Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zo moeilijk. Welk ras past?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Manu

Re: Zo moeilijk. Welk ras past?

Ongelezen bericht door Manu »

Sanchis schreef:
Manu schreef: De Samojeed heeft toch net zoveel will to please als de Siberische Husky? Als in, bar weinig? :pffff:
Dat verschilt natuurlijk binnen de husky´s ook heel erg, en of de baas erbij past. Ik ken een man die nu twee husky´s heeft en zn hele leven al husky´s uit het asiel haalt. Allemaal met gedragsproblemen, en allemaal knappen ze bij hem op. Hij heeft er nu twee en die luisteren prima. Niet echt het G&G of agility type gehoorzaamheid, maar als hij roept komen ze en als er iets te jagen valt, kan hij altijd voorkomen dat hij de controle verliest.

Ik vind die hele Will to Please een beetje overschat als het gaat om basis gehoorzaamheid. Naar mijn mening kan iedere hond gewoon leren gehoorzaam los te lopen, als de baas maar de knopjes vindt. Als ik jou hoor, heb jij niet persé een hond nodig met heel veel will to please, maar zou je gewoon graag basisgehoorzaamheid van je hond willen, die je nu nog niet hebt.
Ik zou hetzelfde denken hoor. Maar toch ligt het echt anders.
Tuurlijk, hij is nog jong en er zal nog wat gehoorzaamheid ingetimmerd moeten worden. Maar ik merk het echt, ook als ik naar andere (jonge) honden kijk, die kop zit gewoon anders in elkaar. Ik heb echt een hele grote trukendoos nodig en dan nog is het echt heel lastig. Ach, ik blijf hoop houden dat het ooit gewoon kan en daar werk ik maar naar toe. Dan zien we het wel.
Will to please heeft hij in ieder geval alleen binnenshuis. En als ik buiten nuttig genoeg ben krijg ik gehoorzaamheid. Meestal loop je echter met een hond die het leuk vindt buiten te zijn en ik loop erbij om het veilig te houden voor hem. Enkel bij het trekken merk ik concentratie, en dan is er ook wel die "will to please". Maar goed, daar is hij natuurlijk ook voor gefokt.
Ik denk dat je het alleen gelooft als je hem een paar dagen mee maakt. Hij is ontzettend braaf en goed getraind (vind ik), dat merk je ook in het dagelijks leven met hem. Je bent alleen niet het belangrijkste voor hem.
Laatst gewijzigd door Manu op 05 jun 2014 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Manu

TessaThomas schreef:
Manu schreef:
Inge O schreef:
Manu schreef:Ik wil ook wel een Samojeed, Beauceron,
dit vind ik zeker twee goede opties :ok: .
De Beauceron staat ook op mijn lijstje, die ben ik vergeten te noemen. Klinken als hele fijne honden, tikkeltje serieus maar ook zachtaardig. Ik zou alleen graag een aantal in het echie willen meemaken want ik ken ze alleen van internet nu.
Maar de Samojeed? Ja? Ik vind het prachtige honden, maar qua karakter voldoen ze toch niet aan mijn eisenlijstje? Dacht ik?
Als je dan hier een keertje heen komt, vraag ik een vriendin. Die heeft 3 Beaucerons en binnenkort een nest weer als het goed is. Heerlijke honden!

EDIT: En als we dan toch bezig zijn kunnen we bij Malinois nog wel even gaan buurten en bij Crutz, dan heb ik er ook wat aan :LOL: Dan ben jij mijn excuus om te kijken.
Jaaa :cheer:
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Manu schreef:
TessaThomas schreef: De Beauceron staat ook op mijn lijstje, die ben ik vergeten te noemen. Klinken als hele fijne honden, tikkeltje serieus maar ook zachtaardig. Ik zou alleen graag een aantal in het echie willen meemaken want ik ken ze alleen van internet nu.
Maar de Samojeed? Ja? Ik vind het prachtige honden, maar qua karakter voldoen ze toch niet aan mijn eisenlijstje? Dacht ik?
Als je dan hier een keertje heen komt, vraag ik een vriendin. Die heeft 3 Beaucerons en binnenkort een nest weer als het goed is. Heerlijke honden!

EDIT: En als we dan toch bezig zijn kunnen we bij Malinois nog wel even gaan buurten en bij Crutz, dan heb ik er ook wat aan :LOL: Dan ben jij mijn excuus om te kijken.
Jaaa :cheer:[/quote]

Ik ben het aan het vragen aan haar. ;) Ze heeft er nu zelfs 4 zitten, maar ik vind het echt hele leuke honden en ook wel passend bij Manu denk ik!
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sanchis »

Manu schreef:
Sanchis schreef:
Manu schreef: De Samojeed heeft toch net zoveel will to please als de Siberische Husky? Als in, bar weinig? :pffff:
Dat verschilt natuurlijk binnen de husky´s ook heel erg, en of de baas erbij past. Ik ken een man die nu twee husky´s heeft en zn hele leven al husky´s uit het asiel haalt. Allemaal met gedragsproblemen, en allemaal knappen ze bij hem op. Hij heeft er nu twee en die luisteren prima. Niet echt het G&G of agility type gehoorzaamheid, maar als hij roept komen ze en als er iets te jagen valt, kan hij altijd voorkomen dat hij de controle verliest.

Ik vind die hele Will to Please een beetje overschat als het gaat om basis gehoorzaamheid. Naar mijn mening kan iedere hond gewoon leren gehoorzaam los te lopen, als de baas maar de knopjes vindt. Als ik jou hoor, heb jij niet persé een hond nodig met heel veel will to please, maar zou je gewoon graag basisgehoorzaamheid van je hond willen, die je nu nog niet hebt.
Ik zou hetzelfde denken hoor. Maar toch ligt het echt anders.
Tuurlijk, hij is nog jong en er zal nog wat gehoorzaamheid ingetimmerd moeten worden. Maar ik merk het echt, ook als ik naar andere (jonge) honden kijk, die kop zit gewoon anders in elkaar. Ik heb echt een hele grote trukendoos nodig en dan nog is het echt heel lastig. Ach, ik blijf hoop houden dat het ooit gewoon kan en daar werk ik maar naar toe. Dan zien we het wel.
Will to please heeft hij in ieder geval alleen binnenshuis. En als ik buiten nuttig genoeg ben krijg ik gehoorzaamheid. Meestal loop je echter met een hond die het leuk vindt buiten te zijn en ik loop erbij om het veilig te houden voor hem. Enkel bij het trekken merk ik concentratie, en dan is er ook wel die "will to please". Maar goed, daar is hij natuurlijk ook voor gefokt.
Ik denk dat je het alleen gelooft als je hem een paar dagen mee maakt. Hij is ontzettend braaf en goed getraind (vind ik), dat merk je ook in het dagelijks leven met hem. Je bent alleen niet het belangrijkste voor hem.
Het zou ook kunnen komen doordat jij nog jong bent en veel moet leren. Of omdat jij misschien niet zo'n husky mens bent.

En ik bedoel het niet als belediging ofzo, echt niet. Ik zou het ook niet zijn en ik denk de meeste mensen niet - omdat ik veel gehoorzaamheidsproblemen bij husky's zie. Maar sluit niet uit dat Manu binnen een paar maanden heel erg zou kunnen veranderen als er iemand mee aan het werk gaat die husky's kent en ermee uit de voeten kan. Misschien is de baas dan ineens wel heel belangrijk voor hem. En ik zeg niet dat Manu een ontspoord geval is, maar je zou graag ontspannen wandelen met Manu los van de lijn en dat kan (nog) niet.
Ik zie het aan die man. En hij krijgt heel vaak te horen "zo'n husky wil ik ook wel!" (heb het zelf ook wel geroepen) maar ze kwamen allemaal als probleemgeval het asiel uit.

Hoevaak ontsporen herders wel niet? En die hebben wel een hoge 'will to please' nietwaar? Maar dan loopt er iemand bij die geen herderpersoon is en dan gaat het mis.
Border Collies net zo. Mijn man kan onwijs goed uit de voeten met Ashley maar dat zou ook een dramatisch geval kunnen zijn geworden als een groen persoon haar zou hebben gekregen. Of als IK haar zou moeten hebben getraind/opgevoed. Want zelfs op deze leeftijd (ze is een jaar of 7 zo uit mijn hoofd) zit ik af en toe met mijn handen in mijn haar met haar maar dan komt mijn man om de hoek kijken en is alles weer koek en ei.
Die Will to Please krijg je er alleen uit als baas en hond goed op elkaar ingespeeld zijn, en is naar mijn inziens alleen van toepassing als de basis appel gevestigd is en je fanatieke dingetjes als hondensporten wilt doen.
Laatst gewijzigd door Sanchis op 05 jun 2014 11:26, 5 keer totaal gewijzigd.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

TessaThomas schreef:
Manu schreef:
Inge O schreef:
Manu schreef:Ik wil ook wel een Samojeed, Beauceron,
dit vind ik zeker twee goede opties :ok: .
De Beauceron staat ook op mijn lijstje, die ben ik vergeten te noemen. Klinken als hele fijne honden, tikkeltje serieus maar ook zachtaardig. Ik zou alleen graag een aantal in het echie willen meemaken want ik ken ze alleen van internet nu.

Altijd welkom ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Manu

Sanchis schreef:
Het zou ook kunnen komen doordat jij nog jong bent en veel moet leren. Of omdat jij misschien niet zo'n husky mens bent.
Dat eerste is natuurlijk gewoon waar. Ik moet nog ontzettend veel leren.
Het laatste weet ik niet, hij is mijn eerste hond. Het fijne van hem vind ik dat hij ontzettend zachtaardig is, en hij vertrouwt me volledig. Misschien ben ik wel te zacht en gaan we daarom wat langzamer. Ik merk wel dat hij, juist door mijn zachtheid, heel graag bij mij is en door het positieve benaderen krijg ik meer gedaan dan bijv. mijn vriend.
Terwijl hij wel weer braver terug komt bij hem dan bij mij.
Ik denk wel, al jaren, dat ik een Herder mens ben.
Sanchis schreef: En ik bedoel het niet als belediging ofzo, echt niet. Ik zou het ook niet zijn en ik denk de meeste mensen niet - omdat ik veel gehoorzaamheidsproblemen bij husky's zie. Maar sluit niet uit dat Manu binnen een paar maanden heel erg zou kunnen veranderen als er iemand mee aan het werk gaat die husky's kent en ermee uit de voeten kan. En ik zeg niet dat Manu een ontspoord geval is, maar je zou graag ontspannen wandelen met Manu los van de lijn en dat kan (nog) niet.
Ik zie het aan die man. En hij krijgt heel vaak te horen "zo'n husky wil ik ook wel!" (heb het zelf ook wel geroepen) maar ze kwamen allemaal als probleemgeval het asiel uit.

Hoevaak ontsporen herders wel niet? En die hebben wel een hoge 'will to please' nietwaar? Maar dan loopt er iemand bij die geen herderpersoon is en dan gaat het mis.
Border Collies net zo. Mijn man kan onwijs goed uit de voeten met Ashley maar dat zou ook een dramatisch geval kunnen zijn geworden als een groen persoon haar zou hebben gekregen. Die Will to Please krijg je er alleen uit als baas en hond goed op elkaar ingespeeld zijn.
Zo zie ik het ook niet hoor.
Ik sluit het ook niet uit, ik blijf gewoon door leren en proberen. Waar zit die man?
Ik ben namelijk op zoek naar een gehoorzaamheidscursus, om te zien waar we staan en we zullen ongetwijfeld een hoop bijleren.
Mijn hond is ideaal, hij is echt 99% perfectie. Zo lief, zo vriendelijk, grappig, braaf, gehoorzaam, het enige dingetje is dus dat jagen. Nouja, dat neem ik dan maar voor lief.
Manu is gekomen omdat mijn vriend dat graag wilde, die blijkt te lui te zijn voor een Husky, dus ik ben degene die er actief mee bezig is. Ik vind het heel leuk want ik leer elke dag weer en je krijgt er zoveel voor terug. Ik zou alleen, nu ik de keuze maak, toch die zelfstandigheid niet willen kiezen.
Een hond die gefokt is om te werken met de baas ligt mij toch ietsje meer. En dan zeg ik niet dat Manu mij niet ligt, absoluut niet, die hond is mijn wereld. Nuja, hoop dat je het begrijpt :mrgreen:
Frolic

Ongelezen bericht door Frolic »

dagmar88 schreef::mrgreen: Haal haar maar gewoon op

Na een actieve dag ploft GINGER neer op haar kussen en hoor je haar niet meer.
GINGER is een actieve hond, die voldoende beweging en afwisseling nodig heeft. Ze is een snelle leerling en pikt alle aanwijzingen goed op. Ze gaat zelfs de Berner Sennenreu halen als die niet snel genoeg luistert naar zijn baasje.

http://www.sos-strays.nl/nederlands/gingers.html

Afbeelding

Die is leuk zeg! :I:
Sanchis
Zeer actief

Manu schreef:
Sanchis schreef:
Dat eerste is natuurlijk gewoon waar. Ik moet nog ontzettend veel leren.
Het laatste weet ik niet, hij is mijn eerste hond. Het fijne van hem vind ik dat hij ontzettend zachtaardig is, en hij vertrouwt me volledig. Misschien ben ik wel te zacht en gaan we daarom wat langzamer. Ik merk wel dat hij, juist door mijn zachtheid, heel graag bij mij is en door het positieve benaderen krijg ik meer gedaan dan bijv. mijn vriend.
Terwijl hij wel weer braver terug komt bij hem dan bij mij.
Ik denk wel, al jaren, dat ik een Herder mens ben.
Sanchis schreef: En ik bedoel het niet als belediging ofzo, echt niet. Ik zou het ook niet zijn en ik denk de meeste mensen niet - omdat ik veel gehoorzaamheidsproblemen bij husky's zie. Maar sluit niet uit dat Manu binnen een paar maanden heel erg zou kunnen veranderen als er iemand mee aan het werk gaat die husky's kent en ermee uit de voeten kan. En ik zeg niet dat Manu een ontspoord geval is, maar je zou graag ontspannen wandelen met Manu los van de lijn en dat kan (nog) niet.

Border Collies net zo. Mijn man kan onwijs goed uit de voeten met Ashley maar dat zou ook een dramatisch geval kunnen zijn geworden als een groen persoon haar zou hebben gekregen. Die Will to Please krijg je er alleen uit als baas en hond goed op elkaar ingespeeld zijn.
Zo zie ik het ook niet hoor.
Ik sluit het ook niet uit, ik blijf gewoon door leren en proberen. Waar zit die man?
Ik ben namelijk op zoek naar een gehoorzaamheidscursus, om te zien waar we staan en we zullen ongetwijfeld een hoop bijleren.
Mijn hond is ideaal, hij is echt 99% perfectie. Zo lief, zo vriendelijk, grappig, braaf, gehoorzaam, het enige dingetje is dus dat jagen. Nouja, dat neem ik dan maar voor lief.
Manu is gekomen omdat mijn vriend dat graag wilde, die blijkt te lui te zijn voor een Husky, dus ik ben degene die er actief mee bezig is. Ik vind het heel leuk want ik leer elke dag weer en je krijgt er zoveel voor terug. Ik zou alleen, nu ik de keuze maak, toch die zelfstandigheid niet willen kiezen.
Een hond die gefokt is om te werken met de baas ligt mij toch ietsje meer. En dan zeg ik niet dat Manu mij niet ligt, absoluut niet, die hond is mijn wereld. Nuja, hoop dat je het begrijpt :mrgreen:
Hij zit in Leeuwarden. Niet echt om de hoek voor jou denk ik. Ik kom hem vaak tegen wanneer ik Scott uitlaat in mijn lunchpauze (gaat wel eens mee naar mijn werk). Manu is ook nog zo jong, dus het kan natuurlijk nog alle kanten op! Misschien is het leuk om een keer een huskyfiguur op te zoeken. Via een sledehondenvereniging kun je vast wel in contact komen met iemand uit de buurt die je een keer wilt meenemen op een training. Lijkt me ook hartstikke leuk om als husky eigenaar de honden een keer aan het werk te zien van dichtbij :)
Ja ik begrijp het wel hoor :) Mijn bedoeling met het verhaal is ook niet om je te overtuigen dat Manu niet bij je past (zeker niet en het lijkt me een heerlijke hond) maar om aan te geven dat die "Will to please" in basisgehoorzaamheid niet zozeer een eigenschap is van de hond zelf, maar van het team met de baas.

En als je meer samenwerking met je hond wil, is het natuurlijk heel voor de hand liggend om nu voor een hond te kiezen die daar oorspronkelijk ook voor gefokt is. Dat is als met de stroom mee roeien ipv er tegenin.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Inge schreef:Ik zou de Hollandse Herder korthaar ook overwegen. Doorgaans stabiele honden en sociaal (zeker de teven).
Mechelaar kan ook, ik weet een leuk teefje te koop van nu een week of 10 :E:
Numa is geen leuk hondje geworden, van wat ik van jou begrijp, terwijl je hem ook vanaf pups af aan hebt, hoe slim is een mechelaar dan eigenlijk?

Ik heb niks tegen mechelaars verder hoor, ken ook wel twee leuke exemplaren, maar ik denk dat je bij de aanschaf (zeker bij werklijn) wel rekening moet houden met het feit dat het behoorlijk pittige honden zijn, die dus ook wel eens uitschieten en daarbij niet bekend staan om heel veel tolerantie t.o.v. kinderen, mensen, honden etc.

Ik zou het dus iets meer op 'veilig' spelen als je iets zoekt waar je rustig mee over het strand kan lopen op zondag, eerlijk gezegd.

Beaucerons vind ik ook wel erg leuk, al zijn ze volgens mij wel behoorlijk laat echt volwassen :mrgreen:

En een ijslander?
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Overigens is er as. zondag een wandeling van de Schotse Herder Vriendin in Hilversum; mocht je het leuk vinden om de verschillende typen collies mee te maken en te kijken of het een match is met jouw husky. :D Die kan dus gewoon mee wandelen.
Zie voor meer info: http://schotseherdervrienden.nl/wandeling-08-juni-2014/
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Apple schreef:
Inge schreef:Ik zou de Hollandse Herder korthaar ook overwegen. Doorgaans stabiele honden en sociaal (zeker de teven).
Numa is geen leuk hondje geworden, van wat ik van jou begrijp, terwijl je hem ook vanaf pups af aan hebt, hoe slim is een mechelaar dan eigenlijk?

Ik heb niks tegen mechelaars verder hoor, ken ook wel twee leuke exemplaren, maar ik denk dat je bij de aanschaf (zeker bij werklijn) wel rekening moet houden met het feit dat het behoorlijk pittige honden zijn, die dus ook wel eens uitschieten en daarbij niet bekend staan om heel veel tolerantie t.o.v. kinderen, mensen, honden etc.
Numa is geen teef :wink:
Biène is wel prima sociaal (geworden) met andere honden en met mensen en kinderen is ze ook betrouwbaar, ondanks haar scherpte.
De meeste mechelaarteven die ik ken zijn trouwens sociaal.
Manu zoekt een volwassen hond, dan kun je dus ook prima inschatten hoe die hond is met andere honden en mensen. Wat dat betreft zie ik weinig bezwaar tegen een mechelaar of een Hollander. Zeker niet met een teef.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Brindlecardi
Zeer actief

Heavy schreef:
Apple schreef:

Ik zou het dus iets meer op 'veilig' spelen als je iets zoekt waar je rustig mee over het strand kan lopen op zondag, eerlijk gezegd.

Beaucerons vind ik ook wel erg leuk, al zijn ze volgens mij wel behoorlijk laat echt volwassen :mrgreen:

En een ijslander?
Ik denk dat dat voor veel rassen geld, ze hebben naast de raseigenschappen ook een karakter en als ze kiest voor een herplaatser van een jaar of 2 kan je dat risico van pittig zijn al uitsluiten :wink:
Oh tuurlijk, het kan met ieder ras.
Alleen denk ik wel dat je rassen hebt die makkelijker ontsporen doordat er zo gefokt word op een heftig karakter.
Werkmechels worden niet gefokt om thuis lekker voor de haard te liggen, dus in de selectie word er niet gekeken of moeder of vader wel zo sociaal is, nee er moet veel werkdrift in zitten, will to please etc En dan moet je maar kijken of je het geluk hebt
dat je er eentje treft die de rest van de wereld ook nog een beetje aardig vind, buiten de eigenaar om.

Edit, met een herplaatser zal het probleem inderdaad ook wel minder groot zijn. (even afhankelijk van hoe oud herplaatser is)
Laatst gewijzigd door Brindlecardi op 05 jun 2014 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Manu

DeDiana schreef:Overigens is er as. zondag een wandeling van de Schotse Herder Vriendin in Hilversum; mocht je het leuk vinden om de verschillende typen collies mee te maken en te kijken of het een match is met jouw husky. :D Die kan dus gewoon mee wandelen.
Ah dat is leuk! Dat is best dichtbij!
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Apple schreef:
Heavy schreef:
Apple schreef:

En een ijslander?
Ik denk dat dat voor veel rassen geld, ze hebben naast de raseigenschappen ook een karakter en als ze kiest voor een herplaatser van een jaar of 2 kan je dat risico van pittig zijn al uitsluiten :wink:
Oh tuurlijk, het kan met ieder ras.
Alleen denk ik wel dat je rassen hebt die makkelijker ontsporen doordat er zo gefokt word op een heftig karakter.
Werkmechels worden niet gefokt om thuis lekker voor de haard te liggen, dus in de selectie word er niet gekeken of moeder of vader wel zo sociaal is, nee er moet veel werkdrift in zitten, will to please etc En dan moet je maar kijken of je het geluk hebt
dat je er eentje treft die de rest van de wereld ook nog een beetje aardig vind, buiten de eigenaar om.

Een fatsoenlijke fokker kan dat ook best redelijk vooraf inschatten of het een lastiger of makkelijker type gaat worden.
Manu

Apple schreef: Oh tuurlijk, het kan met ieder ras.
Er zit, voor zover ik gelezen heb nu, vrij veel verschil in de lijnen bij Mechelaars. Ik zal ze gewoon even wat meer in het echt mee moeten maken.
De man hier in de buurt heeft al zijn leven lang Mechelaars, uit werklijnen en traint intensief. Die twee zijn ook niet zo geïnteresseerd in honden of mensen, echte regelneven. Prachtige honden wel, donker en hoog op de poten. Als ik hem tegen kom loopt hij altijd in een grote boog om ons heen, ze kunnen best grauwen en grommen.

IJslander ken ik niet. Zijn dat de honden zoals van Kruimel53?
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Apple schreef: Werkmechels worden niet gefokt om thuis lekker voor de haard te liggen, dus in de selectie word er niet gekeken of moeder of vader wel zo sociaal is, nee er moet veel werkdrift in zitten, will to please etc En dan moet je maar kijken of je het geluk hebt
Waar haal je deze wijsheid vandaan???? :roll:
Er wordt juist steeds meer gefokt met sociale honden, maar dat zegt niet alles over hoe het karakter van de nakomelingen zal zijn. Soms kun je wat dat betreft ook gewoon "pech" hebben. :wink:
Maar nogmaals, Manu zoekt een volwassen teef dus de "asociale" loeders kan ze prima links laten liggen.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Manu schreef:
DeDiana schreef:Overigens is er as. zondag een wandeling van de Schotse Herder Vriendin in Hilversum; mocht je het leuk vinden om de verschillende typen collies mee te maken en te kijken of het een match is met jouw husky. :D Die kan dus gewoon mee wandelen.
Ah dat is leuk! Dat is best dichtbij!
Ik ben er ook met Mila en volgens mij komt Lieke ook met haar dames :D
Er komen in totaal ongeveer 40 collies, en ik weet dat er ook wat Amerikaanse collies bij zijn. Dus dan heb je genoeg vergelijkingsmateriaal!
Brindlecardi
Zeer actief

Inge schreef:
Apple schreef: Werkmechels worden niet gefokt om thuis lekker voor de haard te liggen, dus in de selectie word er niet gekeken of moeder of vader wel zo sociaal is, nee er moet veel werkdrift in zitten, will to please etc En dan moet je maar kijken of je het geluk hebt
Waar haal je deze wijsheid vandaan???? :roll:
Er wordt juist steeds meer gefokt met sociale honden, maar dat zegt niet alles over hoe het karakter van de nakomelingen zal zijn. Soms kun je wat dat betreft ook gewoon "pech" hebben. :wink:
Maar nogmaals, Manu zoekt een volwassen teef dus de "asociale" loeders kan ze prima links laten liggen.
Je gaat mij niet vertellen dat een topsporthond, word uitgekozen op basis van hoe sociaal hij verder is. :wink:
Dat geeft niet, zit ook weinig logica achter, want het maakt een hond geen betere sporthond.
Er zullen vast fokkers zijn die het anders doen, en zoals gezegd, ik ken ook wel leuke exemplaren verder.
Maar dat het nou honden zijn die heel erg worden uitgekozen op sociale karakter, waag ik toch wel te betwijfelen.

Zoals in de edit vermeld, het probleem zal inderdaad minder aanwezig zijn bij een herplaatser.
Manu

Inge O schreef:euhh, spreekt dat elkaar niet tegen :F: ?
Manu schreef:Die twee zijn ook niet zo geïnteresseerd in honden of mensen
Manu schreef:ze kunnen best grauwen en grommen.
ik neem aan dat ze niet naar de wolken grauwen en grommen :mrgreen: ?
Als ik er naast sta zijn ze totaal niet geïnteresseerd maar als ik ze passeer (tegemoet loop) kunnen ze idd wel eens grauwen en grommen.
Als ze op het losloopveld trainen kan ik staan zwaaien en springen en Manu voor hun neus houden maar 0,0 interesse. Baas, baas, baas.
Brindlecardi
Zeer actief

Manu schreef:
Apple schreef: Oh tuurlijk, het kan met ieder ras.
Er zit, voor zover ik gelezen heb nu, vrij veel verschil in de lijnen bij Mechelaars. Ik zal ze gewoon even wat meer in het echt mee moeten maken.
De man hier in de buurt heeft al zijn leven lang Mechelaars, uit werklijnen en traint intensief. Die twee zijn ook niet zo geïnteresseerd in honden of mensen, echte regelneven. Prachtige honden wel, donker en hoog op de poten. Als ik hem tegen kom loopt hij altijd in een grote boog om ons heen, ze kunnen best grauwen en grommen.

Ik denk ook wel dat hij met een reden om iedereen heenloopt :mrgreen: (doe ik ook met Ben)
Maar je hebt zeker gelijk denk ik dat het heel erg afhankelijk is ook van lijn/fokker.

Ja inderdaad zoals Kruimel, Ijslander ken ik persoonlijk ook niet hoor moet ik zeggen, maar hoor daar altijd, muv het geblaf altijd wel goede verhalen over
Afbeelding
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Nawosh schreef:Wat vind je van een bearded collie of een schapendoes?
Ook niet in verdiept. Wat ik op het forum veel lees is dat ze vrij serieus zijn en ook niet altijd gezellig. Beetje stug, klopt dat? Ik ga er wel even over lezen. Hoe zit je bij hen in vachtonderhoud?

De bearded collie is een vrolijke dartel die met niets of niemand problemen heeft. Ze zijn vriendelijk, speels en baasgericht. Ze blaffen wel bij onraad maar verder moet je er, uitzonderingen daargelaten, qua verdediging niet op rekenen. Stug of serieus zijn ze absoluut niet en moeilijk met andere honden of mensen ook niet. Het vachtonderhoud kost je bij regelmatig onderhoud hooguit een half uur tot een uur per week. Mijn eerste beardie had aan een uurtje borstelen per 4-6 weken voldoende en mijn latere beardies aan eens per twee weken een half uur.
Het enige minpuntje is dat ze bij opwinding wel wat vocaal kunnen zijn maar dit is wel te sturen.
Groetjes, Marjan
Sanchis
Zeer actief

Manu schreef:
Oww die zijn zó leuk. Noorse elandhond dito. Maar dat gekef, daar moet je tegen kunnen en ik kan dat niet.
Ik ken alleen twee Noorse elandhonden (geen ijsco's alleen van langs zien lopen) maar die jagen wel als een tiet. Ze kunnen los in een polder, maar de eigenaar is ze op Terschelling een paar uur kwijt geweest :oohja:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Apple schreef: dus in de selectie word er niet gekeken of moeder of vader wel zo sociaal is, nee er moet veel werkdrift in zitten, will to please etc En dan moet je maar kijken of je het geluk hebt
)
Weinigen willen meer een asociale hond.
Dus daar wordt wel degelijk op gelet.
Mijn honden hoeven anderen niet aardig te vinden ze moeten t ondergaan als ik dat nodig acht en dat gaat prima hoor. Er is nogal een verschil tussen asociaal en terughoudend zijn.
Xena denkt overigens dat iedereen op de wereld is ten gunste van haar... die vind bijna iedereen leuk.
Al mijn honden kunnen in een volle hondensportkantine rondwandelen bijv en ook geaaid worden. Gebeurd nog steeds regelmatig.
Maar ze zullen op straat nooit naar een vreemde rennen en aangelijnd zullen ze t ondergaan met mijn toestemming.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Brindlecardi
Zeer actief

malinois schreef:
Apple schreef: dus in de selectie word er niet gekeken of moeder of vader wel zo sociaal is, nee er moet veel werkdrift in zitten, will to please etc En dan moet je maar kijken of je het geluk hebt
)
Mijn honden hoeven anderen niet aardig te vinden ze moeten t ondergaan als ik dat nodig acht en dat gaat prima hoor. Er is nogal een verschil tussen asociaal en terughoudend zijn.
Xena denkt overigens dat iedereen op de wereld is ten gunste van haar... die vind bijna iedereen leuk.
Dus jij kan eigenlijk prima op zondag met alle drie aan het strand met ze lopen?
(ik krijg altijd de indruk dat dat niet kan uit je berichtgeving dus vandaar de vraag)
Maar ik denk dat ook jij niet zal ontkennen dat er genoeg lijnen en fokkers zijn die daar niet op Letten.
Ik kan me nog een verhaal herinneren waarbij iemand een pup ergens vandaan had en waar iedereen in paniek was en of ze wel wist wat ze in huis had gehaald :mrgreen:
Sanchis
Zeer actief

Dat was die pup met knikstaart?

niets meer van gehoord of wel?
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Staar je niet te blind op will 2 please. Een hond jaagt vanuit instinct, dat heeft niets met will 2 please te maken. Je kunt wel proberen dat gedrag om te buigen door in te spelen op de will 2 please maar dat geeft geen garanties.
Ik heb hier een hond die vreselijk goed kan luisteren en graag samen wilt werken en goed wilt doen. Zij zit altijd aangelijnd omdat haar instinct te sterk is.
Ik heb ook een harige beer die het allemaal wel prima vind en niet zo goed luistert. Hij kan eigenlijk altijd loslopen omdat hij vanuit zichzelf graag in de buurt blijft en niets fout doet.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Apple schreef:
malinois schreef:
)
Dus jij kan eigenlijk prima op zondag met alle drie aan het strand met ze lopen?
(ik krijg altijd de indruk dat dat niet kan uit je berichtgeving dus vandaar de vraag)
Maar ik denk dat ook jij niet zal ontkennen dat er genoeg lijnen en fokkers zijn die daar niet op Letten.
Ik kan me nog een verhaal herinneren waarbij iemand een pup ergens vandaan had en waar iedereen in paniek was en of ze wel wist wat ze in huis had gehaald :mrgreen:
Zolang er geen andere honden lopen wel, teven is geen probleem overigens dat zou ook nog prima kunnen reuen is lastig maar dat vind ik vrij normaal bij volwassen reuen.
Wat niet wil zeggen dat t de gemakkelijkste honden ter wereld zijn... xena wel die zou veel mensen wel kunnen hebben. Dus als je zo'n hond als volwassen herplaatser zou krijgen is er geen centje pijn. Kijk naar Schoffie, daar hebben ze ook een wereldhond aan gekregen en sociaal tegen mens en dier.
En ik geloof echt niet dat dit uitzonderingen zijn...
De reuen hier zijn zeker wat lastiger dan xena... misschien is lastig een verkeerd woord in deze contex ... ze zijn anders.
Ze hebben een wat korter lontje. En daar kom ik dan om de hoek kijken om t in goede banen proberen te leiden.
Overigens hoef ik uit bepaalde lijnen ook geen hond omdat t karakter niet bij me past maar dat is mijn tekort want een ander zou er misschien prima mee overweg kunnen

Wel heb ik bij sommige mensen nav wat ik hier lees op t forum vaak mn twijfels of een mh wel geschikt zou zijn dat lijkt me ook niet zo vreemd. Maar in geval van ts en zeker met een herplaatser zie ik er niet snel een probleem in.
Ik weet ff niet wie je bedoeld in je vb. Trouwens...
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

Kijk en dat is precies wat ik bedoel, kan wel maar dan zonder honden.
Het geeft gewoon aan dat ze niet zo sociaal zijn in de zin van dat je lekker compleet onbezorgd loopt, en ik denk dat dat iets is wat je je wel echt moet realiseren.
Maar zoals gezegd inderdaad, bij een volwassen herplaatser is het probleem minder aanwezig.
Ivm selectie mogelijkheid.

@ Sanchis, ja die!
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Dan hebben wij een andere definitie van sociaal ;-)
(Overigens gaan we zeer regelmatig naar t strand ;) )
Laatst gewijzigd door malinois op 05 jun 2014 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Manu

Even een berichtje tussendoor.

Ik reageer niet heel uitgebreid op alles omdat ik van sommige rassen simpelweg niet genoeg weet. Ik neem het sowieso mee, ga me even inlezen.
Hele nuttige tips en wat ik ook fijn vind te lezen is dat er blijkbaar best wat vertrouwen is in mij :mrgreen:

Zondag wil ik heel graag meewandelen met de Schotse Herders, eens kijken van dichtbij.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”