duitse herder schreef:mariekebrand schreef:
mooie hond

dat is wel een erg duidelijk voorbeeld dat die standfoto's wel heel anders zijn dan het daadwerkelijk is

Dank je, ze was echt een plaatje en zonder extreme bouw. Helaas geen digitale foto's van haar en op deze foto's is ze 10 jaar, dan gaat alles ook beetje zakken. Mijn huidige Noah is wel een glijbaan, ook zonder stand. Maar Nanni echt niet.
Maar ook bij Nanni zie je ook duidelijk een andere bouw dan bij de werklijnen. Wilde het al eerder zeggen maar heb het weer gewist.
Het rechte ruggen vs aflopend vind ik een kwestie van smaak. De fokkers die de showlijnen fokken doen ook hun uiterste best om gezonde honden te fokken, net als dat de serieuze fokkers met werklijnen dat doen. Als ze volgens de VDH fokken hebben beiden zich aan die regels en testen en proeven te houden. Dus in die zin staan ze qua gezondheid voor mij gewoon gelijk. Misschien kortzichtig, maar daar komt het enigszins wel op neer.
Toen ik Finn net kreeg had ik er nooit bij stilgestaan dat er diverse typen binnen de dh waren. Kortzichtig wellicht, maar als ik nadenk besef ik dat de honden (dh) die ik kende uit mijn jeugd blijkbaar type werklijn waren.
Zelf zie ik graag een duitse herder met een wat rechte bouw, maar er zijn genoeg mensen die het type dh waar ik mee loop niets vinden, of niet herkennen als een duitse herder. Finn destijds wel, maar bij Bluf vroegen verschillende mensen zich af wat voor een kruising ze (hij) was. Grauw kennen veel mensen niet, en Bluf is vrij recht en lang en ook best groot voor een teef.
Ieder moet gaan voor wat ze mooi vinden vind ik persoonlijk zolang de gezondheid vooraan blijft staan.
En langhaar of ODH, daar wil ik mijn vingers niet aan branden. Als er een langhaar geboren wordt in een stokhaar nest en de hond doet het goed, dan kan volgens mij ineens het predicaat odh gegeven worden, terwijl ma wel een korthaar "gewone" dh is. Dan vind ik het niet eerlijk om daar mee te gaan fokken en het een odh te noemen.
Ik kan er naast zitten, maar voor mijn gevoel gebeurd dat nog wel eens.