Ik had een fijn ochtendwandelingetje met de honden. Niet al te lang, P&P, maar doorgaans alleen piesen en 's middags in het bos (waar het dan lekker rustig is) poepen.
Een stuk van dat ochtendwandelingetje leidt langs een straatje met aan de ene kant seniorenwoningen en aan de andere kant een groenstrook. Daar lopen veel mensen met hun honden langs.
Otto poept een heel enkele keer onder de bomen/struiken aan het begin van dat straatje, maar meestal is het hier snuffelen en een enkele plas, het is een stukje van nog geen honderd meter.
Een keer sprak de bewoonster van zo'n seniorenwoning me aan: Ik liet mijn honden toch niet op die groenstrook poepen hè?
Ik heb toen gezegd dat mijn honden overal mogen poepen en dat ik het opruim waar dat nodig is en dat ze op dit stukje nooit poepen, maar dat ze dat dus 's middags in het bos doen.
Jaja, dat zeggen ze allemaal.
Toen ging de discussie dus de kant op dat ik met een zakje met daarin een poedeldrol stond te zwaaien om mijn onschuld te bewijzen en heb ik haar gezegd dat dit wel erg de omgekeerde wereld is: We zijn in dit land immers onschuldig tot het tegendeel bewezen is en als ze iets wil doen, ze dan goed in de gaten moet houden welke honden hier wel en niet poepen en welke baasjes dat wel of niet opruimen, en díe moet ze dan aanspreken.
Ja, nou, dát ga ik niet doen hoor.
Ik ben doorgelopen. Zoek het uit, achterlijk mens.
En zo in de tussentijd heeft ze me nog een enkele keer aangesproken, of stond ze nogal overdreven het stukje voor haar huis met haar keurig aangeharkte tuintje te vegen.
En vanmorgen, hetzelfde wandelingetje, stond ze weer, stoepje vegen, met iemand anders kletsen en op het moment dat ik voorbij liep - en echt duidelijk mijn kant op - een opmerking over dat ze dat strenger gaan controleren, die hondenstront.
De stoom kwam uit mijn oren, ik heb niks gedaan, niks gezegd, ben gewoon rustig doorgelopen.
Nu denk ik er dus aan om speciaal voor die [scheldkanonnade] 's morgens maar ergens anders langs te wandelen. En aan de andere kant: Gewoon geen zin in. Mijn honden, mijn ochtendrondje, flikker op. Ik heb ook geen zin om er mee in discussie te gaan. Dan ga ik haar toch maar hardop zeggen hoe ik over haar denk.
Wat doe jij met dit soort gezeik over hondenstront? Wat doe je als iemand jou aanspreekt op het asociale gedrag van andere hondenbezitters? Is het vechten tegen de bierkaai of onderga je het schouderophalend?