Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Volgens veel kinderen...

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Volgens veel kinderen...

Ongelezen bericht door Tineke »

S@ndr@ schreef:Ik heb in ieder geval als elders gelezen dat ook heel wat mensen op een terras gaan zitten met hun hond, t maakt t voor die bange kinderen niet eenvoudiger, als ze ze overal tegen komen :wink: , dus ik blijf erbij, aanpakken die angst voor t kind zelf en zeker ook als ze later zelf kinderen krijgen, t is toch niet nodig dat je die angst doorgeeft aan je kinderen :19:
Maar dat is toch helemaal niet zeker dat ze dat doen.
Mijn zus is als de dood voor honden maar haar dochter ,mijn nichtje ,heeft vaak zat in het verleden toen ze nog jonger was bij ons gelogeerd.
De angst die mijn zus heeft dat gaat niet meer weg maar daar moet zij zelf mee leven.
En als iedereen zijn hond op de daarvoor bestemde plekken bij zich hield of onder controle kon houden was dat voor haar ook zeker wel goed te doen, want drukke hondenlosloopgebieden bezoekt zij niet.
Haar angst speelt enkel op wanneer mensen menen dat zij niet bang moet zijn van hun hond omdat die niets doet.
En zo werkt het dus eenvoudigweg niet voor haar, en dus doet zij zelf haar best om sommige plekken te mijden wat ik op zich wel verstandig vind.
Zij verwacht helemaal niet dat iedereen zijn hond voor haar vast houd op plekken waar dat niet hoeft want daar komt zij niet.
Neemt niet weg dat ze toch vaak zat te maken heeft met een loslopend ongeleid projectiel en dat vind ze dus beangstigend en daar mag ook best rekening mee worden gehouden ben ik van mening.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

als iemand heel bang voor honden is dan zullen ze rationeel gezien vinden dat ze hun kinderen daar niet aan bloot moeten stellen
en nee 100% zekerheid is er nooit in t leven, behalve dat als je geboren wordt dat je ooit weer zult doodgaan.
maar over t algemeen zullen kinderen heel wat meekrijgen van hun ouders, of dat nu bewust is of niet
Tineke
Zeer actief

S@ndr@ schreef:als iemand heel bang voor honden is dan zullen ze rationeel gezien vinden dat ze hun kinderen daar niet aan bloot moeten stellen
en nee 100% zekerheid is er nooit in t leven, behalve dat als je geboren wordt dat je ooit weer zult doodgaan.
maar over t algemeen zullen kinderen heel wat meekrijgen van hun ouders, of dat nu bewust is of niet
En daar is niet zoveel mis zolang mensen zich dan maar realiseren dat ze de wereld niet enkel naar hun hand kunnen zetten.
Ik zou met zulke angsten dus drukke hondenplekken mijden (doet mijn zus ook) maar aan andere kant mag er dan ook best wel rekening gehouden worden met haar angsten.
Hoe irrationeel die dan soms ook mogen zijn ,want dat ze dat zijn realiseert ze zich best wel zo af en toe :wink:
Afbeelding

S@ndr@
Zeer actief

t probleem is gewoon dat je t niet aan de buitenkant ziet ja je kunt alle keren roepen als je iemand met een hond ziet, ( ik ben bang voor honden hoor- maar je blijft wel redelijk aan de gang dan,want honden zijn dus zo ongeveer overal.
, tuincentra, terrasjes, op straat en daar waar je je wandelingen doet bos, strand, park hei, en bij mensen thuis.
soms ontsnappen ze en lopen zonder eigenaar.
t lijkt me een bijna niet mee te leven angst als je echt heel bang bent in deze wereld
Tineke
Zeer actief

S@ndr@ schreef:t probleem is gewoon dat je t niet aan de buitenkant ziet ja je kunt alle keren roepen als je iemand met een hond ziet, ( ik ben bang voor honden hoor- maar je blijft wel redelijk aan de gang dan,want honden zijn dus zo ongeveer overal.
, tuincentra, terrasjes, op straat en daar waar je je wandelingen doet bos, strand, park hei, en bij mensen thuis.
soms ontsnappen ze en lopen zonder eigenaar.
t lijkt me een bijna niet mee te leven angst als je echt heel bang bent in deze wereld
Tja mijn zus woont midden in het centrum van een stad dus echt veel loslopende honden komt ze niet tegen.
En zoals ik al zei losloopgebieden mijd ze.
In tuincentra's zijn honden in de regel aangelijnd en dan zal ze ze gewoon ontwijken.
Mijn zus is overigens niet heel bang in deze wereld ,zij is bang van honden dat is heel wat anders :wink:
En als beide partijen daar nu eens rekening mee proberen te houden dan is er niets aan de hand.
En ja ze maakt weleens iets engs mee ,tenminste eng in haar visie dan want in de regel is dat het niet en dat probeert ze zich ook wel te realiseren al is dat soms best lastig voor haar.
Afbeelding

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Nanna schreef:...moeten honden aangelijnd zijn.

Een meerderheid van de kinderen in de basisschoolleeftijd vindt dat hondenbezitters hun dier buiten aan de lijn moeten houden. Ruim de helft van de kinderen die thuis geen hond hebben, zegt ook te schrikken van loslopende honden.
Dat blijkt uit een enquête die Natuurmonumenten deze zomer heeft gehouden onder 2225 kinderen van 6 tot 13 jaar.

bron
Wat zou ik graag die vragenlijst eens zien :8):

Natuurmonumenten wil de honden graag aangelijnd hebben.
Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat die ondervraagde kinderen het hebben over honden op straat of in het parkje en niet (of weinig) over honden in de natuurgebieden van natuurmonumenten.

Ben het wat honden op straat en in een parkje betreft gewoon eens met Jaap*
En buiten losloopgebieden moeten ze feitelijk natuurlijk aan de lijn in de gebieden van Natuurmonumenten.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

ranetje schreef:
Nanna schreef:...moeten honden aangelijnd zijn.

Een meerderheid van de kinderen in de basisschoolleeftijd vindt dat hondenbezitters hun dier buiten aan de lijn moeten houden. Ruim de helft van de kinderen die thuis geen hond hebben, zegt ook te schrikken van loslopende honden.
Dat blijkt uit een enquête die Natuurmonumenten deze zomer heeft gehouden onder 2225 kinderen van 6 tot 13 jaar.

bron
Wat zou ik graag die vragenlijst eens zien :8):

Natuurmonumenten wil de honden graag aangelijnd hebben.
Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat die ondervraagde kinderen het hebben over honden op straat of in het parkje en niet (of weinig) over honden in de natuurgebieden van natuurmonumenten.

Ben het wat honden op straat en in een parkje betreft gewoon eens met Jaap*
En buiten losloopgebieden moeten ze feitelijk natuurlijk aan de lijn in de gebieden van Natuurmonumenten.
nou , dat begrijp ik dus niet . Natuurmonumenten houdt niet van honden in de natuur , maar wat dat nu te maken heeft met de vermeende angst van veel kinderen voor honden op straat , ontgaat me volkomen .
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Ik begrijp niet waarom juist zij die enquête hebben gehouden.
Anders dan een mogelijkheid te zien meer eisen te stellen aan bezoek door honden van hun natuurgebieden.
Of veel meer plaatsen verboden te verklaren voor honden.
Want "kinderen zijn bang voor honden" en kunnen dus niet van de natuur genieten?
:U:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

ranetje schreef:Ik begrijp niet waarom juist zij die enquête hebben gehouden.
Anders dan een mogelijkheid te zien meer eisen te stellen aan bezoek door honden van hun natuurgebieden.
Of veel meer plaatsen verboden te verklaren voor honden.
Want "kinderen zijn bang voor honden" en kunnen dus niet van de natuur genieten?
:U:
ja , zoiets zal het wel zijn . We hebben hier een mooi recreatiebos , groenendaal , dat voor de helft toegankelijk is voor los lopende honden , met hun eigenaar uiteraard .

Ik weet er het fijne niet van , maar het schijnt dat al langer geprobeerd wordt het bos als natuurgebied te bestempelen . Vandaar dat er w.s. ook in dit stukje bos , ter grootte van een krant , hooglanders lopen .

En kinderen natuurlijk . Vooral op zondag met hun ouders .
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Ik vind het erg toevallig dat van de week op het nieuws was dat Natuurmonumenten Nederlanders inspraak gaat geven over welke natuur soorten erbij moeten komen...

daarbij vind ik dat velen van jullie niet fijn wonen. Ik heb nog nooit lastige kinderen rond de honden gehad. Altijd uit kunnen leggen dat ze lola mogen aaien en Sam niet en als ik niet snel genoeg was dan legden de kinderen onderling uit dat dat kleine hondje lief is maar die andere niet om te aaien is...

ik kom Dagelijks loslopende honden in de wijk tegen en we kennen elkaar dus ik hou Sam bij me en zij hun hond. In het buitengebied kom ik niet want daar lopen erfhonden en is het losloopgebied.

wat jaap zegt. Beetje fatsoen en rekening houden. Mijn honden hebben nog nooit ellende ontvangen of veroorzaakt en zijn toch niet de meest zachtaardige hondjes...
Afbeelding
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Ochja, als kind (tot m'n 12e zeker) was ik ook panischbenauwd voor honden. En voor paarden. En voor eigenlijk alles op 4 poten (of meer :lol: ) Ik vond mijn cavia al eng genoeg, zeg maar. En die had ik ook alleen maar omdat mijn zusje vond dat we een huisdier moesten. En kijk waar ik nu ben :LOL:

Ik heb overigens zelden "last" van bange kinderen. Oll is aangelijnd waar ie aangelijnd moet en alleen los als ie los mag. En dan nog roep ik 'm bij als er (kleine) kinderen rondhollen. Vanaf een jaar of 8 vind ie ze niet interessant meer en loopt ie ze keurig voorbij, alleen hele kleine kinderen wil ie altijd naar toe en dan houd ik 'm gewoon bij. Beetje rekening houden met elkaar toch :)
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Nooit last gehad van bange of lastige kinderen, Baco heeft zelfs fans :mrgreen: Madam vinden ze ook wel leuk maar te klein :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Ik heb er hier in de buurt nooit problemen mee, maar ik kom wel angstige kinderen tegen in de bossen waar de honden los mogen.
Als zo'n kindje als een haas achter de rug van ma of pa duikt roep ik Ita bij me (ze is dan nog lang niet bij zo'n kindje) en loop zo ruim mogelijk om dat kind heen.
Ik wil er best rekening mee houden.

Als het een druk bos is en daar lopen veel angstige kinderen wordt het wel lastiger denk ik.
In Groenendaal (Heemstede) is het vaak heel druk.
(Dat was het in ieder geval toen ik nog in die buurt woonde)
Snap niet dat je daar met een angstig kind gaat lopen.
Tenzij je als ouders vindt dat hij er aan moet wennen.
Maar dan zou er weer niet geklaagd moeten worden dat er honden los lopen.............. :mrgreen:
Afbeelding
Zeeuwse labjes
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retrievers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

Op straat heb ik de honden gewoon altijd aangelijnd.
In losloopgebieden lopen ze lekker los. Als ik mensen tegenkom die zelf geen loslopende hond bij zich hebben of bv met kind in buggy of met rennende kinderen met een stok in hun hand of iets dergelijks dan roep ik ze bij me.
Vaak laat ik ze dan even zitten tot die mensen voorbij zijn of ik lijn ze even aan.

Nu heb ik 2 labradors, maar beiden zijn niet van het type 'plaat voor de kop', dus dat scheelt. Saar loopt zelf met een grote boog om kleine kinderen heen. Die vindt de kinderen vaak enger dan de kinderen haar. Sofie vindt niks eng, maar als een kind gaat gillen (voordat ze ook nog maar in de buurt is) dan houdt ze gelijk afstand. Wat dat betreft is het dus makkelijk te sturen in mijn geval.

Als ik dan merk hoe vaak ik een bedankje krijg van mensen zonder hond, omdat ik mijn honden even strak bij me hou, dan realiser ik me weer hoe anderen tegen mijn honden aan kunnen kijken. Idem met fietsers, joggers, ruiters, etc. Zodra je laat zien dat ze onder controle zijn en dus netjes luisteren en niet als een ongeleid projectiel op ze af komen stormen is de zorg gelijk weg bij mensen.
Baldrick
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Herder

Ongelezen bericht door Baldrick »

Geen idee in welke gemeenten jullie allemaal wonen, maar in mijn gemeente geldt een aanlijnplicht. Terecht naar mijn mening. Een hond overal los laten lopen, waardoor jouw " o zo goed luisterende hond" ineens belaagd wordt door een losloper, met als gevolg dat ze ineens op de straat tussen het verkeer door gaan rennen, levert voor iedereen alleen maar ongewenste situaties op.

Daartegenover staat dat ik een voorstander er van zou zijn dat in natuurgebieden je je hond wel los mag laten lopen, mits je kunt aantonen dat je 'm onder controle hebt. Dit d.m.v. een certificaat oid.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ja hoor, hoe zie je dat voor je, ik ken honden die t op t veld prima doen, tot ze de poort doorgaan en dan :cheer: ......
Mijn hond loopt los en luistert, maar omdat t bebouwde kom is gaat ie vast zodra er iets aankomt. ( en gelukkig is dat niet vaak- we houden van ons rust)
ranetje
Zeer actief

Baldrick schreef:Geen idee in welke gemeenten jullie allemaal wonen, maar in mijn gemeente geldt een aanlijnplicht. Terecht naar mijn mening. Een hond overal los laten lopen, waardoor jouw " o zo goed luisterende hond" ineens belaagd wordt door een losloper, met als gevolg dat ze ineens op de straat tussen het verkeer door gaan rennen, levert voor iedereen alleen maar ongewenste situaties op.

Daartegenover staat dat ik een voorstander er van zou zijn dat in natuurgebieden je je hond wel los mag laten lopen, mits je kunt aantonen dat je 'm onder controle hebt. Dit d.m.v. een certificaat oid.
Die geldt hier ook, al houdt niet iedereen zich er aan.
Neemt niet weg dat de meeste parken in de gemeente en hier in de buurt wat bossen voor een deel losloopgebied zijn.
Daar mogen honden los...................... mits onder controle.
Dat staat hier op alle bordjes.

Alleen vindt de een "onder controle" iets heel anders dan de ander.
Dus dat blijft dan wat vaag.

Certificaten zeggen me niet zo veel eigenlijk als bewijsstuk.
Laatst gewijzigd door ranetje op 03 sep 2014 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Baldrick schreef:Geen idee in welke gemeenten jullie allemaal wonen, maar in mijn gemeente geldt een aanlijnplicht.
De meeste gemeenten maken gebruik van de standaard APV, en die zegt m.b.t. aanlijnen meestal iets in de trand van:
• Aanlijngebod binnen de bebouwde kom;
• Verplichting tot het dragen van een halsband of een ander identificatiekenmerk wanneer de hond op de openbare weg loopt;
• Verplichting tot kort aanlijnen, al dan niet in combinatie met een muilkorf als het college dit in verband met het gedrag van de hond noodzakelijk vindt.

Buiten de bebouwde kom hoef je volgens deze APV dus niet per se aan te lijnen.

Maar dat staat allemaal los van het feit dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen keuzes. Als je hond de boel op stelten zet, krijg je daar ongeacht de al-dan-niet-geldende regels wél trammelant van. Loslopen is nooit een récht :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Baldrick
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Herder

Ongelezen bericht door Baldrick »

Dat dus. Wat voor certificaten dan wel? Een diploma Gehoorzame Huishond oid?
Een bewijs dat je je loslopende hond onder controle hebt. Er zijn best wel testen te verzinnen die dat kunnen aantonen. En eens per jaar opnieuw laten testen, net zoiets als APK. Ik zou er best een paar tientjes voor over hebben dat ik mijn honden in de vrije natuur los zou kunnen laten lopen. Nu krijgt iedereen een boete, terwijl menig hond nooit van het pad af komt, en braaf bij de baas in de buurt blijft.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Baldrick schreef:
Een bewijs dat je je loslopende hond onder controle hebt. Er zijn best wel testen te verzinnen die dat kunnen aantonen. En eens per jaar opnieuw laten testen, net zoiets als APK. Ik zou er best een paar tientjes voor over hebben dat ik mijn honden in de vrije natuur los zou kunnen laten lopen. Nu krijgt iedereen een boete, terwijl menig hond nooit van het pad af komt, en braaf bij de baas in de buurt blijft.
Ik heb liever niet dat een of andere pipo op basis van een nórm, want daar heb je het dan over, iets denkt te moeten zeggen over mijn relatie met mijn hond.
Want een norm is precies dat, slechts een norm. En dat is nou net niét hoe je de individuele, sterk context gebonden en persoonlijke relatie tussen hond en baas beoordeelt.
Mensen zijn heel goed in staat om te beoordelen of ze hun hond in een bepaalde context of situatie los onder controle hebben, of niet.
Ik denk dat het beter is om een speerpunt te maken van het wijzen op de eigen verantwoordelijkheid daaromtrent. En niet vergeten om ook eens een compliment te geven aan mensen die het goed voor elkaar hebben.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Jaap* schreef:
Baldrick schreef:
Ik heb liever niet dat een of andere pipo op basis van een nórm, want daar heb je het dan over, iets denkt te moeten zeggen over mijn relatie met mijn hond.
Want een norm is precies dat, slechts een norm. En dat is nou net niét hoe je de individuele, sterk context gebonden en persoonlijke relatie tussen hond en baas beoordeelt.
Mensen zijn heel goed in staat om te beoordelen of ze hun hond in een bepaalde context of situatie los onder controle hebben, of niet.
Ik denk dat het beter is om een speerpunt te maken van het wijzen op de eigen verantwoordelijkheid daaromtrent. En niet vergeten om ook eens een compliment te geven aan mensen die het goed voor elkaar hebben.
Nou dit... laat ik nu weinig tot geen vertrouwen hebben in die zogenaamde profies en dan hoef ik allen al maar naar die waardeloze magtest te kijken.

Wat toen bij de rijdende rechter was: waar ik (en velen met mij) een iewat onzekere hond zagen. Zagen de zogenaamde expers een agresieve bijtende hond.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

malinois schreef:
Jaap* schreef:
Baldrick schreef:
Nou dit... laat ik nu weinig tot geen vertrouwen hebben in die zogenaamde profies en dan hoef ik allen al maar naar die waardeloze magtest te kijken.

Wat toen bij de rijdende rechter was: waar ik (en velen met mij) een iewat onzekere hond zagen. Zagen de zogenaamde expers een agresieve bijtende hond.
Het beste bewijs dat je een loslopende hond onder controle hebt, is dat ie meteen bij je komt als je 'm roept.
Heb je verder geen tests voor nodig.
Wiel
Jaap*
Zeer actief

Biet schreef:Het beste bewijs dat je een loslopende hond onder controle hebt, is dat ie meteen bij je komt als je 'm roept.
Precies. Het bevoegd gezag kan met dezelfde moeite als waarmee ze je om een certifcaat vragen, even vragen om je hond te roepen :19:
Dan heb je het meteen in de goede situatie en context. Simple comme bonjour.

Tevens zit je dan niet met de problemen omtrent de identificatie om vast te stellen dat het certificaat wel bij de hond hoort etcetc :wink:
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
Biet schreef:Het beste bewijs dat je een loslopende hond onder controle hebt, is dat ie meteen bij je komt als je 'm roept.
Precies. Het bevoegd gezag kan met dezelfde moeite als waarmee ze je om een certifcaat vragen, even vragen om je hond te roepen :19:
Dan heb je het meteen in de goede situatie en context. Simple comme bonjour.

Tevens zit je dan niet met de problemen omtrent de identificatie om vast te stellen dat het certificaat wel bij de hond hoort etcetc :wink:
:lol1:
Zo is dat :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”