Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe 'panisch' zijn jullie met takken e.d.?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Neeltje

Re: Hoe 'panisch' zijn jullie met takken e.d.?

Ongelezen bericht door Neeltje »

Voor Tirsa gooide ik wel 'stokken', maar dat waren van die dunne twijgen van een berk. Lotje loopt wel eens met een stok in haar bek, maar ik let wel goed wat voor stok en hoe ze hem vast heeft. Gooien met stokken heb ik nooit gedaan.
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Van stokken ben ik niet bang,mijn honden lopen vaak een groot deel van de weg met een stok in hun bek.Waar ik veel benauwder van ben is een tennisbal waar ik overigens ook mee train.Een vriend van ons heeft zo een hond verloren op de training.Hij gooide de bal weg als beloning ,de hond vangt de bal op en die bal schiet achterin zijn keel doordat hij er op beet.Met drie man zijn ze bezig geweest de bal achteruit zijn strot te vissen toen het lukte was de hond al overleden.

Ik ben niet van overdreven risico's nemen,maar alles verbieden doe ik ook niet.
Jokkebrok

Ongelezen bericht door Jokkebrok »

" Een hond van een vriendin van een ex-collega die liep op straat en stikte bijna in z'n eigen tong, het was precies op het moment dat er een Citroen DS langsreed - daar schrok 'ie blijkbaar van, dus ik mijd tegenwoordig eigenlijk zoveel mogelijk de openbare weg - je weet nooit wanneer die oldtimerfreaks weer eens een uitje hebben."

Ik ben niet panisch met takken - ze gaan hun goddelijke gang maar. Ik zorg wel dat ik uit de buurt blijf, als ik op m'n snufferd wil gaan dan graag omdat ikzelf te stom ben om te zien waar ik mijn voeten neer zet. Ik ben overigens voor weinig dingen panisch - hooguit word ik licht zenuwachtig als ik één of enkele zwijnen aan de horizon ontwaar :80:
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik gooi eigenlijk nooit met stokken, en opeten doet Pom ook niet. HOogstens een beetje kauwen en uitspugen, dat vind ik niet zo erg :)
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Jeetje Tara :80:

Ik ben bekend met de verhalen van hier. En die zijn best eng.
Ik gooi wel takken, desondanks. Figo rent er wel achteraan maar pakt ze niet, meestal. En als ie pakt liggen ze al. Snap ook niet waarom hij er dan nog achteraan rent, maar dat doe ie dan wel.
Maar als ik een actiefoto wil, gooi ik soms wel.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Na een paar jaartjes meedraaien in een dierenartsenpraktijk vind ik dat gezond verstand weinig met paniek te maken heeft. Ik gooi nooit met stokken en knagen doen ze gelukkig eigenlijk nooit omdat we nergens lang blijven hangen. Wandelen is bij ons doorlopen :mrgreen: . Zouden ze dat wel doen dan zou ik de tak vervangen door iets anders.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik gooide altijd met stokken en er gebeurde nooit wat. tot iemand anders met een stok gooide, recht op bleef staan in de grond en gilly er met een open bek vol in liep. na een operatie in utrecht, 4 dagen mijn hond missen en 2500 euro armer gooi ik op het droge nooit meer met stokken. wel in het water. echter de honden lopen regelmatig met een stok en vreten deze ook op. ik ben niet panisch maar weet nu wel, helaas uit eigen ondervinding, hoe het is en wat voor schade een stok kan aanrichten.
ellen
Afbeelding
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

ranetje schreef:
Dinos schreef:Oei ja dat is rot zo je hond verliezen, Dinos vindt het geweldig ook om op te knauwen, ik probeer altijd wel in de vrije ruimte met stok te gooien, maar de pech dat deze recht op blijft staan en er zo inloopt is mijn scenario nog niet gepasseerd .Ik denk dat je ook niet alles kan voorkomen als je ook nog plezierig wilt leven, ik neem aan dat er ook ooit wel een hond getroffen is door de bliksem maar hoe groot is die kans. Ik snap dat Renee nooit meer met stokken gooit omdat dit je altijd bij zal blijven ,en het ten alle tijden wilt voorkomen .Om op vraag T.S terug te komen ja bij Dinos zal er ook wel eens wat in buik belanden, maar zoals je al zegt als dit geen sloophout splinterhout is is er denk ik weinig aan de hand.
De kans op bliksem lijkt me kleiner :tongue:
Ik heb het gelukkig nooit zien gebeuren, maar er zijn hier in de buurt wel twee honden minder door zo'n ongeluk.
Die waren meteen dood.
Stok door de borst naar binnen.
Dus ik hoef niet zo nodig.
Er zijn genoeg andere dingen die minder risico opleveren.
Ita komt bijv. ook vaak genoeg met een gevonden bal of een mooi gaaf blikje.
Dat kan ook, al gooi je zo'n leeg blikje niet erg ver, daar zijn weer anders spelletjes mee te verzinnen.

Of je neemt een speciale werpstok. :ok:
Oei een blikje zou ik Dinos nooit mee laten spelen, dan weet ik 100% zeker dat ik naar de d.a kan.
Misschien dat sommige honden een hele zachte beet hebben zoals sommige jachthonden die zelfs een ei heel laten. Maar Dinos gaat dwars door blikje heen en het zou totaal kapot moeten dus voor ons zeker geen optie.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Niet dus , ben eigenlijk nergens panisch over .
Gooi lekker stokken omdat ze het leuk vinden net als ze loslopen leuk vinden.
Overal loert gevaar en verdom het om mijzelf daar gek door te laten maken.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Op het moment dat het boomstammen zijn heb ik er niet zo'n probleem mee, gewone takken mag Napoleon lekker laten liggen tenzij ik hem een tak geef om mee naar huis te dragen voor de paarden dan geef ik die zo dat hij het in het midden vast pakt en houdt.
Helaas ging dat afgelopen week een beetje mis, hij was zo dol als altijd rent het veld op en pakt in zijn run een tak, voor ik kon reageren gebeurde dat waar ik zo bang voor ben, de tak raakt de grond en de andere kant schiet zijn keel in, een grote harde gil en ik stond echt aan de grond genageld:( hij stond er zo sneu bij, bolle rug hoofd omlaag staart tussen de benen.. Bek open en gekeken, veel bloed maar kon niet zien of er een gat zat. Dus laten slikken en weer kijken, voelen en gelukkig geen gat maar een schaafplek en een kleine snee. Ik ben er zo scherp op maar in een klein moment kan het toch even fout gaan. Gelukkig had hij er, volgens mij, verder geen last meer van want hij was daarna weer vrolijk als altijd en het bloedde ook niet meer.
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Crista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Crista »

Niet panisch maar wel heel voorzichtig sinds Guus een stok achter in zijn keel heeft gehad een paar jaar geleden :ugh:
Mitch & Kiyo
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Zelf ben ik behoorlijk panisch, aangezien Nanni er eens eentje achter in haar strot kreeg. Gelukkig geen schade, maar dat risico neem ik niet meer. Heb al zovaak bij honden een stokje uit bek moeten vissen dat of tussen de kiezen zat of rechtop in bek of tussen gehemelte blijft hangen. Noah krijgt nu een chuck it ball, kan ze daar mee dollen en apporteren.
Perry en Noah

Afbeelding
Klauw1980
Actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff

Ongelezen bericht door Klauw1980 »

Gooien doen wij er ook niet mee, ze mag er wel eventjes op knabbelen, maar heb het liever niet ivm splintertjes e.d.
Ze heeft genoeg andere speeltjes die geen kwaad kunnen :D
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Csiva rent graag door het bos met een klein stukje boom in dr bek. Altijd kleine stukjes van max 20 cm en ik laat haar maar. Of ik geef haar de bal. Gooien met stokken doe ik eigenlijk nooit. Ik heb altijd tennisballen mee :)
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik ben niet zo panisch aangelegd :pffff: dus nee, ik weet dat t flink fout kan gaan, , en tja t we hopen dan maar dat t niet gebeurt
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Dinos schreef:
ranetje schreef:
Dinos schreef:Oei ja dat is rot zo je hond verliezen, Dinos vindt het geweldig ook om op te knauwen, ik probeer altijd wel in de vrije ruimte met stok te gooien, maar de pech dat deze recht op blijft staan en er zo inloopt is mijn scenario nog niet gepasseerd .Ik denk dat je ook niet alles kan voorkomen als je ook nog plezierig wilt leven, ik neem aan dat er ook ooit wel een hond getroffen is door de bliksem maar hoe groot is die kans. Ik snap dat Renee nooit meer met stokken gooit omdat dit je altijd bij zal blijven ,en het ten alle tijden wilt voorkomen .Om op vraag T.S terug te komen ja bij Dinos zal er ook wel eens wat in buik belanden, maar zoals je al zegt als dit geen sloophout splinterhout is is er denk ik weinig aan de hand.
De kans op bliksem lijkt me kleiner :tongue:
Ik heb het gelukkig nooit zien gebeuren, maar er zijn hier in de buurt wel twee honden minder door zo'n ongeluk.
Die waren meteen dood.
Stok door de borst naar binnen.
Dus ik hoef niet zo nodig.
Er zijn genoeg andere dingen die minder risico opleveren.
Ita komt bijv. ook vaak genoeg met een gevonden bal of een mooi gaaf blikje.
Dat kan ook, al gooi je zo'n leeg blikje niet erg ver, daar zijn weer anders spelletjes mee te verzinnen.

Of je neemt een speciale werpstok. :ok:
Oei een blikje zou ik Dinos nooit mee laten spelen, dan weet ik 100% zeker dat ik naar de d.a kan.
Misschien dat sommige honden een hele zachte beet hebben zoals sommige jachthonden die zelfs een ei heel laten. Maar Dinos gaat dwars door blikje heen en het zou totaal kapot moeten dus voor ons zeker geen optie.
:lol1:
Goeie nuance die je aanbrengt :ok:
Het gaat er in feite om dat je oplet waar je mee bezig bent en bepaalde dingen die voor jouw hond risico's opleveren niet toestaat.

Ita is inderdaad een (werkende) jachthond :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Reina vindt het ook leuk om met halve bomen te sjouwen en dat mag maar Biko pakt een stok(je) bij de punt in zijn bek en gaat er als een gek mee racen en dat vind ik dus eng. Als hij struikelt, kan dat hele nare gevolgen hebben dus hij mag dat niet.
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Op een stok kauwen mag ze best even, maar ik gooi er niet mee vanwege wat hier al staat. Ik heb niet zo' n zin om met een in paniek zijnde hond naar de da te rijden.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Luna87 »

Als ik eens een stok gooi dan houd ik de stok horizontaal bij het gooien en fop haar dan eerst door net te doen alsof ik gooi en gooi dan de andere kant op. Ik gooi niet zo ver en zo weet ik zeker dat de stok al op de grond ligt voordat Luna er bij is. Vaker nog laat ik Luna gewoon zelf sjouwen, ook zij heeft liever bomen dan stokken dus daar kan ik niet zoveel mee :engel:
Ze knaagt/snippert tijdens de wandeling dat het een lieve lust is (lees; vooruit rennen, knagen en snipperen, ik loop voorbij, ze blijft achter en rent me daarna weer voorbij enz). Ik let hier trouwens wel op dat ze de stok goed vast heeft, dus in het midden. Stokken met flinke uitsteeksels mag ze niet van me.
Ze mag ze alleen nooit mee naar huis nemen, niet zozeer omdat ze de stok dan verder versnipperd, maar omdat ze met stokken vaak niet wil lossen als ik het zat ben. En dat vind ik zo'n stomme strijd (echt, ik moet haar bek dan open wrikken) dat ik haar laat lossen lang voordat ik thuis ben. Dat gaat namelijk zonder problemen en dat is voor beiden een stuk fijner :wink:
Afbeelding
eveliendepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie :)

Ongelezen bericht door eveliendepien »

Panisch ben ik niet, maar ik let zeker goed op.
Ze mag sjouwen met stokken die in mijn ogen veilig zijn, dat wil zeggen korte stokken die niet in de grond kunnen steken bij het lopen. Dus takken met allerlei uitsteeksel gaan we niet mee aan de haal. Ik let ook op dat ze de stok in het midden pakt.
Gooien doe ik ook wel, maar met veilige takken in een veilige omgeving. Zoals hier al eerder is gezegd zorg ik er ook voor dat de stok op de grond ligt voor ze deze mag pakken.
Soms neemt ze haar 'trofee' mee naar huis en mag ze er even op knagen. Maar ze pakt ook wel eens planken en dergelijke en dat wil ik zeker niet hebben dus die moffel ik sneaky weg.
Groetjes Evelien en een pootje van Sammie

Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Stokken/takken sjouwen prima, die heeft ze goed in het midden vast en het zijn meestal geen kleintjes :wink: ermee gooien deed ik vroeger sporadisch, en dan wel vlak gooien. Maar Bluf is zo snel dat ik het niet meer veilig vond, want soms stuiterde de tak wel. Anderen mogen van mij ook geen takken gooien voor mijn honden. Ik vind het te link.
Jol die sloopt takken en krijgt dan vaak last van haar keeltje, dus ik laat het even toe maar niet te lang. Maar goed zij vreet ook dennenappels en eikels aan gort en daar heeft ze ook last van. Ik ga niet alles verbieden.
Bulley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Bonairse kruising

Ongelezen bericht door Bulley »

Bull mag van mij niet meer met stokken spelen nadat ie vorig jaar is geopereerd omdat er een stukje van een tak in zn wang zat.
Maandag had ie weer een dikke kin en vorige week een dennenappel te pakken gehad dus hoop maar niet dat er weer iets van hout in zn bek zit. Hij krijgt nu nog ab/pijnstiller. Verdikking is wel zo goed als weg.
Bulley 11.02.2005-24.02.2015
ZaZa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder

Ongelezen bericht door ZaZa »

Hier wordt ook, door een EIGEN ervaring niet met stokken gegooid.
Mats* zijn we er bijna door kwijt geraakt. Klassieke verhaal; gooien, stok steekt in de grond en schiet in haar keel. Gevolg was dat ze niet meer kon slikken, niet meer kon liggen en uiteindelijk moeilijk ging ademen. Gelukkig is ze er met een injectie tegen de zwelling bovenop gekomen en heeft ze heel veel geluk gehad.

Er zijn genoeg alternatieven, dus nee, geen stokken gooien hier.

ZaZa is wel heel gek op stokken om op te bijten en mee te lopen. Wij zoeken dan altijd naar dikke korte stompjes.
ZaZa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder

Ongelezen bericht door ZaZa »

Jokkebrok schreef:" Een hond van een vriendin van een ex-collega die liep op straat en stikte bijna in z'n eigen tong, het was precies op het moment dat er een Citroen DS langsreed - daar schrok 'ie blijkbaar van, dus ik mijd tegenwoordig eigenlijk zoveel mogelijk de openbare weg - je weet nooit wanneer die oldtimerfreaks weer eens een uitje hebben."
Ik denk dat hier genoeg ervaringsverhalen staan die in de verste verte niet te vergelijken zijn met bovenstaande.
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Helaas ja. Je hoeft niet onnodig bang te gaan lopen doen. Maar stokken blijken -helaas- toch vrij vaak voor nare verwondingen te zorgen.

Beduidend vaker dan een oldtimer lijkt me... En in ieder geval vaak genoeg om het niet af te kunnen doen als onzinnige angst.

Habibi heeft nog een litteken achter in haar keel. Verslikt zich wat vaker dan voorheen, en als ze gaat blaffen (doet ze gelukkig niet zo veel) dan is het eerste blafje wat schor.
De veearts heeft me de wond laten zien, toen we daar dus met spoed waren. Nét langs allerlei zeer belangrijke strukturen heen gegaan, zo dik als een pink, en ook ongeveer zo diep. Heeft met een soort pincet diep in de wond gezeten om restjes en splinters te zoeken.
Het is geen grote hond, net onder de 9 kilo. Dat keeltje was echt lelijk beschadigd.

Onnodige angst: zeker niet doen, word je alleen maar gek van.
Maar het risico van stokken afdoen als onzinnigheidje, zoals jokkebrok nu lijkt te doen, lijkt me ook niet verstandig
Ieder moet uiteraard zelf weten wat hij doet.
Maar ik ben in ieder geval niet dol op stokken, dat mag duidelijk zijn.
Afbeelding
roebeltje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Briard

Ongelezen bericht door roebeltje »

Oudste teef is dol op stokken, maar heb het verboden. Gooien deed ik sowieso niet, maar ze vrat ze op. Ter vervanging elke wandeling haar chuck-it bal mee. Mocht ik sporadisch de bal vergeten zijn, vindt mevrouw altijd ergens wel een stukje tennisbal. Hoe klein dat stukje ook is, dat is voor haar een volwaardig alternatief :vaag: Enne met de bal gooien? Na een opgelopen ernstige blessure, wordt die bal alleen gehaald op commando nadat deze stil ligt........... niks geen paniek, maar gezellig en zo veilig mogelijk met hond op pad en spelen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Bulley schreef:Bull mag van mij niet meer met stokken spelen nadat ie vorig jaar is geopereerd omdat er een stukje van een tak in zn wang zat.
Maandag had ie weer een dikke kin en vorige week een dennenappel te pakken gehad dus hoop maar niet dat er weer iets van hout in zn bek zit. Hij krijgt nu nog ab/pijnstiller. Verdikking is wel zo goed als weg.
Hier waren twee AB kuren gelukkig genoeg; de ontsteking zat bij Charlie op een vrijwel inoperabele plaats.
Kennelijk was het hout er vanzelf uit gekomen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”