Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Mojo en de schapen *upd 23-3-2016
Moderator: moderatorteam
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Re: Mojo's eerste keer bij de schapen (verslag en foto's)
O ja, dat is inderdaad ook wel een hele prestatie ja. 

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Re: Mojo en de schapen *upd 1-10 les 2 filmpje
Les 2 gehad vandaag, de schapen waren hem flink aan het uitproberen vandaag, maar Mojo was er niet erg van onder de indruk. Wel was 1 schaap zonder dat hij het doorhad uit de kudde ontsnapt maar dat doet hij bij alle honden die nog niet ervaren zijn en "eye" missen. Helemaal niet erg dus. De eerste sessie was behoorlijk pittig voor hem door de schapen die niet zomaar deden wat hij verwachtte, maar hij heeft hem toch prima doorstaan en afgerond.
De tweede sessie dachten weer een paar schapen dat ze er wel tussenuit konden piepen maar dit keer had Mojo het in de gaten en heeft hij ze netjes weer teruggebracht naar de rest. Het schaap dat hem de eerste sessie in zijn eentje gepeerd was probeerde dit weer, maar nu kreeg hij de kans niet meer want dit keer had Mojo het wel in de gaten.
Van het laatste stukje van de tweede sessie heb ik een kort filmpje gemaakt, Mojo is af en toe wat te brutaal richting de schapen maar reageert erg goed op de stemcorrecties die daarop volgen, hij gaat vast snel begrijpen tot hoe ver hij mag gaan. Maar volgens de begeleiding doet hij het al supergoed en heeft hij er veel aanleg voor.
http://youtu.be/eOwFRsPL2aU
De tweede sessie dachten weer een paar schapen dat ze er wel tussenuit konden piepen maar dit keer had Mojo het in de gaten en heeft hij ze netjes weer teruggebracht naar de rest. Het schaap dat hem de eerste sessie in zijn eentje gepeerd was probeerde dit weer, maar nu kreeg hij de kans niet meer want dit keer had Mojo het wel in de gaten.
Van het laatste stukje van de tweede sessie heb ik een kort filmpje gemaakt, Mojo is af en toe wat te brutaal richting de schapen maar reageert erg goed op de stemcorrecties die daarop volgen, hij gaat vast snel begrijpen tot hoe ver hij mag gaan. Maar volgens de begeleiding doet hij het al supergoed en heeft hij er veel aanleg voor.
http://youtu.be/eOwFRsPL2aU
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
- Aantal honden: 2
Wat een leuk filmpje! Ik als leek zou alleen zeggen dat hij aan het jagen is en niet aan het drijven. Ook omdat hij af en toe een hapje durft te nemen. Hij is nog jong, hij reageert gelukkig op de stemcorrectie. Alleen vraag ik me af of dit nou schapen drijven is of jagen. Bedoel het niet verkeerd hoor, maar waar zit het verschil in?
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ik zal je vraag even doorspelen, dat lijkt me verstandiger dan hier zelf een antwoord op te geven aangezien ik zelf ook nog helemaal nieuw ben in het schapendrijven.duitse herder schreef:Wat een leuk filmpje! Ik als leek zou alleen zeggen dat hij aan het jagen is en niet aan het drijven. Ook omdat hij af en toe een hapje durft te nemen. Hij is nog jong, hij reageert gelukkig op de stemcorrectie. Alleen vraag ik me af of dit nou schapen drijven is of jagen. Bedoel het niet verkeerd hoor, maar waar zit het verschil in?
Wat ik wel weet is dat dit filmpje een klein deel is van de hele sessie, waarin meer gebeurde dan wat je in deze ene minuut ziet.
Wat versta jij eigenlijk precies onder schapendrijven, daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Even in aanmerking nemend dat een hond niet vanaf les 1 alle gebaren en commando's kent, laat staan kan toepassen.

Wat leuk om te zien dat zo'n jonge hond al door heeft dat hij om de schapen heen moet cirkelen. En ook hoe hij daar zo serieus mee bezig is en niet na een paar rondjes denkt ik ga even lekker zelf door het veld heen rennen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
ik vind het knap van mojo, maar ik vind die schapen altijd een beetje sneu. Ik snap wel dat er ook met schapenhonden getraind moet worden maar deze schapen worden maar steeds van hot naar her ge'jaagd', af en toe in hun kont gesnipt.. Ik weet niet, ik krijg altijd medelijden .. Neemt neit weg dat Mojo het super doet en lijkt me heel gaaf om zo'n aangeboren instincten aan het werk te zien 

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ik kan me die mening wel voorstellen Sbientje, maar heb zelf niet het idee dat deze schapen er onder lijden. Ze hebben een prachtig perceel tot hun beschikking met heel veel ruimte en altijd schaduw en beschutting, en zo nu en dan zijn er honden voor de training, die ze vooral bij nieuwelingen eens flink in de maling kunnen nemen. Bij ervaren honden gaat het er veel minder hectisch aan toe natuurlijk dan bij onervaren en jonge honden. De andere honden die vanochtend trainden zijn al veel verder getraind en dus is dat voor de schapen ook relaxter. Ik heb ook begrepen dat ze heel bewust omgaan met het inplannen van onervaren honden, zodat er daar maar eentje van per keer komt.
En na de training zijn ze weer lekker gaan grazen en rusten, daar hebben ze de hele verdere dag uitgebreid de tijd voor.
En na de training zijn ze weer lekker gaan grazen en rusten, daar hebben ze de hele verdere dag uitgebreid de tijd voor.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
ah dat vind ik wel een plus, dat ze daar rekening mee houden idd! nogmaals, ik snap het heel goed want zonder schapen kan je dit je hond ook niet leren natuurlijk.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dat wordt erg lastig inderdaad.sbientje schreef:ah dat vind ik wel een plus, dat ze daar rekening mee houden idd! nogmaals, ik snap het heel goed want zonder schapen kan je dit je hond ook niet leren natuurlijk.

-
- Zeer actief
Het is natuurlijk een jonge lerende hond. En wie weet ben ik verpest doordat ik alleen border collies aan het werk zie en die hebben meer dat eyen natuurlijk.LongFields schreef:Ik zal je vraag even doorspelen, dat lijkt me verstandiger dan hier zelf een antwoord op te geven aangezien ik zelf ook nog helemaal nieuw ben in het schapendrijven.duitse herder schreef:Wat een leuk filmpje! Ik als leek zou alleen zeggen dat hij aan het jagen is en niet aan het drijven. Ook omdat hij af en toe een hapje durft te nemen. Hij is nog jong, hij reageert gelukkig op de stemcorrectie. Alleen vraag ik me af of dit nou schapen drijven is of jagen. Bedoel het niet verkeerd hoor, maar waar zit het verschil in?
Wat ik wel weet is dat dit filmpje een klein deel is van de hele sessie, waarin meer gebeurde dan wat je in deze ene minuut ziet.
Wat versta jij eigenlijk precies onder schapendrijven, daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Even in aanmerking nemend dat een hond niet vanaf les 1 alle gebaren en commando's kent, laat staan kan toepassen.
Heb even expres een filmpje erbij gepakt van iemand voor de 1e keer bij de schapen, omdat dat wel een eerlijkere beeld geeft:
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Het filmpje hierboven vind ik, voor borders, niet echt drijven. Bij 1 van de 2 staat de staart recht omhoog, vaak een teken van spel of jacht. Hij is in ieder geval niet aan het werk zoals je dat bij ervaren drijvende borders ziet.
Het klassieke drijven vindt men vaak wat borders doen: stil, eyen en vaak behoorlijk ver van de schapen. De border is in die stijl uniek. Andere rassen zoals een Kelpie hebben vaak een eigen stijl. Dat zie je ook goed bij de Hongaarse rassen (bijv bij Csiva van Machie). Die compenseren het gebrek aan eye door luidruchtiger te werken, dichter bij/op de schapen te werken etc. Maar het is echt wel drijven wat ze doen, het ziet er alleen niet zo uit als dat mensen gewend zijn.
Vind dat Mojo het netjes doet voor een 2e keer! Persoonlijk zou ik iets meer rust in z'n koppie willen maar dat is alleen op basis van dit ene korte filmpje
Sent from my iPhone using Tapatalk
Het klassieke drijven vindt men vaak wat borders doen: stil, eyen en vaak behoorlijk ver van de schapen. De border is in die stijl uniek. Andere rassen zoals een Kelpie hebben vaak een eigen stijl. Dat zie je ook goed bij de Hongaarse rassen (bijv bij Csiva van Machie). Die compenseren het gebrek aan eye door luidruchtiger te werken, dichter bij/op de schapen te werken etc. Maar het is echt wel drijven wat ze doen, het ziet er alleen niet zo uit als dat mensen gewend zijn.
Vind dat Mojo het netjes doet voor een 2e keer! Persoonlijk zou ik iets meer rust in z'n koppie willen maar dat is alleen op basis van dit ene korte filmpje
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dat vind ik eerlijk gezegd geen goede vergelijking, je plaatst nu een filmpje van 2 Border Collies die samen in een kleine pen lopen, zonder begeleiding van een herder/ persoon erbij.duitse herder schreef:Het is natuurlijk een jonge lerende hond. En wie weet ben ik verpest doordat ik alleen border collies aan het werk zie en die hebben meer dat eyen natuurlijk.
Heb even expres een filmpje erbij gepakt van iemand voor de 1e keer bij de schapen, omdat dat wel een eerlijkere beeld geeft:
Wat je zelf al schreef is dat een Border Collie werkt met eyen, dat doet Mojo niet en zal hij ook niet gaan doen naar verwachting, het is immers een (halve) Kelpie en géén Border Collie. Mojo zal dus druk moeten zetten op een andere manier, en dat is hij in dit stadium nog aan het leren en uitproberen. Hij gaat er dichter op dan een BC, blaft veel en zal sneller even in de vacht nippen.
Zoals ik al schreef was dit aan het einde van de tweede sessie en nadat hij flink hard gewerkt had om de kudde weer bijeen te krijgen, wat hij overigens heel correct en netjes gedaan had.
Het koppie was ook wat vol aan het raken, vandaar dat hij direct nadat ik stopte met filmen ook klaar was voor vandaag.
Bij een niet-BC zoals Mojo is het dus zoeken naar wat werkt, en wat niet. Zowel voor de hond als voor de herder.
Dit is trouwens het antwoord wat ik gekregen heb:
Wat ik nu gedaan heb met hem, is hem zelf dingen laten ontdekken zonder nog al te veel druk op hem te zetten, hij is nog jong. Hij is in mijn ogen niet aan het jagen, doordat ik contact met hem heb en hij steeds het balanspunt opzoekt. Hij is bezig met ontdekken wat de spelregels zijn en hoe hij invloed kan hebben op de schapen. Het blaffen is invloed uitoefenen om de schapen in beweging te krijgen als compensatie van 'eye' en hij heeft vandaag kunnen ervaren met de stemcorrectie dat 'snappen' niet de bedoeling is, als de schapen al lopen. Vandaar dat ik daarna ook gestopt ben, omdat het ook een teken van 'vol' in zijn koppie is.
Was hij nu bijvoorbeeld als een bezetene achter een wegloopschaap aan gegaan , zonder contact te hebben met hem en dan was gaan happen, dan was het voor mij jagen geweest. Het is niet de bedoeling, dat dit zijn werkwijze wordt. Maar wel iets waarvan hij weet, dat het in bepaalde situaties van belang kan zijn om dit te kunnen ( bij sterke schapen die hem uitdagen bijv).
Hij is nu nog van alles aan het ontdekken, wat wel en wat niet mag. Wat hij bij zichzelf gaat ontdekken en wat hij moet compenseren en hoe. Straks zal hij ook veel rustiger gaan werken, doordat hij meer macht zal ervaren. Dat zijn allemaal fases waar we naar toe gaan werken.
Nu hij zo veel gevoel voor balans laat zien, gaan we de volgende keer werken aan meer rust in hem krijgen en hem laten ervaren dat hij op grotere afstand ook nog altijd invloed op ze heeft. En dat alles met nog weinig druk, maar wel met duidelijkheid / begrenzing.
Ik hoop dat dit een en ander verduidelijkt voor je.

Laatst gewijzigd door LongFields op 08 okt 2014 14:21, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
Suzanne, super dat je het nagevraagd hebt! Erg interessant om te lezen en ook zeer logische verklaring. Hij moet zijn grenzen nog leren en het was aan einde van de les, dan zijn ze inderdaad al sneller geneigd om overprikkeld te reageren. Het zijn soms net kinderen
.Ben erg benieuwd naar de ontwikkelingen, ik ga jullie zeker volgen 

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dank je voor je reactie, fijn dit te lezen van iemand die wat meer ervaren is in het schapendrijven dan ik.Eilfy schreef:Het filmpje hierboven vind ik, voor borders, niet echt drijven. Bij 1 van de 2 staat de staart recht omhoog, vaak een teken van spel of jacht. Hij is in ieder geval niet aan het werk zoals je dat bij ervaren drijvende borders ziet.

Dat van de rust in zijn koppie klopt helemaal, grappig dat je dat schrijft want dat is ook wat mijn trainster wil, evenals het op wat grotere afstand leren werken, zoals je kunt lezen.

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Graag gedaan hoor, voor mij net zo leerzaam als voor jou denk ik.duitse herder schreef:Suzanne, super dat je het nagevraagd hebt! Erg interessant om te lezen en ook zeer logische verklaring. Hij moet zijn grenzen nog leren en het was aan einde van de les, dan zijn ze inderdaad al sneller geneigd om overprikkeld te reageren. Het zijn soms net kinderen.Ben erg benieuwd naar de ontwikkelingen, ik ga jullie zeker volgen

Hier trouwens een filmpje van een 5-maanden oude Kelpie die voor de tweede keer in de pen bij de schapen is:
http://youtu.be/8Gtk-sozr2Q
-
- Zeer actief
Leuk om te zien, moet zeggen dat je kan zien dat Mojo een halve ervan is. Mooi om te zien!
- Eilfy
- Zeer actief
- Contacteer:
Misschien leuk ter vergelijk: ik ga met Kenji ook starten. Kenji is een BC met veel drijvers in z'n stamboom. Eerste keer is al geweest (alleen foto's) en hij drijft meer "klassiek" dus zoals je het meestal zietduitse herder schreef:Suzanne, super dat je het nagevraagd hebt! Erg interessant om te lezen en ook zeer logische verklaring. Hij moet zijn grenzen nog leren en het was aan einde van de les, dan zijn ze inderdaad al sneller geneigd om overprikkeld te reageren. Het zijn soms net kinderen.Ben erg benieuwd naar de ontwikkelingen, ik ga jullie zeker volgen
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
- Eilfy
- Zeer actief
- Contacteer:
Rust in het koppie komt wel als hij meer gewend is en door z'n puberteit heen is. Hormonen + hard moeten werken is gewoon een rotcombi, ook voor BC's trouwens.LongFields schreef:Dank je voor je reactie, fijn dit te lezen van iemand die wat meer ervaren is in het schapendrijven dan ik.Eilfy schreef:Het filmpje hierboven vind ik, voor borders, niet echt drijven. Bij 1 van de 2 staat de staart recht omhoog, vaak een teken van spel of jacht. Hij is in ieder geval niet aan het werk zoals je dat bij ervaren drijvende borders ziet.
Sent from my iPhone using Tapatalk![]()
Dat van de rust in zijn koppie klopt helemaal, grappig dat je dat schrijft want dat is ook wat mijn trainster wil, evenals het op wat grotere afstand leren werken, zoals je kunt lezen.
Wat je op dat filmpje van de Kelpie mooi ziet is het balansen en de werkhouding die de hond aan neemt. Dat heeft Mojo nog (veel) minder, je ziet hem echt zoeken en wel de goede richting op gaan maar nog niet doorzetten. Vertrouwen geven, de tijd nemen en dan komt het vanzelf!
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Superleuk om te zien en wat doet hij het al goed!
In dat filmpje met de kelpie is inderdaad goed te zien dat ze toch een heel andere stijl van drijven hebben dan een BC - en ook duidelijk dat dat bloed door Mojo's aderen stroomt.
Waar kon je uiteindelijk met hem terecht om schapen te (leren) drijven?

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ja, daarom heb ik het ook even geplaatst. De meeste mensen en daartoe behoorde ik tot vorige week zelf ook, zijn de stijl en manier van de BC gewend maar er zijn best wat andere rassen die ook drijven maar dan op hun eigen manier en in een andere stijl dan de BC.DeDiana schreef:Superleuk om te zien en wat doet hij het al goed!In dat filmpje met de kelpie is inderdaad goed te zien dat ze toch een heel andere stijl van drijven hebben dan een BC - en ook duidelijk dat dat bloed door Mojo's aderen stroomt.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dat balansen doet hij ook al behoorlijk goed, ook de eerste keer al. Komt op dit filmpje niet meer zo goed uit de verf omdat hij zijn koppie inmiddels al goed vol had. Maar juist dat balansen viel de trainers drect vanaf het begin op.Eilfy schreef: Wat je op dat filmpje van de Kelpie mooi ziet is het balansen en de werkhouding die de hond aan neemt. Dat heeft Mojo nog (veel) minder, je ziet hem echt zoeken en wel de goede richting op gaan maar nog niet doorzetten. Vertrouwen geven, de tijd nemen en dan komt het vanzelf goed.
De Kelpie in het filmpje is zoals ik het zie een hondje dat al van heel jong af aan op het terrein waar hij nu bezig was gewend is, en hij heeft zo te zien een zeer ervaren herder bij zich die exact weet hoe en wat. Dat is bij Mojo natuurlijk allebei niet zo; hij is pas een week geleden voor het eerst op dat terrein geweest, had nog amper ooit een schaap gezien en heeft te maken met mij als onhandige nieuwkomer in het schapen drijven. Desondanks heeft hij al 2 keer mooie dingen laten zien, waarvan door mensen die er verstand van hebben gezegd wordt dat hij er duidelijk aanleg voor heeft.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Lijkt me erg leuk om ook te volgen!Eilfy schreef: Misschien leuk ter vergelijk: ik ga met Kenji ook starten. Kenji is een BC met veel drijvers in z'n stamboom. Eerste keer is al geweest (alleen foto's) en hij drijft meer "klassiek" dus zoals je het meestal ziet
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
- Aantal honden: 1
Wat leuk om te zien! Ook om Mojo bewegend te zien - zo soepel en makkelijk
En de verschillen in schapendrijven van de verschillende rassen!

En de verschillen in schapendrijven van de verschillende rassen!
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collie
Hij loopt al goed achter de schapen en houdt jou in de gaten, waar jij staat.
Lekker blijven oefenen. De hond heeft er super veel plezier in.
Het filmpje van de 2 borders vind ik echt jagen, van 2 onervaren honden. Snap niet dat met die honden zo bij de schapen laat.
Wij zijn heel zuinig op onze schapen, er wordt niet gejaagd, gehapt etc.
Dit filmpje is van mijn Jace (bij iemand anders gaan trainen), een van de eerste keren dat hij bij de schapen kwam.
Nu train ik heel veel op afstand houden en wijd om de schapen heen.
Dit filmpje is van vorig jaar bij mijn schapen. Ik heb geen werklijn borders, dus ze zullen nooit wedstrijden lopen.
Maar op onze manier hebben we er plezier in en de honden komen bijna elke dag bij de schapen.
Het filmpje van de 2 borders vind ik echt jagen, van 2 onervaren honden. Snap niet dat met die honden zo bij de schapen laat.
Wij zijn heel zuinig op onze schapen, er wordt niet gejaagd, gehapt etc.
Dit filmpje is van mijn Jace (bij iemand anders gaan trainen), een van de eerste keren dat hij bij de schapen kwam.
Nu train ik heel veel op afstand houden en wijd om de schapen heen.
Dit filmpje is van vorig jaar bij mijn schapen. Ik heb geen werklijn borders, dus ze zullen nooit wedstrijden lopen.
Maar op onze manier hebben we er plezier in en de honden komen bijna elke dag bij de schapen.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Degene die hij in de gaten houdt is Wendy, die me begeleidt.Odi schreef:Hij loopt al goed achter de schapen en houdt jou in de gaten, waar jij staat.
Ik ben degene die filmt namelijk.

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Vanochtend voor de derde keer bij de schapen geweest met Mojo. Vandaag ging Helen met me mee en kreeg ik de opdracht om zelf met de schapen en Mojo aan de slag te gaan, waar de vorige twee keer de regie nog bij Wendy lag.
Dat viel nog niet mee moet ik zeggen! De schapen in beweging houden, Mojo een beetje richting geven en ook op de been blijven en aan de goede kant van de schapen. Maar ik ben in ieder geval op de been gebleven, hoewel ik me een enorme onhandige kluns voelde!
De tweede keer ging het al veel beter, het blijft nog wennen voor mij hoor, maar de kudde deed al meer wat ik wilde en Mojo deed het super. Opeens rende hij de dijk op, waar hij even afgezonderd een flinke plas deed, en daarna bracht hij met een hele kleine outrun de kudde heel netjes bij me terug. Wat een knappe vent!
Helaas geen filmpje dit keer, maar neem maar van mij aan dat Mojo het heel erg goed gedaan heeft, hij doet het netjes zei Helen, en leert snel.
Kijk nu al weer uit naar volgende week als we weer mogen!
Dat viel nog niet mee moet ik zeggen! De schapen in beweging houden, Mojo een beetje richting geven en ook op de been blijven en aan de goede kant van de schapen. Maar ik ben in ieder geval op de been gebleven, hoewel ik me een enorme onhandige kluns voelde!
De tweede keer ging het al veel beter, het blijft nog wennen voor mij hoor, maar de kudde deed al meer wat ik wilde en Mojo deed het super. Opeens rende hij de dijk op, waar hij even afgezonderd een flinke plas deed, en daarna bracht hij met een hele kleine outrun de kudde heel netjes bij me terug. Wat een knappe vent!

Helaas geen filmpje dit keer, maar neem maar van mij aan dat Mojo het heel erg goed gedaan heeft, hij doet het netjes zei Helen, en leert snel.
Kijk nu al weer uit naar volgende week als we weer mogen!
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
- Contacteer:
Re: Mojo en de schapen *upd 8-10 les 3
Ik vind het altijd erg interessant om over schapen drijven te lezen, dus ik blijf je volgen 

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dank je voor je reactie Marleen, leuk te lezen dat er in ieder geval mensen zijn die mijn updates waarderen. Zal ze zeker blijven geven de komende tijd. 

- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
- Aantal honden: 0
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
En ik ook! 
Leuk dat het zo goed gaat! Ik kan me voorstellen dat het voor jou ook even wennen was, zo tussen de schaapjes.
Ik ga vrijdag ook schapen snuffelen met Mila, ik ben benieuwd of ze het wat vindt...

Leuk dat het zo goed gaat! Ik kan me voorstellen dat het voor jou ook even wennen was, zo tussen de schaapjes.
Ik ga vrijdag ook schapen snuffelen met Mila, ik ben benieuwd of ze het wat vindt...