Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Deze keer was ik de klos. Jullie hadden gelijk.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Roompie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Deze keer was ik de klos.

Ongelezen bericht door Roompie »

Tara schreef:
gonnie schreef: Al zal ik nog beter opletten of ik haar niet zie als ik naar buiten ga. Heb gisteravond de andere ingang genomen zodat ik haar niet in de hal of voor onze portiek tegen kom, schoot wel even door mijn hoofd: wat als zij daar ook aan denkt en dezelfde ngang neemt. Heb goed om me heen gekeken bij het naar buiten gaan.

En leuk is het niet om zo naar buiten te moeten maar het is niet anders.
Jawel hoor. Het is wel anders. Jij hoeft je niet te plooien naar haar, zij heeft zich te plooien naar het rotgedrag van haar hond.
Hoe ze dat doet is haar probleem, maar ze regelt het maar.
Echt. Zo simpel is het.
Nou, dit dus en wat Nanna daarboven typt. Als ik die vrouw was zou ik door het stof kruipen en alle botte opmerkingen van je man me laten welgevallen.
ZIJ moet uitkijken waar ze met haar hond loopt, jij niet.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik zou ook liever gaan voor een gezamenlijke oplossing, voor t beste resultaat.- hierin wil je geen risico`s meer nemen lijkt me :ugh:
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

gonnie schreef: Heb al gelijk tegen haar gezegd dat honden nou eenmaal kunnen bijten en dat ik niet kwaad ben, dat vroeg ze steeds of ik kwaad was.
Dat het kán wil niet zeggen dat het dan ook mág.

Ik vind het niet kunnen.

Ik hoop wel dat je je been goed verbind met Betadine erbij. Dat is heel goed spul en voorkomt dat het verder gaat ontsteken. En wond geregeld schoonspoelen.

En die vrouw is niet geschikt voor die hond. Als je je hond niet onder controle hebt en dan met dit tot gevolg, dan zou hij echt herplaatst moeten worden.
Laatst gewijzigd door iones op 20 sep 2014 11:29, 2 keer totaal gewijzigd.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

gonnie schreef:Nou Tineke, ik vind dat als iemand zo overstuur is omdat haar hond iemand gebeten heeft en haar excuses aan de partner van het "slachtoffer" doet, niet gelijk onbeschoft behandeld hoeft te worden.

Tenslotte helpt dat helemaal niks en het veranderd niks aan het gebeurde.

Natuurlijk moet er wel wat gebeuren, zoals ik al zei onderzoekt de politie het en ik wil het verder aan de politie overlaten.

Kennissen van me roepen ook al gelijk dat ze de hond zouden doodschieten nou ik vind dat niet nodig.

Al zal ik nog beter opletten of ik haar niet zie als ik naar buiten ga. Heb gisteravond de andere ingang genomen zodat ik haar niet in de hal of voor onze portiek tegen kom, schoot wel even door mijn hoofd: wat als zij daar ook aan denkt en dezelfde ngang neemt. Heb goed om me heen gekeken bij het naar buiten gaan.

En leuk is het niet om zo naar buiten te moeten maar het is niet anders.
Ik vind de respons daarop dat het nu te laat is nou niet echt onbeschoft hoor moet ik zeggen.
Je stelt je echt reuze fideel op hoor ,niets dan lof daarvoor :wink: maar imo zou deze dame ook stande pe maatregelen moeten treffen zodat jij je niet bezwaarlijk voelt naar buiten te gaan en via welke ingang jij wenst.
En nee wmb hoeft de hond niet dood als er maar wel maatregelen worden getroffen zodat dit nooit meer kan gebeuren.
Een muilkorf bijv. zou al heel wat schelen wellicht om jouw gevoel van veiligheid vergroten.
En daar mag wmb best ook wel aandacht voor zijn.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Nou dat is dan nog altijd de verantwoording van de eigenaresse, haar hond haar verantwoordelijkheid, ik weet niet waar de politie het met haar over heeft gehad en ik zou niet weten wat ik nog meer kan doen, ik praat er met haar over en wat zij ermee doet daar kan ik niks aan doen.

Lijkt wel een beetje op de mensen die zelf roken en dan de fabrikant de schuld gaan geven als ze dood gaan.

Natuurlijk zou ik het heel erg vinden als die hond nog iemand anders bijt, maar de verantwoordelijkheid daarvoor ligt toch echt bij de buurvrouw.

Die hond is echt niet mensaggressief hoor, als je zag dat anderen buren om hem heen stonden, de buurvrouw had hem aan een paal vastgezet zodat ze even haar handen vrij had, en iemand anders heeft hem los gemaakt en naar boven gebracht hij ging gewoon rustig met hem of haar wie het was zag ik niet zo goed door al die mensen heen, Tama en Nikkie van mij zouden zich echt niet los hebben laten maken en mee laten nemen door een van de buren hoor dus ik denk dat het met de agressie van die hond wel meevalt.

Al ga ik voor de zekerheid voortaan toch die hond uit de weg ook al heb ik mijn honden niet bij me.
Vind een keer wel genoeg.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
gonnie
Zeer actief

Heavy schreef:Ik denk dat Gonnie vanuit de hond kijkt en dan denkt honden bijten nu eenmaal wel eens ook haar eigen honden zouden dat kunnen doen áls ze de kans kregen.

En daar zit nou net het verschil in Gonnie jouw honden krijgen de kans niet omdat je ze kan houden.
En jouw buurvrouw kan haar grote bijtende hond niet houden.
Dus als er straks een kindje tussen jouw hond en die dog staat dan heeft dat kindje ook maar pech?

Ik blijf zelf al uit de buurt van kinderen met mijn hond, gisteren vroeg mijn naaste buurvrouw en een van de anderen buurvrouwen hoe het met me ging en daar waren ook kinderen bij ondanks dat ik met hun sprak bleef ik de kinderen en mijn honden in de gaten houden.

Ik kom de buurvrouw meestal niet tegen als er kinderen op straat lopen de twee keren dat hij Jarah beet was half zeven s'ochtends en deze keer was het half tien s'avonds overdags kom ik haar niet tegen met honden.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Zo een hond hoort niet thuis in een gallerijflat. Al zal de aanval gericht zijn op je honden, ook die moeten er veilig kunnen lopen. We hebben het niet over een chihuahua maar over een DD van rond de 80 kilo.
Perry en Noah

Afbeelding
gonnie
Zeer actief

Tegenover mj is ze wel sympathiek hoor. Dat ze eerst vroeg of het mijn hond niet was die beet is niet zo vreemd toen haar hond op ons afstormde was he gelijk chaos, en ze weet dat Nikkie van mij bijt als er wat gebeurd, toen ik zei dat haar hond gebeten had geloofde ze het direct en wilde me gelijk helpen alleen had ik dat liever niet gehad, had ook zelf naar de huisartsenpost kunnen gaan.

Maar goed het is wel goed dat er politie bij kwam.

En als ze iemand kan helpen dan doet ze dat.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
gonnie
Zeer actief

duitse herder schreef:Zo een hond hoort niet thuis in een gallerijflat. Al zal de aanval gericht zijn op je honden, ook die moeten er veilig kunnen lopen. We hebben het niet over een chihuahua maar over een DD van rond de 80 kilo.

Nou eigenlijk is het helemaal niks om honden op een flat te hebben.

Ik zou ook niet zo snel meer een Duitse Pinscher nemen. Die zijn eigenlijk te waaks voor op een flat.

Zou er in ieder geval nooit meer meerdere tegelijk willen.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
j.werkman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Heidewachtel

Ongelezen bericht door j.werkman »

Begrip hebben, vriendelijk zijn, beleefd proberen alles zo goed mogelijk op te lossen, ben ik ook helemaal voor, vind het ook hele goede eigenschappen.

Maar voor jou zou het goed zijn, als de mevrouw ook begrip toonde en zelf actiever en het initiatief nam om de problemen die het nu voor jou meebrengt in kaart te brengen en met oplossingen te komen.
Ik denk dat het haar niets kost om sympathiek tegen jou te zijn. En behulpzaamheid is prima, maar geeft gelijk aan wie hier moet zorgen dat het goed verloopt en dan is zij wel behulpzaam, als het zo uitkomt. Volgens mij klopt dat niet.

Het lijkt mij vreselijk om elke keer als je de deur uitgaat zo behoedzaam te moeten zijn. Je zou er zeker van moeten zijn dat dit nooit meer zal gebeuren en zij is de enige die door maatregelen te nemen hiervoor kan zorgen.
Ik hoop echt voor jou dat dat snel geregeld wordt.
S@ndr@
Zeer actief

Hoe weet je dat nou, misschien klapt ze wel helemaal dicht als er boze verwijten rondvliegen en komt er daarom niets meer uit. ( ik doe maar een gok hoor, zou het me best kunnen voorstellen- ik zou t vreselijk vinden als t mijn hond zou zin die t had gedaan ik zou t liefst onder de grond kruipen dan, niet dat t helpt maar toch)
Tineke
Zeer actief

S@ndr@ schreef:Hoe weet je dat nou, misschien klapt ze wel helemaal dicht als er boze verwijten rondvliegen en komt er daarom niets meer uit. ( ik doe maar een gok hoor, zou het me best kunnen voorstellen- ik zou t vreselijk vinden als t mijn hond zou zin die t had gedaan ik zou t liefst onder de grond kruipen dan, niet dat t helpt maar toch)
Als je er echt zo over denkt zorg je denk ik wel dat het je niet nog een keer gebeurt.
Op zich kan het ons allemaal overkomen dat een hond iets doet wat je niet verwacht ,ook iets minder leuks.
Maar als je dat drie keer op rij overkomt neem je de reacties erop blijkbaar toch niet helemaal serieus imo.
Want dan doe je wel een beetje beter je best om die reacties te voorkomen.
Afbeelding

marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

S@ndr@ schreef:Hoe weet je dat nou, misschien klapt ze wel helemaal dicht als er boze verwijten rondvliegen en komt er daarom niets meer uit. ( ik doe maar een gok hoor, zou het me best kunnen voorstellen- ik zou t vreselijk vinden als t mijn hond zou zin die t had gedaan ik zou t liefst onder de grond kruipen dan, niet dat t helpt maar toch)
Dan zou ik de volgende dag op zijn minst met een dikke bos bloemen op de stoep staan, maar dat zie ik hier niet.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

een muilkorf om en aan een korte lijn is toch ook niet zo'n vreselijke ommeslag lijkt me :U:
als die hond nog een keer over de schreef gaat is ze hem waarschijnlijk kwijt.
ik begrijp nooit dat mensen dat niet zien en dat niet willen voorkomen.
er zijn makkelijker en prettiger manieren om van je hond af te raken dan niet te verhinderen dat ie schade toe kan brengen en in beslag genomen wordt :?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
S@ndr@
Zeer actief

marian* schreef:
Dan zou ik de volgende dag op zijn minst met een dikke bos bloemen op de stoep staan, maar dat zie ik hier niet.
Niet iedereen is zo, en schaamte kan ook zorgen dat ze liever uit t zicht blijven :wink: en een low profile aan nemen zeg maar.
t is maar net hoe iemand in elkaar steekt
Tineke
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
marian* schreef:
Niet iedereen is zo, en schaamte kan ook zorgen dat ze liever uit t zicht blijven :wink: en een low profile aan nemen zeg maar.
t is maar net hoe iemand in elkaar steekt
Schaamte zorgt in de regel dat je niet in herhaling valt , dat zie ik hier niet gebeuren eerlijk gezegd.
En verder wat Renee zegt, volgende keer kan het er weleens heel anders uit gaan zien :ugh:
Afbeelding

S@ndr@
Zeer actief

Tineke schreef:
Als je er echt zo over denkt zorg je denk ik wel dat het je niet nog een keer gebeurt.
Op zich kan het ons allemaal overkomen dat een hond iets doet wat je niet verwacht ,ook iets minder leuks.
Maar als je dat drie keer op rij overkomt neem je de reacties erop blijkbaar toch niet helemaal serieus imo.
Ik wil dat ook helemaal niet verdedigen hoor, maar flink tekeer gaan helpt ook niet.
de hond is een maatje te groot, letterlijk en figuurlijk en dat is al erg genoeg in deze situatie.
t beest zou ergens anders heen moeten, maar t gesprek aan gaan kan zeker tijdelijk in ieder geval werken, tot er een andere plek is of zo
en Ja ik heb " bijna" in die situatie gezeten, Hans liep met DuCain en die kreeg bij hem de kans Buuf te bijten :ugh:
gelukkig was buuf nog wel nuchter genoeg om t gesprek aan te gaan( dat scheelde alles) en hebben we t op kunnen lossen naar ieders tevredenheid.
en daarom moet je dus t gesprek aangaan, omdat er een oplossing moet komen en de ernst ervan door te laten dringen
Tineke
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
Tineke schreef:
Ik wil dat ook helemaal niet verdedigen hoor, maar flink tekeer gaan helpt ook niet.
de hond is een maatje te groot, letterlijk en figuurlijk en dat is al erg genoeg in deze situatie.
t beest zou ergens anders heen moeten, maar t gesprek aan gaan kan zeker tijdelijk in ieder geval werken, tot er een andere plek is of zo
en Ja ik heb " bijna" in die situatie gezeten, Hans liep met DuCain en die kreeg bij hem de kans Buuf te bijten :ugh:
gelukkig was buuf nog wel nuchter genoeg om t gesprek aan te gaan( dat scheelde alles) en hebben we t op kunnen lossen naar ieders tevredenheid.
Orson heeft daadwerkelijk iemand gebeten, goed ik had haar enkele malen gevraagd om van hem af te blijven en hem al aangelijnd maar toch moest zij zich bij het weglopen omdraaien en mij van achteren benaderen waar orson zat en hem op zijn hoofd tikken.
Omdat zij goed was met honden :ugh:
Maar gezien hij slecht was met mensen zei hij hap, niets eens heel erg boos ,hij stond er nog geeneens voor op,het was gewoon hap opzouten jij.
Ondanks dat ik wel degelijk vond dat zij er medeschuldig aan was zijn wij toch met een grote bos bloemen langs gegaan en hebben aangeboden alle kosten op ons te nemen.
Want hoe dan ook vonden wij het vreselijk rot dat het was gebeurt.
Dat hoefde niet van haar, zij vond dat ze zelf ook wel degelijk dit had kunnen voorkomen.
Maar toch voor ons ook een signaal dat hij dus daadwerkelijk zijn tanden erin zou zetten onder bepaalde omstandigheden.
En dus lag daar voor ons een schone taak om ter zorgen dat die omstandigheden zich niet nogmaals meer zouden voordoen.
Simpelweg omdat we het wilde voorkomen ,ja vreemde moeten van je hond afblijven als jij dat duidelijk aangeeft, maar van toen af aan heb ik dat wel wat duidelijker aangegeven ,lees minder vriendelijk :mrgreen: en heeft hij ook weleens met muilkorf omgelopen.
Afbeelding

S@ndr@
Zeer actief

Ik geef maar even aan de de houding van buuf zeker heeft geholpen, je kunt gaan lopen gillen ik heb gelijk ben boos en slachtoffer en jij bent een ******- kan allemaal en is begrijpelijk, maar als je iets voor elkaar wilt krijgen, is een andere houding veel vruchtbaarder en uiteindelijk veel belonender dan je gelijk halen en afreageren, hoe terecht en begrijpelijk ook.
Moet zeggen dat ik me in die tijd werkelijk afgrijselijk heb gevoeld en ik liep niet eens met hem, maar t was wel mijn hond, achteraf heeft ie pijn gehad, maar toch, ik wist dat hij mens scherp was,
Tineke
Zeer actief

S@ndr@ schreef:Ik geef maar even aan de de houding van buuf zeker heeft geholpen, je kunt gaan lopen gillen ik heb gelijk ben boos en slachtoffer en jij bent een ******- kan allemaal en is begrijpelijk, maar als je iets voor elkaar wilt krijgen, is een andere houding veel vruchtbaarder en uiteindelijk veel belonender dan je gelijk halen en afreageren, hoe terecht en begrijpelijk ook.
Moet zeggen dat ik me in die tijd werkelijk afgrijselijk heb gevoeld en ik liep niet eens met hem, maar t was wel mijn hond, achteraf heeft ie pijn gehad, maar toch, ik wist dat hij mens scherp was,
Nou volgens mij is er niet gegild maar is er gezegd ja dat is nu te laat op haar sorry en gedroeg Gonnie zich alleszins redelijk en niet als slachtoffer :wink:

En of dit buuf nu doet besluiten een andere houding aan te nemen ,ik help het Gonnie hopen.
Afbeelding

S@ndr@
Zeer actief

Tineke schreef:
S@ndr@ schreef:Ik geef maar even aan de de houding van buuf zeker heeft geholpen, je kunt gaan lopen gillen ik heb gelijk ben boos en slachtoffer en jij bent een ******- kan allemaal en is begrijpelijk, maar als je iets voor elkaar wilt krijgen, is een andere houding veel vruchtbaarder en uiteindelijk veel belonender dan je gelijk halen en afreageren, hoe terecht en begrijpelijk ook.
Nou volgens mij is er niet gegild maar is er gezegd ja dat is nu te laat op haar sorry en gedroeg Gonnie zich alleszins redelijk en niet als slachtoffer :wink:

En of dit buuf nu doet besluiten een andere houding aan te nemen ,ik help het Gonnie hopen.
Heb ik ook niet gezegd dat Gonnie dat gedaan heeft, ik zei dat kun je doen, maar dat helpt vaak niet, geen namen en geen verwijzing en ook niet die intentie :19:
Tineke
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
Tineke schreef:

Heb ik ook niet gezegd dat Gonnie dat gedaan heeft, ik zei dat kun je doen, maar dat helpt vaak niet, geen namen en geen verwijzing en ook niet die intentie :19:
Nee maar je geeft wel aan de houding van buuf zeker heeft geholpen.
Welke houding dan ,het niet bij Gonnie thuis willen komen bang voor een tactloze opmerking ,of de eerdere incidenten onderschatten.
Sommige mensen hebben gewoon meer baat bij een fikse correctie, en als die goed getimed is en aankomt hoeft die in de regel niet meer herhaald te worden :mrgreen:
Afbeelding

S@ndr@
Zeer actief

Ik denk en ben meer oplossingsgericht denk ik, en Gonnie ook :wink:
ik hoop voor haar dat ze er uit komen en dat t straks allemaal weer een beetje relaxed is
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

oplossinggericht is toch zorgen dat het niet meer voor kan komen?
wat is er mis met kort aanlijnen en een muilkorf?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Tineke
Zeer actief

S@ndr@ schreef:Ik denk en ben meer oplossingsgericht denk ik, en Gonnie ook :wink:
ik hoop voor haar dat ze er uit komen en dat t straks allemaal weer een beetje relaxed is
Vandaar dat nu goed moet uitkijken welke ingang ze neemt.
Gonnie is gewoon een grote lieverd die zich heel flexibel opstelt maar persoonlijk denk ik dat baasje meer gebaat is bij iemand die haar zo de pan uitveegt dat ze wel maatregelen gaat nemen om de vierde keer te voorkomen.
Ook voor haar hond zelf.
In dat opzicht had Gonnie's man misschien beter de klos kunnen zijn :mrgreen:
Afbeelding

S@ndr@
Zeer actief

Ik denk dat een muilkorf heel gemakkelijk vergeten wordt als t weer een tijdje goed gaat en aanlijnen, met 80 kilo t is alsof je een auto tegen wilt houden met een touwtje- ik weet helemaal niet of deze mevrouw de capaciteiten wel heeft voor deze hond, t verleden doet vermoeden van niet.
en dan blijven ze elkaar tegen komen en een dog kan ook met korf best schade aan richten
Tineke
Zeer actief

S@ndr@ schreef:Ik denk dat een muilkorf heel gemakkelijk vergeten wordt als t weer een tijdje goed gaat en aanlijnen, met 80 kilo t is alsof je een auto tegen wilt houden met een touwtje- ik weet helemaal niet of deze mevrouw de capaciteiten wel heeft voor deze hond, t verleden doet vermoeden van niet.
en dan blijven ze elkaar tegen komen en een dog kan ook met korf best schade aan richten
Dan gaat ze maar rekening houden met andere en bij nacht en ontij lopen.
Waar een wil is is een weg.
Maar goed laten we vooral blijven zoeken naar oplossingen die buuf niet teveel ontrieven, ze zou er eens last van kunnen krijgen dat ze haar hond bij zich moet houden :roll:
Afbeelding

Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

Fijn een buurhond van 80kg die honden en mensen wil opvreten, en al aantal keren succes ervaringen ermee gehad heeft.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Tineke schreef:
S@ndr@ schreef:Ik denk dat een muilkorf heel gemakkelijk vergeten wordt als t weer een tijdje goed gaat en aanlijnen, met 80 kilo t is alsof je een auto tegen wilt houden met een touwtje- ik weet helemaal niet of deze mevrouw de capaciteiten wel heeft voor deze hond, t verleden doet vermoeden van niet.
Maar goed laten we vooral blijven zoeken naar oplossingen die buuf niet teveel ontrieven, ze zou er eens last van kunnen krijgen dat ze haar hond bij zich moet houden :roll:
Nee ik zoek naar een oplossing die voor Gonnie kan werken, dat is net even een andere insteek.
dat dat niet inclusief buuf uitschelden is kan ik niet helpen, t gaat om t resultaat op de lange termijn voor Gonnie en de meest effectieve weg er naar toe.
Maar we denken blijkbaar allebei een andere kant op :mrgreen:
Tineke
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
Tineke schreef:
Nee ik zoek naar een oplossing die voor Gonnie kan werken, dat is net even een andere insteek.
dat dat niet inclusief buuf uitschelden is kan ik niet helpen, t gaat om t resultaat op de lange termijn voor Gonnie en de meest effectieve weg er naar toe.
Maar we denken blijkbaar allebei een andere kant op :mrgreen:
Ik heb het nergens gehad over uitschelden ,kan het niet helpen dat dat klaarblijkelijk de enigste manier waarop jij denkt dat een oplossing bereikt kan worden volgens mij.
Alsof duidelijk maken hoe je het graag wilt , al dan niet tactisch ,gepaard hoeft te gaan met uitschelden :19:
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”