Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ervaringen met GPS voor de hond?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Re: Ervaringen met GPS voor de hond?

Ongelezen bericht door Suuz! »

Tara schreef:Als je je hond gewoon opvoedt en leert om in je buurt te blijven, waar heb je dan nog een GPS-band voor nodig? :U:
In mijn geval:
Ga met de bgvs mee op een reeën telling in Frankrijk en je snapt waarom we allemaal een gps halsband om doen bij de honden ;-)

Garmin wordt bij ons overigens gebruikt. Er kunnen 10 halsbanden op zo'n apparaat geloof ik en das best een uitkomst met 20 honden die mee doen
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

luna2906 schreef: Voor wat betreft die GPS: ik zou eens een pb'tje naar Tamara doen. Ik meende dat zij er eentje had die ook waterdicht was.
:ok:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador

Ongelezen bericht door sjaak-k »

laeken schreef:Ik vind jagen niet zo erg door honden als het niet op reeen en andere grote dieren gaat.
"dan liep ik ergens en zoeffff. Weg hond." En dan ook nog weten of de hond achter een konijn of iets groters aan gaat? Knap!
luna2906 schreef:Ik snap niet dat omdat het niet lukt om je hond bij je te houden, je hem dus maar zijn goddelijke gang laat gaan :19: Zeker weten dat hij geen schade aanricht, niets vangt en niemand in gevaar brengt doe je namelijk nooit. Je hebt immers geen idee wat je hond buiten je zicht doet.
Hulde, de eerste zinvolle opmerking in dit topic.

Overigens heb je verschillende soorten GPS. Ik heb me er voor Tallie een beetje in verdiept. Je hebt systemen die realtime hun locatie kunnen doorgeven en systemen die dat alleen doen als je er om vraagt. De eerste is handiger, omdat je sneller weet waar je hond is maar gaat erg kort mee (qua batterijduur). De tweede gaat langer mee, maar is een stuk minder nauwkeurig. Als je wilt weten waar je hond is doodgereden dan is nummer 2 wel aan te raden natuurlijk :mrgreen:
Afbeelding
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Cleva schreef:
sjaak-k schreef:
laeken schreef:Ik vind jagen niet zo erg door honden als het niet op reeen en andere grote dieren gaat.
"dan liep ik ergens en zoeffff. Weg hond." En dan ook nog weten of de hond achter een konijn of iets groters aan gaat? Knap!
Nou, dat is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk, hoor. Als reeën bijvoorbeeld helemaal niet in die buurt voorkomen.
Daarnaast weet je gewoon van je eigen hond of ze ergens interesse in hebben, of niet. Cleo had dat niet. Ook niet in reigers. Ganzen weer wel.
Oke.
Afbeelding
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:
Ik liet haar wel jagen. Daar gingen we speciaal voor naar de konijnenheuvel.
En dan vlogen ze op een totaal ongecontroleerde manier brullend de Volvo uit. :roll:
Of we liepen eerst stilletjes zo dicht mogelijk naar de konijnen en dan lekker los. Heerlijk voor ze.

Dat werd helemaal niet als jagen gezien want daar denken mensen niet aan in een stadspark maar het was het natuurlijk wel.

Overigens vond ik het ook niet erg als ze een hele enkele keer een haas pakte of die gare kreupele wintermeerkoeten die niet op tijd weg waren.
Precies, beetje lol maken :E:

Mijn kleine snaak heeft nog nooit iets gekkers gevangen dan een mol.... Eén keer kwam hij een konijn brengen... was al heel lang dood :schrik:
De zichtjagers rennen zich te pletter om kraaien & meeuwen de lucht in te jagen. Mag ook niet zeker :Q:
Afbeelding

Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Cleva schreef:
Badu schreef:
Cleva schreef:Ik liet haar wel jagen. Daar gingen we speciaal voor naar de konijnenheuvel.
En dan vlogen ze op een totaal ongecontroleerde manier brullend de Volvo uit. :roll:
Of we liepen eerst stilletjes zo dicht mogelijk naar de konijnen en dan lekker los. Heerlijk voor ze.

Dat werd helemaal niet als jagen gezien want daar denken mensen niet aan in een stadspark maar het was het natuurlijk wel.

Overigens vond ik het ook niet erg als ze een hele enkele keer een haas pakte of die gare kreupele wintermeerkoeten die niet op tijd weg waren.

Mijn kleine snaak heeft nog nooit iets gekkers gevangen dan een mol.... Eén keer kwam hij een konijn brengen... was al heel lang dood :schrik:
De zichtjagers rennen zich te pletter om kraaien & meeuwen de lucht in te jagen. Mag ook niet zeker :Q:
Cleo heeft een keer de staart van een ekster teruggebracht. De vogel zelf zat inmiddels kafferend in een boom.

Ik vind dat er altijd een beetje zwart-wit naar gekeken wordt. Natuurlijk moet je honden niet door een stiltegebied laten hetzen maar toen we aan de plas woonde en Cleo daar in de wintermaanden 5 of 6 meerkoeten met bevroren poten of het hoekje om hielp vond ik dat ik die beesten daar een plezier mee deed. De andere 50 koeten zaten al lang en breed in het water, hoor. Die hinkende zielenpoot niet meer en daar waren de kraaien dan weer blij mee.

Zo was het met de konijnen ook. Ze ving ze bijna nooit dus die enkele keer dat het wel lukte zal er wel iets aan de hand geweest zijn.
De hazen in de polder was een ander verhaal. Cleo had een idioot uithoudingsvermogen en hazen kunnen zich niet verstoppen. Eigenlijk liever niet maar haar altijd aan de riem houden of naar de stad rijden om haar uit te laten was teveel gevraagd. We woonden toen in hazengebied. Die konden soms letterlijk voor de deur zitten.
En dan ga ik daarvoor inderdaad niet mijn honden aangelijnd houden. Ik ben dol op de natuur. Ik vind de natuur belangrijk. Maar ik ben er zelf ook.
(overigens ging ik ook met haar door de stad. Los door winkelstraten. Zwerfhondje spelen. Vond ze heerlijk. Vooral als ze een leeg patatbakje met mayonaise vond)

En nee, een gewezen zwerfhusky/podenco roep je niet terug van een haas. Ook niet als dat graag zou willen of er trainingsmoeite in stopt. Je kon Cleo niet eens op commando laten gaan zitten. Daar zat geen gehoorzaamheid in. Niet voor koek, bal of aandacht en zeker ook niet onder dwang.

Een paar keer in de week een vlot partijtje najagen, meestal door ondergetekende verziekt door op tijd de prooi te waarschuwen door wat geroep en Cleo was gelukkig. Altijd aan de riem zou ze vreselijk gespannen geweest zijn.

Het is wel een roofdier. In banen leiden is een ding, het ze doodleuk ontzeggen is iets anders en dat vind ik niet zo vriendelijk, eigenlijk.
Het gaat hierom. Dat zie ik niet echt als een beetje genuanceerd met de regels omgaan of een beetje lol maken.
Badu schreef:Hij blijft in het bos rondhangen, dat wel. Gistermiddag weg, vannacht om 3 uur is hij bij hangjongeren in het bos gaan zitten, meegenomen door passanten alwaar ik hem vanmorgen kon ophalen. 9 van de 10 keer gaat het goed. Heeft zijn eigen agenda maar sluit na een uurtje altijd weer aan. Zou voor die uitzonderingen fijn zijn als ik zou weten waar hij is. Lekker slapen doe je niet in zo'n geval...
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ytje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer

Ongelezen bericht door Ytje »

Voor jonge kinderen en honden lijkt het me een heel veilig idee om op bij wijze van google maps te kunnen zien waar ze zijn. In deze tijd lees je zovaak van honden die door hun mooie ras gestolen worden etc.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Badu schreef:
luna2906 schreef: Voor wat betreft die GPS: ik zou eens een pb'tje naar Tamara doen. Ik meende dat zij er eentje had die ook waterdicht was.
Ik heb de garmin gtu 10. Prima apparaatje, klein en waterdicht.
Door Suus haar gedrag, als een wilde achter vogels aanrennen en onbereikbaar zijn, durfde ik haar niet meer los te laten lopen. Bij Suus had en heb ik altijd het gevoel dat die wat sneller in paniek kan raken als ze beseft echt verdwaald te zijn. Dat i.c.m. het achter vogels aansjezen, liet ik haar niet meer los maar dat loste het probleem ook niet op. Ik wilde aan de gang om het uit te trainen maar durfde dat niet meer zo goed door mijn angst. Door het gps apparaatje kreeg ik weer vertrouwen en kon ik aan het daadwerkelijike probleem werken, want als ze echt weg zou zijn kon ik haar altijd weer terugvinden.

Voor mijn gemoedsrust blijft dat apparaatje aan Suus haar halsband hangen, het geeft mij wat extra zekerheid :ok:
Lientje
Actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Lientje »

Tsja, ik wil mijn hond dus niet laten jagen. Niet voor het wild, maar nog meer niet voor haar en mijzelf. Ik sta doodsangsten uit en zij kan zich vastlopen in prikkeldraad, voor een auto lopen etc moet er echt niet aan denken :schrik:

Ik heb het afgelopen jaar hard getraind aan de lange lijn (10-20 meter) met hondenfluitje en daar reageert ze nu 100% op ook bij zeer veel afleiding. Ook in kleine omheinde losloopveldjes en bij de Hondenhut luistert ze perfect. De volgende stap is dus echt los, liefst omheind zoals het leesten en dan voor de controllfreak in me ook nog eens met GPS, tsja wat zal ik zeggen....ik zie nogal eens beren op de weg :mrgreen:. GPS is voor mij dus echt puur als extra zekerheid om in eerste instantie in omheind gebied te kunnen zien waar ze uithangt mocht ze um er tussenuit peren. Uitgangspunt is voor mij echter dat ze wel bij me blijft (ik loop niet voor niks met een heuptas vol KVV, frikandel en pensstaafjes :wink:) maar just to be sure dus de GPS. Als blijkt dat ze los van de lijn wel gaat hetzen, dan is het weer aande lijn en van voren af aan beginnen. Ik ga eens kijken naar Garmin. Als dat bij die inmense gebieden in Frankrijk werkt moet dat hier ook wel afdoende zijn lijkt me :wink:.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Tamara. schreef:
Badu schreef:
Ik heb de garmin gtu 10. Prima apparaatje, klein en waterdicht.
Door Suus haar gedrag, als een wilde achter vogels aanrennen en onbereikbaar zijn, durfde ik haar niet meer los te laten lopen. Bij Suus had en heb ik altijd het gevoel dat die wat sneller in paniek kan raken als ze beseft echt verdwaald te zijn. Dat i.c.m. het achter vogels aansjezen, liet ik haar niet meer los maar dat loste het probleem ook niet op. Ik wilde aan de gang om het uit te trainen maar durfde dat niet meer zo goed door mijn angst. Door het gps apparaatje kreeg ik weer vertrouwen en kon ik aan het daadwerkelijike probleem werken, want als ze echt weg zou zijn kon ik haar altijd weer terugvinden.

Voor mijn gemoedsrust blijft dat apparaatje aan Suus haar halsband hangen, het geeft mij wat extra zekerheid :ok:
Heb even gegoogled, ziet er goed uit :ok: Voor de gemoedsrust idd :D
Afbeelding

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Jaap* schreef:
Cleva schreef:
Badu schreef:
Cleva schreef:Ik liet haar wel jagen. Daar gingen we speciaal voor naar de konijnenheuvel.

Cleo heeft een keer de staart van een ekster teruggebracht. De vogel zelf zat inmiddels kafferend in een boom.

Ik vind dat er altijd een beetje zwart-wit naar gekeken wordt. Natuurlijk moet je honden niet door een stiltegebied laten hetzen maar toen we aan de plas woonde en Cleo daar in de wintermaanden 5 of 6 meerkoeten met bevroren poten of het hoekje om hielp vond ik dat ik die beesten daar een plezier mee deed. De andere 50 koeten zaten al lang en breed in het water, hoor. Die hinkende zielenpoot niet meer en daar waren de kraaien dan weer blij mee.

Zo was het met de konijnen ook. Ze ving ze bijna nooit dus die enkele keer dat het wel lukte zal er wel iets aan de hand geweest zijn.
De hazen in de polder was een ander verhaal. Cleo had een idioot uithoudingsvermogen en hazen kunnen zich niet verstoppen. Eigenlijk liever niet maar haar altijd aan de riem houden of naar de stad rijden om haar uit te laten was teveel gevraagd. We woonden toen in hazengebied. Die konden soms letterlijk voor de deur zitten.
En dan ga ik daarvoor inderdaad niet mijn honden aangelijnd houden. Ik ben dol op de natuur. Ik vind de natuur belangrijk. Maar ik ben er zelf ook.
(overigens ging ik ook met haar door de stad. Los door winkelstraten. Zwerfhondje spelen. Vond ze heerlijk. Vooral als ze een leeg patatbakje met mayonaise vond)

En nee, een gewezen zwerfhusky/podenco roep je niet terug van een haas. Ook niet als dat graag zou willen of er trainingsmoeite in stopt. Je kon Cleo niet eens op commando laten gaan zitten. Daar zat geen gehoorzaamheid in. Niet voor koek, bal of aandacht en zeker ook niet onder dwang.

Een paar keer in de week een vlot partijtje najagen, meestal door ondergetekende verziekt door op tijd de prooi te waarschuwen door wat geroep en Cleo was gelukkig. Altijd aan de riem zou ze vreselijk gespannen geweest zijn.

Het is wel een roofdier. In banen leiden is een ding, het ze doodleuk ontzeggen is iets anders en dat vind ik niet zo vriendelijk, eigenlijk.
Het gaat hierom. Dat zie ik niet echt als een beetje genuanceerd met de regels omgaan of een beetje lol maken.
Badu schreef:Hij blijft in het bos rondhangen, dat wel. Gistermiddag weg, vannacht om 3 uur is hij bij hangjongeren in het bos gaan zitten, meegenomen door passanten alwaar ik hem vanmorgen kon ophalen. 9 van de 10 keer gaat het goed. Heeft zijn eigen agenda maar sluit na een uurtje altijd weer aan. Zou voor die uitzonderingen fijn zijn als ik zou weten waar hij is. Lekker slapen doe je niet in zo'n geval...
Eens.
Een keertje even achter beesten aan maar dan wel binnen een bepaalde straal blijven moet kunnen (nou ja, moet kunnen, kan gebeuren is het meer), maar een hond een hele nacht in een bos laten zwerven zou voor mij echt de grens zijn. Dan maar geen vrijheid. Het is niet anders.
Ik zou het mezelf niet vergeven als je daardoor je hond kwijt bent.

Overigens hebben wij de stap naar TT vroeger ook nooit gemaakt, toch angst dat het minder goed uit zou pakken. Maar gevolg was dan wel permanent aan de lijn.
Lientje
Actief

Tamara. schreef: Ik heb de garmin gtu 10. Prima apparaatje, klein en waterdicht.
Ziet er goed uit :ok: Is deze realtime? Hoe lang gaat de batterij mee?
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Lientje schreef:
Tamara. schreef: Ik heb de garmin gtu 10. Prima apparaatje, klein en waterdicht.
Via je telefoon kun je contact maken met de gps en op google maps zien waar de gps is. Het is niet zo dat je dan op dat moment de hond letterlijk ziet lopen/gaan over google maps.
Je gps kan je zo instellen dat hij om de zoveel tijd een signaal afgeeft waar het apparaat is, hoe vaker je zo'n signaal laat afgeven, hoe sneller je batterij leeg is maar gaat dan nog een dag of 3 a 4 mee. Laat je helemaal geen automatisch signaal afgeven maar alleen maar op aanvraag, gaat de batterij zeker 10 dagen mee.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:
Oh, dat had ik eigenlijk niet gelezen.
Ik zou er niet mee overweg kunnen om geregeld mijn hond kwijt te zijn.
Het gebeurt soms wel, 5 minuten, en meestal ben ik tegen die tijd half hysterisch en dolblij dat ik hem weer zie.

Vroeger niet maar sinds Eva er niet meer is ben ik ietwat doorgeslagen voorzichtig.
Ter nuancering: dit was de eerste keer dat we hem niet voor de nacht hebben kunnen vangen (manneke is ruim 6 jaar).
Record spoortje uitwerken was 6 uur. Hij blijft dan hangen op een halve hectare. We zien hem wel, maar hij ons niet... lijkt :devil:
Vermoed dat hij - eenmaal uit de jaagmodus - de roedel heeft willen vinden & door het bos is gaan rennen. Daar zijn we elkaar misgelopen. Op zo'n moment zou het handig zijn als je weet op welke hoek van het bos je het beste je longen uit je lijf kan fluiten....

De garmin gtu 10 gaat het worden :E:
Afbeelding

Lientje
Actief

Tamara. schreef:
Lientje schreef:
Via je telefoon kun je contact maken met de gps en op google maps zien waar de gps is. Het is niet zo dat je dan op dat moment de hond letterlijk ziet lopen/gaan over google maps.
Je gps kan je zo instellen dat hij om de zoveel tijd een signaal afgeeft waar het apparaat is, hoe vaker je zo'n signaal laat afgeven, hoe sneller je batterij leeg is maar gaat dan nog een dag of 3 a 4 mee. Laat je helemaal geen automatisch signaal afgeven maar alleen maar op aanvraag, gaat de batterij zeker 10 dagen mee.
Maar je kunt dus wel zien waar ze 10 seconde geleden was, op het moment dat je verbinding maakt? Klinkt perfect :ok: ik ga er ook 1 aanschaffen :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”