Paisley schreef:Haal je de border collie en de schotse collie nu door elkaar? Dat zijn twee totaal verschillende honden. Lieke heeft schotse collies
De schotse herdershond wordt als uitermate geschikt als gezinshond gekenmerkt. Lief voor kinderen, soortgenoten en andere dieren. De bordercollie is een heel ander ras en één die ik zelf never nooit zal aanschaffen.
In de dertig jaar dat ik collies heb, is dat ook gebleken. Maar ik zal ze nooit voor 100% vertrouwen. Heb, zoals je weet, een buitengewoon ónbetrouwbare collie gehad die buitengewoon óngezellig naar kinderen, soortgenoten en andere dieren was.
En andere kindvriendelijke rassen? Zo even uit mijn hoofd: allerlei soorten spaniels, whippets, alle soorten setters, ierse wolfshonden, en ja, goldens en labjes (mits goed opgevoed), beagles, bassets en poedels. En dan vergeet ik er vast nog wel een tiental.
Let wel, ik heb het over rássen, niet over individuele honden. Er zullen uiteraard altijd incidenten met incidentele vertegenwoordigers van elk van bovengenoemde rassen zijn.
Dus kom alsjeblieft niet aan met het voorbeeld van de valse poedel of beagle van Mien-op-de-hoek die vijf kinderen en drie honden heeft opgevreten.
Zoals ik al zei, ik heb zelf een loeder van een collie gehad die ik absoluut onbetrouwbaar achtte. Maar hij was niet representatief voor het ras.