Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Levensverwachting hond

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Laboriginals
Actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 4

Levensverwachting hond

Ongelezen bericht door Laboriginals »

In Engeland loopt een programma waarmee ze patiëntengegevens van dierenartsenklinieken bijhouden (VetCompass). Op basis van die gegevens worden zo nu en dan onderzoeken en overzichten gepubliceerd. Hier is een poster met feitjes over de levensverwachting van honden in de UK: http://www.rvc.ac.uk/VetCOMPASS/documen ... gslive.pdf
Gewoon ´voor de weet´ :D

Hanneke
Roxywoezel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chiweeny= chihuahua X Dwerg Teckel
Aantal honden: 2

Re: Levensverwachting hond

Ongelezen bericht door Roxywoezel »

Chihuahua maar 7 jaar??????
De rest vind ik wel geloofwaardig. Puur als ik naar mijn omgeving kijk.
Woezel you will be loved forever 02-09-2014
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Cockers kunnen toch ook behoorlijk oud worden? Ik ken meer oudere cockers dan DH's in ieder geval.
Perry en Noah

Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

tja, ik waat van de cane wattes dat het ergens tussen de 8 en 12 jaar zal zijn, en ik blijf hopen op 13, we zien het wel
Over het algemeen wordt ik er niet vrolijker van als ik de houdbaarheidsdatum weet en in de gaten ga houden, dus ik geniet zo wel alle dagen van mijn hond, en we zien het wel. Ik wil er niet eens bij stilstaan zonde van mijn tijd
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Roxywoezel schreef:Chihuahua maar 7 jaar??????
Ik weet dat chi's soms moeite kunnen hebben bij de bevalling. Misschien sterven relatief veel pups door te laat ingrijpen, wat het gemiddelde naar beneden trekt?
Afbeelding
Laboriginals
Actief

In het volledige onderzoeksartikel zullen wel de oorzaken staan, maar dat artikel is alleen tegen betaling te verkrijgen:http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 3313004486
Ik kan het niet gratis vinden.

Hanneke
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door kooi »

Er zijn geen berners in Engeland! :( :O:

wel vreemd dat bij honden tot drie jaar vaak gastro-intestinal'' - aandoeningen de doodsoorzaak zijn!
De ziekte waar mijn berner vanaf ongeveer haar 7e jaar last van heeft.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Gedragsproblemen als doodsoorzaak onder de drie jaar :schrik: Triest.
Overigens, ze zetten er wel heel mooi rassen bij, maar hoeveel mensen noemen fikkie uit de schuur bij de boer niet ook een 'labrador' of een 'chi'. Laat staan alle Hussels.
Dus de ranglijst qua rassen is denk ik niet heel erg betrouwbaar te noemen.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Vraag me ook wel af hoe het is onderzocht (en dan met name de 'rassen'). Maakt me ook niet uit, ken heel veel Goldens die de 12 niet hebben gehaald maar ken er ook veel die dat wel hebben gehaald. Saar is 13,25 geworden. Dwz 13 jaar en 3 maanden. Drie maanden is een kwart jaar, dus is ze 13.25 geworden en geen 13,3.
kooi
Zeer actief

Golden van mij van vroeger is 15 geworden!
Marion.

kooi schreef:Golden van mij van vroeger is 15 geworden!
Ken ik ook hoor. En ons vullisbakkie van vroeger is ook dik 14 geworden. En toch ben ik heel erg blij met de manier waarop Saar is gestorven, Saarwaardig. Helemaal nog niet oud, maar in de bloei van haar leven. Alleen een stom tumortje op een nare plek voor haar.
kooi
Zeer actief

Marion. schreef:
Ken ik ook hoor. En ons vullisbakkie van vroeger is ook dik 14 geworden. En toch ben ik heel erg blij met de manier waarop Saar is gestorven, Saarwaardig. Helemaal nog niet oud, maar in de bloei van haar leven. Alleen een stom tumortje op een nare plek voor haar.
en toch een gedenkwaardige leeftijd vind ik. :ok:
je mist haar nog erg hè?
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

SBT gemiddeld 10,7 jaar :80: minder oud dan Duitse Herders. Dat had ik echt niet verwacht.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Marion. schreef:
Helemaal niet oud? Ik teken er voor dat mijn honden die leeftijd bereiken :wink:
Laboriginals
Actief

kooi schreef:Er zijn geen berners in Engeland! :( :O:

wel vreemd dat bij honden tot drie jaar vaak gastro-intestinal'' - aandoeningen de doodsoorzaak zijn!
De ziekte waar mijn berner vanaf ongeveer haar 7e jaar last van heeft.
Misschien omdat jonge honden nogal eens vreemde voorwerpen opeten en aan de gevolgen daarvan overlijden?

Hanneke
Laboriginals
Actief

Paisley schreef:
Roxywoezel schreef:Chihuahua maar 7 jaar??????
Ik weet dat chi's soms moeite kunnen hebben bij de bevalling. Misschien sterven relatief veel pups door te laat ingrijpen, wat het gemiddelde naar beneden trekt?
De teacup chihuahua´s worden doorgaans maar een paar jaar oud. Als die populair zijn in Engeland, trekken die waarschijnlijk het gemiddelde flink naar beneden.

Hanneke
Marion.

kooi schreef:
Marion. schreef:
en toch een gedenkwaardige leeftijd vind ik. :ok:
je mist haar nog erg hè?
Hmm, wat moet ik daar nu op antwoorden?

Ja, ik zou willen dat ze er nog was. En zoals vandaag (ik heb een logeetje Pien, en Miep-Pien roept rottig, zeker als er ook nog een Pieter rondloopt haha), ik heb Miep vandaag regelmatig Saar genoemd.
Maar ik kan niet zeggen dat ik haar mis. Ik heb vrede met haar dood, net zoals die van mijn vader. Het is goed zo.

(dat had ik overigens bij mijn eerste 2 honden niet, al kan wat zij voor mij hebben betekent hebben,! niet in de schaduw staan van wat Saar betekende)
Marion.

Maeve schreef:
Marion. schreef:
Helemaal niet oud? Ik teken er voor dat mijn honden die leeftijd bereiken :wink:
Ik niet. We hebben afspraken dat ze minstens 15 moeten worden, he Basil? Miep heeft zich daar maar gewoon aan te houden :pffff:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Die afspraken ken ik. Maar mooi dat Lobke en Rinne Roos zich er niet aan hielden.
Rot meiden.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Hmm nou veel rassen staan er ook niet bij :oeps:
Voor de Rottweiler staat 8-10 jaar, maar volgens mij is de gemiddelde leeftijd lager (7 jaar) omdat dit ras extreem kankergevoelig is.
Kaya is nu 12 jaar en 8 maanden... ze gaat het gemiddelde goed omhoog halen :mrgreen:
Onze kruising vroeger thuis (één of andere boerenfox-achtige kruising die van een boerderij kwam) is 17 jaar geworden :80:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ieder land heeft zijn eigen specifieke problemen met rassen.
Ga mij daar niet zo mee bezig houden , neem een hond voor het plezier en niet om vanaf pup te lopen denken/malen wanneer die de pijp uit kan gaan.
Zie ik vanzelf wel , word die 5 is goed en 12 ook prima.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Niet eens BP. Wordt ie 5 dan sterft hij meestal rot en na pijn met een fris hoofd en wil tot leven. Ik merk dat ik veel meer vrede heb met de dood van een oude hond dan een zieke jonge hond. Ik neem dus geen ras dat voorgeprogrammeerd snel ziek wordt en dood gaat voor ze goed en wel een mooie, aangepaste volwassen hond zijn. Die fase heb ik ook veel liever lang dan de pup en jonge hondentijd.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Wat weinig rassen worden er opgenoemd.

De leeftijd van de chi verbaast me wel een beetje, had ik niet verwacht.

En eigenlijk vind ik dat je ongelukken niet kunt meerekenen bij de berekening van de gemiddelde leeftijd van een hond. :denken:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
bouvierpoedel
Zeer actief

laeken schreef:Niet eens BP. Wordt ie 5 dan sterft hij meestal rot en na pijn met een fris hoofd en wil tot leven. Ik merk dat ik veel meer vrede heb met de dood van een oude hond dan een zieke jonge hond. Ik neem dus geen ras dat voorgeprogrammeerd snel ziek wordt en dood gaat voor ze goed en wel een mooie, aangepaste volwassen hond zijn. Die fase heb ik ook veel liever lang dan de pup en jonge hondentijd.
Ja als het gaat over wat ik liever heb dan kan ik wensen tot ik de pijp uit ga , want dat gaat niet gebeuren.
Ik weet niet wanneer een hond of mens de pijp uit gaat en hoe ,dus dan gebeurt het maar en jank ik effe en heb verdriet .Voor de rest kun je er toch geen ruk aan doen.Het gaat er ook iet om dat je meer vrede heb met een oude of jonge ,gaat erom dat je geen grip hebt op de dood.
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

ranetje schreef:Wat weinig rassen worden er opgenoemd.

En eigenlijk vind ik dat je ongelukken niet kunt meerekenen bij de berekening van de gemiddelde leeftijd van een hond. :denken:
hoort er gewoon bij, net zoals honden met dusdanige gedrags problemen die ingeslapen worden.
Lang niet iedereen zit te wachten op jarenlange (of zelfs levenslange) begeleiding van een hond.
Afbeelding
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

Nanna schreef:
bouvierpoedel schreef: Ik weet niet wanneer een hond of mens de pijp uit gaat en hoe ,dus dan gebeurt het maar en jank ik effe en heb verdriet .Voor de rest kun je er toch geen ruk aan doen.Het gaat er ook iet om dat je meer vrede heb met een oude of jonge ,gaat erom dat je geen grip hebt op de dood.
Je hebt er geen grip op maar je kunt het geluk natuurlijk wel een beetje afdwingen.
Als je twee pups neemt, een Berner Sennenhond en een Dwergpoedel dan kun je er haast vergif op innemen dat die dwergpoedel de Berner met twee vingers in de neus jaren gaat overleven.
Dus als je graag een hond wilt die erg oud wordt moet je een sterk kruisinkje nemen of het zoeken in de hoek rashonden waar hoge leeftijden helemaal geen uitzondering zijn.
Of je neemt je verlies en je gaat gewoon voor die Bordeaux Dog die de 5 waarschijnlijk niet gaat halen. Maar dan heb je wel het ras van je dromen.

Klopt, en voeding en levels stijl spelen ook een rol.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Nanna schreef:
bouvierpoedel schreef: Ik weet niet wanneer een hond of mens de pijp uit gaat en hoe ,dus dan gebeurt het maar en jank ik effe en heb verdriet .Voor de rest kun je er toch geen ruk aan doen.Het gaat er ook iet om dat je meer vrede heb met een oude of jonge ,gaat erom dat je geen grip hebt op de dood.
Je hebt er geen grip op maar je kunt het geluk natuurlijk wel een beetje afdwingen.
Als je twee pups neemt, een Berner Sennenhond en een Dwergpoedel dan kun je er haast vergif op innemen dat die dwergpoedel de Berner met twee vingers in de neus jaren gaat overleven.
Dus als je graag een hond wilt die erg oud wordt moet je een sterk kruisinkje nemen of het zoeken in de hoek rashonden waar hoge leeftijden helemaal geen uitzondering zijn.
Of je neemt je verlies en je gaat gewoon voor die Bordeaux Dog die de 5 waarschijnlijk niet gaat halen. Maar dan heb je wel het ras van je dromen.
Denk je oh das wel lekker om over 5 jaar een andere leuke hond te kunnen nemen :mann: dus ga je voor een Bordeaux dog. Zul je net zien dat het beest 12 word en bakken met geld kost. :hmmm:
Tuurlijk is het een keuze ,maar daar kies je toch voor wetende dat hij misschien de 7 niet haald of misschien wel 15 word.
Maar evengoed kun je het vreselijk mis hebben .Blijft een gok.Gaat hij niet dood aan de kanker dan wel aan een hartaanval of een btje of auto. :19:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Marco88 schreef:

hoort er gewoon bij, net zoals honden met dusdanige gedrags problemen die ingeslapen worden.
Lang niet iedereen zit te wachten op jarenlange (of zelfs levenslange) begeleiding van een hond.
Gedragsproblemen kunnen voor een deel nog wel eens terug te voeren zijn op een bepaald ras.
Bij overreden worden door een bus heeft het ras in ieder geval geen enkele invloed.

Aangezien de leeftijd per ras wordt aangegeven horen dergelijke ongelukken er volgens mij niet bij.
Er zullen misschien meer labjes dan epagneuls onder een bus komen, gewoon omdat er veel meer labjes zijn.
Maar dat is dan ook de enige mogelijke relatie die gelegd kan worden met het ras.
En dat heeft niets met gezondheid te maken geestelijkof lichamelijk.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sjaak-k »

ranetje schreef:
Marco88 schreef:

Gedragsproblemen kunnen voor een deel nog wel eens terug te voeren zijn op een bepaald ras.
Bij overreden worden door een bus heeft het ras in ieder geval geen enkele invloed.

Aangezien de leeftijd per ras wordt aangegeven horen dergelijke ongelukken er volgens mij niet bij.
Er zullen misschien meer labjes dan epagneuls onder een bus komen, gewoon omdat er veel meer labjes zijn.
Maar dat is dan ook de enige mogelijke relatie die gelegd kan worden met het ras.
En dat heeft niets met gezondheid te maken geestelijkof lichamelijk.
Een Chihuahua is natuurlijk kwetsbaarder dan een labrador. Een ongeluk is voor zo'n klein hondje sneller dodelijk dan voor een grote hond.

Edit: Als voorbeeld voor de ongeluk cijfers, ik vind het ook vreemd dat de Chihuahua op plaats 2 staat.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

ranetje schreef:Bij overreden worden door een bus heeft het ras in ieder geval geen enkele invloed.
Nee, daar ben ik het niet mee eens. Ongelukken kunnen wel degelijk min of meer bij een ras horen.
Ik heb begrepen dat Borders nog wel eens auto's drijven, dat is niet handig.

Wij krijgen van heel veel overleden honden bericht, inclusief doodsoorzaak en bij wetterhounen zie je ongelukken ook relatief vaak, domweg omdat die geen gevaar zien en dat op gebied van verkeer ook niet lijken te kunnen snappen.
Ze zien iets en lopen gewoon door. Ook doordat mensen vaak onterecht denken dat erfvast altijd erfvast is natuurlijk, maar toch. Er wordt ook specifiek voor gewaarschuwd, omdat ongelukken gewoon erg vaak voorkomen.
Bij stabijs zie je ongelukken vrijwel nooit. Die staan bekend als weglopers, blijkbaar hebben ze daar de terreinen beter afgezet en de enkele dat dat fout gaat is zo'n hond ergens in paniek voor gevlucht. Dat gebeurt bij wetters eigenlijk nooit.

Daar zit dus wel degelijk een connectie met het ras.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”