Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

En dan is het ineens weer duidelijk waarom

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

iones
Zeer actief

Re: En dan is het ineens weer duidelijk waarom

Ongelezen bericht door iones »

M@scha schreef:
iones schreef:Mijn honden hebben volgens mij met geen enkele brokken problemen. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze dan allemaal even goed zijn voor ze. Vandaar dat ik toch probeer te vergelijken waar ze nu het meeste aan hebben.

snap ik. maar wat nou als jij volgens de analyse de beste brok hebt en je hond eet met lange tanden want ze zijn niet zo lekker en hij poept zich een slag in de rondte?

dat geldt trouwens voor alle voersoorten wat mij betreft.
Ik denk dat wanneer een hond zich een slag in de rondte poept, dat de brokken sowieso al niet deugen. Goede reden om over te stappen op andere brokken.

En als ze het niet lusten, moet er ook nog wel een goede soort brokken zijn die ze wél lusten. Zelf zou ik ook het liefst elke dag friet eten, i.p.v. prei en andijvie.... maar dat zou slecht zijn. Dus 1x per week friet, en groenten die ik wél lust.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

iones schreef:
dagmar88 schreef:
iones schreef:Ik zou graag willen weten wat het verschil is in goede brokken en slechte brokken volgens sommige mensen, en welke merken ze dan zouden aanbevelen op basis waarvan.
Want dat vind ik wel interessant.

Er is zo weinig onderzoek gedaan naar hondenvoer, wat er überhaupt in zit, want dat geven fabrikanten niet prijs.

Oh?

Goed voer is voer waar mijn honden het goed op doen. Een compacte, bruine drol is daar onderdeel van.
Voor de één is dat een graanvrije brok op basis van vis, voor de ander de premium brokjes van de lidl of een energie brok van een onbekend merk.
Er staat niet gespecificeerd wat in de brokken zit, wat betreft percentages. Ik zag ooit een anderhalf jaar of wat terug een consumentenprogramma, die probeerde dit te achterhalen en het voer uiteindelijk maar hebben laten analyseren. Vandaar.

Verder worden er door fabrikanten veel handige trucjes toegepast bij het vermelden van de samenstelling van de ingrediënten.

De volgorde van de ingrediënten op de zak worden vermeld aan de hand waarvan er het meeste in zit. Wat op de eerste plek op de ingrediëntenlijst van de zak vermeld staat, daarvan zit er het meeste in. De eerste drie tot vijf ingrediënten zijn over het algemeen de meest zwaarwegende en dus de belangrijkste.

Als er 5% van een bepaald ingrediënt in het voer zit, dan mag het voer daar al naar vernoemd worden. Ik geef je een voorbeeld: in een bepaald voer zit maar 5% lam, dan mag het voer al naar lam genoemd worden, ondanks dat die andere 95% totaal geen lam bevat.
De fabrikant wil het duurste ingrediënt boven aan de ingrediëntenlijst hebben op de voerzak, namelijk ‘vlees’.

Alleen het vlees heeft in de verpakking qua inhoud niet het hoogste percentage om boven aan te kunnen staan op de ingrediëntenlijst.

Of toch wel…, met een handigheidje?

Een fabrikant kan de samenstelling van de ingrediëntenlijst opsplitsen zodat de ingrediënten zijn onderverdeeld. Stel je hebt de volgende 5 ingrediënten in een hondenbrok:

Gedroogd rundvlees(min 20%), gemalen rijst (min 20%), rijstzemelen, rijstgluten, rijstebloem.
Het rundvlees wordt vermeld als hoofdingrediënt. Zoals je ziet komt het percentage rundvlees op de ingrediëntenlijst te staan voordat het gedroogd werd. Je weet inmiddels dat de massa na het drogen met meer dan de helft afneemt. Het is dus niet 20% maar in werkelijkheid minder dan 10% rundvlees wat er in de brok verwerkt zit.

De overige vier ingrediënten zijn: gemalen rijst (min 20%), rijstzemelen, rijstgluten, rijstebloem.
Als je goed kijkt zie je dat deze vier ingrediënten allemaal onder de noemer rijst vallen. Dus als we deze ingrediënten bij elkaar zouden voegen onder de noemer rijst, dan wordt rijst het hoofdingrediënt.

In dat geval moet rijst boven aan de ingrediëntenlijst komen te staan…

Laat dat nou net niet de bedoeling zijn van de fabrikant!
:tongue: Je hoeft mij niet te vertellen hoe je een ingrediëntenlijst beoordeeld. Kwestie van goed inlezen.
Ik kijk (onder andere) naar het percentage eiwit en vet. En er zijn tegenwoordig genoeg merken die naast de ingrediëntenlijst en percentages informatie geven over de inhoud.
dagmar88
Zeer actief

M@scha schreef:
iones schreef:Mijn honden hebben volgens mij met geen enkele brokken problemen. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze dan allemaal even goed zijn voor ze. Vandaar dat ik toch probeer te vergelijken waar ze nu het meeste aan hebben.

snap ik. maar wat nou als jij volgens de analyse de beste brok hebt en je hond eet met lange tanden want ze zijn niet zo lekker en hij poept zich een slag in de rondte?

dat geldt trouwens voor alle voersoorten wat mij betreft.
:lol1: Tibbe haalt zijn neus op voor purizon en taste of the wild als hij zijn lidl zakje heeft zien staan.
Weg met die zooi :pffff:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

eerlijk? ik keek helemaal niet meer naar ingrediënten. tuttebel at met lange tanden of kreeg diarree. op een gegeven moment heb ik haar in de auto gegooit en in de dierenwinkel wat proefdingen laten proeven en toen ze die zak van 15 kilo voor 22.50 het lekkerst vond heb ik de zak in de auto gegooid om het te proberen (60 euro voor een zak probeer je niet, 22.50 wel) en madam lustte het en had goede poep.

en dat was dus zo'n doorzichtige zak en er zat een etiket op: lam/rijst (in het duits) nog nooit naar de ingredienten gekeken. was allang blij dat tuthola at en goed poepte
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Als dat werkt, waarom niet. Hier verdragen ze niet alles (gevoelige darmen/allergieën) en één die uit zichzelf afgepast en net te weinig eet.
Was flink zoeken, maar inmiddels kan ik aan de hand van de ingrediënten aardig inschatten hoe het gaat vallen.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

dagmar88 schreef:Als dat werkt, waarom niet. Hier verdragen ze niet alles (gevoelige darmen/allergieën) en één die uit zichzelf afgepast en net te weinig eet.
Was flink zoeken, maar inmiddels kan ik aan de hand van de ingrediënten aardig inschatten hoe het gaat vallen.

dat gedoe heb ik bij sam idd. en daar werkt die proplan goed dus ook besloten daaraan vast te houden. de oude baas is 11, doof en half blind. daar gaan we niet meer mee experimenteren :mrgreen:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

M@scha schreef:
dagmar88 schreef:Als dat werkt, waarom niet. Hier verdragen ze niet alles (gevoelige darmen/allergieën) en één die uit zichzelf afgepast en net te weinig eet.

dat gedoe heb ik bij sam idd. en daar werkt die proplan goed dus ook besloten daaraan vast te houden. de oude baas is 11, doof en half blind. daar gaan we niet meer mee experimenteren :mrgreen:

Met Charlie wordt ook niet gewisseld. Ja, tussen lam en vis van hetzelfde merk. Vindt ze lekker, wat anders.
Sinds ze 50/50 vers en brok eet (nu tijdelijk even helemaal brok) eet in plaats van alleen vers, heeft ze geen jeuk of ontstekingen meer gehad.
Waarom dat zo'n verschil maakt, geen flauw idee. Maar het werkt :U:
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Hier doen ze het even goed op Orijen als op rauw maar toch zie ik nog verschil in drol. Of eerder in de hoeveelheid ervan, die is met Orijen toch wat groter.
Maar "Dikke buizen van een onsamenhangende substantie die vervolgens op onverwachte momenten uit elkaar breken", neen, dat zijn het gelukkig niet :wink:
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

Inge O schreef:zo mooi kan een brokkendrol zijn :cheer:

Afbeelding

echt een kunstwerk :goeie:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”