Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Iets 'doen' met je hond
Moderator: moderatorteam
-
DaniBanani
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising husky/herder
- Aantal honden: 1
Re: Iets 'doen' met je hond
Ik denk dat 't er vooral om gaat dat de hond het zélf ervaart als iets doen. Voor de ene hond is dat al zo bij een wandeling, de andere hond zal tijdens diezelfde ronde hoopvol opkijken wanneer er nou eens actie komt. Als ik met Dexter anderhalf uur aangelijnd ga lopen staat hij thuis na een half uur te springen wanneer we weer eens gaan wandelen. Ga ik in diezelfde wandeling oefeningen met hem doen dan slaapt hij zomaar 2 uur door. En als we anderhalf uur door een natuurgebied wandelen is hij ook voldaan. Gewoon zo'n suffe wandeling over de stoepen is voor hem dus niet voldoende, maar als hij kan snuffelen en rondrennen en als er af en toe iets van hem gevraagd wordt is hij wel tevreden.
En dit forum geeft ook een heel vertekend beeld, hè? Er zijn heel veel mensen die verwachten dat de hond genoegen neemt met korte rondjes door de wijk en op zondagmiddag naar het bos. Voor die groep is het wel fijn om te weten dat je de hond daar soms simpelweg tekort mee doet.
En dit forum geeft ook een heel vertekend beeld, hè? Er zijn heel veel mensen die verwachten dat de hond genoegen neemt met korte rondjes door de wijk en op zondagmiddag naar het bos. Voor die groep is het wel fijn om te weten dat je de hond daar soms simpelweg tekort mee doet.

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Tja iets doen is verschillend. Iets doen met een Duitse Herder is iets heel anders dan iets doen met een Greyhound. Puur omdat de honden gefokt zijn om iets anders te doen. Voor een Greyhound zou fietsen ook een andere betekenis kunnen hebben dan voor een Duitse Herder.
Iets doen zegt niet dat het geld moet kosten, want in het bos hier kan ik zo mijn eigen behendigheidsparcours maken. Over boomstammen lopen en springen. Op verschillende hoogtes boomstronken, bruggetjes, hekjes, bankjes en tafels, om een boom, uit zicht achter een boom. Tja ik kan van alles in het bos doen hoor en ik kan de elementen prima gebruiken. Met mijn terrier liep ik altijd door de weilanden, kon hij ook lekker mollengraven (die hij nooit vond). Ook thuis hoeven hersenwerkjes helemaal niks te kosten. Ik gebruik mijn afval wel: wcrollen, schoenendozen, oud papier, lege melkpakken, lege eierdozen. Kost niks, dus nee iets doen hoeft niet duur te zijn.
Tja fietsen, voor de ene hond 10 minuten maar ik fiets met gemak ook zo een uur met mijn honden. Overigens niet altijd aan de lijn, dus meer gewoon een tempo harder kunnen. Kay vind fietsen spannend en dat maakt het voor hem een andere activiteit dan voor Norah die het leuk vind. Kay strooit de stallen op en loopt mee op buitenrit.
Maar ik doe dus net zo goed cursus. Niet super fanatiek, maar meestal gaat cursus wel verder dan die 1 keer in de week naar de hondenschool. Thuis is het immers oefenen, als ik dat alleen maar doe op cursus komt het zelfs met brave border collies niet goed.
Iets doen is zo vaag als het is. De ene hond is de andere niet, zelfs niet binnen het ras. Kay zou niet ongelukkig worden als ik niks met hem zou doen. Van Norah hoeft cursus ook niet per se, maar die heeft wel echt haar vlieg momenten nodig. Iets doen zit hem bij mij ook in afwisseling. Wachten bij de deur en wachten voor je eten wordt een gewoonte, Gaat op automatische piloot, uiteindelijk daagt dat een hond niet meer uit als het altijd hetzelfde ritueel is. Dus de ene dag wachten bij de deur, de andere dag stuur ik ze voor mij uit. De ene dag zitten de andere dag liggend. De ene dag voer in bak, de andere dag strooi ik het om ze heen (en ze wachten nog steeds netjes), de andere dag mogen ze meteen aanvallen of vraag ik ook nog een pootje of stuur ik ze naar een andere plaats..
Iets doen is leuk. Veel mensen nemen een hond omdat het zo schijnt te horen en dat het gezellig is, maar een hond die toch wat moet doen en die 3 keer per dag alleen maar om de hoek komt is niet zo gezellig. Tegenwoordig nemen veel meer mensen die totaal geen benul hebben een hond. Laat ik een vriend nemen, die vroeg zich af hoe vaak wij met een hond wandelen. hij dacht 1 keer er dag 10 minuten haha. uuhhm 4 x er dag en dan meer dan een half uur een paar x: ze ogen rolde eruit.
Voor mensen die dus geen hobby hebben als bloemetjes kijken is het dus een soort van waarschuwing. Er gewoon lekker op uit trekken (naar verschillende gebieden) is wel degelijk iets doen, ook al is het al onderdeel van je leven: kijk zo moet het zijn dus. Een hond moet bij je passen!
Iets doen zegt niet dat het geld moet kosten, want in het bos hier kan ik zo mijn eigen behendigheidsparcours maken. Over boomstammen lopen en springen. Op verschillende hoogtes boomstronken, bruggetjes, hekjes, bankjes en tafels, om een boom, uit zicht achter een boom. Tja ik kan van alles in het bos doen hoor en ik kan de elementen prima gebruiken. Met mijn terrier liep ik altijd door de weilanden, kon hij ook lekker mollengraven (die hij nooit vond). Ook thuis hoeven hersenwerkjes helemaal niks te kosten. Ik gebruik mijn afval wel: wcrollen, schoenendozen, oud papier, lege melkpakken, lege eierdozen. Kost niks, dus nee iets doen hoeft niet duur te zijn.
Tja fietsen, voor de ene hond 10 minuten maar ik fiets met gemak ook zo een uur met mijn honden. Overigens niet altijd aan de lijn, dus meer gewoon een tempo harder kunnen. Kay vind fietsen spannend en dat maakt het voor hem een andere activiteit dan voor Norah die het leuk vind. Kay strooit de stallen op en loopt mee op buitenrit.
Maar ik doe dus net zo goed cursus. Niet super fanatiek, maar meestal gaat cursus wel verder dan die 1 keer in de week naar de hondenschool. Thuis is het immers oefenen, als ik dat alleen maar doe op cursus komt het zelfs met brave border collies niet goed.
Iets doen is zo vaag als het is. De ene hond is de andere niet, zelfs niet binnen het ras. Kay zou niet ongelukkig worden als ik niks met hem zou doen. Van Norah hoeft cursus ook niet per se, maar die heeft wel echt haar vlieg momenten nodig. Iets doen zit hem bij mij ook in afwisseling. Wachten bij de deur en wachten voor je eten wordt een gewoonte, Gaat op automatische piloot, uiteindelijk daagt dat een hond niet meer uit als het altijd hetzelfde ritueel is. Dus de ene dag wachten bij de deur, de andere dag stuur ik ze voor mij uit. De ene dag zitten de andere dag liggend. De ene dag voer in bak, de andere dag strooi ik het om ze heen (en ze wachten nog steeds netjes), de andere dag mogen ze meteen aanvallen of vraag ik ook nog een pootje of stuur ik ze naar een andere plaats..
Iets doen is leuk. Veel mensen nemen een hond omdat het zo schijnt te horen en dat het gezellig is, maar een hond die toch wat moet doen en die 3 keer per dag alleen maar om de hoek komt is niet zo gezellig. Tegenwoordig nemen veel meer mensen die totaal geen benul hebben een hond. Laat ik een vriend nemen, die vroeg zich af hoe vaak wij met een hond wandelen. hij dacht 1 keer er dag 10 minuten haha. uuhhm 4 x er dag en dan meer dan een half uur een paar x: ze ogen rolde eruit.
Voor mensen die dus geen hobby hebben als bloemetjes kijken is het dus een soort van waarschuwing. Er gewoon lekker op uit trekken (naar verschillende gebieden) is wel degelijk iets doen, ook al is het al onderdeel van je leven: kijk zo moet het zijn dus. Een hond moet bij je passen!

- Crista
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Leuke vraag! Ik heb er ook wel eens over nagedacht
Voor mij is 'iets doen met je hond' geheel afhankelijk van heel veel dingen... wat voor ras is je hond? leeftijd? karakter? Hoeveel tijd heeft de baas? Hoe wordt die tijd ingedeeld? Waar doe je de hond een plezier mee?
Ik vind persoonlijk dat je niet aan een hond moet beginnen als je hem onvoldoende aandacht en beweging kunt bieden maar zoals Inge O al zegt kan dit op verschillende manieren ingevult worden.. Er zijn mensen die dagelijks 3 tot 4 uur met hun hond in het bos of op de hei lopen. Dat lijkt me echt heerlijk en ik begrijp dat honden dat fijn kunnen vinden, maar in mijn leven moet er ook nog gewerkt worden.. Dat wil niet zeggen dat onze honden verwaarloosd worden, maar een dagelijkse 3 uur durende boswandeling zit er helaas niet in..
Voor mij is 'iets doen met je hond' geheel afhankelijk van heel veel dingen... wat voor ras is je hond? leeftijd? karakter? Hoeveel tijd heeft de baas? Hoe wordt die tijd ingedeeld? Waar doe je de hond een plezier mee?
Ik vind persoonlijk dat je niet aan een hond moet beginnen als je hem onvoldoende aandacht en beweging kunt bieden maar zoals Inge O al zegt kan dit op verschillende manieren ingevult worden.. Er zijn mensen die dagelijks 3 tot 4 uur met hun hond in het bos of op de hei lopen. Dat lijkt me echt heerlijk en ik begrijp dat honden dat fijn kunnen vinden, maar in mijn leven moet er ook nog gewerkt worden.. Dat wil niet zeggen dat onze honden verwaarloosd worden, maar een dagelijkse 3 uur durende boswandeling zit er helaas niet in..
- Sanchis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
- Aantal honden: 3
Iets doen? Moeilijk doen.
Je snapt zelf ook wel dat een hond enige interactie of invulling aan zn leven wel op prijs stelt, en niet graag 24u/d op zn gat op de bank wil liggen, slechts onderbroken door een rondje door de straat om te kakken.
Ik zie dit topic dus niet echt als een vraag, maar als het proberen te maken van een statement. Maar mij ontgaat je statement.
Je snapt zelf ook wel dat een hond enige interactie of invulling aan zn leven wel op prijs stelt, en niet graag 24u/d op zn gat op de bank wil liggen, slechts onderbroken door een rondje door de straat om te kakken.
Ik zie dit topic dus niet echt als een vraag, maar als het proberen te maken van een statement. Maar mij ontgaat je statement.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
ik vindt het soms lijken tegenwoordig dat je zoveel moet als je een hond neemt.
Je moet op puppy cursus je moet een bench je moet een sport gaan doen , ze moeten thuis braaf op hun kleed leggen ze moeten vlees ik wordt al moe bij het idee
Je moet op puppy cursus je moet een bench je moet een sport gaan doen , ze moeten thuis braaf op hun kleed leggen ze moeten vlees ik wordt al moe bij het idee
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik zou niet zeggen "ga iets doen" (en ik hoop dat ik dat ook nooit gezegd heb
).
Ik zeg bij een aantal rassen.. ga er mee aan de slag.
Dat is afhankelijk van het ras.
Waar is het ras voor bedoeld, op welke kwaliteiten is bij het fokken de nadruk gelegd en hoe kan je met je hond die kwaliteiten uitbuiten tijdens het samenwerken.
Doorgaans puur om de onderlinge band te verstevigen en je hond beter te begrijpen.
En de hond een "tevreden" gevoel te geven.
Heel verhaal, maar in feite het zelfde als wat Jaap* zegt.
Ik zeg bij een aantal rassen.. ga er mee aan de slag.
Dat is afhankelijk van het ras.
Waar is het ras voor bedoeld, op welke kwaliteiten is bij het fokken de nadruk gelegd en hoe kan je met je hond die kwaliteiten uitbuiten tijdens het samenwerken.
Doorgaans puur om de onderlinge band te verstevigen en je hond beter te begrijpen.
En de hond een "tevreden" gevoel te geven.
Heel verhaal, maar in feite het zelfde als wat Jaap* zegt.
Jaap* schreef:Iets doen slaat voor mij op invulling geven aan het leven.
Een hond moet zich ergens voldaan over kunnen voelen vind ik. En het raakt inderdaad ook aan de onderlinge relatie om gezamenlijk een doel te bereiken.
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
ik zeg altijd dat de toller geen hond is voor een rondje put van 5 minuten en verder van de dag voor de open haard op een kleedje moet gaan liggen.
ik doe alleen met twinkel wat nl jachttraining en met smudge sport en spel. verder met de honden alleen maar lekker wandelen en een wandeling is niet compleet als er niet is gezwommen.
ellen
ik doe alleen met twinkel wat nl jachttraining en met smudge sport en spel. verder met de honden alleen maar lekker wandelen en een wandeling is niet compleet als er niet is gezwommen.
ellen
-
Pipje
- Actief
- Aantal honden: 0
Ik doe weinig met mijn hond maar doe wel veel voor mijn hond. Zo ga ik elke dat minstens 1,5 uur met haar uit, ze loopt dan los, we gaan lopend of op de fiets en vaak speelt ze ook met andere honden. Daar geniet ze echt van, ik verbaas mij er ook altijd over dat sommigen hier daar zo van gruwelen. Ik zoek voor haar juist andere honden op. Door die gruwelverhalen hier let ik er wel altijd op of het door de andere baas en hond ook gewaardeerd wordt. Maar ik heb makkelijk praten want we wonen hier vlakbij veel natuur en eigenlijk komen we altijd dezelfde honden tegen. Ook wel verbazingwekkend dat vlak naast een drukke woonwijk in zo'n mooi park amper honden worden uitgelaten! We nemen haar vaak mee als we ergens heen moeten, naar paardrijles van de dochters, uitzwaaien op school, avond4daagse kijken etc. En onlangs moest ik erg veel werken toen heb ik de hondenuitlaatservice gebeld en die heeft haar uitgelaten. Ik geef haar goed eten en let op haar gezondheid. Ik ben blij en trots dat ik goed voor haar zorgen kan want daar heeft ze recht op vind ik maar echt veel met haar doen....ik schep de voorwaarden voor een goed leven denk ik. En haar haar te merken is dat goed genoeg want ze is altijd blij om me te zien en eventjes treurig als ik weg ga.
-
Frolic
Ik ga vier keer met mijn hond naar buiten. 's Avonds laat echt alleen om te plassen. De andere rondes wisselen, het hangt echt van mijn dagindeling af in welke volgorde ik de dingen doe.
Twee keer een ronde van een half uur - een uur door het park. Lekker struinen, bal mee en af en toe appèl oefeningen.
Eén grote ronde van ongeveer anderhalf uur. Liefst ga ik met de fiets, stukje fietsen, apport uit diep water, stukje fietsen, dummy zoeken in de bosjes of in het hoge gras, stukje fietsen en dummy over het kanaal gooien. Veel neuswerk voor mijn hond, hij wordt hier heerlijk moe van. Ik vind het ook heerlijk, veel interactie en even de wereld voor ons twee. Ik zoek rustige plekjes op waar we nauwelijks mensen en honden tegen komen.
En één keer per week jachttraining bij een hondenschool.
Verder neem ik hem zelden mee, alleen de kinderen van school halen tussen de middag. Dagjes uit doen we meestal zonder hond, dat zijn dan ook eigenlijk halve dagjes uit.
Twee keer een ronde van een half uur - een uur door het park. Lekker struinen, bal mee en af en toe appèl oefeningen.
Eén grote ronde van ongeveer anderhalf uur. Liefst ga ik met de fiets, stukje fietsen, apport uit diep water, stukje fietsen, dummy zoeken in de bosjes of in het hoge gras, stukje fietsen en dummy over het kanaal gooien. Veel neuswerk voor mijn hond, hij wordt hier heerlijk moe van. Ik vind het ook heerlijk, veel interactie en even de wereld voor ons twee. Ik zoek rustige plekjes op waar we nauwelijks mensen en honden tegen komen.
En één keer per week jachttraining bij een hondenschool.
Verder neem ik hem zelden mee, alleen de kinderen van school halen tussen de middag. Dagjes uit doen we meestal zonder hond, dat zijn dan ook eigenlijk halve dagjes uit.
-
korthaar
- Zeer actief
Ervaar het als pure ontspanning om er dagelijks met de hond op uit te trekken en er actief mee bezig te zijn.
Een win win situatie dus. Heb ook wel een hondje, die uitnodigt om er actief mee bezig te zijn.
Een win win situatie dus. Heb ook wel een hondje, die uitnodigt om er actief mee bezig te zijn.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Met Doran en Zinzi doe ik veel, trainen (jacht) dat is hun lust en leven, maar ook ballen, tennisbal of voetbal maakt ze niks uit, beide geweldig 
Met Luna doe ik af en toe wat apporteren, daar doe ik het nu rustiger mee omdat ze veel last heeft van haar LPC en artrose
Met Max doe ik niks meer, die mag van z'n pensioen genieten
Verder elke dag een heerlijke boswandeling waar ook altijd gezwommen word en thuis lekker denkspelletjes, al met al vermaken ze zich wel
Met Luna doe ik af en toe wat apporteren, daar doe ik het nu rustiger mee omdat ze veel last heeft van haar LPC en artrose
Met Max doe ik niks meer, die mag van z'n pensioen genieten
Verder elke dag een heerlijke boswandeling waar ook altijd gezwommen word en thuis lekker denkspelletjes, al met al vermaken ze zich wel
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
-
Annedee
- Erelid
- Mijn ras(sen): Oudduitse Herder, maar vind bijna alle honden leuk
Ik denk dat het een beetje aan de hond ligt. En wat jouw verwachtingen van een hond zijn. Als je een Yorkshire terrier hebt gekozen, doe je dat niet omdat je er pakwerk mee wilt gaan doen. Wij hebben een Duitse herder en dan kan je niet verwachten dat zo'n beest gelukkig is met 4 x 20 minuten een blokje om aan de riem. Dus we hebben de eerste 2 jaar een aantal dingen geprobeerd om te kijken wat hij en wij leuk vonden. Nou pakwerk en zo werd helemaal niks, Hajo bleef gewoon op zijn gat zitten om zich heen kijkend. Maar speuren was het helemaal!
Nu is hij 5 en we doen niets meer in clubverband maar wel elke wandeling speuren, en dan is het niet zo dat we altijd spoortjes uitleggen maar hij vindt het geweldig als we een steen ergens verstoppen in het hoge gras of bij een boom of zelfs in het water, en die gaat hij dan zoeken. Dan is hij ontzettend 'knap' en loopt een poosje heel trots rond met zijn steentje en begraaft het dan. En dan hebben we de volgende alweer verstopt.
Verder mag hij muizengangen graven en molshopen (dit alles met veel aanmoedigingen en soms een helpende hand) en rollen en zwemmen en we spelen verstoppertje. Dus we moeten wèl bezig zijn met hem tijdens een wandeling en niet zelf bloemetjes gaan bekijken en hem zijn gang laten gaan, dat vindt hij niet leuk en hij wordt er niet echt moe van. En soms komen we een bekende met hond tegen en mag hij wel even spelen of samen snuffelen maar het blijft een herder dus het wordt dan al gauw baas spelen en dan lopen we dus meteen door.
Dit doen we ongeveer 3 uur per dag met hem (we wandelen meestal om de beurt, man werkt thuis dus dat is makkelijk). En binnen speel ik ook wel met hem, en borstelen en knuffelen, samen in de tuin bezig zijn, of er komt visite (is ook altijd erg leuk). Hij geeft een gelukkige indruk en is binnen heel erg rustig dus ik denk wel dat hij het naar zijn zin heeft bij ons. Maar 'iets doen' blijft denk ik afhankelijk van je hond en van jezelf.
Nu is hij 5 en we doen niets meer in clubverband maar wel elke wandeling speuren, en dan is het niet zo dat we altijd spoortjes uitleggen maar hij vindt het geweldig als we een steen ergens verstoppen in het hoge gras of bij een boom of zelfs in het water, en die gaat hij dan zoeken. Dan is hij ontzettend 'knap' en loopt een poosje heel trots rond met zijn steentje en begraaft het dan. En dan hebben we de volgende alweer verstopt.
Verder mag hij muizengangen graven en molshopen (dit alles met veel aanmoedigingen en soms een helpende hand) en rollen en zwemmen en we spelen verstoppertje. Dus we moeten wèl bezig zijn met hem tijdens een wandeling en niet zelf bloemetjes gaan bekijken en hem zijn gang laten gaan, dat vindt hij niet leuk en hij wordt er niet echt moe van. En soms komen we een bekende met hond tegen en mag hij wel even spelen of samen snuffelen maar het blijft een herder dus het wordt dan al gauw baas spelen en dan lopen we dus meteen door.
Dit doen we ongeveer 3 uur per dag met hem (we wandelen meestal om de beurt, man werkt thuis dus dat is makkelijk). En binnen speel ik ook wel met hem, en borstelen en knuffelen, samen in de tuin bezig zijn, of er komt visite (is ook altijd erg leuk). Hij geeft een gelukkige indruk en is binnen heel erg rustig dus ik denk wel dat hij het naar zijn zin heeft bij ons. Maar 'iets doen' blijft denk ik afhankelijk van je hond en van jezelf.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Voor mij betekent 'iets met de hond doen' samen actief bezig zijn. Het maakt voor mijn hond niet zo veel uit wat dat is: apporteren, gehoorzaamheidsoefeningetjes, trucjes aanleren, behendigheid, zoekspelletjes... zolang we maar samen ergens mee bezig zijn en veel interactie met elkaar hebben.
- gyanty
- Zeer actief
Het is maar een zinnetje, maar ik pik hem er toch even tussen uit (mogelijk bedoel je het helemaal niet zo) maar, jij hebt een hond genomen als huisdier. Dus het is wat krom om te zeggen dat je het voor de hond doet vind ik dan.Pipje schreef:Ik doe weinig met mijn hond maar doe wel veel voor mijn hond.
Het hebben van dieren is puur basis egocentrisch omdat wij dieren leuk en lief vinden en we ze graag willen verzorgen, willen liefhebben.
Het suggereert dat je je zou opofferen voor je hond.
Het suggereert dat de hond jou dankbaar zou moeten zijn.
Je hebt een hond omdat het past in je leven, niet dat je je hele leven (tegen je zin) aan de hond moet aanpassen. Ik vind wandelen geweldig, maar zonder hond heeft het voor mij niet eens een doel. Een hond is voor mij een reden om gewoonweg lekker naar buiten te gaan. Ik kan niet doelloos gewoon een rondje lopen, vind het niet gezellig. Twee is leuker dan in mijn up. Fietsen idemdito. Pak sneller de fiets en neem dan de hond ook mee.
In feite is het hier meer: de hond doet veel met mij en de hond doet veel vóór mij: wat zijn het toch geweldig dieren: i love them

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Iets doen: zorgen dat je hond lol heeft en zin ziet in de dingen die je met hem samen doet.
Dat kan zijn muizen vangen, samen trekker rijden, een of andere training.
Het gaat erom dat je iets samen met je hond doet waardoor er een zingeving is in wat je doet.
Voor de hond, dus.
Omdat hij niet alleen voor de leuk achter de kachel is, maar ook iets wil doen. En waar die hond dan zingeving uithaalt verschilt per hond.
En wie daar geen tijd voor heeft moet eigenlijk geen hond hebben, want hoewel die hond zich heus wel aanpast zou hij het leuker hebben als hij meer tijd kreeg toebedeeld.
Dat kan zijn muizen vangen, samen trekker rijden, een of andere training.
Het gaat erom dat je iets samen met je hond doet waardoor er een zingeving is in wat je doet.
Voor de hond, dus.
Omdat hij niet alleen voor de leuk achter de kachel is, maar ook iets wil doen. En waar die hond dan zingeving uithaalt verschilt per hond.
En wie daar geen tijd voor heeft moet eigenlijk geen hond hebben, want hoewel die hond zich heus wel aanpast zou hij het leuker hebben als hij meer tijd kreeg toebedeeld.
- Anja
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua
Ik 'doe' helemaal niks met mijn honden. Het zijn gezelschaphondjes en dat is hun enige taak en dat doen ze met veel plezier
Ik wandel veel met ze en ik sleep ze overal mee naartoe en ze zijn (bijna) altijd in mijn gezelschap en daar zijn ze volgens mij heel tevreden mee.
Met duitse herder Max was het anders... daar heb ik veel gehoorzaamheidscursussen mee gedaan ( 2 x in de week een uur
) en daar was ik altijd veel mee bezig. Die ging mee joggen en fietsen en daar deed ik veel kleine oefeningetjes mee tijdens een wandeling. En de bal apporteren was zijn leven
dus dat deden we elke dag wel een paar keer. Dat vond hij heerlijk.
De chihuahua's zien me aankomen met dat soort ongein
Die lopen gezellig hun wandelingetjes en liggen daarnaast het liefst op schoot.
Ik wandel veel met ze en ik sleep ze overal mee naartoe en ze zijn (bijna) altijd in mijn gezelschap en daar zijn ze volgens mij heel tevreden mee.
Met duitse herder Max was het anders... daar heb ik veel gehoorzaamheidscursussen mee gedaan ( 2 x in de week een uur
De chihuahua's zien me aankomen met dat soort ongein
- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Het verschilt gewoon per persoon, per hond, per situatie. Al die vragen in je openingspost zijn niet 1,2,3 te beantwoorden daardoor.Jokkebrok schreef:Ik reageer gewoon even per reactie ipv alles meteen te lezenDee schreef: Maar ik wil je wel antwoorden vanuit mijn eigen positie. Ik heb bewust gekozen voor Figo, samen met mijn partner. Omdat we beide een zwak hebben voor de Duitse Herder, maar dat leek een tandje teveel voor ons. Zo kwamen wij op de Zwitserse Herder, tandje zachter. Wel willen werken met en voor de baas. Nu drie jaar later denk ik dat ik dat met een DH uit een geen werklijn ook wel had kunnen bereiken. Maar we vielen voor de witjes toen.
En ja, ik vind het een heerlijke hond. Waar wat mee gedaan moet worden. Anders trekt ie zijn eigen plan en is het niet leuk.
Er moet gewerkt worden, hij wil werken voor, maar vooral met de baas. En dat vind ik ook leuk. Samenwerken. Hij is slim, en daagt mij weer uit hem aan het werk te zetten. Rennen en fietsen gebeurt hier, maar dat is vooral voor de eerste uitlaatklep om de nodige energie kwijt te raken. Hem aan het werk zetten met speuroefeningetjes en zelfbeheersingoefeningen, dat is wat hij echt nodig heeft. Behendigheid is ook een goede, dat vinden we samen leuk. Maar daar gaat wel weer de zelfbeheersing aan vooraf. Als we dat allemaal doen zijn we beide erg tevreden.![]()
Dit wat je schrijft "hij wil werken voor, maar vooral met de baas" dat geldt voor mijn boerenstabij net zo, en trouwens voor die boerenbordercollie ook maar weer anders. Maar als die boerenstabij met mij mee mag wandelen, en dan de bermen vrijhoudt van ongedierte (muizen) dan is ie echt op en top tevreden. En dat vrijhouden van ongedierte doen we samen, meneer kijkt geinteresseerd in de berm en ik vraag "wat zit daar dan?" En vervolgens gaat meneer graven en ik kijk even geinteresseerd toe en verleg mijn aandacht daarna naar de bloemetjes die daar ook zo leuk bloeien. Na een tijdje zeg ik "Kom maar, we gaan verder, de muizen zijn verhuisd" en afhankelijk van mijn gelijk komt meneer mee of niet. Als de muizen namelijk niet verhuisd zijn, dan graaft ie ze op en vreet ze op en dán komt ie. Ongetwijfeld mij vervloekend als muizenjager of baas. Maar waar het mij om gaat is dat ik echt niets extra's hoef te doen in mijn leven om mijn zelfstandigwerkende stabij aan zijn trekken te laten komen. Niets extra's in ieder geval dan wat ik toch al in mijn leven graag doe.
Volgens mij snap je dat best. Het is mij in ieder geval nooit opgevallen, dat 'iets doen met je hond' vaag omschreven blijft als je veel leest.
Ik doe niet ( meer ) aan cursussen bijvoorbeeld. Maar ben wel dagelijks bezig met de honden. De een wil ik graag goed opgevoed hebben en de ander wil ik graag dat ze op haar oudere dag gewoon lekker hond kan zijn en zich prettig voelt hier. Dat laatste valt er dan waarschijnlijk niet onder in deze. Maar dat is er ook niet vanzelf gekomen. Dus ik steek wel energie in mijn honden, doe ik graag hoor. Maar hoe en wat, dat ligt aan mijn honden en aan mij en onze situatie.
- Antonetta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Hier kan ik mij in vinden, met een zieke hond en een met artrose is het heel actief "iets met de honden doen" minder. Maar inderdaad, zolang we maar samen ergens mee bezig zijn en veel interactie met elkaar hebben, betekend dit voor mij "iets met de honden doen".DeDiana schreef:Voor mij betekent 'iets met de hond doen' samen actief bezig zijn. Het maakt voor mijn hond niet zo veel uit wat dat is: apporteren, gehoorzaamheidsoefeningetjes, trucjes aanleren, behendigheid, zoekspelletjes... zolang we maar samen ergens mee bezig zijn en veel interactie met elkaar hebben.
. Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
-
Manu
gyanty schreef:Het is maar een zinnetje, maar ik pik hem er toch even tussen uit (mogelijk bedoel je het helemaal niet zo) maar, jij hebt een hond genomen als huisdier. Dus het is wat krom om te zeggen dat je het voor de hond doet vind ik dan.Pipje schreef:Ik doe weinig met mijn hond maar doe wel veel voor mijn hond.
Het hebben van dieren is puur basis egocentrisch omdat wij dieren leuk en lief vinden en we ze graag willen verzorgen, willen liefhebben.
Het suggereert dat je je zou opofferen voor je hond.
Het suggereert dat de hond jou dankbaar zou moeten zijn.
Je hebt een hond omdat het past in je leven, niet dat je je hele leven (tegen je zin) aan de hond moet aanpassen. Ik vind wandelen geweldig, maar zonder hond heeft het voor mij niet eens een doel. Een hond is voor mij een reden om gewoonweg lekker naar buiten te gaan. Ik kan niet doelloos gewoon een rondje lopen, vind het niet gezellig. Twee is leuker dan in mijn up. Fietsen idemdito. Pak sneller de fiets en neem dan de hond ook mee.
In feite is het hier meer: de hond doet veel met mij en de hond doet veel vóór mij: wat zijn het toch geweldig dieren: i love them
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
In mijn opinie doe ik Apple het meeste plezier met haar meenemen naar familie, vrienden en naar leuke wandelplekken waar ze Lkkr gek kan doen en zwemmen. Interactie hebben we sowieso continu, en niet via het geven van strikte commando's en dat ze dat dan zo goed uitvoert dat ze een koekje verdiend, maar gewoon op basis van elkaar begrijpen en af en toe gewoon uitdagen tot spel, ziet er soms wat lullig uit, maar je ziet haar dan echt genieten.
Dat is trouwens meteen zo fijn aan Apple, ze begrijpt zo snel wat er van haar gevraagd word, ongeacht mijn exacte woordkeuze
Van dingen als cursussen raakt ze bijzonder snel overprikkeld, niet dat dat vreselijk is, maar dan is het niet de Apple die ik ken. Dat is al vanaf de puppycursus het geval. Thuis liep ze overal los over straat en luisterde ze meer dan prima, en op cursus dachten ze dat ze niet bepaald gehoorzaam was
Dat is trouwens meteen zo fijn aan Apple, ze begrijpt zo snel wat er van haar gevraagd word, ongeacht mijn exacte woordkeuze
Van dingen als cursussen raakt ze bijzonder snel overprikkeld, niet dat dat vreselijk is, maar dan is het niet de Apple die ik ken. Dat is al vanaf de puppycursus het geval. Thuis liep ze overal los over straat en luisterde ze meer dan prima, en op cursus dachten ze dat ze niet bepaald gehoorzaam was
- gyanty
- Zeer actief
Oh je en met een Border Collie hoeft het ook niet altijd zo moeilijk te zijn. Ik doe Kay geen groter plezier dan een ritje mee in de auto. Even mee naar de supermarkt, of mee als ik training moet geven (en drie uur wachten in de auto is geen probleem, jaja niet in de zomer of boven de 15 graden, ik ben wel heel zuinig op mijn hond!).
En wat doet hij? Beetje naar buiten kijken en slapen, maar hij vind het zo leuk om in de auto mee te mogen, zonder dat daar dus altijd iets specifieks leuks door opgevolgd worden.
Bij Norah hoef ik daar niet mee aan te komen. Die vind in de auto zeker niet vervelend, maar alleen achter blijven in de auto is wel verschrikkelijk. De auto is voor haar om naar iets leuks toe te rijden, maar de auto zelf is geen leuke activiteit. Tja zo zie je maar wat zelfs binnen een hondenras een 'activiteit' kan verschillen.
En wat doet hij? Beetje naar buiten kijken en slapen, maar hij vind het zo leuk om in de auto mee te mogen, zonder dat daar dus altijd iets specifieks leuks door opgevolgd worden.
Bij Norah hoef ik daar niet mee aan te komen. Die vind in de auto zeker niet vervelend, maar alleen achter blijven in de auto is wel verschrikkelijk. De auto is voor haar om naar iets leuks toe te rijden, maar de auto zelf is geen leuke activiteit. Tja zo zie je maar wat zelfs binnen een hondenras een 'activiteit' kan verschillen.

- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Nou het is al gezegd.
Iets doen met de hond staat voor iets wat bij elke hond en elke baas anders is.
Voor mij zou het inhouden dat ik als hondeneigenaar zorg dat mijn hond een mooi leven heeft en dat hij dingen kan doen waar hij plezier in heeft.
Voor hem is dat lange wandelingen , stukjes fieten, af en toe een workshopje sport en spel, maar ook gewoon luieren en tutten.
De hond heeft mij niet kunnen kiezen en moet het dus maar met mij doen. Het minste wat ik kan doen is het voor hem zo aangenaam mogelijk maken. Maar hij is al snel happpy hoor
Dat is het fijne en leuke aan dieren.
Iets doen met de hond staat voor iets wat bij elke hond en elke baas anders is.
Voor mij zou het inhouden dat ik als hondeneigenaar zorg dat mijn hond een mooi leven heeft en dat hij dingen kan doen waar hij plezier in heeft.
Voor hem is dat lange wandelingen , stukjes fieten, af en toe een workshopje sport en spel, maar ook gewoon luieren en tutten.
De hond heeft mij niet kunnen kiezen en moet het dus maar met mij doen. Het minste wat ik kan doen is het voor hem zo aangenaam mogelijk maken. Maar hij is al snel happpy hoor
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
-
loony
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel - Aantal honden: 4
- Contacteer:
Iets doen is hier in de winter
Jagen, wandelen, jagen
Zomer
1 a 2 keer in de week jachttraining
1 keer in de week flyball
Af en toe wat jagen
Wandelen
Wel is het niet zo dat er elke dag wat gedaan wordt. De dagen van niks doen is enkel de kennel uit om de benen eens te strekken.
Jagen, wandelen, jagen
Zomer
1 a 2 keer in de week jachttraining
1 keer in de week flyball
Af en toe wat jagen
Wandelen
Wel is het niet zo dat er elke dag wat gedaan wordt. De dagen van niks doen is enkel de kennel uit om de benen eens te strekken.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Ik denk ook dat het per hond verschilt: Kaya (Rottweiler) komt uit een werklijn en daar moet je dus iets 'mee doen'
Waar merkte ik dat aan? Ze was heel erg werklustig, keek me altijd aan 'wat nu, wat gaan we doen?', ballen gooien, stokken in het
water aporteren, ze deed het bij wijze van spreke totdat ze er dood bij neerviel en met enorm veel enthousiasme.
De bedoeling was om te sporten met haar, maar ze bleek slechte poten te hebben, dus we bleven steken bij VZH en volgens 'kenners'
zou dit vreselijk zijn voor een werkhond.
Nou, daar heb ik dus nog nooit wat van gemerkt
Nu is ze oud, 12.5 jaar, en het lichaam kan het niet meer. Nu doen we liggend spelletjes, alleen dat al vindt ze ook weer prachtig.
Toen kwam Puchu en die werd automatisch in het rijtje 'mee doen' gezet, maar die keek ons aan van 'ben gekke Henkie niet, ga zelf lekker
die bal halen'
dit is altijd zo geweest, ook voor zijn castratie; eigenlijk was hij voor zijn castratie veel minder in beweging omdat hij niet lekker kon spelen omdat er altijd gevaar in de vorm van een andere reu dreigde).
Hij vindt het wel leuk om te wandelen, muizen te vangen, lekker kledderen in de polder en samen te spelen zonder speeltje.
Dus dat doen we dan maar en dat is het en daarnaast ligt hij lekker te luieren en als het even kan graag in het zonnetje.
Waar Puchu ligt te zonnen, is Kaya nog gek genoeg om bij 30 graden een bal te pakken en je smekend aan te kijken 'spelen?'.
Soms is het weleens lastig, want om Puchu te motiveren moet ik het dus dol maken, terwijl ik het bij Kaya juist moet afzwakken.
Dus ik eindig dan meestal met een Puchu die het toch niet doet en met een over-enthousiaste Kaya
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
Hier geen cursussen, dat hebben we vroeger nog wel eens gedaan.
We gingen toen ook elke week naar de ringtraining, nu niets meer van dat alles.
We vonden er ook weinig aan, en de doggen en peruanen al helemaal niet.
Nu ga ik 2 keer per dag met de nakers naar het bos ,en nog 1 keer een
klein stukje apart met kleine Bodyguard.
Verder zijn we als het droog is veel buiten op wei, ze houden niet van regen.
En wanneer Sophietje en Pommelientje daar hun lunch bij elkaar
scharrelen , ga ik balletje gooien met Flirt.
De Eagleman, die gaat altijd met de baas naar het bos...
En verder hangen we in de avond lekker samen op de bank , waar ze
geloof ik nog het meeste van genieten
We gingen toen ook elke week naar de ringtraining, nu niets meer van dat alles.
We vonden er ook weinig aan, en de doggen en peruanen al helemaal niet.
Nu ga ik 2 keer per dag met de nakers naar het bos ,en nog 1 keer een
klein stukje apart met kleine Bodyguard.
Verder zijn we als het droog is veel buiten op wei, ze houden niet van regen.
En wanneer Sophietje en Pommelientje daar hun lunch bij elkaar
scharrelen , ga ik balletje gooien met Flirt.
De Eagleman, die gaat altijd met de baas naar het bos...
En verder hangen we in de avond lekker samen op de bank , waar ze
geloof ik nog het meeste van genieten

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
-
Jokkebrok
Wat een hoop leuke en uitgebreide reacties! Ik heb nu in ieder geval wel een beter idee waar een aantal mensen het over hebben, als ze het over 'iets doen' hebben