Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe 'panisch' zijn jullie met takken e.d.?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Le Grand
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendéen
Aantal honden: 1

Hoe 'panisch' zijn jullie met takken e.d.?

Ongelezen bericht door Le Grand »

Bowie loopt hier regelmatig met een stuk tak en gaat daar dan lekker op kluiven, of hij vist een stuk hout uit de sloot en dat is ook fijn om op te kluiven. Ik wil niet zeggen dat hij het helemaal opeet maar hij kauwt er lekker op en het kan niet anders dan dat er ook wel eens wat mee naar binnen gaat. En dan bedoel ik niet naar binnen in huis, dat mag niet, maar naar binnen in z'n maag :wink: .
Ik laat dat altijd maar gaan maar heb toch wel eens twijfels. Maar alles altijd maar weer afpakken is ook zo flauw. En het is juist zo fijn dat er zoveel ruimte voor hem is, zodat hij ook een beetje z'n eigen gang kan gaan maar dat betekent natuurlijk ook dat ik hem dan weleens een tijdje niet zie. Dus wat hij dan uitvreet, of eerder opvreet, met die takken dat krijg ik niet altijd mee.
Hoe doen jullie dat? Laat je je hond kluiven op takken of pak je het af. Het is wel altijd natuurlijk materiaal, het is niet zo dat er 'bouwhout' of i.d. in de tuin of sloot ligt.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Re: Hoe 'panisch' zijn jullie met takken e.d.?

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik heb bij rita gemerkt dat ze meteen op zoek gaat naar een ander stuk hout als ik het afpak en er eigenlijk vrij gauw zat van is als ik haar het takje laat houden, dus ik doe dat laatste.

lopen met een stok of met een stok gooien is wel een grote no no!
ik heb jaren geleden bijna een hond verloren aan een stok die met het gooien rechtop bleef staan en in zijn keel eindigde met alle nare gevolgen van dien en sinds die tijd wordt er door mijn honden niet meer met stokken gesjouwd of gespeeld.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Eens met Renee. Als ik er veel aandacht aan besteed door het te verbieden wordt het alleen maar heel interessant. Ze hebben in principe elke dag een tennisbal mee om te apporteren, dus die enkele keer dat ze een tak pakken negeer ik dat en dan is de lol er ook snel vanaf.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Niet lopen met een stok en ik gooi niet met stokken, nooit.
Ita knaagt ook graag even (of iets langer) op een stok en dat mag ze van mij. :ok:
Er gaat wel eens wat mee de maag in en dat zie ik omdat ze dat weer uit poept.
Ik ga er niet moeilijk over doen.
Controleer wel de tanden en kiezen regelmatig op eventuele splinters.
Nog nooit een gevonden.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Ik ben er vrij panisch mee, helaas. Niet zozeer het kluiven of een stukje binnen krijgen, maar wel het spelen ermee.

Ik was altijd al voorzichtig met stokken. Niet gooien etc. (behalve een door mij op geschiktheid uitgezocht exemplaar)
Sinds afgelopen najaar moet ik er echt niet veel meer van weten. Habibi heeft toen, in een absurd dom ongelukje, een stok achter in haar keel gekregen. Diep, open, vieze steekwond en veel pijn.
Ze is -en daar ben ik onnoemelijk blij mee- goed genezen, maar het had echt heel anders af kunnen lopen. Ze heeft een paar zeer kleine dingetjes eraan over gehouden, maar niets ernstigs.

Dus stok achter in de keel, terwijl ik altijd al voorzichtig was.

(ze hapte in de herfst fanatiek en speels in een stapel herfstbladeren. Daar zat dus een stok in, die precies verkeerd schoot)
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Ik ben er niet panisch mee, maar realiseer me wel heel goed wat de gevaren zijn.

Soms gooi ik wel eens een stok, bijvoorbeeld als ik wil belonen en niks anders bij de hand heb. Maar ik zorg altijd dat ik ze nooit eerder bij de stok is dan dat hij op de grond licht. Dat kan zijn door eerst een schijngooirichting te kiezen, of simpelweg door haar een "wacht" te geven, waarna ze pas mag gaan halen. En als er geen stokken in de buurt zijn is de beloning iets van: Jaaaa, knápperd, kóm we gaan een stok zoeken!!" en dan gaan we blij samen ergens een stok zoeken. Zelf kan ze ook prima een stok zoeken op commando.

Ermee lopen mag, maar alléén als ze hem goed vastheeft. Aan een punt mag dus niet. Dan zeg ik: "Eh, los, in het mídden vasthouden" waarna ze overpakt. Ik kan me niet herinneren hoe het komt dat dat kwartje ook echt gevallen is, ik heb er niet specifiek op getraind.

Knagen mag, maar als ze echt duidelijk doorslikt is het klaar en moet ze de stok achterlaten.

Gelukkig doet ze dat allemaal heel makkelijk :ok:
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Oei ja dat is rot zo je hond verliezen, Dinos vindt het geweldig ook om op te knauwen, ik probeer altijd wel in de vrije ruimte met stok te gooien, maar de pech dat deze recht op blijft staan en er zo inloopt is mijn scenario nog niet gepasseerd .Ik denk dat je ook niet alles kan voorkomen als je ook nog plezierig wilt leven, ik neem aan dat er ook ooit wel een hond getroffen is door de bliksem maar hoe groot is die kans. Ik snap dat Renee nooit meer met stokken gooit omdat dit je altijd bij zal blijven ,en het ten alle tijden wilt voorkomen .Om op vraag T.S terug te komen ja bij Dinos zal er ook wel eens wat in buik belanden, maar zoals je al zegt als dit geen sloophout splinterhout is is er denk ik weinig aan de hand.
Le Grand
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendéen

Ongelezen bericht door Le Grand »

Over dat gooien met stokken zijn zoveel 'horror' verhalen dat ik dat niet doe. Een tennisbal is ook leuk, en die loopt hij ook niet van achter tegen je benen aan :lol1: . Maar er zijn dus meer baasjes die de hond wel wat laten kauwen op een tak zolang het niet de spuigaten uitloopt.
Afbeelding
Melissa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Am. Staff. & Chineesjes
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Melissa »

Hier wordt niet gekauwd op stokken en al helemaal niet gegooid met stokken. Of dat panisch is? Ben me er gewoon van bewust wat voor ellende die stokken kunnen veroorzaken.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Dinos schreef:Oei ja dat is rot zo je hond verliezen, Dinos vindt het geweldig ook om op te knauwen, ik probeer altijd wel in de vrije ruimte met stok te gooien, maar de pech dat deze recht op blijft staan en er zo inloopt is mijn scenario nog niet gepasseerd .Ik denk dat je ook niet alles kan voorkomen als je ook nog plezierig wilt leven, ik neem aan dat er ook ooit wel een hond getroffen is door de bliksem maar hoe groot is die kans. Ik snap dat Renee nooit meer met stokken gooit omdat dit je altijd bij zal blijven ,en het ten alle tijden wilt voorkomen .Om op vraag T.S terug te komen ja bij Dinos zal er ook wel eens wat in buik belanden, maar zoals je al zegt als dit geen sloophout splinterhout is is er denk ik weinig aan de hand.
hij heeft het overleefd hoor dinos, alleen was het wel kantje boord.
mijn honden apporteren sinds die tijd met ballen, als ze tenminste apporteren willen ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Als ze erop kauwen maak ik er geen groot probleem van, lang duurt dat toch nooit.

Door de nare verhalen over ongelukken met stokken (zoals van Renée) ben ik voorzichtig met het gooien van stokken. Als ik er al mee gooi, dan een dikke stompe tak.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
ranetje
Zeer actief

Dinos schreef:Oei ja dat is rot zo je hond verliezen, Dinos vindt het geweldig ook om op te knauwen, ik probeer altijd wel in de vrije ruimte met stok te gooien, maar de pech dat deze recht op blijft staan en er zo inloopt is mijn scenario nog niet gepasseerd .Ik denk dat je ook niet alles kan voorkomen als je ook nog plezierig wilt leven, ik neem aan dat er ook ooit wel een hond getroffen is door de bliksem maar hoe groot is die kans. Ik snap dat Renee nooit meer met stokken gooit omdat dit je altijd bij zal blijven ,en het ten alle tijden wilt voorkomen .Om op vraag T.S terug te komen ja bij Dinos zal er ook wel eens wat in buik belanden, maar zoals je al zegt als dit geen sloophout splinterhout is is er denk ik weinig aan de hand.
De kans op bliksem lijkt me kleiner :tongue:
Ik heb het gelukkig nooit zien gebeuren, maar er zijn hier in de buurt wel twee honden minder door zo'n ongeluk.
Die waren meteen dood.
Stok door de borst naar binnen.
Dus ik hoef niet zo nodig.
Er zijn genoeg andere dingen die minder risico opleveren.
Ita komt bijv. ook vaak genoeg met een gevonden bal of een mooi gaaf blikje.
Dat kan ook, al gooi je zo'n leeg blikje niet erg ver, daar zijn weer anders spelletjes mee te verzinnen.

Of je neemt een speciale werpstok. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Ingding
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ingding »

Eerst liet ik het ook maar gewoon gaan. Maar toen kwam ik hier en las ik wat de gevaren kunnen zijn en is het spelen met stokken drastisch ingeperkt.
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

Panisch niet, maar ik weet wel de gevaren en heb liever niet dat ze met takken lopen.
Xavi vindt het sowieso niks aan, dus dat is makkelijk. Voor Focus heb ik altijd een speeltje bij me en dat vindt hij sowieso leuker dan een stok. :ok:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik ben er niet zo moeilijk mee, Apple houdt ze netjes vast en als ik ze gooi wacht Apple altijd met pakken tot de tak stil ligt. Wel gooi ik niet met enorme stokken, maar ze kiest zelf altijd kleintjes.
esenhazel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door esenhazel »

Dames hebben totaal geen intesse in stokken, dus hoef me daar ook geen zorgen over te maken.
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Tegenwoordig is alles gevaarlijk. Sem mag er gewoon mee spelen, en net zoals tara, sem neemt ook grote voormaten boomstammen mee, als ik het "probeer" af te pakken wacht hij net zolang ik hem weer los laat en gaat hij er verder mee, of hij zoekt een andere stok.
Ik ben niet zo'n panish type, sem hoeft van mij ook weer niet in een glazen kooitje te leven.
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Meenemen vind ik prima, snipperen niet meer. Charlie is goed ziek geweest van een splinter in haar keel.
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Alleen dikke boomstammen mogen meegesleept worden naar huis, vaak tillen we die samen. :D Kleine stokken moet ze lossen, en er wordt sowieso niet mee gegooid.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Panisch ben ik niet maar ze mogen het gewoon niet :wink: net zoals ze niet zomaar de weg over mogen steken.
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Woow! Wat een nekspieren zal Tara hebben.

Hier gooi ik niet met stokken, het interesseert ze niet. Dalí rent af en toe rond met een zelfgevonden stok, liefst uit een prutsloot, en die mag hij houden zolang de paden breed zijn.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Nope, hier geen geknaag aan stokken. Hij wil er zelf niet mee lopen dus dat scheelt. Hij pakt sowieso als we ergens zitten liever een klein en dun twijgje om te versnipperen, dat mag wel. Dat splintert niet en kan ook niet iets kapot maken omdat het dun en buigbaar is. Hij slikt het ook niet door.
Afbeelding
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

Als je je hond er bijna door verliest word je wel een beetje panisch.
Voor Jamie gooi ik nog wel eens een stomp mini stokje, maar dat ligt al op de grond voor ze er is.
Kiwi mag dus helemaal niks meer met stokken.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Madelief schreef:Ik ben er niet panisch mee, maar realiseer me wel heel goed wat de gevaren zijn.

Soms gooi ik wel eens een stok, bijvoorbeeld als ik wil belonen en niks anders bij de hand heb. Maar ik zorg altijd dat ik ze nooit eerder bij de stok is dan dat hij op de grond licht. Dat kan zijn door eerst een schijngooirichting te kiezen, of simpelweg door haar een "wacht" te geven, waarna ze pas mag gaan halen. En als er geen stokken in de buurt zijn is de beloning iets van: Jaaaa, knápperd, kóm we gaan een stok zoeken!!" en dan gaan we blij samen ergens een stok zoeken. Zelf kan ze ook prima een stok zoeken op commando.

Ermee lopen mag, maar alléén als ze hem goed vastheeft. Aan een punt mag dus niet. Dan zeg ik: "Eh, los, in het mídden vasthouden" waarna ze overpakt. Ik kan me niet herinneren hoe het komt dat dat kwartje ook echt gevallen is, ik heb er niet specifiek op getraind.

Knagen mag, maar als ze echt duidelijk doorslikt is het klaar en moet ze de stok achterlaten.

Gelukkig doet ze dat allemaal heel makkelijk :ok:
Hier net zo. Sita wil in de ochtend vaak een stok meenemen. Ze weet dat deze in het midden vast gepakt moet worden en pas mag halen als de stok stil ligt. Andere honden lopen bijna nooit met een stok.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Tara schreef:Niet, Tara sleept met bomen en de anderen hebben er geen belangstelling voor.

Afbeelding
Met zoiets sjouwde Kasper indertijd ook.
Dat soort "takken" krijgen ze hooguit wat kramp van in de kaken :lol1:
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Tara schreef:Niet, Tara sleept met bomen en de anderen hebben er geen belangstelling voor.

Afbeelding
:E:
Zo loopt Max ook regelmatig, hoe groter hoe beter :mrgreen:
Verder weten ze dat ze niet met stokken mogen spelen.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
j.werkman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Heidewachtel

Ongelezen bericht door j.werkman »

Herman heeft graag een stok en een balletje, nog liever een stok en 2 balletjes.
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Gooien met stokken doe ik niet meer op het droge nadat Shib er een keer 1 in zn keel heeft gekregen. In het water gooi ik ze nog wel.
Lopen met een stok mag hij, maar hij moet ze wel goed vastpakken en knagen doet hij niet.

Voor Shib is het een sport geworden om de meest grote, lange en lompe stokken te zoeken, afhankelijk van het pad waar we over lopen mag hij ze houden of moet hij een betere stok.zoeken. Ik kan er echt van genieten als hij dan heel gedreven op zoek gaat naar een betere stok en soms stok nummer 4 pas goed genoeg is naar zijn zin. :I:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Dol loop ook met een stok maar ik gooi met een bal :cheer:
Afbeelding
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.

Ongelezen bericht door Ri@nne »

Bonnie mag ermee lopen, als ze dat normaal doet, en goed vast heeft.. maar gooien doen we absoluut niet.
Andere honden laat ik er ook niet mee lopen.. ( bonnie is 15, ben blij als ze wil spelen, en slepen met takken doet ze graag)
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”