Ik ben 2 maanden geleden als vrijwilliger begonnen bij dit asiel om honden uit te laten. Toen ik er kwam bleek dat de honden helemaal
niet uitgelaten worden.
Ik vind het vreselijk en niet kunnen dat honden niet hun beweging krijgen. bij andere asiels komen honden wel meerdere keren per dag buiten, in ieder geval 1x per dag zou toch moeten? In ieder geval kwam ik 1x per week om een aantal honden uit te laten. Hun ontlasting zag er altijd slecht uit. brijachtig of diarree en geen normale kleur. maar wat waren ze blij om buiten te zijn!
1 hond heb ik meegenomen. een oudje (waar ik 130 euro voor betaalde, niet gecastreerd, afgesleten tanden en missende tanden, staar). Ik nam hem mee omdat hij vermagerde en natuurlijk ook omdat ik vond dat hij bij ons roedeltje paste want dat is ook belangrijk. Bij mijn dierenarts bleek dat hij nog oorontstekingen had en een ontstoken piemel waar hij last van had. De oorontstekingen waren wel behandeld in het asiel werd mij verteld maar blijkbaar niet vaker gecontroleerd want het zag er goed zwart uit in zijn oortjes. Dat heb ik genoemd in het asiel om er voortaan beter op te letten.
De ontlasting van mijn hond werd echter niet beter en ik heb het laten testen op Giardia. Hij bleek dus Giardia meegenomen te hebben uit het asiel. Ik heb dit aangegeven aan het asiel maar zij en hun dierenarts vonden het niet nodig om het asiel te behandelen daartegen. een tijd terug hadden ze 2 honden getest en die hadden het niet. Ook kostte het teveel geld om te doen. De medewerkers werken er veel meer uur dan ze betaald krijgen. er zijn maar 2 betaalde krachten waarvan 1 er 10 uur betaald krijgt. Zij kunnen er niks aan doen dat de eigenaar niet meer geld uitgeeft aan de dieren. De eigenaar krijgt subsidies van alle gemeenten waar hij een contract mee heeft.
Op de vraag waarom ze fokken met honden in een asiel (met hun eigen honden) kwam het antwoord dat die inkomsten naar het asiel toegingen om de dieren te helpen. De eigen fokhonden verblijven overigens gewoon ook in het asiel en komen dus ook hun hok niet uit.
Ik heb veel gezien daar maar afgelopen woensdag was voor mij de maat vol. ik kwam in 1 van de schuren en zag om 10.30 dat er nog niet schoongemaakt was en dat de dieren dus ook nog geen water en voer hadden. het asiel was de vorige dag rond 14.00 gesloten dus het was bijna 24 uur later. 1 hond had erge diarree gehad en zat daar dus (weet niet hoelang) tussen. Toen ben ik naar de medewerkers gegaan en heb gezegd dat dit zo niet kon. ik kon m'n mond niet meer houden. Ik eiste de eigenaar te spreken over mijn hond die ik gekocht had en over het beleid van het asiel. maar de eigenaar zag het nut niet in van een gesprek met mij kreeg ik te horen. Toen was ik er klaar mee.
Dit was een beknopt verslag van mijn ervaringen. Een waarschuwing voor iedereen niet met dit asiel in zee te gaan. het is overigens ook een pension en er worden fokhonden aangeboden.
Mocht iemand soortgelijke of andere ervaringen hebben over dit asiel wil je mij dan een pb'tje sturen? Ook als je wil weten over welk asiel dit gaat mag je mij een pb sturen.