Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Om de zoveel uur even naar buiten.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Jokkebrok

Re: Om de zoveel uur even naar buiten.

Ongelezen bericht door Jokkebrok »

Na allerlei berichten te hebben gelezen in dit topic ben ik echt een beetje verbaasd over hoe weinig - een groot aantal - honden buiten komen. Het verbaast me vooral omdat ik op dit forum veel lees over 'actieve honden waar je een hoop mee moet doen' en als ik dat soort teksten lees denk ik altijd bij mezelf "mmm, die arme schatten van mij komen er maar karig af" want ik denk dan altijd dat iedereen 8 uur per dag met z'n hond rent, fietst, wandelt, speurt, agilitiet, fly ballt, jaagt, traint en actief bezig is. Maar als ik het zo lees dan vind ik het eerlijk gezegd maar magertjes.

3 a 4 uurtjes per dag buiten (is dat overigens bruto: aan de lijn, in de auto meegeteld; of netto: los lopend z'n ding doen), is dat wat grosso modo bedoeld wordt met 'actief zijn met je hond', of hebben de meeste al hun trainingen en dat soort dingen weggelaten in deze reacties?
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Jokkebrok schreef:Na allerlei berichten te hebben gelezen in dit topic ben ik echt een beetje verbaasd over hoe weinig - een groot aantal - honden buiten komen. Het verbaast me vooral omdat ik op dit forum veel lees over 'actieve honden waar je een hoop mee moet doen' en als ik dat soort teksten lees denk ik altijd bij mezelf "mmm, die arme schatten van mij komen er maar karig af" want ik denk dan altijd dat iedereen 8 uur per dag met z'n hond rent, fietst, wandelt, speurt, agilitiet, fly ballt, jaagt, traint en actief bezig is. Maar als ik het zo lees dan vind ik het eerlijk gezegd maar magertjes.

3 a 4 uurtjes per dag buiten (is dat overigens bruto: aan de lijn, in de auto meegeteld; of netto: los lopend z'n ding doen), is dat wat grosso modo bedoeld wordt met 'actief zijn met je hond', of hebben de meeste al hun trainingen en dat soort dingen weggelaten in deze reacties?
Training heb ik weggelaten ja...
Dat is sowieso op maandagavond en woensdag komt daar nog bij. Verder wordt er regelmatig gefietst met Layla. Ook ben ik nog wel eens in het weekend met afwisselende zaken bezig. Momenteel beginnen de military dagen weer begint her en der, dat is een uitgezette wandeling waarbij je onderweg posten tegenkomt waar je allerlei opdrachten moet uitvoeren met de hond.
Daarnaast ben ik nog wel eens een weekend in de Ardennen, een weekje in nl of heb ik een weekje thuis waarin meerdere grote wandelingen gepland staan. Als ik hier een wandeling maak van 17 km in de bergen is ook Layla afgedraaid aan het eind
Afbeelding
Jokkebrok

Off topic:
Jeannettebo schreef:Momenteel beginnen de military dagen weer begint her en der, dat is een uitgezette wandeling waarbij je onderweg posten tegenkomt waar je allerlei opdrachten moet uitvoeren met de hond.
Dit lijkt mij echt geweldig!!! Ik vind het bijna een gemis dat ik van het bestaan niet wist toen ik nog in Nederland woonde. Niet dat ik niet genoeg leuks te doen had, maar als het is wat ik me erbij voorstel dan had ik (en mijn hond) dat echt ontzettend leuk gevonden. Waar doe je dat zoal?
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Het verschilt nog wel eens, afhankelijk van hoe druk ik zelf ben, maar doorgaans:

rond 9.30-10 uur P&P van 20-30 minuten
tussen de middag met Jet (soms met Saar ook) drie kwartier op pad
halverwege de middag of direct na Jet met Otto en/of Saar drie kwartier
eind van de middag rond etenstijd even een plas op het veldje hiervoor (in de tuin doen ze het niet altijd)
's avonds rond 22/22.30 uur hetzelfde rondje P&P als 's ochtends
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Jeannettebo
Zeer actief

Oh maar dit is niet in Nederland, ik woon in Zwitserland. Het wordt georganiseerd vanuit hondenscholen.
Ik heb er eentje meegelopen toen mijn honden nog niet hier waren. Toen was het een wandeling van 8 km met onderweg 7 posten. Overal was er een parcours uitgezet wat je met je hond moest afleggen. En dan bv eentje waarin de hond in een karretje moet zitten en jij het karretje met de hond over een hindernisbaantje moet rijden, zonder dat de hond er uit springt.
Of de hond moest eerst door een tunnel, dan over wat paaltjes lopen, ballen uit een waterbak vissen en naar een plateau brengen, waar de baas plaatsnamen goed moet leggen op een kaart.
Overal krijg je dan punten voor.
Het seizoen is nu net weer begonnen, maar helaas kan ik nu zelf even niet meedoen doordat ik even niet kan lopen.
Afbeelding
Jokkebrok

Jeannettebo schreef:Oh maar dit is niet in Nederland, ik woon in Zwitserland. Het wordt georganiseerd vanuit hondenscholen.
Ik heb er eentje meegelopen toen mijn honden nog niet hier waren. Toen was het een wandeling van 8 km met onderweg 7 posten. Overal was er een parcours uitgezet wat je met je hond moest afleggen. En dan bv eentje waarin de hond in een karretje moet zitten en jij het karretje met de hond over een hindernisbaantje moet rijden, zonder dat de hond er uit springt.
Of de hond moest eerst door een tunnel, dan over wat paaltjes lopen, ballen uit een waterbak vissen en naar een plateau brengen, waar de baas plaatsnamen goed moet leggen op een kaart.
Overal krijg je dan punten voor.
Het seizoen is nu net weer begonnen, maar helaas kan ik nu zelf even niet meedoen doordat ik even niet kan lopen.
Klinkt super!

En het is heel waarschijnlijk dat de plaats van handeling - Zwitserland - mede oorzaak is van het feit dat ik het fenomeen niet ken(de) :mrgreen:

Wellicht doen ze hier in Frankrijk ook wel van die enige dingen, ik zal eens kijken!
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Jeetje wat loopt iedereen veel :O:
Werkdag ziet er als volgt uit:

Rond 7 uur laat mijn vriend Noah uit. Dan gaat ze hele dag mee naar mijn werk (en ja daar kan ze hele dag door plassen). Thuis krijgt ze eten en rond 9-10 uur in avond gaat ze nog even plassen.

Op een vrije dag is het als volgt:

Als we wakker worden eruit (7-9 uur). Daarna rond 12 uur wandeling van uur. na het avond eten rond 6 uur 5-30 min en dan voor slapen gaan 5 min.
Perry en Noah

Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Jokkebrok schreef:Na allerlei berichten te hebben gelezen in dit topic ben ik echt een beetje verbaasd over hoe weinig - een groot aantal - honden buiten komen. Het verbaast me vooral omdat ik op dit forum veel lees over 'actieve honden waar je een hoop mee moet doen' en als ik dat soort teksten lees denk ik altijd bij mezelf "mmm, die arme schatten van mij komen er maar karig af" want ik denk dan altijd dat iedereen 8 uur per dag met z'n hond rent, fietst, wandelt, speurt, agilitiet, fly ballt, jaagt, traint en actief bezig is. Maar als ik het zo lees dan vind ik het eerlijk gezegd maar magertjes.

Vergeet niet dat rust net zo belangrijk is als beweging. Vorige week een drukke werkweek gehad en eigenlijk zou Noah daarna moeten treibballen. Alleen was ik erg moe en heb ik dat overgeslagen. De volgende ochtend hadden we behendigheid en ik merkte dat Noah best nog moe was.
Sinds ik meer rustmomenten neem is Noah een stuk beter te houden, ipv steeds maar meer beweging geven. Hoe meer je geeft hoe meer ze ook nodig hebben.
Perry en Noah

Afbeelding
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door mmartinn »

Cleva schreef: Dat komt met name omdat het lulkoek is dat honden topathleet moeten zijn om zich goed te voelen. Sterker nog, dat zou debet zijn aan het canine geluk.
Natuurlijk hoort beweging erbij maar bewegen is iets anders dan genadeloos kilometervreten.
Ik vraag me ook weleens af wat mensen die pretenderen 5 uur per dag met de honden te lopen voor leven hebben. Wie heeft er in vredesnaam zoveel tijd?

Nodig is het ook niet. Ik mag zomaar stellen dat ik in het bezit ben van honden die mooi bespierd en geen onsje te zwaar zijn zonder fabelachtige toeren uit te halen. Natuurlijk moet er dagelijks gerend zijn en natuurlijk laat je je huisgenoten niet met volle blaas deurpiepen maar dat gezwam over dagelijkse marathons neem ik al een klein decennium met een enorme korrel zout.

Overigens vind ik wat de gemiddelde uitlater uitlaten noemt (aangelijnd sjokken over de stoep, hoe lang dan ook) niet iets waar mijn honden plezier aan zouden beleven. Dan zie ik veel liever de tok die de pit bull een kilometer achter de bestickerde gold aan laat rennen. Ook niet sjiek maar het IS tenminste iets.
5 uur haal ik niet, maar tegen de 3 uur aan wel.
Je hebt inderdaad gelijk dat dat bijna niet haalbaar is bij de gemiddelde persoon.
Ik heb wel eens gelezen dat een gemiddelde hond 2 uur uitgelaten moet worden per dag.
Door gezondheidsomstandigheden is omgaan met de hond voor mij een belangrijke daginvulling.
Dus de 3 uur zal nog wel meer worden als Castor straks 1,5 of 2 is.
Wij lopen bijna niet langs de stoep door de wijk, dat vind ik verschrikkelijk. Heb spuughekel aan die langszoefende auto's.
Afbeelding
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Tussen zeven en acht neem ik om de beurt de honden mee voor een wandeling, rond half elf laat ik Balou plassen of als ik zin heb maken we een wandeling. Rond twee uur loop ik een rondje met Mowgli en wandel ik met Balou. Rond vijf uur wandel ik met Mowgli dit is voor haar de laatste wandeling, zij wil niet naar buiten als het donker is, en ik laat Balou plassen. Na zessen wandel ik nog een keer met Balou en hij gaat voordat ik naar bed ga nog een keer plassen. Natuurlijk wijk ik wel eens van het schema af, maar dit zijn over het algemeen wel de keren dat ik per dag met de honden uit ga.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Dat ligt eraan of ik moet werken of niet.
Als ik werk dan gaat hij in de ochtend met vriend eruit om 7.15 ongeveer een half uur.
Om 12:00 haalt mijn moeder hem op en dan wandelt ze ongeveer 45 a 60 min met hem.
Dan komt hij thuis om 17:30 en wandel ik om 19:00 vaak nog een half uur tot een uur met hem door het park.
Voordat ik naar bed ga roep ik hem nog om een plas te doen maar soms wilt hij dat wel en soms ook niet.

Als ik vrij ben fietsen we naar de uiterwaarden en wandelen we ong. 2uur.
Dan in de middag een rondje door het park en dat kan een kwartier zijn maar soms ook weer een uur, ligt er maar net aan.
Dan rond 17:00 even plassen en in de avond weer een rondje door het park.

Trainen doe ik niet met Enzi, paar keer per week wat clickeroefeningen en voor de rest slaapt meneer :mrgreen:
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Naast de normale wandelingen 4x per dag gaat Bowie vaak nog 1 of 2x extra plassen, dat is dan vaak als ik even weg moet, dan laat ik haar nog even plassen.
De nachten zijn max 8 uur, als ik rond 12.00 naar bed ga staat mijn wekken om 08.00 uur omdat ik het anders ook te lang vind, overigens heb ik niet het idee dat ze dan heel nodig moet s;morgens aangezien ze vaak pas na 10 minuten plast ofzo maar ik vind het ook meer een gevoel dat het te lang in haar blaas zit en dat dit niet goed is.
Afbeelding
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Cleva schreef:
Dat komt met name omdat het lulkoek is dat honden topathleet moeten zijn om zich goed te voelen. Sterker nog, dat zou debet zijn aan het canine geluk.
Natuurlijk hoort beweging erbij maar bewegen is iets anders dan genadeloos kilometervreten.
Ik vraag me ook weleens af wat mensen die pretenderen 5 uur per dag met de honden te lopen voor leven hebben. Wie heeft er in vredesnaam zoveel tijd?

Nodig is het ook niet. Ik mag zomaar stellen dat ik in het bezit ben van honden die mooi bespierd en geen onsje te zwaar zijn zonder fabelachtige toeren uit te halen. Natuurlijk moet er dagelijks gerend zijn en natuurlijk laat je je huisgenoten niet met volle blaas deurpiepen maar dat gezwam over dagelijkse marathons neem ik al een klein decennium met een enorme korrel zout.

Eens!

Dewi de luilak doe je er ook geen plezier mee om een uur of vier per dag te lopen, dat weet ik heel zeker. Afwisseling is het woord hier, ene dag doen we zus en andere dag zo en daar zit gerust voor hen weleens een saaie dag tussen, net als voor mij :wink: Maar juist het niet weten wat we gaan doen maakt het leuk voor ze (denk en hoop ik).
moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Hier is het hartstikke verschillend.
Vriend werkt in ploegen dus heeft verschillende werktijden en het maakt ook uit of ik een dag thuis ben of voor de klas sta.

Ze komen hier minstens 4 keer per dag buiten.
Soms komt het wel eens een dag voor dat we wat kortere rondjes maken, dat compenseren we dan wel weer de volgende dag.
De ene dag komen ze misschien maar anderhalf uur buiten en de andere dag ben ik misschien vier uur met ze op pad.

Ik doe ook veel hersenwerkjes met ze, dat is ook prima te doen als het slecht weer is of ik een dagje wat minder tijd heb.

Ik heb ze nog nooit horen klagen :mrgreen:
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Ik denk ook zomaar dat het voor mij en Manu in NL anders zal worden. Daar heb ik geen auto. En uiteraard minder tijd al loop ik overdag eigenlijk niet lang, meer 's ochtends en 's avonds. Ik hoop hem gauw meer afwisseling te kunnen bieden als hij wat ouder is en fysiek meer aan kan.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Ik ga twee of drie keer per dag met de hond naar hei, bos of strand. Daar wordt geen uren gelopen maar kan ze rennen, graven, snuffelen, pootje-baden, sociale contacten opdoen en verder doen wat ze wil.
Thuis kan ze onbeperkt de tuin in: vaak staat de tuindeur open en er zit ook een grote kattenklep in waardoor ze naar buiten kan.
En nee, de tuin stinkt niet van die paar plasjes verspreid in de aarde :wink:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik ga twee, soms drie keer per dag met ze weg. Ik loop dus vrijwel niet in de wijk, als het even kan.
Ze gaan in de auto en op de plaats van bestemming kiep ik ze eruit. En die wisselt. Gemiddeld rotzooien ze dan een uurtje of twee, drie, alles bij elkaar.
Daarnaast trainen we met allemaal of doen anderszins nog wat. Zo is Fien mijn trouwe begeleidster als ik lesgeef in Almere, gaat Chaconne mee als ik elders lesgeef en trainen we verder nog dingen als G&G en breitensport en zo.
Zo hebben ze allemaal hun quality time, ook belangrijk.

edit: Orpa kan het makkelijk 12 uur ophouden trouwens :80: Niet dat ze dat moet, maar dat doet ze dus soms. :19:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Marjoleine schreef:Ik ga twee, soms drie keer per dag met ze weg. Ik loop dus vrijwel niet in de wijk, als het even kan.
Ze gaan in de auto en op de plaats van bestemming kiep ik ze eruit. En die wisselt. Gemiddeld rotzooien ze dan een uurtje of twee, drie, alles bij elkaar.
Daarnaast trainen we met allemaal of doen anderszins nog wat. Zo is Fien mijn trouwe begeleidster als ik lesgeef in Almere, gaat Chaconne mee als ik elders lesgeef en trainen we verder nog dingen als G&G en breitensport en zo.

edit: Orpa kan het makkelijk 12 uur ophouden trouwens :80: Niet dat ze dat moet, maar dat doet ze dus soms. :19:
Kaya ook. Ik laat ze 's avonds meestal rond 20.00 uur uit en laat op de avond kunnen ze nog de tuin in, maar Kaya doet dat bijna nooit.
Die gaat dus pas de volgende ochtend weer en in het weekend is dat ook weleens om 9.30 uur pas, dus dan is het 13 uur :80: zonder
moeite overigens hoor, ze blijft zelf liggen, want als ze wil kan ze zo de tuin in.
Vaak snuffelt ze eerst buiten nog 10 minuten en gaat dan pas een plas doen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door annemick »

Al jaren eigenlijk maar 3x, de 4e p&p ronde vond ze zelf niet zo nodig en is in de loop der jaren geschrapt.

1e rond 10 uur nadat ze uitgeslapen is (lang).
2e rond 17 uur (lang).
3e rond 24, een p&p rondje in de buurt.

Als het nodig is tussendoor doet ze een plasje op het gras in de tuin, wil ze een keer iets meer dan gaat ze bij de voordeur liggen maar dat komt niet vaak voor.
Spelen doen we buiten de rondes om ook wel in huis of tuin.
Ze heeft ondanks haar gevorderde leeftijd (en castratie) een hele sterke blaas.
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Caro. schreef:
Marjoleine schreef:Ik ga twee, soms drie keer per dag met ze weg. Ik loop dus vrijwel niet in de wijk, als het even kan.

Kaya ook. Ik laat ze 's avonds meestal rond 20.00 uur uit en laat op de avond kunnen ze nog de tuin in, maar Kaya doet dat bijna nooit.
Die gaat dus pas de volgende ochtend weer en in het weekend is dat ook weleens om 9.30 uur pas, dus dan is het 13 uur :80: zonder
moeite overigens hoor, ze blijft zelf liggen, want als ze wil kan ze zo de tuin in.
Vaak snuffelt ze eerst buiten nog 10 minuten en gaat dan pas een plas doen.
Hier ook :80:
Ze kan altijd de tuin in door de kattenklep, maar ze blijft rustig 12 uur of langer binnen, en is dan nog helemaal relaxt als ik naar het bos rij en ook daar gaat ze echt niet meteen plassen :19:

Zal wel een tevendingetje zijn?
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Jeannettebo
Zeer actief

Nee hoor, Bo kan dat ook prima
Afbeelding
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Inderdaad niet speciaal een tevendingetje. Morris kan het ook prima ophouden.

Hier maakt het wel uit of het een werkdag is of niet.
Op werkdagen gaat Morris of naar de dagopvang; dan doen we 's ochtends vroeg een kort rondje, op de opvang heeft hij de hele dag de mogelijkheid om te plassen en wordt er 's middags ook nog gewandeld dus dan doe ik alleen 's avonds laat nog een rondje. Na een dag opvang is hij echt moe.
Of hij gaat naar mijn ouders; dan laat ik hem 's ochtends vroeg uit (wandelingetje van zo'n 20 minuten), mijn vader laat hem tussen de middag uit en 's avonds na het eten laat ik hem weer uit en dan gaan we 's avonds laat nog een rondje (op die dag trainen we 's avonds ook nog op de hondenschool)
Of hij blijft alleen thuis; dan gaan we 's ochtends vroeg wandelen en dan meteen weer zodra ik thuiskom een lange wandeling. Dan 's avonds laat ook nog een rondje.
Dus op werkdagen wordt hij 3 of 4x per dag uitgelaten. En op de opvang heeft hij de hele dag dus de gelegenheid om wat te doen.

Als ik vrij ben doen we meestal 's ochtends meteen een lange ronde. Dan 's middags een ronde die kan varieren van kort (zo'n half uur) tot een paar uur lekker op pad. 's Avonds doen we dan nog een kort rondje. Als ik vrij ben struint Morris ook altijd wel in de tuin, daar mag hij ook plassen als hij moet.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Hier 's morgens als eerste
Tussen de middag
Voor of na ons avondeten
Voor het slapen even plassen

3 avonden trainen en dan zelf ook nog wat tussendoor met de weimen. Wanneer de lange wandeling is op een dag is afhankelijk van mijn agenda ;-)
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”