niet. Dat mag. Voor anderen niet erg boeiend maar het mag.
Wild en luidruchtig doen past niet bij de natuur van een Staande Hond bij het lokaliseren van wild.
Als je geen probleem hebt, heb je geen probleem :19:
Maar als je bijvoorbeeld een hond hebt die totaal naar buiten gericht is en je niet ziet staan, is het misschien een hele verbetering als je hem op wat voor manier kunt interesseren voor waar je mee bezing bent. Dan heb je in ieder geval contáct. Zien we daarna wel weer verder.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

korthaar schreef: Wild en luidruchtig doen past niet bij de natuur van een Staande Hond bij het lokaliseren van wild.
wat nou als je staande hond dat stukje rasbeschrijving niet gelezen heeft?

ik denk dat een van de redenen dat het zo vaak fout gaat tussen bazen en honden is dat die bazen vergeten dat hun hond naast het ras ook nog een individu is en dat ze zo gefocussed zijn op de raseigenschappen dat ze niet meer buiten de box kunnen denken en zich dus ook niet aan hun hond kunnen aanpassen als dat nodig is.
gemiste kansen en vreselijk jammer dat die mensen zich niet realiseren dat er -echt waar- meerdere wegen zijn die naar rome leiden :(
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Jaap*
Zeer actief

Het is éérst een hond, en daarna pas een ras :wink:
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Mijn beagle heeft de halve rasbeschrijving vergeten te lezen. Ik kan er niet echt mee zitten :mrgreen:

Ik denk dat er een heel groot stuk fout gaat in de verwachtingen die mensen van hun hond hebben. Omdat ze bijvoorbeeld anders gewend zijn, of omdat ze denken dat elke hond precies de rasbeschrijving is (zoals Renée al zegt), of om andere redenen. Bij mijzelf ging het vanaf het moment dat ik mijn verwachtingen los liet in ieder geval een heel stuk beter :)
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Tara schreef:
renee-uk schreef:
korthaar schreef: Wild en luidruchtig doen past niet bij de natuur van een Staande Hond bij het lokaliseren van wild.
wat nou als je staande hond dat stukje rasbeschrijving niet gelezen heeft?

ik denk dat een van de redenen dat het zo vaak fout gaat tussen bazen en honden is dat die bazen vergeten dat hun hond naast het ras ook nog een individu is en dat ze zo gefocussed zijn op de raseigenschappen dat ze niet meer buiten de box kunnen denken en zich dus ook niet aan hun hond kunnen aanpassen als dat nodig is.
gemiste kansen en vreselijk jammer dat die mensen zich niet realiseren dat er -echt waar- meerdere wegen zijn die naar rome leiden :(
In dit geval hebben we het over een hond die haar taakomschrijving uitstekend heeft gelezen, en die haar oorspronkelijke taak perfect uitvoert. :ok: En deze hond weet zich daarnaast vlekkeloos aan te passen aan de situatie, zelfs als dat betekent dat ze daarvoor dingen moet doen die niet tot de primaire taken van de staande hond horen, zoals muisstil zitten wachten tot er ganzen of duiven komen, en net zo makkelijk gaat ze wanneer herriemaken vereist is mee herriemaken ("Tara! Luid!" "Woehoehoe!" "Ja! Luid!" "Woehoehoehoehoe!!!") als ik dat vraag. En dat doet ze gewoon omdat het kan, en omdat ze het leuk vindt om tegen elkaar op te krijsen. :cheer: Dat is namelijk gezellig. Het is niks anders dan een aangeleerd kunstje waar we samen de grootste lol mee hebben, en de combinatie lacht zich rot! :goeie: Als ze in zo'n bosje trouwens wild bespeurt staat ze het evenzogoed wel voor hoor, want dat moeten allround voorstaande honden namelijk als geen ander kunnen: schakelen tussen verschillende taken.
En laat zij daar nou toevallig héél erg goed in zijn.
nou fijn toch :ok:

ik had het alleen niet over jouw hond, ik gaf een algemeen commentaar op hetgeen korthaar zei, die ook algemeen was met 'Wild en luidruchtig doen past niet bij de natuur van een Staande Hond bij het lokaliseren van wild'.
Laatst gewijzigd door renee-uk op 06 nov 2014 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

korthaar schreef:Wild en luidruchtig doen past niet bij de natuur van een Staande Hond bij het lokaliseren van wild.
Maar het gaat niet om trainen, het gaat om een team vormen. Dat is niet iets dat op de plank ligt, je moet een band smeden.
En dat doe je met allerhande zaken, niet alleen met trainen.

Mijn wetters gaan meer dan uitstekend om met wild, ook met groter wild. Maar dat ze dat doen komt vooral doordat ik eerst die band heb gesmeed.
Zodat ze, als ze op een koppel reeën stuiten, eerst even naar mij kijken om te checken wat de bedoeling is.
Want wij zijn een team, en daar hoort dat checken bij.
En dan gaan ze dus keurig een stapje terug en komen stilletjes bij mij. Omdat ik dat van ze vraag en we hebben een band, dus luisteren ze daarnaar.

Die band bouw ik niet op met trainen en rustige gebaren hoor. Die bouw ik op met rollebollen, gek doen, woeste spelletjes en zo meer.
Omdat dat werkt, namelijk.

Afbeelding

korthaar
Zeer actief

Marjoleine schreef:
korthaar schreef:Wild en luidruchtig doen past niet bij de natuur van een Staande Hond bij het lokaliseren van wild.
Maar het gaat niet om trainen, het gaat om een team vormen. Dat is niet iets dat op de plank ligt, je moet een band smeden.

Mijn wetters gaan meer dan uitstekend om met wild, ook met groter wild. Maar dat ze dat doen komt vooral doordat ik eerst die band heb gesmeed.
Zodat ze, als ze op een koppel reeën stuiten, eerst even naar mij kijken om te checken wat de bedoeling is.
En dan gaan ze dus keurig een stapje terug en komen stilletjes bij mij. Omdat ik dat van ze vraag en we hebben een band, dus luisteren ze daarnaar.

Die band bouw ik niet op met trainen en rustige gebaren hoor. Die bouw ik op met rollebollen, gek doen, woeste spelletjes en zo meer.
Dat ben ik helemaal met je eens hoor.
Maar vind niet, dat een drijfjacht met hop, hop, en klop, klop nu precies des Staande Hond is.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

korthaar schreef:
Marjoleine schreef:

Maar vind niet, dat een drijfjacht met hop, hop, en klop, klop nu precies des Staande Hond is.
Whahaha :LOL: . Zucht.
ranetje
Zeer actief

korthaar schreef:
Marjoleine schreef:

Wel eens bedacht dat een continentaal staande hond multifunctioneel is?
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

die hond denkt in elk geval buiten de box, nou korthaar nog :schrik:
Afbeelding

ranetje
Zeer actief

renee-uk schreef:die hond denkt in elk geval buiten de box, nou korthaar nog :schrik:
Die hond kan gewoon schakelen.
En zo hoort het ook :ok:

Korthaar zou dat eigenlijk moeten weten :wink:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

korthaar schreef:Dat ben ik helemaal met je eens hoor.
Oh.
Dus er is er maar eentje begrijp ik?

Nou, heel gek, maar dat zie ik toch anders.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”