bouvierpoedel schreef:flamme schreef:Marjoleine schreef:Het karakter is zoveel achteruit gegaan na de tweede wolf indertijd, heb ik van Marijke Saarloos begrepen.
Ik ben wel nieuwsgierig wat er gaat gebeuren nu ze gaan outcrossen. Aangezien dat niet met een wolf gaat zijn, zou dat het karakter ten goede moeten komen.
Ja en er is ook het een en andere aangerommeld wat we allemaal niet zeker weten. Dat maakt het minder voorspelbaar.
Ik ben ook erg benieuwd naar de outcross.
Ik hoop van harte dat het gaat opleveren wat ze voor ogen hebben

Oh vertel , ben daar altijd wel nieuwsgierig naar.
Nieuwsgierig naar wat er allemaal doorheen zit?
Tja, ik persoonlijk kan niks bewijzen, laat ik dat voorop stellen. Ik gebruik alleen mijn ogen en luister naar wat er wordt verteld en trek daar mijn conclusies uit.
Er is sprake van een Tsjech erdoorheen, malamute, wolfhybrides en zelfs Mechelse herders.
Nu ben ik van die malamute en herder niet zeker. Gezien de populatie geloof ik zelf wel ernstig in de wolfhybrides en de Tsjech.
Ik ben overigens niet tegen outcross mits goed uitgevoerd. Ik denk dat de verschillende kampen in Saarloosland het ras alleen maar veel schade hebben toegebracht en dat er gerommeld is staat voor mij als een paal boven water. Zou er openheid van zaken zijn geweest, expertise gedeeld en samengewerkt dan was rondrommelen misschien niet nodig geweest.
Maar we moeten het nu doen met wat we nu hebben. Gezien de staat waarin het ras verkeerd kunnen we naar mijn mening alleen maar de handen ineen slaan en met de kennis van nu en de ervaring van het verleden zorgen voor een rastypische en gezonde saarloos.
Om dan terug te komen op het angst/terughoudendverhaal.
Voor mij persoonlijk hoort een saarloos niet bang te zijn. Een saarloos die standaard met zijn staart tegen zijn buik geplakt staat is niet rastypisch voor mij. Dat is dan dus gekeken naar het karakter.
Ik kreeg echter een paar weken geleden foto's onder ogen van chocoladebruine saarloosjes

dat is naar mijn mening ook alles behalve rastypisch. Puur gekeken naar uiterlijk dan.
Als je het dan hebt over de 2 grootste kampen in saarloosland dan heeft de NVSWH naar mijn mening altijd in 1 ding gelijk gehad en dat is dat er buiten de 1e RV honden lopen onder de noemer Saarloos die dat stempeltje absoluut niet verdienen.
Ik wil er nog aan toevoegen dat ik niet veel persoonlijke contacten meer heb in de saarlooswereld. Dat heb ik wegens verregaande beschuldigingen aan mijn adres afgekapt en dat bevalt me prima.
Ik heb met een paar verenigingsmensen (zowel van de NVSWH als van de AVLS) heel goed contact en krijg zo dus ook de informatie die ik nodig heb om bepaalde keuzes te maken.