Flevo Bordertje schreef:
Wat goed dat Daan het al zolang goed doet op het dieet! Heeft hij er dan ook medicatie bij? Ik zou heel graag je "recept" van zijn voeding krijgen als dat mag, dan kom ik goed beslagen ten ijs bij de DA maandag.
Dat ze uiteindelijk toch achteruit gaan, is natuurlijk onvermijdelijk. Maar 15 jaar is natuurlijk prachtig

Barf gaat bij Boyke ook niet goed meer. Hij slikt zo een rib door en neemt de moeite niet meer te kauwen. Zijn tanden heeft jij bijna allemaal nog, maar ze zijn bot en afgesleten. Hij eet nu voornamelijk Smuldier en als de andere honden bevleesd bot krijgen, krijgt hij bijvoorbeeld wat kipfilet of wat kleine kippenekjes. Ook eet hij soms als het handiger is Farmfood brok. Hij eet alles graag, dus dat zal het probleem niet zijn

Daan weegt ongeveer 10 kilo en krijgt ongeveer 200 gram vlees per dag verdeeld over 2 maaltijden.
Hij krijgt de volgende diersoorten: kip, kalkoen, konijn, eend (minimaal), kwartel, wijting, vitvis, zalm, lamspens en runderpens en soms ook wat rund, paard ed (dit mag hij eigenlijk niet). Hij krijgt nu redelijk veel pens aangezien wij het vermoeden hebben dat zijn lever nu zo vergroot is dat zijn darmen af en toe wat in de knel komen en door de pens gaat zijn ontlasting iets makkelijker er doorheen. Hij krijgt bijna geen orgaanvlees, dit zit wel in de kvv die hij krijgt maar hij krijgt een combi van kvv en BARF en van BARF dus geen organen.
Ik gebruik voor de havermout een glazen yoghurtfles met plasticdop. Ik gebruik alleen maar biologisch havermout. Ik doe een laag havermout in de fles en giet daar kokend water op, dan de dop erop en ik zet de fles weg. Het kookproces gaat daardoor nog even door en tegen de tijd dat ik ga voeren is de havermout klaar. (ik had het talent dat als ik havermout in een pan kookte om het altijd over te laten koken en dat is niet grappig). Ik kan zo 2 a 3 dagen met de gekookte havermout doen, als het een paar uur heeft gestaan en afgekoeld is zet ik het in de koelkast en zo blijft het een paar dagen goed.
Hij krijgt elke maaltijd een aantal druppels mariadisteltinctuur over zijn voer en een aantal druppels rozemarijntinctuur (je kunt ook gedroogde rozemarijn gebruiken die je zelf ook gebruikt met koken)
Daan krijgt sinds een maand of 3 elke ochtend een half pilletje phen-pred, hij had af en toe buikkrampen en was dan echt slecht. De phen-pred krijgt hij preventief, hij voelt zich er beter door. Als hij niet lekker is dan geef ik hem een heel pilletje of hij krijgt 2 keer een half pilletje op een dag. We weten niet of dit probleem van zijn lever af komt maar we gaan geen onderzoeken meer doen. Hij leeft in reservetijd en zolang hij happy is blijft hij lekker mee scharrelen. Hij heeft nu gewoon pret op pred.
In november kreeg hij last van reflux, misschien door zijn slechte gebit of door iets anders. Hiervoor heeft hij een tijd over elke maaltijd een halve capsule lithothamnium voor gehad. Op het moment heeft hij dat niet meer nodig.
Hij krijgt nu regelmatig een half pilletje okugest en ik weet niet of het daar door komt maar hij heeft minder last van zijn darmen.
En verder snackt hij de hele dag door (tenminste hij vind dat hij de hele dag mag snacken en aangezien hij toch niet meer te redden of verpeste is krijgt hij vaak iets) Hij krijgt voornamelijk zelf gedroogde long en andere kleine snackjes.
In eerste instantie viel hij af op het leverdieet, hij kreeg toen minder vlees en dat had ik vervangen door de gekookte havermout. Nu krijgt hij weer zijn oude hoeveelheden met daarbij de havermout. Ik weet niet hoeveel havermout ik hem precies geef, gewoon een flinke scheut uit de fles.
Dus in het kort 2 keer per dag:
100 gram vlees
flinke scheut havermout
mariadistel
rozemarijn
en een paar keer per week wat yoghurt of kefir erbij
Als je vragen hebt dan pb maar.