Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup bij angst agressieve hond

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Pup bij angst agressieve hond

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Nav een discussie ergens anders, ben ik benieuwd hoe jullie denken over een pup bij een angst agressieve hond zetten.

Zoals sommige wel weten hebben wij dat wel gedaan. We hebben Tessa alweer 3 jaar en hebben keihard gewerkt aan haar uitvallen tegen vreemde honden. Tay kwam erbij toen het al een stuk verminderd was, maar nog lang niet over. Achteraf gezien heb ik me toen druk gemaakt om niks, kennis maken ging goed en binnen een paar dagen speelden ze al samen. Ik heb ze alleen nooit zonder toezicht bij elkaar gelaten en Tessa geholpen als ze geterroriseerd werd. :D Nu wordt op dat andere forum gezegd dat je dat een pup niet aan mag doen als de hond niet sociaal is, omdat de pup dat gedrag overneemt en je met twee onstabiele honden komt te zitten, zelfs als je ze apart uitlaat. Ik vind zelf dat de komst van Tay een positief effect op Tessa heeft.

Heb ik nu zoveel geluk gehad dat het goed uitgepakt is?
dagmar88
Zeer actief

Re: Pup bij angst agressieve hond

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:wink: Charlie (is natuurlijk geen angst agressie) is alleen maar socialer geworden van de jongens.
Ze heeft doordat ze thuis haar dagelijkse dosis hond contact heeft helemaal geen behoefte meer aan contact buiten de roedel. Andere honden zijn veel minder interessant.
De anderen zijn alle vier niets minder sociaal geworden. Pluis, Niko en Pjotr kan en kon het aan hun reet roesten.
Tibbe vindt het vooral heel fijn, zo'n stoere vriendin mee op pad. Is minder bang en dus minder agressief.

Ik zou het er zeker niet om laten.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Een hond die angst agressie vertoont zal een pup nu niet gelijk als iets zien waar hij angst voor moet hebben. tenminste meestal niet
DuCain kon er ook wat van, maar toen we met Gil thuis kwamen hebben we hem op de grond gezet en t was goed, gewoon - niets aan de hand goed :wink: en naarmate het opgroeit gaat t bijna vanzelf
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnneBP »

Noa is ook wel een schijtebak naar andere honden en moet dan even blaffen etc, maar dat heeft Yazoo helemaal niet.
Wel denk ik dat Yazoo deels zo relax is in huis omdat Noa over het algemeen zeer rustig is. Was heel makkelijk bv met alleen laten hebben we nog nooit problemen gehad.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

TessaThomas schreef:Nav een discussie ergens anders, ben ik benieuwd hoe jullie denken over een pup bij een angst agressieve hond zetten.

Zoals sommige wel weten hebben wij dat wel gedaan. We hebben Tessa alweer 3 jaar en hebben keihard gewerkt aan haar uitvallen tegen vreemde honden. Tay kwam erbij toen het al een stuk verminderd was, maar nog lang niet over. Achteraf gezien heb ik me toen druk gemaakt om niks, kennis maken ging goed en binnen een paar dagen speelden ze al samen. Ik heb ze alleen nooit zonder toezicht bij elkaar gelaten en Tessa geholpen als ze geterroriseerd werd. :D Nu wordt op dat andere forum gezegd dat je dat een pup niet aan mag doen als de hond niet sociaal is, omdat de pup dat gedrag overneemt en je met twee onstabiele honden komt te zitten, zelfs als je ze apart uitlaat. Ik vind zelf dat de komst van Tay een positief effect op Tessa heeft.

Heb ik nu zoveel geluk gehad dat het goed uitgepakt is?
Wat is geluk?
Soms kan je geluk ook een beetje afdwingen :wink:

Pups nemen niet alles zomaar over.
Ik denk wel dat het handig is om er geen onzekere angstige pup bij te zetten ...........
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

nee hoor ;)
jan heeft niks van gina's wangedrag overgenomen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

ik denk niet dat pups alles van volwassen honden over nemen. Toch zijn er wel wat dingen waarvan ik denk dat Balou Mowgli als voorbeeld heeft genomen. Als kleine pup had Balou weinig interesse in mensen hij reageerde dan ook niet op de bel. Ineens veranderde dit, hij keek Mowgli even aan wanneer ze op de bel reageerde en ging dan heel stoer mee staan blaffen. En ik denk dat Mowgli haar angstige gedrag bij vuurwerk en onweer er voor heeft gezorgd dat Balou er ook angstig voor is geworden.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

hier ook een pup bij een angst agressieve hond gezet, en heeft juist voor de angst agressieve hond geholpen.
pup(kopó) heeft hier niks van overgehouden is een hele sociale hond
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik heb ook nooit zoveel gemerkt van dat gedrag overnemen van elkaar. Wel verandert hun gedrag zodra ze in een roedel lopen, maar dat voorkom je toch niet. En er is nogal een verschil in gedrag binnen eigen roedel en buitenshuis met vreemde honden, dat heb jij nu ook gemerkt. Als iemand zich dat realiseert en het juiste karakter kan uitzoeken bij de huidige hond, is het best mogelijk allemaal :ok: Maar ook bij honden zonder probleemgedrag zal je het een en ander moeten afwegen met de komst van een nieuwe pup.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik durf zonder problemen ene nieuwe pup in mn roedel te zetten. Het zijn 3 honden met een totaal verschillend karakter. Ik gok zelfs dat Csiva als 1e met een pup zou spelen. Voor pups en kleine honden is ze uitermate zacht en vriendelijk. Alleen grote honden vind ze eng :Q:
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Mijn Jace is heel moeilijk naar andere reuen. Meagan kwam bij ons toen Jace dik 2½ jaar was.
Iedereen verklaarde ons voor gek, nog zo een erbij.
Ik had eerste keus uit het nest van Meagan, kon kiezen uit 3 teefjes en ik heb de druktemaker gekozen. Dat was toen gewoon mijn hondje.
En wat is het goed gegaan.
Jace heeft haar direct geaccepteerd, vanaf 8 weken en het zijn dikke maatjes.
En Meagan is een ontzettend relaxed hondje, vindt alles gezellig en leuk. Luistert heel goed en ziet geen andere honden.
Toen Judy 3 jaar geleden bij ons kwam was er ook helemaal gen probleem.
Vanaf komende vrijdag komt de beagle van mijn zus logeren voor 4 weken. En dat vindt Jace ook prima. Die hond kent hij al vanaf Jace pup was.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Ik denk dat ook meespeelt hoe oud de pup is als je hem bij angst agressieve hond plaatst.
Ik zelf zou dit niet snel doen ,maar heb er ook geen ervaring mee.
Hier een aantal wel en is schijnbaar goed uitgepakt.
Het scheelt denk ik hoe veel je er mee bezig bent , en overspronggedrag direct corrigeerd .
En een dosis geluk zal er ook wel bij komen.
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Mijn angstagressieve Frank die niet van roedelleden in zijn buurt houdt als hij niet weg kan (binnenshuis) ging prima met pupje Nanuq om :ok:
Pas toen Nanuq's puppykrediet op was begon Frank net zo tegen hem te reageren als tegen mijn andere volwassen reu.

Nanuq was als pup énorm vrij en open (zo'n pupje die naar alles en iedereen toe rent) en nu hij bijna 4 is gedraagt hij zich een stuk gereserveerder naar mensen en vertoont soms angstagressie naar honden, heel anders dan toen hij pup was.
Of dat komt door de invloed van Frank weet ik niet, ik gok dat hij het dan veel eerder had moeten vertonen en niet pas na zijn derde?

In ieder geval is zijn angstagressie van een totaal ander kaliber dan dat van Frank. Die laatste wordt nooit normaal, bij Nanuq zullen een paar sessies bat-training voldoende zijn om hem zelfzekerder te krijgen gok ik.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Het enige wat ze hier van elkaar over hebben genomen is blaffen naar honden als ze in de auto zitten :ugh:
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief

De meeste zijn het toch met mij eens dus. Tay heeft in principe ook niks qua uitvallen van Tessa over kunnen nemen, want ze gaan bijna nooit samen uit. In het jaar dat Tay hier is, is het misschien 3 keer voorgekomen thuis en dan nog een week vakantie, maar daar waren geen honden. Ik heb eerder het idee dat Tessa dingen van Tay overgenomen heeft. Ik kan namelijk niet bedenken wat Tay van haar overgenomen zou hebben, ja het grommen tijdens het spelen.

@ Dinos: Hoezo ligt het er aan hoe oud de pup is? En waarom zou jij het niet doen?
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnneBP »

Antonetta schreef:En ik denk dat Mowgli haar angstige gedrag bij vuurwerk en onweer er voor heeft gezorgd dat Balou er ook angstig voor is geworden.
Dit is ook gebeurd bij de honden van mijn moeder. De oudste was onzettend bang voor onweer en vuurwerk. Toen we er een tweede bij namen had die in het begin nergens last van maar na een paar keer werd hij hier opeens ook bang van. En hij ging hierbij ook nog eens slopen, wat die ander hond niet deed die ging rillend en hijgend in een hoekje zitten, maar slopen doet hij nogal makkelijk als hij in de stress zit.
Inmiddels is de oude hond doof en heeft die dus nergens last meer van :wink: maar de jongere (inmiddels ook wel oud) die trekt nog steeds de jassen en de kranten naar beneden als het weer eens onweert :roll:
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief

AnneBP schreef:
Antonetta schreef:En ik denk dat Mowgli haar angstige gedrag bij vuurwerk en onweer er voor heeft gezorgd dat Balou er ook angstig voor is geworden.
Dit is ook gebeurd bij de honden van mijn moeder. De oudste was onzettend bang voor onweer en vuurwerk. Toen we er een tweede bij namen had die in het begin nergens last van maar na een paar keer werd hij hier opeens ook bang van. En hij ging hierbij ook nog eens slopen, wat die ander hond niet deed die ging rillend en hijgend in een hoekje zitten, maar slopen doet hij nogal makkelijk als hij in de stress zit.
Inmiddels is de oude hond doof en heeft die dus nergens last meer van :wink: maar de jongere (inmiddels ook wel oud) die trekt nog steeds de jassen en de kranten naar beneden als het weer eens onweert :roll:
Dat is hier helemaal niet. Tessa is als de dood voor onweer en vuurwerk (onweer minder erg). Tay lag met oud en nieuw op zijn rug uitgebreid te slapen en kijkt niet op of om van een knal. Gelukkig. Tessa wordt zelfs rustiger van hem.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

TessaThomas schreef:
AnneBP schreef:
Dat is hier helemaal niet. Tessa is als de dood voor onweer en vuurwerk (onweer minder erg). Tay lag met oud en nieuw op zijn rug uitgebreid te slapen en kijkt niet op of om van een knal. Gelukkig. Tessa wordt zelfs rustiger van hem.
Nee heb ik ook niet gehad. Dusty en op laterw leeftijd ook Boy waren als de dood maar Xena die er 24/7 bij liep lag er gewoon doorheen te ronken. Nooit last gehad en nu op dr oude dag nog steeds niet.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
renee-uk
Zeer actief

malinois schreef:
TessaThomas schreef:
AnneBP schreef:
Nee heb ik ook niet gehad. Dusty en op laterw leeftijd ook Boy waren als de dood maar Xena die er 24/7 bij liep lag er gewoon doorheen te ronken. Nooit last gehad en nu op dr oude dag nog steeds niet.
ik ook niet.
de witjes waren als de dood voor onweer en vuurwerk en de duitsers gaven er helemaal niks om.
die sliepen overal doorheen, tilden hooguit geirriteerd hun hoofd op als er een bijzonder harde knal was.
en wit en duits woonden ook allemaal samen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Dinos

TessaThomas schreef:De meeste zijn het toch met mij eens dus. Tay heeft in principe ook niks qua uitvallen van Tessa over kunnen nemen, want ze gaan bijna nooit samen uit. In het jaar dat Tay hier is, is het misschien 3 keer voorgekomen thuis en dan nog een week vakantie, maar daar waren geen honden. Ik heb eerder het idee dat Tessa dingen van Tay overgenomen heeft. Ik kan namelijk niet bedenken wat Tay van haar overgenomen zou hebben, ja het grommen tijdens het spelen.

@ Dinos: Hoezo ligt het er aan hoe oud de pup is? En waarom zou jij het niet doen?
Als de pup erg jong is zit hij nog volledig in zijn inprentingsfase, en zou ik het risico niet nemen dat hij niet gewilde dingen gaat overnemen.
Maar nogmaals ik heb hier geen ervaring mee , en lees dat het bij vele goed gaat.
Maar persoonlijk zou ik het risico niet willen nemen.
renee-uk
Zeer actief

Dinos schreef:
TessaThomas schreef:De meeste zijn het toch met mij eens dus. Tay heeft in principe ook niks qua uitvallen van Tessa over kunnen nemen, want ze gaan bijna nooit samen uit. In het jaar dat Tay hier is, is het misschien 3 keer voorgekomen thuis en dan nog een week vakantie, maar daar waren geen honden. Ik heb eerder het idee dat Tessa dingen van Tay overgenomen heeft. Ik kan namelijk niet bedenken wat Tay van haar overgenomen zou hebben, ja het grommen tijdens het spelen.

Als de pup erg jong is zit hij nog volledig in zijn inprentingsfase, en zou ik het risico niet nemen dat hij niet gewilde dingen gaat overnemen.
Maar nogmaals ik heb hier geen ervaring mee , en lees dat het bij vele goed gaat.
maar als je een pup bij je al aanwezige hond neemt houdt dat toch niet in dat je die pup niet op hoeft te voeden?
elke hond heeft wel iets waarvan je het minder prettig vindt als een nieuwe hond dat overneemt en met een beetje inspanning kun je dat overnemen van dingen best voorkomen.

mijn gina was hondagressief en ze gedroeg zich voornamelijk buiten de deur onaangepast als ze de kans kreeg, die nam ik dus niet tegelijk met mijn pupje mee uit.
maar dat had ik sowieso niet gedaan omdat ik, zeker de eerste maanden, zelf heel intensief met een pup bezig ga.
in het bos, waar ik plekken wist waar ik nooit iemand tegenkwam, binnenshuis en in mijn redelijk grote tuin ging het prima, mijn gina-met-de-handvatten heeft pup jan vanaf de eerste minuut dat ie bij ons was onder haar hoede genomen en wegwijs gemaakt in het leven van alledag.

gina was niet te vertrouwen met mijn katten, maar pup jan heb ik prima kunnen leren dat katten ook gewoon huisgenoten zijn die met respect behandeld horen te worden.
het is allemaal niet zo zwart-wit ;)
Afbeelding

dagmar88
Zeer actief

renee-uk schreef: ik ook niet.
de witjes waren als de dood voor onweer en vuurwerk en de duitsers gaven er helemaal niks om.
die sliepen overal doorheen, tilden hooguit geirriteerd hun hoofd op als er een bijzonder harde knal was.
en wit en duits woonden ook allemaal samen.

Charlie en Niko kijken alleen maar alsof de anderen niet wijs zijn :piew: Dom gedoe om zoiets normaals.
Die krijg je met geen tien bangepoeperds gek.
Pjotr had wel de neiging om met Tibbe mee te gaan in z'n angst voor vuurwerk, maar dat is gewoon al geen held en kan zichzelf slecht kalmeren.
Hoe minder Tibbe reageerde, hoe meer hij naar de andere honden keek.
TessaThomas
Zeer actief

Dinos schreef:

Ja, ik snap het. Tay kwam met 7,5 week, maar heeft het uitvallen niet over kunnen nemen.

@ Renee-uk; dat weet ik nog. Volgens mij hebben we het er toen uitgebreid over gehad. Tay is nu bijna anderhalf en ik ben toch wel blij dat ik zoveel apart gedaan heb, bijna alles buiten huis eigenlijk.

@ Dagmar; ik denk inderdaad dat dat het gevaar is bij een bange en een onzekere hond, ook al zijn er zelfverzekerde en dappere honden bij. 'Zie je wel, hij reageert, dus het is echt eng!' Dat is wel een stukje geluk wat hier bij is gekomen, als pup kan je toch niet helemaal inschatten hoe ze opgroeien, maar Tay lijkt tot nu toe zelfverzekerd genoeg om Tessa te kalmeren.
Dinos

renee-uk schreef:
Dinos schreef:

maar als je een pup bij je al aanwezige hond neemt houdt dat toch niet in dat je die pup niet op hoeft te voeden?
elke hond heeft wel iets waarvan je het minder prettig vindt als een nieuwe hond dat overneemt en met een beetje inspanning kun je dat overnemen van dingen best voorkomen.

mijn gina was hondagressief en ze gedroeg zich voornamelijk buiten de deur onaangepast als ze de kans kreeg, die nam ik dus niet tegelijk met mijn pupje mee uit.
maar dat had ik sowieso niet gedaan omdat ik, zeker de eerste maanden, zelf heel intensief met een pup bezig ga.
in het bos, waar ik plekken wist waar ik nooit iemand tegenkwam, binnenshuis en in mijn redelijk grote tuin ging het prima, mijn gina-met-de-handvatten heeft pup jan vanaf de eerste minuut dat ie bij ons was onder haar hoede genomen en wegwijs gemaakt in het leven van alledag.

gina was niet te vertrouwen met mijn katten, maar pup jan heb ik prima kunnen leren dat katten ook gewoon huisgenoten zijn die met respect behandeld horen te worden.
het is allemaal niet zo zwart-wit ;)
Is denk ik ook niet het punt van discussie of vraag, of je pup wel of niet moet opvoeden, heb ik ook niet geschreven hoor.
T.s vroeg waarom ik het niet zou doen.
Een jonge pup zou ik zelf niet bij een angstagressie hond plaatsen, omdat er veel meer signalen worden afgegeven als die blaf of het optrekken van een lip, honden voelen elkaars gevoel feilloos aan dus pup zou gedrag kunnen overnemen van een lage houding en onzekere uitstraling etc. ,dat zou ik niet willen bij mijn pup.
Maar goed lees dat het hier heel vaak goed is gegaan dus is dat alleen maar positief.
En ja natuurlijk kan je als baas enigszins sturen,wat je trouwens altijd moet doen.
renee-uk
Zeer actief

nee dat is niet de vraag of de discussie.
maar je bezig houden met de opvoeding van de pup, zelf de touwen in handen houden en bekijken wanneer je pup en de zich misdragende hond samen laat, is wel een manier waardoor je -in elk geval voor een deel- kunt verhinderen dat een pup niet gewenst gedrag overneemt van een hond die er al is en dat bedoel ik te zeggen ;)
Afbeelding

Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik heb Kiyoshi nauwelijks alleen meegenomen en toch heeft hij niets overgenomen. Wat er niet in zit komt er ook niet uit :wink: het zijn 2 totaal verschillende honden.
dagmar88
Zeer actief

Valerie schreef:Ik heb Kiyoshi nauwelijks alleen meegenomen en toch heeft hij niets overgenomen. Wat er niet in zit komt er ook niet uit :wink: het zijn 2 totaal verschillende honden.
:ok:
renee-uk
Zeer actief

punt is dat je bij een pup nog niet weet wat er wel of niet inzit ;)
Afbeelding

Dinos

renee-uk schreef:nee dat is niet de vraag of de discussie.
maar je bezig houden met de opvoeding van de pup, zelf de touwen in handen houden en bekijken wanneer je pup en de zich misdragende hond samen laat, is wel een manier waardoor je -in elk geval voor een deel- kunt verhinderen dat een pup niet gewenst gedrag overneemt van een hond die er al is en dat bedoel ik te zeggen ;)
Ja daar heb je helemaal gelijk in, je kan heel veel voorkomen en sturen.
dagmar88
Zeer actief

renee-uk schreef:punt is dat je bij een pup nog niet weet wat er wel of niet inzit ;)
Dat is zo, maar als het er wel in zit zou dat zonder andere hond waarschijnlijk ook een aandachtspunt zijn geweest.
En wat jij al zei, je bent er zelf ook nog bij.
Hier nemen ze best (even) energie van elkaar over, of dat nu rust of opwinding is, maar specifieke dingen toch minder dan ik had verwacht.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”