Ik kan uren kijken en zoeken naar insecten, ik vergaat alles en iedereen om me heen, t is echt een heerlijke hobby, en ik ben ook altijd blij als het weer macro seizoen isnathalie schreef:Gaaf!
Ik moet eigenlijk niks van insecten weten (vlinders wel weer), maar durf veel dichterbij te komen met fotograferen. Ik ga ze nog eens mooi en intressant vinden!
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Foto Bespreek Topic!
Moderator: moderatorteam
-
S@ndr@
- Zeer actief
Re: Foto Bespreek Topic!
-
Dean
Juist ja, zo voel ik dat ookS@ndr@ schreef:Ik kan uren kijken en zoeken naar insecten, ik vergaat alles en iedereen om me heen, t is echt een heerlijke hobby, en ik ben ook altijd blij als het weer macro seizoen isnathalie schreef:Gaaf!
Ik moet eigenlijk niks van insecten weten (vlinders wel weer), maar durf veel dichterbij te komen met fotograferen. Ik ga ze nog eens mooi en intressant vinden!
En vooral dat heerlijk gevoel als je iets hebt gezien dat je nog nooit eerder zag!
Groeten
Robby
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 3
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Macro trekt mij ook wel. Bijzonder. Nu lukt het niet zoals sommige foto's hier met een kitlens, maar ik doe mijn best.
Zit te denken aan die tussenringen. Wat ik ervan lees lijkt dat wel een goed alternatief te zijn voor een macro lens.
Maar nu even niet.
Eerst de workshop.
Heb nog steeds geen laptop, maar als die terug is ga ik wat plaatsen. De beginnersfotos
Lol hebben we in ieder geval er erg veel mee!
Zit te denken aan die tussenringen. Wat ik ervan lees lijkt dat wel een goed alternatief te zijn voor een macro lens.
Maar nu even niet.
Eerst de workshop.
Heb nog steeds geen laptop, maar als die terug is ga ik wat plaatsen. De beginnersfotos
-
Dean
Ik gebruik deze, Daisy, maar dan voor de Nikon.Daisy@ schreef:Macro trekt mij ook wel. Bijzonder. Nu lukt het niet zoals sommige foto's hier met een kitlens, maar ik doe mijn best.
Maar nu even niet.
Eerst de workshop.
Is een topmacrolens...
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr
Groeten
Robby
-
S@ndr@
- Zeer actief
hangt ervan af wat je wilt platen, zijn t hele schuw insecten zou ik zeggen de 180, van sigma/tamron of canon , wil je graag op de planten/bloemen wereld stortten, zou ik een zo kort mogelijke lens nemen, de 50 mm, macro is dan een goedkoop en leuk alternatief.
er zijn meer mensen met tussen ringen bezig hoor, zelf zal ik er geen cent aan uitgeven. heb t ook nog nooit geprobeerd
er zijn meer mensen met tussen ringen bezig hoor, zelf zal ik er geen cent aan uitgeven. heb t ook nog nooit geprobeerd
- Daisy@
- Zeer actief
Beestjes vind ik leuker, dat weet ik wel.
Ik ga gewoon langzaam rondkijken en genieten van jullie foto's. Even geen geld nu voor een macro lens over.
En de tips van jullie meenemen, thnx.
Ik ga gewoon langzaam rondkijken en genieten van jullie foto's. Even geen geld nu voor een macro lens over.
En de tips van jullie meenemen, thnx.
- Char7
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Jaaaaaa, belastinggeld is gestord vandaag dus ik heb meteen de camera besteld!!! Jeeeeh, morgen komt hij al binnen!
Komt mooi uit, want volgende week zondag heb ik een studio fotoactie georganiseerd dus deze week even weten hoe de knoppen werken en dan kan ik hem al gebruiken
Komt mooi uit, want volgende week zondag heb ik een studio fotoactie georganiseerd dus deze week even weten hoe de knoppen werken en dan kan ik hem al gebruiken
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Als je het nooit hebt geprobeerd kan je er ook niets over zeggenS@ndr@ schreef:hangt ervan af wat je wilt platen, zijn t hele schuw insecten zou ik zeggen de 180, van sigma/tamron of canon , wil je graag op de planten/bloemen wereld stortten, zou ik een zo kort mogelijke lens nemen, de 50 mm, macro is dan een goedkoop en leuk alternatief.
Tussenringen zijn echt gaaf, ik gebruik ze op mijn 100mm lens wil nooit meer zonder
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
- Aantal honden: 2
Ik gebruik tussenringen wel op een zoomlens met macro functie ik vind die ringen op mijn kitlens niks.
Maar met de zoomlens met macrofunctie die zijn ook helemaal zo duur niet en dus wel multifunctioneel vind ik ze prima!!
Maar met de zoomlens met macrofunctie die zijn ook helemaal zo duur niet en dus wel multifunctioneel vind ik ze prima!!
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- billy
- Erelid
- Daisy@
- Zeer actief
Mooi zeg. Leuk om toch ook positief te lezen over die ringen. Voorlopig wordt het toch even niets hoor. Ja, genieten met de kit lens. En dat lukt nog best. En een mens moet wensen blijven houden hè.
- billy
- Erelid
Zo is datDaisy@ schreef:Mooi zeg. Leuk om toch ook positief te lezen over die ringen. Voorlopig wordt het toch even niets hoor. Ja, genieten met de kit lens. En dat lukt nog best. En een mens moet wensen blijven houden hè.
Deze heb ik van de week gemaakt met de tussenringen

-
korthaar
- Zeer actief
Schitterende foto's! 
-
S@ndr@
- Zeer actief
daarom zie ik het heer eerlijk erbij, maar ik ga ze niet kopen, groter en dichterbij is niet perse ook mooier, en ik heb een geweldige macro lensbilly schreef:Als je het nooit hebt geprobeerd kan je er ook niets over zeggenS@ndr@ schreef:hangt ervan af wat je wilt platen, zijn t hele schuw insecten zou ik zeggen de 180, van sigma/tamron of canon , wil je graag op de planten/bloemen wereld stortten, zou ik een zo kort mogelijke lens nemen, de 50 mm, macro is dan een goedkoop en leuk alternatief.
er zijn meer mensen met tussen ringen bezig hoor, zelf zal ik er geen cent aan uitgeven. heb t ook nog nooit geprobeerd![]()
![]()
Tussenringen zijn echt gaaf, ik gebruik ze op mijn 100mm lens wil nooit meer zonderde 12 en 21 mm standaard en als ik echt macro wil schroef ik de 31mm erbij en dat werkt perfect
-
Dean
Zelf gebruik ik geen tussenringen en om eigenlijk een hele rare reden: ik raak dat soort dingen eigenlijk altijd kwijt
Heb aan de andere kant de ringen ook niet nodig omdat mijn macrolens helemaal voldoet aan mijn wensen.
Tussenringen zijn er eigenlijk ook alleen om het maken van macrofoto's te vergemakkelijken en daardoor heel bruikbaar.
Nadeel is echter wel het lichtverlies, maar macrofoto's maak ik altijd met statief, nooit uit de losse hand.
Zelf gebruik ik een lens het liefst waar het voor gemaakt is zonder al teveel dingen er aan vast te plakken.
Ik heb ook een 1.4 teleconverter voor mijn 500 mm, maar die gebruik ik sporadisch, alleen maar wanneer ik een plaatje echt wil maken en het onderwerp toch n og aardig probeer te krijgen.
Groeten
Robby
Heb aan de andere kant de ringen ook niet nodig omdat mijn macrolens helemaal voldoet aan mijn wensen.
Tussenringen zijn er eigenlijk ook alleen om het maken van macrofoto's te vergemakkelijken en daardoor heel bruikbaar.
Nadeel is echter wel het lichtverlies, maar macrofoto's maak ik altijd met statief, nooit uit de losse hand.
Zelf gebruik ik een lens het liefst waar het voor gemaakt is zonder al teveel dingen er aan vast te plakken.
Ik heb ook een 1.4 teleconverter voor mijn 500 mm, maar die gebruik ik sporadisch, alleen maar wanneer ik een plaatje echt wil maken en het onderwerp toch n og aardig probeer te krijgen.
Groeten
Robby
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
De tussenringen gebruik ik wel maar als ik ga wandelen ofzo laat ik ze wel thuis. Tenzij ik echt om te fotograferen ga zonder Toots.
@Dean ik heb geen lichtverlies. Sterker nog de macro functie zit op mijn lens tussen de 200 en 300 mm waardoor ik lekker veraf kan staan en door de ringen erop te bevestigen haal ik ze toch heel dichtbij maar ik heb dus niet dat mijn lens ineens een paar stoppen donkerder is... heb dus geen licht verlies bij een opzet macro stuk of omkeer lens heb je dat wel.
Mijn lens zelf gaat wel maar vanaf f4,5 op het buitenste en dat is dan wel weer jammer als ik het vergelijk met een macro lens.
Maar toch merk ik dat door de ruimte die je dan hebt kwa licht ik niks tekort kom.
Deze ook mee gemaakt ik gebruik wel liever 1 ring dan 2 of 3 erop

@Dean ik heb geen lichtverlies. Sterker nog de macro functie zit op mijn lens tussen de 200 en 300 mm waardoor ik lekker veraf kan staan en door de ringen erop te bevestigen haal ik ze toch heel dichtbij maar ik heb dus niet dat mijn lens ineens een paar stoppen donkerder is... heb dus geen licht verlies bij een opzet macro stuk of omkeer lens heb je dat wel.
Mijn lens zelf gaat wel maar vanaf f4,5 op het buitenste en dat is dan wel weer jammer als ik het vergelijk met een macro lens.
Maar toch merk ik dat door de ruimte die je dan hebt kwa licht ik niks tekort kom.
Deze ook mee gemaakt ik gebruik wel liever 1 ring dan 2 of 3 erop

- tycha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Smoothies
- Contacteer:
@Billy, gebruik jij de tussenringen ook samen dus de 12 en 21 mm op elkaar, of altijd apart?
Ik heb nu ook een setje tussenringen maar nog niet veel mee geexperimenteerd

Groetjes Marja
-
Dean
Is niet helemaal waar, Jolanda, het levert wel degelijk lichtverlies op (ook al zit er geen lens in een tussenring) omdat wat je doet is de lens als het ware verlengen waardoor je dichter op het onderwerp kan gaan zitten en er minder licht binnen komt.toots schreef:@Dean ik heb geen lichtverlies. Sterker nog de macro functie zit op mijn lens tussen de 200 en 300 mm waardoor ik lekker veraf kan staan en door de ringen erop te bevestigen haal ik ze toch heel dichtbij maar ik heb dus niet dat mijn lens ineens een paar stoppen donkerder is... heb dus geen licht verlies bij een opzet macro stuk of omkeer lens heb je dat wel.
Dat betekent dat het licht ook opeens minder wordt, is eigenlijk ook wel logisch.
Als de hoeveelheid licht echter voldoende is om de foto te nemen is dat uiteraard geen probleem.
En zoals ik al zei, macrofotografie doe ik altijd gestabiliseerd hetzij door een statief of door een beanbag.
Omdat ik het zelf moeilijk vind om het in woorden uit te drukken heb ik even wat opgezocht voor je
En kijk dan vooral even bij "tussenringen bij fotografie"...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tussenring
Groeten
Robby
- Daisy@
- Zeer actief
Op zich lijkt het me wel logisch dat je lichtverlies hebt. Niet dat ik er veel verstand van heb, maar het lijkt me wel verklaarbaar. 'Buis' wordt langer, licht moet verder naar binnen werken.
Maar ik zie hier wel mooie plaatjes voorbij komen met die ringen.
Enne Billy, zei je oefenen
Haha, dat is het ook lijkt me. Ben nog zo groen als gras, nog bergen te leren, hihi.
Maarre... we blijven oefenen.
Maar ik zie hier wel mooie plaatjes voorbij komen met die ringen.
Enne Billy, zei je oefenen
Maarre... we blijven oefenen.
- billy
- Erelid
Gelukkig houden we niet allemaal van dezelfde soort foto's, dat zou ook maar saai wordenS@ndr@ schreef:daarom zie ik het heer eerlijk erbij, maar ik ga ze niet kopen, groter en dichterbij is niet perse ook mooier, en ik heb een geweldige macro lensbilly schreef:Als je het nooit hebt geprobeerd kan je er ook niets over zeggenS@ndr@ schreef:hangt ervan af wat je wilt platen, zijn t hele schuw insecten zou ik zeggen de 180, van sigma/tamron of canon , wil je graag op de planten/bloemen wereld stortten, zou ik een zo kort mogelijke lens nemen, de 50 mm, macro is dan een goedkoop en leuk alternatief.
er zijn meer mensen met tussen ringen bezig hoor, zelf zal ik er geen cent aan uitgeven. heb t ook nog nooit geprobeerd![]()
![]()
Tussenringen zijn echt gaaf, ik gebruik ze op mijn 100mm lens wil nooit meer zonderde 12 en 21 mm standaard en als ik echt macro wil schroef ik de 31mm erbij en dat werkt perfect
Als ik alle tijd heb en goed bij het onderwerp kan komen gebruik ik ze op elkaar en wil ik echt details dan alle 3 op elkaartycha schreef:@Billy, gebruik jij de tussenringen ook samen dus de 12 en 21 mm op elkaar, of altijd apart?
Maar ik ben begonnen met de 12mm ring tot de foto's lukte en toen heb ik de 21mm erbij gedaan.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Dean schreef:Is niet helemaal waar, Jolanda, het levert wel degelijk lichtverlies op (ook al zit er geen lens in een tussenring) omdat wat je doet is de lens als het ware verlengen waardoor je dichter op het onderwerp kan gaan zitten en er minder licht binnen komt.toots schreef:@Dean ik heb geen lichtverlies. Sterker nog de macro functie zit op mijn lens tussen de 200 en 300 mm waardoor ik lekker veraf kan staan en door de ringen erop te bevestigen haal ik ze toch heel dichtbij maar ik heb dus niet dat mijn lens ineens een paar stoppen donkerder is... heb dus geen licht verlies bij een opzet macro stuk of omkeer lens heb je dat wel.
Dat betekent dat het licht ook opeens minder wordt, is eigenlijk ook wel logisch.
Als de hoeveelheid licht echter voldoende is om de foto te nemen is dat uiteraard geen probleem.
En zoals ik al zei, macrofotografie doe ik altijd gestabiliseerd hetzij door een statief of door een beanbag.
Omdat ik het zelf moeilijk vind om het in woorden uit te drukken heb ik even wat opgezocht voor je![]()
En kijk dan vooral even bij "tussenringen bij fotografie"...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tussenring
Groeten
Robby
Ik ben het niet met je eens. Ik zit niet dichter bij het onderwerp ik zit net zo ver van het onderwerp af als dat ik mijn lens gewoon in de macro stand zet. Ja je kan wel dichterbij gaan zitten maar dat is niet nodig ja als je echt een onderwerp als het ware onder de loep wilt hebben maar dat is niet altijd persee mooier.
Ik heb deze set http://www.kamera-express.nl/product/12 ... TDVQ4TqD8=
Als je er dichter op gaat zitten krijg je idd logischer wijs minder ligt daardoor ben ik ook blij dat bij mijn lens de macro functie in de max zit.
- tycha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Smoothies
- Contacteer:
thanksbilly schreef:Als ik alle tijd heb en goed bij het onderwerp kan komen gebruik ik ze op elkaar en wil ik echt details dan alle 3 op elkaartycha schreef:@Billy, gebruik jij de tussenringen ook samen dus de 12 en 21 mm op elkaar, of altijd apart?
Ik heb nu ook een setje tussenringen maar nog niet veel mee geexperimenteerd![]()
Maar ik ben begonnen met de 12mm ring tot de foto's lukte en toen heb ik de 21mm erbij gedaan.
Van het weekend ook maar eens aan de slag ermee

Groetjes Marja
-
Dean
Ik begrijp je, Toots, maar het is ook niet zo dat je dichterbij je onderwerp gaat zitten (terwijl ik het wel zo uitlegde), maar de tussenring zorgt er voor dat je onderwerp dichterbij komt en die tussenring zorgt er voor dat er minder licht komt.toots schreef:
Ik ben het niet met je eens. Ik zit niet dichter bij het onderwerp ik zit net zo ver van het onderwerp af als dat ik mijn lens gewoon in de macro stand zet. Ja je kan wel dichterbij gaan zitten maar dat is niet nodig ja als je echt een onderwerp als het ware onder de loep wilt hebben maar dat is niet altijd persee mooier.
Dat jij er dichter op gaat zitten wil niet zeggen dat het licht verandert want die blijft hetzelfde.
Tenzij jij zelf besluit om in de baan van de lichtbron gaat zitten, dan verandert het licht.
Wat wel duidelijk verandert is je scherptediepte, je bokeh wordt duidelijk minder en dat is niet altijd mooier...
Groeten
Robby
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Dean schreef:Ik begrijp je, Toots, maar het is ook niet zo dat je dichterbij je onderwerp gaat zitten (terwijl ik het wel zo uitlegde), maar de tussenring zorgt er voor dat je onderwerp dichterbij komt en die tussenring zorgt er voor dat er minder licht komt.toots schreef:
Dat jij er dichter op gaat zitten wil niet zeggen dat het licht verandert want die blijft hetzelfde.
Tenzij jij zelf besluit om in de baan van de lichtbron gaat zitten, dan verandert het licht.
Wat wel duidelijk verandert is je scherptediepte, je bokeh wordt duidelijk minder en dat is niet altijd mooier...
Groeten
Robby
Dat is wel waar van die bokeh idd daardoor als ik een mooie bokeh wil dan maak ik liever foto's met 1 van de primes die overgens een stuk goedkoper zijn dan een macro lens ''neemt niet weg dat ik af en toe ook in de verleiding kom maar ik vind het gewoon een hoop geld en vind niet dat ik hem echt nodig heb. En er zijn nog meer nadelen hoor aan tussenringen.
Wat ik bedoelde met dichterbij staan en minder licht is dat als je vrij dicht op een klein diertje gaat staan je een soort schaduw krijgt waardoor ik altijd vind dat je licht verlies hebt.
Dat van dat de tussenringen ervoor zorgen dat er minder licht komt dat is in mijn beleving iig niet zo ik schiet macro's met tussenring met dezelfde instellingen als zonder tussenringen. Met als enigste verschil dat het onderwerp groter ''dichterbij'' is.
Wat ik een grootste nadeel vind is dat als het een beetje waait ik met tussenringen de grootste moeite heb zelf met statief dat ding in bedwang te houden.
-
&nicole
- Zeer actief
Ik heb geen verstand van tussenringen, ik gebruik een voorzetlensje 
Gebruiken jullie externe flitsers? Ik heb er een nodig voor een aantal "opdrachten" (feestjes en diplomauitreiking op school, locaties met weinig licht) wil er dus wel zelf een aanschaffen maar zie door de bomen het bos niet meer
Zijn ze er ook met een accu? Ik kom ze alleen maar tegen met batterijen eigenlijk, weet niet wat handiger is.
Gebruiken jullie externe flitsers? Ik heb er een nodig voor een aantal "opdrachten" (feestjes en diplomauitreiking op school, locaties met weinig licht) wil er dus wel zelf een aanschaffen maar zie door de bomen het bos niet meer
Zijn ze er ook met een accu? Ik kom ze alleen maar tegen met batterijen eigenlijk, weet niet wat handiger is.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Ik heb een periode gehad deed ik veel met externe fliser.
Ik probeer dat nu eigenlijk nooit meer te doen tenzij het echt nodig is.
Die van mij werkt op batterijen je hebt ook op accu die zijn wel echt prijzig.
Die op batterijen werkt wel prima maar batterijen gaan wel snel leeg ik had 3 setjes oplaadbare aangeschaft.
Ik probeer dat nu eigenlijk nooit meer te doen tenzij het echt nodig is.
Die van mij werkt op batterijen je hebt ook op accu die zijn wel echt prijzig.
Die op batterijen werkt wel prima maar batterijen gaan wel snel leeg ik had 3 setjes oplaadbare aangeschaft.
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Binnenkort moet ik foto's maken van een huis, voor de verkoop. Ik heb ervaring met fotografie, maar niet met groothoeklenzen. Ik heb een Canon EOS450D en wil kijken of ik een objectief kan lenen. Welke zou ik kunnen gebruiken?
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Welke camera heb je?Leonie. schreef:Binnenkort moet ik foto's maken van een huis, voor de verkoop. Ik heb ervaring met fotografie, maar niet met groothoeklenzen. Ik heb een Canon EOS450D en wil kijken of ik een objectief kan lenen. Welke zou ik kunnen gebruiken?
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller