Geen idee, zou best kunnen hoor. Ik ken vooral Duitse Herders en die zijn bij ons op de club echt wel slim. Slimmer dan de baasjes. Soms een beetje stug.laeken schreef:Ik zeg ook maar wat joh. Wel sta ik er deels achter. Ik vind veel rashonden echt heel dom helaas. Net of ze niet goed bij hun hoofd zijn. Maar dat is natuurlijk lang niet altijd zo. Wel regelmatig als je het mij vraagt.TessaThomas schreef:Nou, ik vind mijn rashond toch stukken slimmer dan de kruisingen die mijn schoonouders altijd gehad hebben.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kleinere honden aggresiever?
Moderator: moderatorteam
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 2
Re: Kleinere honden aggresiever?
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
is dat echt zo? Is het niet eerder zo dat die bastaardhonden wellicht op straat geboren zijn en de rashonden op straat geschopt oid?laeken schreef:Vindt jij. Ik vind een hond slim als hij voor zichzelf kan opkomen. Intelligentie staat voor mij enigszins gelijk aan de mogelijkheden die zo'n dier heeft. En een echt slimme hond zal makkelijker overleven denk ik toch. Fysieke problemen tellen uiteraard niet mee.bouvierpoedel schreef:Op straat overleven is wat anders dat intelligentie.
Wat je veel ziet is dat bastaardhonden zich weten te redden op straat. Rashonden meestal niet.
@ Nanna, de saluki staat als dom te boek omdat ze dat getest hebben met leren en commando's, totaal onzinnig getoetst dus. Want ik denk dat de gemiddelde saluki aardig slim is![]()
-
-Saskia-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Haha, dat heb ik ook wel af en toe bij mijn border collies.Nanna schreef:Ik vind dan weer slaafs commando's opvolgen dom![]()
Als er een konijn voor hun ogen wegspurt en ze dan braaf wachten en naar me kijken kan ik niet anders dan denken dat ze er evolutionair gezien volslagen debielen van hebben gemaakt.
Ik kan me zo voorstellen dat ze na een week in de wildernis de hele fauna bijeen hebben gedreven maar niets hebben gevreten
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
-Saskia- schreef:Haha, dat heb ik ook wel af en toe bij mijn border collies.Nanna schreef:Ik vind dan weer slaafs commando's opvolgen dom![]()
Als er een konijn voor hun ogen wegspurt en ze dan braaf wachten en naar me kijken kan ik niet anders dan denken dat ze er evolutionair gezien volslagen debielen van hebben gemaakt.
Ik kan me zo voorstellen dat ze na een week in de wildernis de hele fauna bijeen hebben gedreven maar niets hebben gevreten
Wat je zegt ben je zelfffff 

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
is toch ook weer een beetje afhankelijk van t type hond denk ik. Alle mh kunnen hier jagen (mag niet) en hebben dan ook resultaat. Ondanks dat ze erg zelfstandig van elkaar zijn (doen hun eigen ding met wandelen en bemoeien zich niet met elkaar) heb ik ze weleens in een paar tellen zien veranderen in een op elkaar ingespeeld roedel die de prooi insluit. (mag ook niet)
Ik weet zeker dat ze uitstekend zouden kunnen overleven.
De vroegere dobers daarentegen zouden verhongeren... de oudste liet letterlijk de eendenkuikens over zn poten lopen bij de vijver als hij lag te kijken... jongste ging op de loop voor een konijn die ineens op hem afrende...
De vroegere dobers daarentegen zouden verhongeren... de oudste liet letterlijk de eendenkuikens over zn poten lopen bij de vijver als hij lag te kijken... jongste ging op de loop voor een konijn die ineens op hem afrende...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
malinois schreef:is toch ook weer een beetje afhankelijk van t type hond denk ik. Alle mh kunnen hier jagen (mag niet) en hebben dan ook resultaat. Ondanks dat ze erg zelfstandig van elkaar zijn (doen hun eigen ding met wandelen en bemoeien zich niet met elkaar) heb ik ze weleens in een paar tellen zien veranderen in een op elkaar ingespeeld roedel die de prooi insluit. (mag ook niet)
Sorry, maar dat is echt heel erg lachen.
Moest jij toen niet lachen?
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ja natuurlijkranetje schreef:malinois schreef:is toch ook weer een beetje afhankelijk van t type hond denk ik. Alle mh kunnen hier jagen (mag niet) en hebben dan ook resultaat. Ondanks dat ze erg zelfstandig van elkaar zijn (doen hun eigen ding met wandelen en bemoeien zich niet met elkaar) heb ik ze weleens in een paar tellen zien veranderen in een op elkaar ingespeeld roedel die de prooi insluit. (mag ook niet)
De vroegere dobers daarentegen zouden verhongeren... de oudste liet letterlijk de eendenkuikens over zn poten lopen bij de vijver als hij lag te kijken... jongste ging op de loop voor een konijn die ineens op hem afrende...![]()
![]()
Moest jij toen niet lachen?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Hier ook hetzelfde. Het hele apporteren heeft ze best snel door in een paar keer. Het is meer een kwestie van appèl dan dat ze het spelletje niet snapt.lets have fun schreef:Floor is presiec hetzelfde. Als ik aan het begin van de wandeling een dummy verstop die ze aan het eind van de wandeling mag zoeken weet ze die veiloos te vinden. Een geheugen als een olifant die hond. Maar zodra het om iets anders gaat lijkt ze het niet te kunnen snappensbientje schreef:dat vind ik wel een leuke opmerking.. Ik merk weleens dat Pom dingen die te maken hebben met apporteren (markeren, zoeken, de manier waarop ze de wind gebruikt bijvoorbeeld) heel slim aanpakt. Maar ik probeer haar al maanden te leren een pootje te geven..lets have fun schreef:Veel rashonden komen een beetje dommig over omdat ze zo op 1 ding gefocused zijn. Alrounders lijken al snel slimmer, denk ik.Net alsof er voor iets anders geen hersencellen meer over zijn ofzo
Maar staan er 6 (!) hazen voor haar neus, kijkt ze erna... En valt een takje aan.
Maar was ze misschien als pup in een roedel straathonden gekomen, had ze misschien net zo goed kunnen overleven. En had een straathond direct bij mensen in huis gewoond, waren ze misschien ook minder oplossingsgericht.
- Sidhe
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): chihuahua, berner sennen
Kirra schreef: Maar deze Berner sprong na een half uur helemaal verontwaardigd overeind en viel uit/blafte naar onze hond.
De reactie was zoals honden kunnen reageren als er een andere hond zou langslopen.
Ik moest er wel om lachen.
- Kirra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising
malinois schreef:ja natuurlijkranetje schreef:malinois schreef:is toch ook weer een beetje afhankelijk van t type hond denk ik. Alle mh kunnen hier jagen (mag niet) en hebben dan ook resultaat. Ondanks dat ze erg zelfstandig van elkaar zijn (doen hun eigen ding met wandelen en bemoeien zich niet met elkaar) heb ik ze weleens in een paar tellen zien veranderen in een op elkaar ingespeeld roedel die de prooi insluit. (mag ook niet)
De vroegere dobers daarentegen zouden verhongeren... de oudste liet letterlijk de eendenkuikens over zn poten lopen bij de vijver als hij lag te kijken... jongste ging op de loop voor een konijn die ineens op hem afrende...![]()
![]()
Moest jij toen niet lachen?t was echt geen gezicht... zo'n enorme hond op de loop voor iets wat in de natuur zn maaltijd zou moeten zijn.
Ik heb dat ook wel eens gezien met de katten uit de buurt en de buur konijnen. Die waren weer eens ontsnapt.
Eerst komen er twee konijnen langs met een kat erachteraan.
Even later komt de kat langs met 2 konijnen erachteraan
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Dat denk ik eigenlijk ook. Dat die inventiviteit, dat aanpassingsvermogen en gewoon het 'street wise' zijn ook veel met ervaring te maken hebben. De buitenlandse kruisingen die we hier zien, zijn natuurlijk degene die het daar (een tijdje) op straat hebben gered. Degene die daarvoor niet de juiste capaciteiten hadden, hebben al eerder het loodje gelegd._Leonie schreef:Maar was ze misschien als pup in een roedel straathonden gekomen, had ze misschien net zo goed kunnen overleven. En had een straathond direct bij mensen in huis gewoond, waren ze misschien ook minder oplossingsgericht.
Een hond kan ook leren van ervaring en leren om te leren. Bijvoorbeeld leren inschatten en uitvinden wat een baas verwacht bij het aanleren van nieuwe dingen, is iets wat je enorm kunt stimuleren bij een pup of jonge hond. Die lijkt dan heel slim omdat hij alles snel doorheeft, maar dat komt ook omdat hij goed zijn baas kan lezen. Qua overlevingstactieken is zo'n hond misschien helemaal niet ervaren en bijvoorbeeld een slechte jager, dus op dat gebied zou je hem dan 'dom' kunnen noemen.
-
laeken
- Zeer actief
Denk inderdaad dat het opvolgen van commando's aangeleerd is of misschien toch dom. Want Cleo en Bas kunnen allebei geen strenge commando's opvolgen want dan klappen ze totaal dicht. Bas gaat zitten of loopt weg en Cleo deed eigenlijk precies hetzelfde. Wel vreemd eigenlijk.
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Ik denk dat het net als met mensen toch wel per hond verschillend is.
Het eene ras is misschien iets slimmer dan een ander maar hier 2 gekruiste en Ruby is toch duidelijk slimmer dan Blacky.
Het eene ras is misschien iets slimmer dan een ander maar hier 2 gekruiste en Ruby is toch duidelijk slimmer dan Blacky.
- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
Ik vind Vlo slimmer dan Dol.
Hij had ook rap door dat wanneer Dol aanslaat en hij heeft een kluifje dat hij die niet onbewaakt moet laten liggen 

- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
-Saskia- schreef:Haha, dat heb ik ook wel af en toe bij mijn border collies.Nanna schreef:Ik vind dan weer slaafs commando's opvolgen dom![]()
Ik denk dat de gemiddelde (langhaar) collie ook een evolutionaire debiel is.
Mijn honden zijn óntzettend lief. Ontzéttend gehoorzaam. Ontzéttend schattig.
Maar zelfs ik kan hen met de beste wil ter wereld niet slim noemen. Zet ze op vrijdagavond met een commando in een hoek van de kamer neer, dan kan je ze op maandagochtend weer uit die zelfde hoek opvissen.
Het komt in hun miniscule pindabreintjes niet op om zelf iets te ondernemen. En er is ook tussen Lyndie's poten wel eens een konijn gezeten waarop madam alleen sullig bleef toekijken hoe het wegsprong.
Ik denk dat er wel iets zit in de theorie dat door inteelt bij rashonden de intelligentie afneemt. Mijn Bonnie heeft alvast meer slimheid in één voorpoot dan mijn collies in hun hele lijf.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik kan er inkomen dat 't afneemt door het fokken maar daarmee worden nog niet de enorme verschillen tussen de rassen verklaart (en zelfs individuele hond).
Er zat een wereld van verschil alleen al bij de dobers en de mechelaars hier zoals ik al eerder noemde
Er zat een wereld van verschil alleen al bij de dobers en de mechelaars hier zoals ik al eerder noemde

- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Nou ja, om het te nuanceren: ik denk dat rashonden die daadwerkelijk worden ingezet als werkhond wel intacte hersencellen hebben.malinois schreef:Ik kan er inkomen dat 't afneemt door het fokken maar daarmee worden nog niet de enorme verschillen tussen de rassen verklaart (en zelfs individuele hond).
Ik hoef alleen maar aan Sam's honden te denken. Jack, en ik zie het ook aan Jones, zijn écht reuze slim. Bedenken zelf oplossingen. Geweldige honden.
Maar als ik naar mijn ras kijk, dat zijn toch honden die de laatste honderd jaar voornamelijk als gezelschapshond zijn gebruikt. De langhaarversie, bedoel ik dan.
En de meesten zijn toch echte Barbie's geworden. Geweldig mooi uiterlijk en totaal geen herseninhoud meer. IQ is soort omgekeerd evenredig aan de lengte van het haar.
Scheelt wel dat de meesten Heel Lief en Braaf zijn.

- Tineke
- Zeer actief
Ik denk dat er ook verschillen tussen honden van hetzelfde ras, Orson was ook slimmer dan Rio en van Abra weten we nog niet zeker welke kant ze opgaat
Sommige rassen staan als slim bekend zoals poedels en nu moet ik zeggen dat ik wel wat poedels ken die zeker slim zijn ,gelukkig ter compensatie ook een oerdomme koningspoedel
Sommige rassen staan als slim bekend zoals poedels en nu moet ik zeggen dat ik wel wat poedels ken die zeker slim zijn ,gelukkig ter compensatie ook een oerdomme koningspoedel

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Tineke schreef:Ik denk dat er ook verschillen tussen honden van hetzelfde ras
Mila is in ieder geval geen dommerikje
Natuurlijk zijn er individuele verschillen binnen rassen, net als niet elk mens even slim is. Rashonden zijn niet allemaal exacte kopieën van elkaar.
En de slimheid die er in de loop van de jaren in- of uitgefokt is, heeft natuurlijk ook te maken met de oorspronkelijke taak. Een border collie is op een heel ander gebied slim dan een terriër bijvoorbeeld.
- Moos
- Zeer actief
Dat heeft Saar met koekies. Alles wat met koekies te maken heeft snapt en onthoudt ze feilloos. De rest, tja, ik doe er al jaren geen moeite meer voor. Het ding hobbelt mee, komt iig 100% zeker als je niet haar naam roept maar "koekieeeee!", en kan (uiteraard voornamelijk als er een koekie in je hand zit) "zit" "af" en "blijf". Daar doen we het maar voorlets have fun schreef:Floor is presiec hetzelfde. Als ik aan het begin van de wandeling een dummy verstop die ze aan het eind van de wandeling mag zoeken weet ze die veiloos te vinden. Een geheugen als een olifant die hond. Maar zodra het om iets anders gaat lijkt ze het niet te kunnen snappensbientje schreef:dat vind ik wel een leuke opmerking.. Ik merk weleens dat Pom dingen die te maken hebben met apporteren (markeren, zoeken, de manier waarop ze de wind gebruikt bijvoorbeeld) heel slim aanpakt. Maar ik probeer haar al maanden te leren een pootje te geven..lets have fun schreef:Veel rashonden komen een beetje dommig over omdat ze zo op 1 ding gefocused zijn. Alrounders lijken al snel slimmer, denk ik.Net alsof er voor iets anders geen hersencellen meer over zijn ofzo
Vera vind ik wel best slim. Niet alleen in de zin dat ze vrij makkelijk, en graag, commando's leert, maar ook omdat ze altijd heel oplettend is en in de gaten houdt wat er om haar heen gebeurt en daar over het algemeen heel logisch op reageert. In tegenstelling tot Saar is Vera niet kwijt te raken al zou ik het willen. Ze zou ook nooit met iemand anders meelopen, ook niet voor koekies of ballen. Saar wel, geef d'r een koekie en ze gaat met je mee naar huis. Zolang ik ook in de buurt ben kan je op je kop gaan staan, maar Vera gaat echt niet met je mee als ze je niet goed kent. En bij voorkeur ook niet als ze je wel goed kent, en ik sta ernaast. Luisteren naar anderen doet ze ook niet als ik erbij ben. Ze weet bijvoorbeeld feilloos bij bezoek (die dat niet zo erg vinden, anders voorkom ik het uiteraard) op schoot te springen zodra ik even naar de wc ga. Dan hoor ik die mensen roepen "klaar!", en speelt zij dommertje. Dan kom ik binnen en mompel een keertje "Veer klaar nou" en ze gaat weer op de grond liggen. De linkmiegel.
Dat dommertje spelen doet ze ook weleens bij mij. Dan heeft ze d'r speeltje ergens laten liggen en wil ik dat ze het ophaalt. Als ik dan tegen haar zeg "Veer, pak 'm eens" gaat ze voor me zitten en me ont-zet-tend onbenullig aan zitten kijken "huh, watteh, pakken, speeltje, had ik een speeltje dan
Hazen wil ze overigens best wel achteraan, mag alleen niet van mij, maar ze ziet ze wel als ze over de weilanden rennen. Saar niet, maar ja, zo'n haas is ook groter dan zijzelf

- ranetje
- Zeer actief
Uit nieuwsgierigheid en dus gewoon als test Marloes..................Moos schreef:Dat dommertje spelen doet ze ook weleens bij mij. Dan heeft ze d'r speeltje ergens laten liggen en wil ik dat ze het ophaalt. Als ik dan tegen haar zeg "Veer, pak 'm eens" gaat ze voor me zitten en me ont-zet-tend onbenullig aan zitten kijken "huh, watteh, pakken, speeltje, had ik een speeltje dan![]()
![]()
. Dan zeg ik "Veer kom op, waar is ie nou, haal 'm eens op" en dan rent ze 200 meter terug om dat speeltje te pakken. Volgens mij denkt ze elke weer er onderuit te kunnen komen ofzo
![]()
Hazen wil ze overigens best wel achteraan, mag alleen niet van mij, maar ze ziet ze wel als ze over de weilanden rennen. Saar niet, maar ja, zo'n haas is ook groter dan zijzelf
En als je dat wilt natuurlijk
Gebruik dat tweede commado eens direct?
Dus niet eerst "Veer, pak 'm eens".
Het zou best kunnen dat dat tweede commando HET commando is geworden
- Tineke
- Zeer actief
Lassie ook nietDeDiana schreef:Tineke schreef:Ik denk dat er ook verschillen tussen honden van hetzelfde ras
Mila is in ieder geval geen dommerikje![]()
.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- Moos
- Zeer actief
Nee, we moeten altijd eerst even "in discussie". Maakt niet uit welk commando ik eerst geefranetje schreef:Uit nieuwsgierigheid en dus gewoon als test Marloes..................Moos schreef:Dat dommertje spelen doet ze ook weleens bij mij. Dan heeft ze d'r speeltje ergens laten liggen en wil ik dat ze het ophaalt. Als ik dan tegen haar zeg "Veer, pak 'm eens" gaat ze voor me zitten en me ont-zet-tend onbenullig aan zitten kijken "huh, watteh, pakken, speeltje, had ik een speeltje dan![]()
![]()
. Dan zeg ik "Veer kom op, waar is ie nou, haal 'm eens op" en dan rent ze 200 meter terug om dat speeltje te pakken. Volgens mij denkt ze elke weer er onderuit te kunnen komen ofzo
![]()
En als je dat wilt natuurlijk![]()
Het zou best kunnen dat dat tweede commando HET commando is geworden

- ranetje
- Zeer actief
Moos schreef:Nee, we moeten altijd eerst even "in discussie". Maakt niet uit welk commando ik eerst geefranetje schreef:Uit nieuwsgierigheid en dus gewoon als test Marloes..................Moos schreef:Dat dommertje spelen doet ze ook weleens bij mij. Dan heeft ze d'r speeltje ergens laten liggen en wil ik dat ze het ophaalt. Als ik dan tegen haar zeg "Veer, pak 'm eens" gaat ze voor me zitten en me ont-zet-tend onbenullig aan zitten kijken "huh, watteh, pakken, speeltje, had ik een speeltje dan![]()
![]()
![]()
En als je dat wilt natuurlijk![]()
Het zou best kunnen dat dat tweede commando HET commando is gewordenAls ik er een klein beetje tijd in zou steken zou dat vast zonder discussie kunnen, maar ik vind het stiekem ook wel grappig, en ik zou zweren Vera ook
![]()
Het is verder zo'n overdreven braaf "ik-luister-altijd-in-1-keer" ding, dit is wel verfrissend