Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kruisband operatie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

annikabandit
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): rottweiler
Aantal honden: 1

Kruisband operatie

Ongelezen bericht door annikabandit »

Hoihoi,

Wie heeft er ervaring met een kruisband operatie bij je hond? Hoe is het gegaan met opbouwen van de beweging, hoe hebben jullie ze rustig gehouden de eerste periode, hoe gaat het nu? Als ik zo rond-google zie ik dat ontzettend veel honden dit gehad hebben en ik heb natuurlijk al veel informatie van de dierenarts gekregen en kunnen vinden op internet, maar ik vind het wel fijn om nog ervaringen uit te wisselen omdat ik toch best wel even met mijn handen in het haar zit :ugh:
Mijn rottweiler bandit van 2 jaar is afgelopen woensdag 1 oktober geopereerd aan zijn voorste kruisband. Hij heeft een kunstkruisband gekregen.
De operatie is goed gegaan en eigenlijk lijkt hij ook weinig pijn te hebben. De volgende dag at hij alweer volop en hij is nog snel en sterk ook ondanks dat hij maar op 3 poten rondhupt :80: Ik had al verwacht dat dit onze grootste uitdaging zou worden.. het rustig houden :jump1: Hij is gewend om elke dag in het bos te rennen en te spelen. Hij is dus ook niet echt amused met zijn benchrust.. Ondanks de valium blijft hij toch erg onrustig. Ik negeer zijn gepiep, maar vind het wel echt super akelig om hem zo te zien.
Heeft iemand misschien ervaring met een goed homeopathisch middeltje waar hij misschien iets kalmer van wordt?

Gisteren was hij 's ochtends lekker rustig dus toen heeft hij even buiten de bench geslapen:
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Re: Kruisband operatie

Ongelezen bericht door Lunatic »

Geen ervaring met kruisbandoperatie, wel met rustig houden na een operatie.
Ik doe dan heel veel denkspelletjes met ze en ga veel met ze op de grond spelen, als het lopen weer iets makkelijker gaat dan mogen ze van alles voor me doen, zoals waterflesje naar de keuken brengen, was naar de wasmachine, maarja dat moet je hond wel leuk vinden natuurlijk. "Nutteloze" commando's aanleren is ook leuk, zoals touch of poot of wat dan ook wat niet te belastend is, daar moeten ze bij nadenken en worden ze dus lekker moe van :F:

Het is ook heel lastig hoor, zeker als ze minder pijn hebben en zelf dus vinden dat ze de hele wereld weer aan kunnen :ugh:
Sterkte de komende tijd :ok:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Een van mijn herders heeft met een tussenpoos van een half jaar 2 nieuwe kruisbanden gekregen. 10 dagen strikte rust was het toen volgens mij. Ik heb haar overigens niet in een bench gedaan maar gewoon rustig een beetje in huis en de tuin laten hobbelen. na die 10 dagen ben ik gewoon met haar gaan wandelen en later fietsen. Ik heb wel de eerste 2 maanden een halti gebruikt zodat ze geen voorwaartse stuwing kon maken. Na 2 maanden vond ik het wel welletjes met de revalidatie en heb ik haar gewoon losgeknipt. Niks geen last meer. Ja, 4 jaar later fikse artrose in ellebogen en schouders van het overbelasten door het revalideren.
Afbeelding
annikabandit
Vaste gebruiker

Hmmm ja die denkwerk spelletjes vind ik altijd lastig bij bandit.. hij wordt daar meestal super hyper van.
Straks als z'n kap af is kan hij gelukkig wel weer op z'n bot kauwen en kan ik z'n kong weer vullen, dat geeft weer wat afleiding.

Oeii dat is wel echt naar :(:
Ik durf 'm eigenlijk niet buiten de bench te laten, hij is nogal enthousiast en geeft weinig om pijn, dus ik denk niet dat hij zichzelf rustig zou houden :roll:
Femmel
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femmel »

Waarom een kap op? Onze hond heeft dezelfde operatie gehad en heeft geen kap gehad. Zij is prima van het verband en later de wond afgebleven. Eventueel kan de kap misschien af onder begeleiding? Kan hij toch lekker kluiven.
Groetjes,

Femke

Afbeelding

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
annikabandit
Vaste gebruiker

Ja dat lijkt me per hond erg verschillend.. uit eerdere ervaring weet ik dat bandit er niet af gaat blijven ;)
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

vorig jaar hier eentje gehad, operatie ging goed, herstel ook.
Tot 2 maand na de operatie ineens weer ferm manken. Bleek haar lichaam te reageren op de kunstband dus die is er weer uitgehaald.

Terug zelfde revalidatie, ondertussen loopt ze weer als nooit voorheen, nergens geen last meer van.

In huis zijn de honden erg rustig (verplicht) dus rustig houden was niet zo een probleem. Ze was toen ook al wel ruim 9.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”