Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Halsband of tuigje?
Moderator: moderatorteam
-
Cassandra
- Actief
- Mijn ras(sen): Flatcoated Retriever
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Halsband of tuigje?
Ik ben altijd halsbandjes gewend. Heb nu ook twee puppybandjes en lijntjes gekocht.
Maar ik zie in de onderschrifen veel foto's met tuigje voorbij komen.
Waarom? Wat is aan te raden?
Een halsband zou bij trekken slecht zijn voor de nek. Een tuigje zou trekken aan de riem in de hand werken.
wie gebruikt wat en met welke reden?
Ik heb overigens een jachtlijn die ik wilde gebruiken in de toekomst, uberhaupt geen halsband of tuig.
Maar ik zie in de onderschrifen veel foto's met tuigje voorbij komen.
Waarom? Wat is aan te raden?
Een halsband zou bij trekken slecht zijn voor de nek. Een tuigje zou trekken aan de riem in de hand werken.
wie gebruikt wat en met welke reden?
Ik heb overigens een jachtlijn die ik wilde gebruiken in de toekomst, uberhaupt geen halsband of tuig.
-
S@ndr@
- Zeer actief
Re: Halsband of tuigje?
ik gebruik bij Sneeuw vaak t tuigje omdat ik dan een handvat aan de bovenkant heb, scheelt bukken
dus gewoon een praktisch iets
-
Sanner
- Zeer actief
Jamie draagt een tuigje omdat ik met dat kleine nekje een halsband een beetje eng vind.
Kiwi draagt gewoon een halsband. Eerder droeg ze wel een tuigje maar ik vind 't niet mooi en vind een halsband makkelijker.
Zolang ze niet als een idioot trekken kan een halsband prima.
Kiwi draagt gewoon een halsband. Eerder droeg ze wel een tuigje maar ik vind 't niet mooi en vind een halsband makkelijker.
Zolang ze niet als een idioot trekken kan een halsband prima.
- Angela
- Actief
- Mijn ras(sen): Flat Coated Retriever
Voor Duke gebruik ik tijdens het trainen en de korte wandelingen zijn jachtlijn. Hij loopt dan ook keurig naast me. Voor de langere wandelingen gebruiken we meestal een tuig, maar dan loopt hij het grootste deel los rond. Ik vind zelf het tuig niet lekker werken, omdat hij inderdaad meer trekt dan aan de jachtlijn en de correctie minder duidelijk of eigenlijk vrijwel afwezig is bij een tuig. Ik denk dat het vooral persoonlijke voorkeur is en ook wat je zelf van plan bent met je hond.

- Marco88
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
tuigje of riem in verband met trekken maakt de meeste honden geen bal uit.
Je kan een hond ook leren niet te trekken
Je kan een hond ook leren niet te trekken
-
Cassandra
- Actief
- Mijn ras(sen): Flatcoated Retriever
- Contacteer:
Dat allereerstMarco88 schreef: Je kan een hond ook leren niet te trekken
Maar een goed opgevoede hond in combinatie met enkel een jachtlijn heeft onze voorkeur
- kayleigh*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Duitse Herder / Schotse Collie
Oudduitse herder - Aantal honden: 2
Ik gebruik beide. Voor de gewone rondes vaan een tuig en met loslopen een halsband.

RIP Bonny 10-03-1999? - 06-04-2011
- Ayronna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Flynn heeft een tuigje aan bij het fietsen en bij het praktijkspeuren. In beide gevallen mag hij dan trekken. Ook bij het schapendrijven had hij in eerste instantie een tuigje om zolang hij nog gestuurd werd aan de lijn. Daarnaast heeft hij een tuig aan in de auto, voor de veiligheid.
De halsband heeft hij om als we gaan wandelen en betekend dat hij niet mag trekken.
De halsband heeft hij om als we gaan wandelen en betekend dat hij niet mag trekken.
- -Lilo-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Lola vindt tuigjes echt de hél! Dus die heb ik wel voor dr, maar ik gebruik 'm zelden. Eentje is reflecterend dus wel handig s avonds, de ander gebruik ik icm heupriem en als ik ga skeeleren. Maar voor Lola zou het niet hoeven.
- mmartinn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
Altijd het tuig. ( nou ja nu even de halsband omdat de snee van de operatie precies onder het tuig zou vallen) Handvat bovenop is zo makkelijk. Zo'n half stikkende hond door zijn halsband heb ik zo'n hekel aan gekregen.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik had bij de pups een halsbandje en bij de laatste twee volwassen honden heb ik voor korte aangelijnde stukken een jachtlijntje.
Bij een langere aangelijnde wandeling als ze niet los kunnen ('s avonds laat) heb ik een gewone halsband.
Tuig alleen voor het geval ik met ze ga fietsen.
Bij een langere aangelijnde wandeling als ze niet los kunnen ('s avonds laat) heb ik een gewone halsband.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Apple heeft zelden wat om. Maar als ik naar de duinen ga of toch een aanlijnwandeling doe dan tuig of jachtlijn.
Ze trekt bij beide niet maar vind allebei wel prettig in gebruik
Ze trekt bij beide niet maar vind allebei wel prettig in gebruik
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik vind tuigen teveel moeite om om te doen en ik denk dat ze minder lekker zitten dan een halsband. Ik heb een paar keer een tuig gehad voor de mooi of de cool maar vond het dus niks om je hond elke dag meerdere keren in zo'n ding te moeten hijsen. Bas heeft dus gewoon een nylon klikhalsbandje. Ze trekt niet, loopt niet weg en dus functioneert dat helemaal perfect. 
-
blondie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Tuig gebruikte ik soms bij speuren, maar soms vroeg ik me af waarom eigenlijk. Hele tijd hebben ze hier slipkettingen om gehad, omdat ik het gewoon een makkelijke band vond. En daarna zag ik mooie halsbanden die ik ze om heb gedaan.
Bluf heeft een half check heet dat zo? een halsband met bij de ringen een soort van slipsysteem.
Bluf heeft een half check heet dat zo? een halsband met bij de ringen een soort van slipsysteem.
- Jeannettebo
- Zeer actief
Tuig gaat om als ik langere wandelingen in de bergen maak, dan kan ik ze in noodgevallen makkelijk even vastpakken en indien nodig optillen. Verder halsbanden, vinden de honden zelf ook prettiger

- Sanchis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
- Aantal honden: 3
Een tuigje bij een pup kan ook heel handig zijn. Door de gekke puppysprongen en het gedartel aan de lijn, heb je bij een tuig met bevestiging op de rug veel minder vaak het probleem dat er een voorpootje over de lijn slaat.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
-
Manu
Ik heb het tuig pas aangeschaft toen we langer gingen wandelen, mijn hond sprong overal naar beneden of naar boven en kwam soms zelfstandig niet meer waar hij zijn moest dus dan tilde ik hem even aan het handvat op. Ik laat hem stiekem ook wel eens wat trekken als ik een steile klim moet maken. Met een halsband zou ik dat nooit doen.
Het tuig krijgt hij ook alleen om als we de bergen in gaan of gaan zwemmen. Verder loop ik altijd met halsband, zo'n slipband met stop van Hunter zodat zijn vacht niet beschadigt.
Als pup liep hij ook gewoon met een halsbandje.
Het tuig krijgt hij ook alleen om als we de bergen in gaan of gaan zwemmen. Verder loop ik altijd met halsband, zo'n slipband met stop van Hunter zodat zijn vacht niet beschadigt.
Als pup liep hij ook gewoon met een halsbandje.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Dit dus.ranetje schreef:Ik had bij de pups een halsbandje en bij de laatste twee volwassen honden heb ik voor korte aangelijnde stukken een jachtlijntje.
En zo hebben ze in feite een hele garderobe
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
pom heeft een tuig omdat ze nog af en toe aan de lange lijn loopt. die sleept achter haar aan, maar als ik er dan een keer op moet gaan staan krijgt ze zo'n snok aan haar nek, vind ik niet zo prettig. dus vandaar dat ze een tuigje heeft.. mooi vind ik het ook niet 
-
Tallie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie
- Contacteer:
Voor aangelijnde stukken gebruik ik een tuig, die gebruik ik vanaf pup omdat ze flink trok (en ze kan er soms nog steeds wel wat van). Als ze lekker los kan lopen gaat er een jachtlijntje mee. Halsbanden heeft ze wel maar ik gebruik ze zelden, eigenlijk alleen op vakantie om een ID aan te hangen 
-
Sita
- Zeer actief
Meestal gebruik ik een jachtlijntje. Bij wandelingen waar ze niet los kunnen of als ze ergens naar toe gaan waar ze niet los kunnen, gebruik ik een halsband. Met fietsen, wandelen in de bergen en hardlopen krijgen ze een tuig aan.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- Melody
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Galgo x Podenco
Wat een vraagstuk als toekomstige hondeneigenaar!
Ga denk ik beiden maar uitproberen.
Wat is een jachtlijntje precies en wat zijn daar dan de voor- en nadelen van?
Het lijkt een hel lichtgewicht ding met slip in de halsband, heb ik dat goed?
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Melody schreef:Wat een vraagstuk als toekomstige hondeneigenaar!Ga denk ik beiden maar uitproberen.

Dit is een jachtlijn met een stop.
Ze zijn er ook zonder stop.
Die zonder stop gebruik ik omdat er niet aan de lijn getrokken wordt
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
Allebei halsbanden (we trainen nog op het niet trekken) behalve in situaties waar het voor veiligheid verstandiger is, ik trekken geen probleem vind, of er niets aan wil of kan doen op dat moment (behendigheidstraining, wandelen in aanlijngebied, fietsen, vastzetten, enz). Ik vind tuigjes simpelweg niet mooi, en als ze niet trekken/er geen kans is op linke situaties (zoals vastzetten in de auto) is een tuigje in mijn ogen ook nergens voor nodig.

You'll be in my heart... Always...
- Plumeau
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie
Voor de shelties gebruiken we meestal een tuig. Ik voel me daarmee minder schuldig als ik zelf lomp met de lijnen in de knoop raak en daardoor aan de lijn zou trekken. Trekkende hondjes staan we niet toe, dat wordt gecorrigeerd met stem of met stilstaan tot ze weer weten wat de bedoeling is.
Heel soms ook wel eens een halsbandje, maar dan eis ik ook discipline! Geen geneus aan de flex, maar hond met nette lijn aan de voet en een alert baasje dat geen zooite maakt van de riemen. Aangezien ze maar weinig op de nek getraind worden, zijn ze daar ook super gevoelig mee en kan je daarmee de aandacht goed vasthouden als je iets wil trainen.
Heel soms ook wel eens een halsbandje, maar dan eis ik ook discipline! Geen geneus aan de flex, maar hond met nette lijn aan de voet en een alert baasje dat geen zooite maakt van de riemen. Aangezien ze maar weinig op de nek getraind worden, zijn ze daar ook super gevoelig mee en kan je daarmee de aandacht goed vasthouden als je iets wil trainen.
- Antonetta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Mowgli heeft altijd een halsband om met een kokertje met haar gegevens en buiten gaat ze hierbij aan de slipketting. Balou heeft ook altijd een halsbandje om, maar maakt de raarste geluiden als er maar een beetje spanning op het halsbandje komt te staan, hij heeft buiten altijd een tuigje om.
. Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
- Sanchis
- Zeer actief
Het is toch goed om je vooraf te verdiepen in de verschillende mogelijkheden en ook de verschillende type tuigen en hun gebruikersdoel?Melody schreef:Wat een vraagstuk als toekomstige hondeneigenaar!Ga denk ik beiden maar uitproberen.
Zo voorkom je een topic als laatst, waar iemand met een K9 tuig ging lopen en vervolgens zijn/haar jonge hond niet meer onder controle had.
Als diegene zich had verdiept in de verschillende tuigen, had hij/zij waarschijnlijk een ander tuig gekozen.
Laatst gewijzigd door Sanchis op 15 mar 2014 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
- Sanchis
- Zeer actief
Stiekem? Je hebt een Husky! Volgens mij kun je hem geen groter plezier doen, dan zn baas omhoog laten trekkenManu schreef:Ik laat hem stiekem ook wel eens wat trekken als ik een steile klim moet maken.
Scott 'helpt' me ook, als ik mountainbike. Misschien moet ik me maar eens verdiepen in bike jorning
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik heb de honden tegenwoordig aan hun Hurtta tuigen lopen omdat ik veel wandel op plekken waar ze ( deels) aangelijnd lopen aan de flex, en dan vind ik het veel comfortabeler voor de honden om niet aan de halsband te lopen. Ik kan ze wanneer nodig dan heel snel en gemakkelijk even aan het handvat pakken als er bijvoorbeeld een paard langs komt. Deze tuigen gaan heel gemakkelijk om en af, de honden steken zelf hun kop er doorheen en ik hoef alleen maar 1 sluiting vast te klikken. Er hoeft geen poot doorheen gehaald te worden bij deze tuigen.
Bij hardlopen, steppen en fietsen hebben ze ook hun tuig om, als ik naar de dierenarts ga of naar een show of wedstrijd dan hebben ze een halsband om.
Bij hardlopen, steppen en fietsen hebben ze ook hun tuig om, als ik naar de dierenarts ga of naar een show of wedstrijd dan hebben ze een halsband om.
-
Manu
Hij vindt het ook heel leuk, zet zich goed schrapSanchis schreef:Stiekem? Je hebt een Husky! Volgens mij kun je hem geen groter plezier doen, dan zn baas omhoog laten trekkenManu schreef:Ik laat hem stiekem ook wel eens wat trekken als ik een steile klim moet maken.![]()
Scott 'helpt' me ook, als ik mountainbike. Misschien moet ik me maar eens verdiepen in bike jorning