Maar ik weet nooit wat mensen daarmee bedoelen. Wat is dat 'doen'? Wat betekent dat? Dat staat er namelijk nooit bij. Het komt op mij altijd net zo over als sommige slogans van politieke partijen: partij X staat voor een beter milieu!
Is fietsen met je hond 'iets doen'? En zo ja hoeveel kilometer dan? Geldt vijf kilometer fietsen ook als iets doen, of telt dat uitsluitend mee als de hellingsgraad van het parcours meer dan 2% is? Of is het afhankelijk van de kilogrammen die de hond weegt, exponentieel vermenigvuldigd met z'n leeftijd. En voor gecastreerde exemplaren moet je per kilogram maal leeftijd 4% van het geboortegewicht bijtellen aan kilometers?
En als je traint met een hond, telt dan het aantal keer per week dat je gaat ongeacht de minuten dat je op zo'n training je hond in de auto laat liggen omdat het toch niet zijn beurt is, of de minuten dat ie langs de kant stil zit te wachten tot die doos met d'r stabij het een keer begrijpt. Of telt het uitsluitend het aantal minuten dat de hond aktie moet leveren? En hoe zit het met reistijd naar de club, telt dat ook mee?
Of als ik in huis de hond laat zitten wachten voor de deur voordat we uitgaan, is dat ook iets doen? Of wachten voor ie aan z'n etensbak mag beginnen, is dat 'iets doen'? Wat nou als ik uitsluitend voor m'n eigen plezier ga wandelen, bloemetjes kijken, genieten van de omgeving waar ik woon. En omdat ik toch naar buiten ga neem ik de honden mee, 'doe ik dan iets met de hond'?
Stel ik heb een jonge hond, en ik ga een kopje suiker lenen bij de buurvrouw. Mijn jonge hond moet dan 1,5 minuut tot 2 minuten alleen zijn. 'Doe' ik dan wat met de hond, of omdat ik dat kopje suiker toch al ging lenen geldt het niets als 'honden-doe-tijd'?
Of is dat 'doen' alleen gerelateerd aan zaken die geld kosten en waarvoor tijd vrijgemaakt moet worden in de agenda?
Ik ben zo razendnieuwsgierig naar waar mensen het nou eigenlijk over hebben als ze het ergens over hebben