Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mowgli problemen met zijn hart en luchtpijp

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Cinda
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): 4 honden:
Riego x Spaanse berg hond 14 jaar
Noni prachtige Roemeense hond 5 jaar
Gipsy x Chihuahua uit Roemenië 5 jaar
Bella x Chihuahua uit Roemenië 8 jaar
Aantal honden: 4

Mowgli problemen met zijn hart en luchtpijp

Ongelezen bericht door Cinda »

Hallo beste mensen,

Ik zou graag verhalen horen van mensen die ook een hond hebben/hadden met een hart probleem waardoor het hart zo groot is dat die de luchtpijn aan de kant drukt.

Mijn hondje Mowgli van 11 jaar x Chihuahua met een kees/vlinderhondje heeft een te groot hart en zijn kleppen werken niet goed meer.
Hij werd in een week tijd slechter hij oogte niet doodziek maar hij wilde niet meer wandelen en bleef veel op de bank liggen. Even daarna begon hij te kuchen. Ik dacht kennelhoest of zo. Dus ik naar de dierenarts en ze luisterde naar zijn hartje en dat klonk helemaal niet goed. Röntgen foto's gemaakt en daarop was te zien dat hij een veelste groot hart had en hij ook wat vocht in de longen had zitten. En ook drukte het hart de luchtpijp wat aan de kant en de lever was iets vergroot.

Het vocht uit de longen is nu weg en hij voelt zich dankzij medicatie (plastabletten, 2 verschillende soorten hart tabletten al wat beter. Maar hij blijft kuchen ivm het hart toch verlittekend is en niet meer kleiner word. Nu in overleg met de DA krijgt hij prednison maar dit slaat ook niet echt goed aan dus vanavond krijg hij codeïne hier tegen.

Heeft iemand ervaring hiermee en nu bedoel ik niet zozeer de hartziekte maar vooral met het kuchen doordat de luchtpijp wat in de verdrukking komt.

Graag hoor ik meer :U: hartelijk dank alvast.
Wees lief voor een dier dan zijn ze dat ook voor jou <3
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Re: Mowgli problemen met zijn hart en luchtpijp

Ongelezen bericht door Pemba »

Mijn vorige hond had een tracheacollaps, de luchtpijp zakt steeds verder in elkaar.
Toen het hoesten steeds erger werd en hij daardoor in paniek raakte hebben we hem laten gaan.
Hij was toen bijna 16 jaar.
Sterkte met jouw hondje.
Afbeelding
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Wel veel ervaring met hartproblemen, maar niet met luchtpijpafwijkingen.
Sterkte met je hondje!
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Cinda
Vaste gebruiker

Bedankt voor jullie antwoord.
Het is ook geen luchtpijp afwijking maar een hartprobleem waardoor de luchtpijp in de verdrukking komt.
En een tracheacollaps lijkt me ook geen pretje poeh...
Hopelijk reageert er nog iemand die hetzelfde heeft.
Ben heel benieuwd ivm er op internet ook weinig over te vinden is helaas :(
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Ik heb wel ervaring met een hond met hartafwijkingen, maar hij heeft gelukkig nog weinig klachten.
Ik weet wel dat het hoesten met het hart te maken kan hebben, door de verslechterde werking van het hart kan zich vocht ophopen in de longen waardoor de hond kan gaan hoesten.

Sterkte.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Zeeuwse labjes
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retrievers

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

Helaas wel. Ik ben opgegroeid met een dwergteckel thuis. Die had precies hetzelfde. Bij haar uitte het zich dat ze bij opwinding een soort aanval kreeg waarbij ze gilde, maar niet echt bij bewustzijn leek. Nader onderzoek leerde dat ze inderdaad een vergroot hart had, dat de luchtpijp deels dichtdrukte. En bij opwinding werd dat dus nog een graadje erger en kreeg ze een zuurstoftekort.

Niet lang daarna hebben we haar in moeten laten slapen. Ze was toen ruim 12 jaar oud.
Maar ik moet er wel bij zeggen dat dit al zo'n 30 jaar geleden is, dus wellicht is het nu veel beter te behandelen en onder controle te krijgen/houden. Zeker als jullie het ook wat eerder weten dan wij toen bij haar.
Cinda
Vaste gebruiker

Antonetta: Ja herkenbaar Mowgli had ook vocht achter (in) de longen. Maar de DA zei dat het hoesten van Mowgli kwam doordat het hart tegen de luchtpijp aandrukt. Ik heb dit ook gezien op de röntgen zijn hart was veel groter dan wat hij moest zijn. Wat naar dat jouw hond dit ook heeft.....gelukkig zijn zijn klachten nog niet erg aanwezig....Mowgli hoest elke dag wel met enige regelmaat.

Zeeuwse labjes: Jee heftig zeg ! Dat lijkt me ook idd niet makkelijk zeg voor het diertje...ook al is het dertig jaar geleden het lijkt er inderdaad op wat onze Mowgli heeft. :(: Ik hou hem goed in de gaten. Hij hoest met enige regelmaat maar echt benauwd kan ik niet echt zeggen gelukkig. Maar het kan natuurlijk veel erger worden nog...... Wel heeft hij het erger als hij erg blij is of speelt. Ik hoop dat we hem nog een tijdje bij ons mogen houden. We zijn in een jaar tijd al 2 hondjes kwijt geraakt zijn vader en moeder :(: Maar als hij het benauwd krijgt dan laat ik hem zeker niet lijden. Maar ik hoop voor nu dat we het voorlopig nog even kunnen rekken. Gelukkig heb ik een hele fijne DA en heel kundig :ok: . Ik hou jullie op de hoogte.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”