Paisley schreef:Madelief schreef: Maar de brok die ik nu probeer is 70% vis/vlees en graanloos dus die is vermoedelijk niet eeuwig houdbaar.
Ik zou niet weten waarom een hoger percentage en de afwezigheid van graan er toe doet. In alle brokken zit vlees of vis. De brokken zijn lang houdbaar doordat er weinig vocht in zit en doordat er conserveringsmiddelen in zitten.
Ik zou me dus geen zorgen maken. Gewoon goed afsluiten, dan zijn ze heel lang houdbaar.
Maar, ik wil dat dus niet. Mijn vraag was wie er ervaring had met vacumeren. Ik vind de vriestips heel nuttig. En ook de tip het gewoon te proberen. En ook het meedenken van Tulp die zelf brokken levert. Maar ik ga dus gewoon niet 13,5e kilo brok puur voor beloning "gewoon goed afsluiten" en daar dan een jaar over doen. Ik maak me ook geen zorgen. Ik wil verse brokjes als beloning voeren

Dus jouw oplossing heb ik ook bedacht, alleen koop ik dan (als deze brokjes überhaupt bevallen

) gewoon een kleinere verpakking. Ik vind 5 kilo nog (te) veel om zo lang open te hebben staan.
Er zit wel degelijke verschil in houdbaarheid tussen brokken van verschillende samenstelling. Het zou ook echt heel erg raar zijn als dat niet zo was. Kort door de bocht: hoe minder vlees hoe beter houdbaar. Brokken met heel hoog vleesgehalte zijn in principe korter houdbaar dan de brokken met een groter aandeel granen. En je zegt het zelf al.....droog maakt dat ze langer houdbaar zijn. Maar er komt doordat de zak open is zuurstof en vocht bij. Gewoon uit de lucht. Dat doet verschillende dingen (gaat reacties aan) met de verschillend samengestelde brokken. Ook zit niet in iedere brok conserveringsmiddel of hetzélfde conserveringsmiddel. Dat maakt dus uit. Voor zover ik kan zien aan de verpakking zitten er ook geen kunstmatige conserveringsmiddelen in (wel vit E en dat is ook een conserveringsmiddel). Dat vind ik ook fijn, maar consequentie is dat ze minder lang houdbaar zijn