Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vacumeren ?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Vacumeren ?

Ongelezen bericht door Madelief »

Heeft iemand daar ervaring mee? Met vacumeren?

Ik ben aan het proberen of een bepaalde brok geschikt is voor mij als beloningskoekjes/ trainertjes. Ik voer rauw, dus het is echt alleen om op zak te hebben als beloning of voor zoekspelletjes etc. Scheelt een hoop werk met zelf drogen oid. Maar de brok die ik nu probeer is 70% vis/vlees en graanloos dus die is vermoedelijk niet eeuwig houdbaar. Kleine zakjes zijn veel duurder dan een grote zak, maar die krijg ik natuurlijk nooit op een redelijk tempo leeg.

Stel dat het bevalt. Zou ik dan een zak in porties kunnen vacumeren en blijft dat dan goed? Iemand daar ervaring mee?
Het is te krijgen in zakjes van 400 gram hoor, dus dat is een mooi formaat, maar het scheelt een 5 euro de kilo ;-)
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Vacumeren ?

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik zou het in van die seal-zakjes doen en dan invriezen.
Dat lijkt me simpeler eerlijk gezegd.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Ik zou het in van die seal-zakjes doen en dan invriezen.
Dat lijkt me simpeler eerlijk gezegd.
Dank voor de tip maar nee, dat lijkt me niks, ik ga geen brokjes invriezen. Dan zijn ze misschien nat als ik ze ontdooi. Dan vind ik niet prettig. Dan koop ik nog liever gewoon steeds een zakje van 400 gram. Ik vind het zelfs minder simpel want dan zou ik én meer want kleinere zakjes moeten invriezen én moet ik altijd eerst naar de vriezer als ik wat nodig heb. Stel dat vacumeren werkt kan ik gewoon zo'n dichte verpakking meenemen als ik een weekend weg ben en had ik ze niet nodig is hij nog dicht :ok:
Afbeelding
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Als brokkenleverancier denk ik dat het een goed idee is, de houdbaarheid op de verpakking is gegarandeerd wat inhoudt dat het meestal veel langer is. Zelfs al zijn ze langer houdbaar loopt de smaak achteruit bij het steeds in contact komen met de buitenlucht. Ons advies is altijd wanneer mensen een grote zak kopen voor een kleiner hondje om steeds bv voor een week of twee eruit te halen en de zak weer goed dicht te maken.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
JYBD
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door JYBD »

Ik heb hier een hele tijd brokjes voor Luna ingevroren ivm meelmijt en die kwamen er kekdroog uit hoor!
Ik ben niet labiel,.... ik ben emotioneel flexibel.

Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

JYBD schreef:Ik heb hier een hele tijd brokjes voor Luna ingevroren ivm meelmijt en die kwamen er kekdroog uit hoor!
Ja, hier ook.
Ik doe het soms ook met gedroogd spul. En dan van die zakjes met vacuumsluiting.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
JYBD
Zeer actief

Ik gooi zelfs hooi in de vriezer, als ik denk dat daar iets van mijt inzit. en zelfs dat komt er droog uit.

Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Ik zal het eens proberen dan, wie weet bevalt het wel :ok:

Maar ik hoor het graag als iemand wel ervaring met vacumeren heeft, want juist dat het níet in de vriezer hoeft lijkt me dus fijn. Die zitten doorgaans al stampvol en het idee is dus om een zak van 13,5e kilo te kopen ;-)
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Madelief schreef: Maar de brok die ik nu probeer is 70% vis/vlees en graanloos dus die is vermoedelijk niet eeuwig houdbaar.
Ik zou niet weten waarom een hoger percentage en de afwezigheid van graan er toe doet. In alle brokken zit vlees of vis. De brokken zijn lang houdbaar doordat er weinig vocht in zit en doordat er conserveringsmiddelen in zitten.
Ik zou me dus geen zorgen maken. Gewoon goed afsluiten, dan zijn ze heel lang houdbaar.
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Paisley schreef:
Madelief schreef: Maar de brok die ik nu probeer is 70% vis/vlees en graanloos dus die is vermoedelijk niet eeuwig houdbaar.
Ik zou niet weten waarom een hoger percentage en de afwezigheid van graan er toe doet. In alle brokken zit vlees of vis. De brokken zijn lang houdbaar doordat er weinig vocht in zit en doordat er conserveringsmiddelen in zitten.
Ik zou me dus geen zorgen maken. Gewoon goed afsluiten, dan zijn ze heel lang houdbaar.
En ik zou het gewoon proberen. Desnoods met een zak brokken van de aldi. Een derde vacumeren, een derde invriezen, en de rest gewoon op een donkere koele plek (in een luchtdichte bak). En bij iedere training pak je wat brokjes van het één of ander. Dan kom je er vanzelf achter wat het best bevalt.
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:
Maar, ik wil dat dus niet. Mijn vraag was wie er ervaring had met vacumeren. Ik vind de vriestips heel nuttig. En ook de tip het gewoon te proberen. En ook het meedenken van Tulp die zelf brokken levert. Maar ik ga dus gewoon niet 13,5e kilo brok puur voor beloning "gewoon goed afsluiten" en daar dan een jaar over doen. Ik maak me ook geen zorgen. Ik wil verse brokjes als beloning voeren :ok: Dus jouw oplossing heb ik ook bedacht, alleen koop ik dan (als deze brokjes überhaupt bevallen ;-)) gewoon een kleinere verpakking. Ik vind 5 kilo nog (te) veel om zo lang open te hebben staan.

Er zit wel degelijke verschil in houdbaarheid tussen brokken van verschillende samenstelling. Het zou ook echt heel erg raar zijn als dat niet zo was. Kort door de bocht: hoe minder vlees hoe beter houdbaar. Brokken met heel hoog vleesgehalte zijn in principe korter houdbaar dan de brokken met een groter aandeel granen. En je zegt het zelf al.....droog maakt dat ze langer houdbaar zijn. Maar er komt doordat de zak open is zuurstof en vocht bij. Gewoon uit de lucht. Dat doet verschillende dingen (gaat reacties aan) met de verschillend samengestelde brokken. Ook zit niet in iedere brok conserveringsmiddel of hetzélfde conserveringsmiddel. Dat maakt dus uit. Voor zover ik kan zien aan de verpakking zitten er ook geen kunstmatige conserveringsmiddelen in (wel vit E en dat is ook een conserveringsmiddel). Dat vind ik ook fijn, maar consequentie is dat ze minder lang houdbaar zijn :ok:
Laatst gewijzigd door Madelief op 31 jul 2014 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
Paisley schreef:
En ik zou het gewoon proberen. Desnoods met een zak brokken van de aldi. Een derde vacumeren, een derde invriezen, en de rest gewoon op een donkere koele plek (in een luchtdichte bak). En bij iedere training pak je wat brokjes van het één of ander. Dan kom je er vanzelf achter wat het best bevalt.

Dat is wel een goed idee :ok: . Dat doe ik dan wel met deze brokjes hoor. Ik zou ze dan gewoon een maand laten liggen en kijken hoe ze zijn ;-)
Ofzo. Ik heb alleen (nog) geen vacumeermachine :lol1: , dus misschien is de vriestip in het kader van mijn bezuinigvraag nog wel de beste tip :ok:
Afbeelding
JYBD
Zeer actief

Hou de lidlfolder (of Aldi) in de gaten,daar heb ik een tijdje terug een super vacumeerding(?) gekocht en de diepvries zakken van de Lidl kunnen erin dus je hoef geen dure zakken te kopen.

Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

JYBD schreef:Hou de lidlfolder (of Aldi) in de gaten,daar heb ik een tijdje terug een super vacumeerding(?) gekocht en de diepvries zakken van de Lidl kunnen erin dus je hoef geen dure zakken te kopen.
Ah thanks :ok: Ik ga het in de gaten houden. Ik heb toevallig van de week mijn NEE/NEE sticker van de brievenbus getrokken dus nu krijg ik weer folders.
Afbeelding
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Het hoeft ook niet vacuum. In kleine porties in plastic zakjes gaat prima. Precies wat je zelf al zegt: het steeds in contact komen met de lucht is het grootste probleem voor de smaak en houdbaarheid.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”