Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Iets 'doen' met je hond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Jokkebrok

Iets 'doen' met je hond

Ongelezen bericht door Jokkebrok »

Ik lees ze vaak, zinnen als "zolang je er (bedoelt wordt de hond) maar wat mee doet". Op dit forum, maar ook en vooral bij heel veel rasverenigingen wordt de zinsnede 'iets doen met de hond' in allerlei varianten veelvuldig gebruikt.

Maar ik weet nooit wat mensen daarmee bedoelen. Wat is dat 'doen'? Wat betekent dat? Dat staat er namelijk nooit bij. Het komt op mij altijd net zo over als sommige slogans van politieke partijen: partij X staat voor een beter milieu! :scratch:

Is fietsen met je hond 'iets doen'? En zo ja hoeveel kilometer dan? Geldt vijf kilometer fietsen ook als iets doen, of telt dat uitsluitend mee als de hellingsgraad van het parcours meer dan 2% is? Of is het afhankelijk van de kilogrammen die de hond weegt, exponentieel vermenigvuldigd met z'n leeftijd. En voor gecastreerde exemplaren moet je per kilogram maal leeftijd 4% van het geboortegewicht bijtellen aan kilometers?

En als je traint met een hond, telt dan het aantal keer per week dat je gaat ongeacht de minuten dat je op zo'n training je hond in de auto laat liggen omdat het toch niet zijn beurt is, of de minuten dat ie langs de kant stil zit te wachten tot die doos met d'r stabij het een keer begrijpt. Of telt het uitsluitend het aantal minuten dat de hond aktie moet leveren? En hoe zit het met reistijd naar de club, telt dat ook mee?

Of als ik in huis de hond laat zitten wachten voor de deur voordat we uitgaan, is dat ook iets doen? Of wachten voor ie aan z'n etensbak mag beginnen, is dat 'iets doen'? Wat nou als ik uitsluitend voor m'n eigen plezier ga wandelen, bloemetjes kijken, genieten van de omgeving waar ik woon. En omdat ik toch naar buiten ga neem ik de honden mee, 'doe ik dan iets met de hond'?

Stel ik heb een jonge hond, en ik ga een kopje suiker lenen bij de buurvrouw. Mijn jonge hond moet dan 1,5 minuut tot 2 minuten alleen zijn. 'Doe' ik dan wat met de hond, of omdat ik dat kopje suiker toch al ging lenen geldt het niets als 'honden-doe-tijd'?

Of is dat 'doen' alleen gerelateerd aan zaken die geld kosten en waarvoor tijd vrijgemaakt moet worden in de agenda?

Ik ben zo razendnieuwsgierig naar waar mensen het nou eigenlijk over hebben als ze het ergens over hebben :D
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Aantal honden: 2

Re: Iets 'doen' met je hond

Ongelezen bericht door Dee »

Iets doen met de hond waar de hond wat aan heeft. Ligt er dus aan wat voor een hond. Wat deze nodig heeft om gelukkig te kunnen zijn, zijn/ haar ei kwijt kan.
Net zo'n vaag antwoord, maar ligt aan de hond.
Jokkebrok

Dee schreef:
Nou daar heb ik dus helemaal geen kont aan, aan zo'n antwoord :mrgreen:

Is het zo ingewikkeld dan, om te beschrijven wat 'doen' is?

Ik 'doe' voor mijn gevoel niets met mijn honden. Ik 'doe' vooral wat ik leuk vind, ik loop graag rond buiten, ik knutsel graag dingen, ik maak weleens een foto of een filmpje - en mijn honden zijn eigenlijk gewoon 'de dupe' van al die onzin. Mit schreef het geloof ik weleens "Mama leert haken en wij zijn de lul". Nou ben ik zeker geen Mama voor mijn honden - en zij zijn ook zeker niet mijn babies, maar de lul zijn ze wel vaak; ze moeten mee op die wandelingen, ze moeten mijn zelfgebouwde speeltjes uitproberen, ze moeten poseren voor foto's en wat niet al. In mijn persoonlijke situatie zijn de honden eigenlijk een accesoire om mijn leven op te leuken. Als het mij wat kon schelen had ik ze zelfs uitgezocht op kleur-passend-bij-het-bankstel :mrgreen:

Maar uit allerlei teksten denk ik te begrijpen dat er hele volkstammen zijn die heel anders tegen honden aankijken. Mensen die honden in huis nemen voor het welzijn van de hond. Die nemen dan een jachthond in huis en gaan daar 8 x per jaar mee in een weiland staan wachten. Of ze nemen een herder en bij gebrek aan schaapskudde laten ze die herder oefeningen doen op een vereniging. En als het geen trainingsdag is of het jachtseizoen is gesloten dan gaan ze ermee fietsen of naar een show, of ze 'doen' iets anders met de hond.

En omdat ik dankbaar ben dat mijn honden zich zo gevoeglijk schikken naar mijn believen, wil ik ook wel wat voor ze terugdoen. En daarom ben ik zo nieuwsgierig naar dat 'doen', zodat ik dat af en toe ook kan 'doen' voor mijn honden. :wink:
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Ik denk dat je een hond neemt deels omdat je een band met die hond wil. En - wat Dee ook zegt - het ligt aan de hond. Als je een hond wil om daarmee te gaan sporten of jagen, dan wil je zelf dat sporten of jagen ook. Sommige hondenrassen hebben meer nodig dan andere. Jij wil dit of dat. Je kiest dus een hond die bij jou en je levensstijl past. Jagen doe je niet met een Engelse bulldog.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Dee
Zeer actief

Jokkebrok schreef:
Dee schreef:

Ik 'doe' voor mijn gevoel niets met mijn honden. Ik 'doe' vooral wat ik leuk vind, ik loop graag rond buiten, ik knutsel graag dingen, ik maak weleens een foto of een filmpje - en mijn honden zijn eigenlijk gewoon 'de dupe' van al die onzin. Mit schreef het geloof ik weleens "Mama leert haken en wij zijn de lul". Nou ben ik zeker geen Mama voor mijn honden - en zij zijn ook zeker niet mijn babies, maar de lul zijn ze wel vaak; ze moeten mee op die wandelingen, ze moeten mijn zelfgebouwde speeltjes uitproberen, ze moeten poseren voor foto's en wat niet al. In mijn persoonlijke situatie zijn de honden eigenlijk een accesoire om mijn leven op te leuken. Als het mij wat kon schelen had ik ze zelfs uitgezocht op kleur-passend-bij-het-bankstel :mrgreen:

Maar uit allerlei teksten denk ik te begrijpen dat er hele volkstammen zijn die heel anders tegen honden aankijken. Mensen die honden in huis nemen voor het welzijn van de hond. Die nemen dan een jachthond in huis en gaan daar 8 x per jaar mee in een weiland staan wachten. Of ze nemen een herder en bij gebrek aan schaapskudde laten ze die herder oefeningen doen op een vereniging. En als het geen trainingsdag is of het jachtseizoen is gesloten dan gaan ze ermee fietsen of naar een show, of ze 'doen' iets anders met de hond.

En omdat ik dankbaar ben dat mijn honden zich zo gevoeglijk schikken naar mijn believen, wil ik ook wel wat voor ze terugdoen. En daarom ben ik zo nieuwsgierig naar dat 'doen', zodat ik dat af en toe ook kan 'doen' voor mijn honden. :wink:
Mijn antwoord was net zo algemeen als jouw vraag.

Maar ik wil je wel antwoorden vanuit mijn eigen positie. Ik heb bewust gekozen voor Figo, samen met mijn partner. Omdat we beide een zwak hebben voor de Duitse Herder, maar dat leek een tandje teveel voor ons. Zo kwamen wij op de Zwitserse Herder, tandje zachter. Wel willen werken met en voor de baas. Nu drie jaar later denk ik dat ik dat met een DH uit een geen werklijn ook wel had kunnen bereiken. Maar we vielen voor de witjes toen.
En ja, ik vind het een heerlijke hond. Waar wat mee gedaan moet worden. Anders trekt ie zijn eigen plan en is het niet leuk.
Er moet gewerkt worden, hij wil werken voor, maar vooral met de baas. En dat vind ik ook leuk. Samenwerken. Hij is slim, en daagt mij weer uit hem aan het werk te zetten. Rennen en fietsen gebeurt hier, maar dat is vooral voor de eerste uitlaatklep om de nodige energie kwijt te raken. Hem aan het werk zetten met speuroefeningetjes en zelfbeheersingoefeningen, dat is wat hij echt nodig heeft. Behendigheid is ook een goede, dat vinden we samen leuk. Maar daar gaat wel weer de zelfbeheersing aan vooraf. Als we dat allemaal doen zijn we beide erg tevreden. :ok:
Dee
Zeer actief

Jokkebrok schreef:
Dee schreef:

Ik 'doe' voor mijn gevoel niets met mijn honden. Ik 'doe' vooral wat ik leuk vind, ik loop graag rond buiten, ik knutsel graag dingen, ik maak weleens een foto of een filmpje - en mijn honden zijn eigenlijk gewoon 'de dupe' van al die onzin. Mit schreef het geloof ik weleens "Mama leert haken en wij zijn de lul". .
Nou ik doe voor mijn gevoel wel heel veel met mijn honden, ook al past het mij even niet. Omdat ik denk dat ze een en ander nodig hebben. Zoals mentaal aan het werk gezet worden ( dan heb ik het over Figo ). Waarom je Mit aanhaalt snap ik niet in deze. Mit is mijn inziens ook serieus met wat haar honden nodig hebben en wat ze hen geeft. Dat topic was gewoon een grapje. En ja, veel moet je ook met een grapje nemen. Dat dan weer wel.
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Op dit forum gelden bepaalde ongeschreven regels. Iets doen met je hond is daar één van. Daarnaast moet je ook vooral tegen castreren en voor "goed voer" zijn. Fietsen met je hond bij een temperatuur van 20 graden of hoger is ten strengste verboden, net als het langer dan een paar uur alleen laten van je honden.

Soms zou je denken dat hier alleen maar mensen zitten die de hele dag tijd voor hun hond hebben en met niets anders (nouja, hondenforum dan :mrgreen:) bezig zijn. Dat is gelukkig niet zo hoor, de meeste mensen die roepen dat je "iets moet doen met je hond" staan 1.5 uur per week op het trainingsveld.
Afbeelding
Jokkebrok

Dee schreef: Mijn antwoord was net zo algemeen als jouw vraag.
Nou dat wil ik nog wel betwisten. Mijn starttopic bestaat uit tig vragen, en die tig vragen zijn allemaal vrij specifiek (hellingsgraad, kilo's, kopjes suiker, minuten etc. etc.) :wink:
Jokkebrok

Dee schreef: Maar ik wil je wel antwoorden vanuit mijn eigen positie. Ik heb bewust gekozen voor Figo, samen met mijn partner. Omdat we beide een zwak hebben voor de Duitse Herder, maar dat leek een tandje teveel voor ons. Zo kwamen wij op de Zwitserse Herder, tandje zachter. Wel willen werken met en voor de baas. Nu drie jaar later denk ik dat ik dat met een DH uit een geen werklijn ook wel had kunnen bereiken. Maar we vielen voor de witjes toen.
En ja, ik vind het een heerlijke hond. Waar wat mee gedaan moet worden. Anders trekt ie zijn eigen plan en is het niet leuk.
Er moet gewerkt worden, hij wil werken voor, maar vooral met de baas. En dat vind ik ook leuk. Samenwerken. Hij is slim, en daagt mij weer uit hem aan het werk te zetten. Rennen en fietsen gebeurt hier, maar dat is vooral voor de eerste uitlaatklep om de nodige energie kwijt te raken. Hem aan het werk zetten met speuroefeningetjes en zelfbeheersingoefeningen, dat is wat hij echt nodig heeft. Behendigheid is ook een goede, dat vinden we samen leuk. Maar daar gaat wel weer de zelfbeheersing aan vooraf. Als we dat allemaal doen zijn we beide erg tevreden. :ok:
Ik reageer gewoon even per reactie ipv alles meteen te lezen :mrgreen:

Dit wat je schrijft "hij wil werken voor, maar vooral met de baas" dat geldt voor mijn boerenstabij net zo, en trouwens voor die boerenbordercollie ook maar weer anders. Maar als die boerenstabij met mij mee mag wandelen, en dan de bermen vrijhoudt van ongedierte (muizen) dan is ie echt op en top tevreden. En dat vrijhouden van ongedierte doen we samen, meneer kijkt geinteresseerd in de berm en ik vraag "wat zit daar dan?" En vervolgens gaat meneer graven en ik kijk even geinteresseerd toe en verleg mijn aandacht daarna naar de bloemetjes die daar ook zo leuk bloeien. Na een tijdje zeg ik "Kom maar, we gaan verder, de muizen zijn verhuisd" en afhankelijk van mijn gelijk komt meneer mee of niet. Als de muizen namelijk niet verhuisd zijn, dan graaft ie ze op en vreet ze op en dán komt ie. Ongetwijfeld mij vervloekend als muizenjager of baas. Maar waar het mij om gaat is dat ik echt niets extra's hoef te doen in mijn leven om mijn zelfstandigwerkende stabij aan zijn trekken te laten komen. Niets extra's in ieder geval dan wat ik toch al in mijn leven graag doe.
sjef
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjef »

Wij "doen" niets met onze honden en daar zijn ze bar tevreden mee.
:engel:
I'm just a common man
drive a common van
my dogs ain't got no pedigree
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Ongelezen bericht door flamme »

Ik heb een hond waar je "iets mee moet doen".

Ik denk dat die term "iets doen" gewoon super subjectief is.

Voor mij betekend "iets doen met de hond" dat ik dingen onderneem samen met de hond die samenwerking vereisen en waardoor we een goede band krijgen.

Het kopje suiker bij de buurvrouw lenen hoort daar niet bij, dat valt onder opvoeding. (Het 2 minuutjes alleen zijn, niet de suiker :wink: )

Trainen met de hond valt daar zeker wel onder maar niet het vervoer van en er naar toe. Het rustig blijven in de auto valt onder opvoeding.

Wat "doe" ik met mijn hond?
Ik maak puzzeldingetjes en doe die samen, ik onderneem tochtjes samen met mijn hond die ik afwisselend en spannend probeer te houden. Oftewel, buiten de dagelijkse opvoedkundige gang van zaken probeer ik mijn hond op een positieve manier bezig te houden zodat hij 's avonds voldaan in zijn mand kan kruipen.

Op een trainingsveld kom ik nooit :F:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Jokkebrok schreef:
Dee schreef:

Is het nu een vraag, of wil je een punt maken?

Mijn honden hebben in ieder geval niet genoeg aan op een wandeling achter me aanhobbelen.
Een heeft er zelfs de pest in als het regelmatig moet; die wil samen actief zijn, interactie, spanning. Zo niet, gaat ze het zelf wel eens even spannend maken :cool2:
Ze wil dingen die niet direct mijn eerste keuze zouden zijn (met speelgoed samen op een veldje spelen, de fiets voorttrekken, stomme kunstjes leren en doen, met haar hengel spelen en aan touwen hangen), maar die ik toch graag doe omdat zij er plezier in heeft.

Zo hebben ze allemaal liefhebberijen waar ze hun ei in kwijt kunnen.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik doe niks met me honden behalve lopen en stoeien en knuffelen.
Ik zou ze niet blij maken met over hindernissen lopen of met ballen gooien enzo dan kijken ze me aan van ga lekker zelf halen, of kruip zelf door die tunnel.
Blacky vind het dan wel leuk om binnen met zijn beren te gooien en die gooit hij ook terug maar via een club of zo nee en ik vertik het ook om me er schuldig over te voelen
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Voor mij is "iets doen met de hond" een interactie tussen baas en hond.
Wandelen hoort daar niet bij vind ik omdat je "toch wel hoort te wandelen met je hond". Een wandeling met uitdaging; bal gooien, slootje springen (erover, niet erin), balanceren op balken, springen over takken is al meer "iets doen". Eventueel kan een heel lange, actieve wandeling, in groepsverband er nog onder vallen maar dat vind ik "twijfelachtig" (let op; dat is slechts mijn definitie)

Verder is iets doen wel:
- cursus (elke vorm van cursus)
- thuis en onderweg oefenen voor de cursus
- trucjes leren (het leerproces zelf dus!!)
- hersenwerkjes doen
- sporten met de hond (elke hondensport telt)

- Fietsen met de hond doe je wel samen maar is voor mijn gevoel geen interactie. Valt er dus een beetje tussen (vind ik).

Elke vorm dus van actieve onderlinge samenwerking, waarbij hond en baas samen tot een "prestatie" komen zou je kunnen zien als "iets doen met je hond".

Suzanne
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Het verschilt per hond. Het enige wat Tessa doet op een dag is even liggen voordat ze mag eten, voor de rest gaat ze mee wandelen, fietsen en hardlopen (die laatste twee niet op 1 dag ) Zij heeft geen behoefte aan andere dingen, dus doen we dat niet. Ook al vinden wij dat wel leuk.

Tay doen we elke dag iets mee en dat gaat dan vooral over dingen waar hij bij na moet denken. Dat zijn maar een paar minuutjes. De ene dag doen we wat oefeningen, de andere dag speuren en wat oefeningen. Die oefeningen doen we 2 of 3 keer per dag 5 minuutjes. Speuren duurt een kwartiertje. Dus nee, het zijn geen uren dat we bezig zijn, maar het is genoeg om Tay tevreden te houden. We trainen twee keer per week op de hondenclub. En ja, daar liggen ze veel in de auto, maar die 4 keer dat hij er uit komt om iets te doen is voor hem genoeg. In de auto gaat hij weer lekker liggen slapen. Daarom zeg ik ook altijd dat zondags wel een hele dag trainen is, maar vooral voor mij en niet voor Tay. Voor Tay is het bij elkaar een uurtje.

Bij ons valt fietsen of alleen laten niet onder iets doen, omdat ze van beide niet tevreden worden. ;) Fietsen is gewoon beweging, terwijl een wandeling wel weer iets doen kan zijn.
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Iets 'doen' met je hond

Ongelezen bericht door Lief »

Met mijn honden doe ik niet aan cursus, maar wel in de winter sledehondensport en tijdens een wandeling eens wat kunstjes of samen ongein uithalen.
Verder spelen we ook met elkaar (touwtje trekken, stoeien, rennen) en de favoriet is verstoppertje spelen.
Mijn honden maak je niet blij met gehoorzaamheidstrucjes of dat soort dingen, maar zijn zeer onhoudbaar als je hun hobbies verwaarloosd.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Voor mij is 'iets doen' iedere vorm van activiteit waar zowel hond als baas plezier aan beleven als ze die samen ondernemen. Dat kan variëren van wandelen tot 3-4x in de week op het trainingsveld staan om je voor te bereiden voor een wereldkampioenschap. En alles daar tussenin.

Hoeveel je moet doen hangt, voor het plezier, niet af van de lengte, aantal kilometers, kilogrammen, castratiestatus of hellingsgraad van het parcours. Het vervoer van en naar activiteiten alsmede het wachten in of buiten de auto tot je wat mag doen als je het hebt over trainingssituaties, valt bij mij onder opvoeding. Dat is ook samen wat doen maar opvoeding vind ik geen keuze, maar een moeten. Hoe je opvoed, hangt af van jouzelf (wat wil je dat de hond kan) en de hond.

Voor mij is iets doen actief trainen met de honden, lekker samen wandelen maar ook binnen puzzelen, apporteerspelletjes op het veld voor de deur en soms ook gewoon samen op de bank snurken. Gewoon samen bezig zijn.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Ik train bijna elke dag met de honden bij onze schapen.
En als ze niet mogen drijven, dan leg ik ze af in de wei als ik bezig ben in de stal.
Dat is ook werk voor de honden, want alleen al van het kijken en opletten worden ze moe.
Ik denk dat de honden liever 2 x 10 minuten (per hond) bij de schapen komen dan de dagelijkse lange wandelingen.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

'Iets doen' vind ik vooral dat je dingen doet die bij je ras passsen, die helpen om de instincten van het ras te prikkelen en die maken dat de hond daarna lekker relaxt thuis in slaap sukkelt.

Bij de rassen die ik leuk vind (collies) horen daar oefeningen bij waarin de baas intensief met de hond samenwerkt. Behendigheid, drijven, gehoorzaamheid, etc. Met mijn moeders shelties (ja, ik besteed maar één dag per week aan 'mijn' honden ;) ) train ik bij een vereniging, met de oude collie vroeger liep ik dagelijks door de hele buurt heen en deed ik gehoorzaamheidsoefeningen zonder vereniging.

Voor andere rassen gelden andere dingen die vallen onder 'iets doen'. Pipra zou ik niet blij maken met speuren, maar andere hondenrassen vinden dat geweldig. Of je dat via een vereniging doet of dat je zelf iets verzint, dat maakt niet uit. Speurhonden horen te mogen speuren, net zoals apporteerhonden horen te apporteren. Als je met een Golden meerdere keren per week lekker de bal het water in zwiept, dan vind ik dat je zeker 'iets doet' met de hond.

Als je het juiste ras hebt gekozen voor je eigen wensen, dan gaan dit soort dingen eigenlijk vanzelf :19:
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Verschilt per hond zelfs met Xena, bejaard en met pensioen moet ik nog'iets' doen. En dat 'iets' is iets anders dan wat ik met Xavi doe.
Ik fiets zo goed als elke dag met de reuen. Daarnaast loop ik elke dag minimaal 3 x los... hoe ver geen idee ik loop wat me uitkomt evenals met fietsen. Trainen doe ik minimaal 3 x per week en dan kijk ik wat iets mijn hond aan energie kost. Niet de lengte van iets maar de hoeveelheid en de mate van inspanning en dat is van veel factoren afhankelijk. Daarnaast speur ik minimaal 2 x per week met ze en zwemmen ze bij een beetje weer ook dagelijks.

Overigens zal ik dit alles niet onder iets doen voorstellen bij iemand die belangstelling voor een mh heeft. Maar wel iets meer dan 3 blokjes om huis en 23,75 uur vd dag als haardkleedje fungeren.
Er zit ook een dochter van Xito in hartje amsterdam bij iemand die geen cursussen volgt... maar wel hele lange wandelingen maakt, haar overal mee naar toe neemt en haar meeneemt op wereldreizen...
De dame zit daar prima op haar plek!
Laatst gewijzigd door malinois op 26 mei 2014 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Iets doen slaat voor mij op invulling geven aan het leven.
Een hond moet zich ergens voldaan over kunnen voelen vind ik. En het raakt inderdaad ook aan de onderlinge relatie om gezamenlijk een doel te bereiken.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Voor ons betekent het samen hardlopen, samen spelen, dummy zoeken tijdens de wandeling, touwtrekken, worstelen, mij in huis helpen zoals met de was aangeven bij het ophangen, speurspelletjes doen, en nieuwe kunstjes verzinnen bij kinderspeeltoestellen en bankjes en zo. In ieder geval dingen met veel interactie. Een lange wandeling is ook prima, en samen lekker in de tuin liggen met een boek, maar dit is niet voldoende voor haar qua geestelijke uitdaging en spanning als het elke dag alleen dat zou zijn.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Het zal per hond ook verschillen. Met Nanni hoefde ik niks te doen, die kon al genieten van wandelen. Met Noah moet ik wel echt iets doen, waarschijnlijk ook doordat ze niet beter weet. Ik heb een periode niet getraind, dan was ze gewoon niet voldaan. Uren in bos lopen, even slapen en madam stond weer klaar. Door 1 of 2x in de week te trainen, merk ik dat ze rustiger word. Als ik zaterdag van 9 tot 11 bij de behendigheid ben, komt ze pas tegen 5 uur weer overeind :mrgreen:
Perry en Noah

Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

TessaThomas schreef: Bij ons valt fietsen of alleen laten niet onder iets doen, omdat ze van beide niet tevreden worden. ;) Fietsen is gewoon beweging, terwijl een wandeling wel weer iets doen kan zijn.

:wink: Grappig hoe dat kan verschillen. Ik vraag met wandelen weinig van ze, maar verwacht dat ze naast de fiets op commando van tempo en richting veranderen.
Voor Niko is het inderdaad niet meer dan beweging. Hij vindt het dan wel leuk om samen tochten te doen, dus onderweg wat eten en drinken, naar de dierenwinkel, langs de boer, onbekende sloten in en als het aan hem lag een zeikspoor van 20 km achterlaten :F:
Charlie en Pjotr zijn naast de fiets echt één en al oor, met een blije bek totaal gefocust op wat het volgende commando gaat zijn.
Die zijn dus al bekaf van kortere stukken.
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Ik denk vaak dat er al sprake van "iets doen" is als mensen buiten de 4 tot 5 blokjes om per dag nog iets anders met hun hond ondernemen maar dat hoeft niet altijd iets groots te zijn.

Want vaak zie ik ook mensen van alles "doen" waar hun hond dan bij staat te kijken; wachten om de oefening te kunnen doen en dan met zo min mogelijke verdere "interactie" dan "spring" of "plaats" de oefening uitvoeren. Doet de hond het goed dan is dat maar normaal, doet hij het te traag dan word er geschreeuwd en doet hij het niet dan gaat men huilen ( "ik ben zooooo gefrustreerd want ik doe alles voor die hond") Soms staan de mensen er bij als dooie vissen.

Of men gaat "lang wandelen met de hond" waarbij de mensen gezellig lopen te kletsen en de hond alleen maar wat rond loopt te sjouwen (en helaas vaak andere mensen met honden lastig valt want dan krijgt hij nog een beetje aandacht.) De mensen vinden echter zelf dat ze een behoorlijk stuk "kwaliteit" hebben gegeven aan de hond.

Enfin, soms is "iets doen" als mensen er tijdens die 4 tot 5 blokjes om er blijk van geven zich te beseffen dat er nog een levend wezen naast hun loopt. Vooral op die momenten dat dat wezen zich aanpast en braaf is. Dat zie ik soms wel erg weinig.
Afbeelding
Adjani & Tyson
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull terrier
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Adjani & Tyson »

In mijn geval vind ik dat valt onder "doen met de hond":
De dagelijkse losloop/boswandeling, mantrail-cursus, gehoorzaamheids-cursus, hersenwerkjes, uitjes/vakanties
Eigenlijk alles wat niet valt onder plas en poeprondje en dagelijks gekroel en geknuffel
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

cornelia schreef: Of men gaat "lang wandelen met de hond" waarbij de mensen gezellig lopen te kletsen en de hond alleen maar wat rond loopt te sjouwen (en helaas vaak andere mensen met honden lastig valt want dan krijgt hij nog een beetje aandacht.) De mensen vinden echter zelf dat ze een behoorlijk stuk "kwaliteit" hebben gegeven aan de hond.
Haha ja. Dezelfden heb je ook nog vergroeid met hun mobiel, of zoals hier wel vaker totaal in hun eigen wereld liggen zonnebaden.
En dan een hond er bij die of lekker zijn goddelijke gang gaat, of alles uit de kast trekt om alsjeblieft eens een keer gezien te worden :(:
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Jokkebrok schreef:
Dee schreef: Maar ik wil je wel antwoorden vanuit mijn eigen positie. Ik heb bewust gekozen voor Figo, samen met mijn partner. Omdat we beide een zwak hebben voor de Duitse Herder, maar dat leek een tandje teveel voor ons. Zo kwamen wij op de Zwitserse Herder, tandje zachter. Wel willen werken met en voor de baas. Nu drie jaar later denk ik dat ik dat met een DH uit een geen werklijn ook wel had kunnen bereiken. Maar we vielen voor de witjes toen.
Ik reageer gewoon even per reactie ipv alles meteen te lezen :mrgreen:

Dit wat je schrijft "hij wil werken voor, maar vooral met de baas" dat geldt voor mijn boerenstabij net zo, en trouwens voor die boerenbordercollie ook maar weer anders. Maar als die boerenstabij met mij mee mag wandelen, en dan de bermen vrijhoudt van ongedierte (muizen) dan is ie echt op en top tevreden. En dat vrijhouden van ongedierte doen we samen, meneer kijkt geinteresseerd in de berm en ik vraag "wat zit daar dan?" En vervolgens gaat meneer graven en ik kijk even geinteresseerd toe en verleg mijn aandacht daarna naar de bloemetjes die daar ook zo leuk bloeien. Na een tijdje zeg ik "Kom maar, we gaan verder, de muizen zijn verhuisd" en afhankelijk van mijn gelijk komt meneer mee of niet. Als de muizen namelijk niet verhuisd zijn, dan graaft ie ze op en vreet ze op en dán komt ie. Ongetwijfeld mij vervloekend als muizenjager of baas. Maar waar het mij om gaat is dat ik echt niets extra's hoef te doen in mijn leven om mijn zelfstandigwerkende stabij aan zijn trekken te laten komen. Niets extra's in ieder geval dan wat ik toch al in mijn leven graag doe.
Maar dat is toch ook het mooiste als je het kunt intregeren in de dagelijkse gzng van zaken? Ik zie mezelf ook niet in clubverband op een veldje staan omdat er iets met de hond gedaan moet worden. Met de poedel doe ik tegenwoordig wel behendigheid maar dat is net zo goed voor mezelf als voor hem. Die sprongen kunnen we trouwens tijdens de wandeling oefenen over bankjes en omgevallen bomen. Hij is goed in gezelschap houden en wil graag dingen samen doen. Dat komt goed uit want dat wil ik ook graag. Het geeft ons beide voldoening.
De golden wordt er erg blij van als ik tijdens de wandeling haar dummy een paar keer in het water gooi. Of een verloren apport vindt ze ook fantastisch. Apporteren en zwemmen is haar lust en haar leven. Dat zit er zo ingebakken. Het is haar werk en wanneer ze dat mag doen is ze tevreden. Als je dat leuk vindt kun je dat uitbreiden en op jachttraining gaan. Maar ik doe het liever zelf, een beetje op zijn boerenfluitjes. Dat is voor mij iets met de hond doen en hoeft wat mij betreft niet ingewikkelder te zijn.
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Ik ben vrij lui, dat in combinatie met een Hus zal niet zo slim genoemd worden. Mijn omgeving zal ook heus wat vraagtekens gezet hebben bij onze raskeuze.

Ik doe geen speciale dingen met hem. Ik val hem lastig met mijn aanwezigheid, hij krijgt niet zomaar zijn eten maar moet daar eerst wat voor "doen". Even wachten, even op zijn plaats, of hij moet het zoeken. Hondje pesten met koekjes op zijn poten leggen :mrgreen:
Gisteren heb ik 5 uur lang rond geslenterd op een lente-beurs tussen mannen met gevlochten haren, ingeslikte naalden en hippie-kleding met biologische plantjes. Ik neem mijn hond dan mee. En ik heb hem nog nooit zo moe gezien terwijl ik misschien maar 1 km afgelegd heb in totaal.
Soms ga ik hardlopen als ik zo'n mooi rood randje zie tussen mijn spekrolletjes na het zitten. En ik klim op de fiets naar vriendinnen of de winkelstraat en dan neem ik ook de hond mee.
Na werk ga ik mijn hoofd leeg maken door een uur gedachteloos over straat te schuiven en ook dan neem ik de hond mee. Voor ik naar werk ga loop ik ook minimaal 45 minuten 's ochtends vroeg om even goed wakker te worden en intussen rook ik een sigaretje.
Ik ga in het weekend wel speciaal voor ons plezier naar plaatsen toe om te lopen. Zo gaan we doordeweeks 's avonds wel naar het omheinde losloopveld waar ik mezelf op een bankje zet en geniet van het aanzicht van spelende honden. Eigenlijk vind ik het saai, want je zit daar maar.

Dat is wat ik voor hém doe. De rest doe ik voor mezelf. Ik neem hem gewoon overal mee naar toe.
Als pup deed ik dat al. Hij is zelfs mee geweest naar een festival in het dorp, harde muziek, heel veel mensen, en we hebben een uurtje gewoon samen staan kijken.
Ik geloof ook dat hij daarom nou zo ontzettend makkelijk is.

We gaan wel in het najaar beginnen met trekken. Maar ook dat zal ik grotendeels voor mezelf doen, echt nodig heeft hij het nog niet geloof ik. Hij kan ook met een dagje alleen plasrondjes als ik geen zin heb. En deze zomer wil ik 's avonds een cursus starten met hem omdat ik wil weten waar we staan en ook wat bij wil leren. Een cursus heb ik namelijk nooit gedaan.
Mijn hond heeft geen zin in luisteren, die wil gewoon leuke dingen met mij doen. En ik merk dat hij alles leuk vindt zolang ik er bij ben, dus ik sleur hem gewoon overal mee naar toe en dat is voor ons op dit moment "doen". :E:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Tsja, iets doen... Met Luca en Dumas doe ik buiten het wandelen om niet zo veel. Met Csiva wel. Daar train ik mee. Behendigheid, beetje frisbee, beetje geehoorzaamheid. Eigenlijk elke dag ff 10 minuten. Vind ik leuk, vind zij leuk :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”