Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Halsband of tuigje?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Re: Halsband of tuigje?

Ongelezen bericht door tekkel »

Ze loopt altijd los met een halsbandje om met daaraan mijn telefoonummer.
Moet ze -- wat zelden voorkomt -- lang a/d lijn lopen, dan heeft ze een tuigje aan. Als ik dat laat zien gaat ze meteen op haar rug liggen zodat ik de gesp op haar buik kan dichtmaken :I:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

het liefst een hunter halsband of jachtlijn.
maar door slijtage aan de nek nu voortaan een tuig.
hurtta tuig, makkelijk om en af doen.
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Overdag gebruik ik meestal een jachtlijntje dat af gaat op het moment dat ze los mogen. In het donker hebben ze een tuig, omdat ik dan de lampjes bovenop vast kan maken. Bij de pups had ik liever een tuigje dan een halsbandje, omdat de relatief zware musketons van de puppylijntjes er altijd voor zorgen dat de lijn steeds tussen de voorpootjes hangt en pup steeds met de pootjes verward raakt. Ik vind een tuig met een oog op de rug daarom makkelijker.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Melody
Zeer actief
Mijn ras(sen): Galgo x Podenco

Ongelezen bericht door Melody »

Het is toch goed om je vooraf te verdiepen in de verschillende mogelijkheden en ook de verschillende type tuigen en hun gebruikersdoel?
Tuurlijk! Maar ik merk dat de verschillende tuigjes wel z'n voor- en nadelen hebben. Ik zie door de bomen het bos niet meer... Daarbij denk ik dat het per hond verschillend is en ik lees ook zeer uiteenlopende gebruikerservaringen.
Maar goed, hondje komt over twee weken en is nu aan een halsband gewent (en trekt daar heel erg mee :schrik: ). Dus project 1 wordt: minder laten trekken en dan wel aan een tuigje.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hippo »

Hippo loopt altijd los en heeft geen band of tuig. Alleen een tt voor in de gebieden waar aanlijnplcht geldt zodat hij dan ook los kan lopen.
Oscar heeft en leren halsband voor het uitlaten en een tuig voor het aanplagen met de training. De uitlaatster heeft hem aan een prikkeband want anders trekt hij haar ondersteboven :roll: .
Melody schreef: Tuurlijk! Maar ik merk dat de verschillende tuigjes wel z'n voor- en nadelen hebben. Ik zie door de bomen het bos niet meer... Daarbij denk ik dat het per hond verschillend is en ik lees ook zeer uiteenlopende gebruikerservaringen.
Maar goed, hondje komt over twee weken en is nu aan een halsband gewent (en trekt daar heel erg mee :schrik: ). Dus project 1 wordt: minder laten trekken en dan wel aan een tuigje.
Het valt wel mee hoor :wink:

HALS/KOP: normaal -> halsband van leer/nylon.
Kan helpen tegen het trekken -> prikkeband, slipketting, jachtlijn gentle leader/halti.
Geen categorie -> half check, kán helpen bij een correctie maar de meeste mensen gebruiken het voor het gemak bij het om en af doen en kán helpen bij honden die zich makkelijk uit de band wurmen als ze aan de riem zitten(hoewel ik dan gewoon een jachtlijntje zou nemen die je kunt aanschuiven).

ROMP/ TUIG:
Ik vind dit een super link: http://www.allergie-bij-honden.nl/welk- ... dentuigen/
normaal -> tuigen zoals Hurtta en siertuigen dienen voor normaal wandelen, dus niet om mee te trekken.
Kan helpen tegen trekken -> anti-trektuigen met bijv een ring voorop de borst of met van die dunne lijntjes onder de oksel
Ter ondersteuning van trekken -> tuigen zonder horizontaal stuk over de borst, zonder grote gespen en met een ergonomische pasvorm(die ook het linkje hierboven)
Let op: als je wil dat je hond trekt aan een tuig, kies dan een tuig wat hiervoor geschikt is. Een hond kan naast bijv kale plekken zelfs (pees)ontstekingen krijgen van een tuig met de verkeerde drukpunten.
rovianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door rovianne »

Hier een tuigje op aanraden van de DA. Onze hond blijft trekken, alles al geprobeerd.. Maar zo erg dat hij in een halsband zijn strot compleet kapot trekt. Dus voor hem geen halsband meer. Maar een tuig, waar hij dus flink in hangt..
Helaas nog geen tuig gevonden dat op zijn plaats blijft zitten. Alle tuigen schuiven over zijn rug heen en weer wat dus klitten veroorzaakt in zijn lange vacht.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Met training een grove schakel ketting en een k9 tuig. Met wandelen bij Tay grove ketting, Tessa een jachtlijntje. Als we ergens heen gaan waar ze los mogen zit Tessa in het k9 tuig, dan kunnen we het handvat nog beetpakken.
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

TessaThomas schreef:Met training een grove schakel ketting en een k9 tuig. Met wandelen bij Tay grove ketting, Tessa een jachtlijntje. Als we ergens heen gaan waar ze los mogen zit Tessa in het k9 tuig, dan kunnen we het handvat nog beetpakken.
Hangt ze zichzelf niet in een boom, doordat takken in het handvat steken?

Ik heb ook al een keer gezien dat een hond met zn poot in het handvat van een andere hond terecht kwam tijdens het spelen :roll:
Ik vind tuigen met een handvat niet geschikt voor los van de lijn lopen.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

Hippo schreef: normaal -> tuigen zoals Hurtta en siertuigen dienen voor normaal wandelen, dus niet om mee te trekken.
Huertta's tuigen zijn de traditionele trektuigen uit de sledesport, die soms nog steeds worden gebruikt, al zie je het x-back model veel vaker.

Afbeelding
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Melody
Zeer actief
Mijn ras(sen): Galgo x Podenco

Ongelezen bericht door Melody »

Hippo, dank je voor de verduidelijking!
Die link had ik inderdaad ook gevonden! En ik ben eruit..
Voor het ophalen en de eerste dagen gaan we voor een simpele windhondenhalsband en als 'ie een beetje gewend is, ga ik voor een H-model tuigje en werken aan het niet-trekken aan de lijn.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Sanchis schreef:
TessaThomas schreef:Met training een grove schakel ketting en een k9 tuig. Met wandelen bij Tay grove ketting, Tessa een jachtlijntje. Als we ergens heen gaan waar ze los mogen zit Tessa in het k9 tuig, dan kunnen we het handvat nog beetpakken.
Hangt ze zichzelf niet in een boom, doordat takken in het handvat steken?

Ik heb ook al een keer gezien dat een hond met zn poot in het handvat van een andere hond terecht kwam tijdens het spelen :roll:
Ik vind tuigen met een handvat niet geschikt voor los van de lijn lopen.
Tessa speelt niet met andere honden. ;) En er staan daar geen bomen, dus ze kan nergens in hangen. Ze lopen ook niet tegelijk los, maar één voor één.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Toen ik Mika net kreeg was ze heel paniekerig op straat, als ze schrok sprong ze heel hoog de lucht in of opzij de straat op. Om te voorkomen dat ik per ongeluk haar nekkie zou breken heb ik toen gelijk een tuig gekocht. Nu springt ze soms nog zo opzij uit schrik, bij voorkeur als er een auto aankomt (suïcide Mika noemen we haar ook wel) maar nu doe ik haar minder pijn als ik haar terugtrek omdat het gewicht word verdeeld.
Voor Gollum heb ik eigenlijk altijd een halsband gehad, heel vroeger een tuig omdat ze een tijdje bang was voor bruggen en dan ook zo voor een auto sprong of uit haar band glipte. Nu heeft ze hetzelfde tuig als Mika omdat ik dat leuk vond staan en omdat het me lekkerder leek zitten met al dat nekvel. Ze krijgt zo'n opgepropte nek van een halsband.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”