Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Irritatie buik en schaamstreek

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Merel34
geregistreerd lid
Aantal honden: 1

Irritatie buik en schaamstreek

Ongelezen bericht door Merel34 »

Hallo allemaal,

Ik maak me de afgelopen maand erg zorgen over mijn Kooikerhondje van 12 jaar. Na haar loopsheid begon ze zichzelf opvallend vaak te wassen en bijten op haar buik en schaamstreek. Uiteraard heb ik gekeken wat er aan de hand was en ze had knalrode plekjes en irritatie op haar huid (alleen op buik en schaamstreek). Wat ook opvalt is dat ze vaak aan haar poten likt.

Natuurlijk ben ik meteen naar de dierenarts gegaan en daar kregen we een antibioticakuur van 10 dagen. Na de 10 dagen leek het in eerste instantie rustig maar al snel begon de irritatie weer op te zetten. Weer naar de dierenarts en toen een kuur van 14 dagen, prednison en een spray voor drie keer daags meegekregen. Dit was 2,5e week geleden. Maandag zijn we nog een keer ter controle naar de dierenarts gegaan en voor de zekerheid hebben we nog wat antibiotica meegekregen + ik moet de spray twee keer daags blijven gebruiken.

Tot vandaag leek het allemaal erg rustig maar toen ik haar vanmiddag weer met de spray wilde behandelen, zag ik dat er toch weer irritatie terugkomt. Ik weet niet wat ik hiermee moet! Het liefst wil ik gewoon dat het zo snel mogelijk geneest. Uiteraard heb ik weer met de dierenarts gebeld en als het morgen erger is maken we direct een afspraak. Google levert mij ook niet echt antwoorden...

Heeft iemand soortgelijke ervaringen? Wat kan dit zijn?

Hier een foto van de plekken (nu is het dus wel verminderd):

Afbeelding

Merel
Merel34
geregistreerd lid

Re: Irritatie buik en schaamstreek

Bedankt voor je snelle reactie en tips! Warmte zou wel verklaren waarom het juist vandaag weer erger is geworden..
teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door teckeltoos »

mij is ooit verteld dat je in geval van vocht irritatie beter vaseline gebruiken kan.
Waar vaseline zit kan geen vocht bij komen. Poeder trekt vocht met alles wat er in zit aan.
Merel34
geregistreerd lid

Nanna en teckeltoos, ik heb de plekken vandaag nog eens bekeken maar het lijkt niet vochtig op dit moment en ook geen open plekjes. Het lijkt meer diepe onderhuidse irritatie waardoor de huid rood wordt :(
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Zou je bij warmte uitslag niet denken dat ze het dan al eerder had moeten hebben ipv de afgelopen maand? Zou het niet iets met allergie te maken kunnen hebben? Verandering van voer, wasmiddel, shampoo, schoonmaakmiddel, etc..
Merel34
geregistreerd lid

Gollum, dat was ook waar ik aan dacht maar er is niets veranderd. Al jaren hetzelfde voedsel en het wasmiddel e.d. is ook niet veranderd. Het zou natuurlijk wel kunnen dat ze in de loop van de tijd allergisch is geworden voor haar voer of dat de fabrikant iets heeft veranderd...
Lindsey
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lindsey »

de hond van een vriendin van me heeft dit nadat ze iets van rund eet. De hele buik geïrriteerd en rood, en maar likken en soppen. Zonder rund gaat het goed.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Merel34 schreef:Gollum, dat was ook waar ik aan dacht maar er is niets veranderd. Al jaren hetzelfde voedsel en het wasmiddel e.d. is ook niet veranderd. Het zou natuurlijk wel kunnen dat ze in de loop van de tijd allergisch is geworden voor haar voer of dat de fabrikant iets heeft veranderd...
Wat lastig zeg.. Poten likken en irritatie bij de liezen/ schaamstreek kan op allergie duiden, vandaar dat ik het opperde. Ik heb verder geen ervaring met dat soort dingen dus ik hoop dat iemand anders nog een goed idee heeft en anders dat de dierenarts een goed idee heeft. Sterkte met je hondje!
Merel34
geregistreerd lid

Lindsey schreef:de hond van een vriendin van me heeft dit nadat ze iets van rund eet. De hele buik geïrriteerd en rood, en maar likken en soppen. Zonder rund gaat het goed.
Gelukkig heeft ze het ontdek! Ik denk dat mijn hondje ook zoiets heeft. Morgen krijgt ze de laatste antibiotica en als het dan niet over is, ga ik weer met de dierenarts in overleg.
Merel34
geregistreerd lid

Gollum schreef:
Merel34 schreef:Gollum, dat was ook waar ik aan dacht maar er is niets veranderd. Al jaren hetzelfde voedsel en het wasmiddel e.d. is ook niet veranderd. Het zou natuurlijk wel kunnen dat ze in de loop van de tijd allergisch is geworden voor haar voer of dat de fabrikant iets heeft veranderd...
Wat lastig zeg.. Poten likken en irritatie bij de liezen/ schaamstreek kan op allergie duiden, vandaar dat ik het opperde. Ik heb verder geen ervaring met dat soort dingen dus ik hoop dat iemand anders nog een goed idee heeft en anders dat de dierenarts een goed idee heeft. Sterkte met je hondje!

Ja het is erg vervelend omdat de oorzaak niet te achterhalen is. Fijn dat je even hebt mee gedacht, bedankt!
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Bij de hond van mijn vriendin bleek het een allergie voor een bepaald wasmiddel te zijn. Ik zou daar dus ook naar kijken.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Merel34
geregistreerd lid

Hmm het wasmiddel is niet veranderd maar het kan natuurlijk geen kwaad om eens een andere te kopen om het te testen. Ik wil alles uitsluiten!
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Merel34 schreef:Hmm het wasmiddel is niet veranderd maar het kan natuurlijk geen kwaad om eens een andere te kopen om het te testen. Ik wil alles uitsluiten!

Het kan wel zijn dat de samenstelling is veranderd.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Merel34
geregistreerd lid

marian* schreef:
Merel34 schreef:Hmm het wasmiddel is niet veranderd maar het kan natuurlijk geen kwaad om eens een andere te kopen om het te testen. Ik wil alles uitsluiten!

Het kan wel zijn dat de samenstelling is veranderd.
Goed punt!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”