Ik ben mezelf al een tijdje aan het oriënteren op een tweede hond. Ik ben weer fulltime aan het werk en gezien mijn vriend binnenkort ook gaat werken en Manu dan toch af en toe alleen zal zijn lijkt het ons beter een vriendin voor hem te gaan zoeken. Het is een plan, ik heb het liever over een half jaar dan nu. Maar goed, kijken mag.
Wat is Manu voor hond?
Manu weegt 30 kg, is vrij groot, heel actief, maar kan ook een dagje rustig aan doen. Hij jaagt. Daarom kan hij in veel gebieden niet los van de riem.
Hij is niet gecastreerd, erg vriendelijk naar andere honden, maar wel, vooral tegen gecastreerde reuen, wat opdringerig en heeft steeds meer reuen om hem heen hangen. Hij wordt steeds meer vent en daarom heb ik dan ook de keuze gemaakt voor een teef te willen gaan. Dit lijkt mij de veiligste keus.
Grote allemansvriend, ligt op zijn rug als hij een kind ziet, eigenlijk de perfecte hond op het jagen na dan.
Wat zijn mijn eisen?
- baasgericht; dit heeft Manu niet veel. In ieder geval will to please zou fijn zijn.
- moet genoeg hebben aan wandelen, fietsen en trekken.
- moet absoluut sociaal zijn bij mensen, hoeft geen allemansvriend te zijn, maar ik wil ook lekker de hond meenemen naar de rugby in het weekend. Het is niet mijn doel om op de tribune te gaan zitten maar wel langs de kant en uiteraard kom je daar mensen tegen.
- hondsociaal, hoeft ook hier geen allemansvriend te zijn.
- niet groter dan Manu
- sterk, gezond ras welke in staat is om met Manu mee te doen aan activiteiten
- moet kou kunnen hebben. Heb geen zin in winterjassen en truien. Niet handig met een poolhond.
- qua vacht, liefst geen getrim, borstelen geen probleem
- (licht) waaks
Interesse tot nu toe:
- Koningspoedel

Het spreekt me aan dat ze zo slim zijn, ze hebben een mooi formaat, ik vind ze bijzonder vriendelijk en het energielevel lijkt me precies passen bij ons. Wat ik ook fijn vind is dat ze niet verharen.
- Schotse Collie, ik lees veel dat ze vrij vocaal maar verder heel vriendelijk en vrij makkelijk zijn. Er zitten lijnen tussen met veel angst. Qua formaat weer perfect. Ik vind zowel de lang- als de korthaar leuk, vriend gaat echter meer voor de langhaar.
- Lagotto Romagnolo: ik ken er een aantal en wat een snoetjes

- Mechelse Herder, een ras waar ik van kind af aan al verliefd op ben. Ik vind het hele indrukwekkende honden die op gaan in hun werk voor de baas. Geen allemansvrienden voor zover ik begrepen heb maar honden voor wie alleen de baas telt. Toch spreekt het me erg aan en zou ik me willen verdiepen in de verschillende lijnen waar ik tot nu toe nog niet genoeg van weet.
Wij willen een actieve huishond. Een hond die vooral met ons tweeën bezig zal zijn. Ik ben degene die met de honden wandelt, sport, ze mee zal nemen naar activiteiten en eventueel sta ik ook open voor trainingen en/of cursussen. Mijn vriend is een grote, indrukwekkende man en vindt het leuk thuis te komen en begroet te worden door zijn honden. Het actieve hoeft van hem niet zo.
Vandaar dat de keuze voor een tweede hond bij mij ligt.
Qua uiterlijk heb ik al veel minder eisen sinds ik mij verdiept heb in de verschillende rassen en bijbehorende karaktereigenschappen.
Voor mij is het belangrijk dat de twee elkaar aanvullen. Dus lekker naar het strand en ze niet allebei aan de lijn te hoeven houden. Of naar de rugbyclub en Manu zijn plezier met de kinderen laten hebben en de andere hond blijft lekker bij mij.
Misschien hebben jullie wel een vreselijk goede tip, kennen jullie verenigingen, of zien jullie een ras in mijn rijtje staan die écht niet zou passen of juist eentje die echt mist.
Ik hoor het graag.
Overigens draait het mij niet allemaal om het ras. Als er in NL een kruising zit die in ons plaatje past staan wij daar ook open voor.