Een tijdje geleden heb ik een cirkeltraining gedaan met Lais. Ik had er wel iets over gelezen en een paar filmpjes van gezien, maar ik had geen idee hoe je met zoiets begon dus ik kon me ook niet echt een voorstelling maken van de les. Maarja, vertrouwen in de juf, dus het zal vast wel goedkomen

.
We begonnen met een werpstok, daar moest wat lekkers in en dat hield je voor de hond. Dan een tiental cm's van de hond af bewegen en zodra de hond volgde kiepte je het lekkers eruit. Hond denkt hoera

. Resultaat na een paar keer (linksom en rechtsom) oefenen: hond volgt het uiteinde van de werpstok in rondjes om je heen. Hier presteerden we overigens (nog) keurig

.
Daarna werd er een rondje neergezet van puppypanelen, met her en der een opening erin. Baas in het rondje, hond erbuiten en hop, de werpstok volgen.
Tja en toen begon de ellende want we werden gewoon uitgelachen

! Vrouwtje was namelijk niet helemaal helder (door een griepje ja!) en die mikte telkens het lekkers eruit op het moment dat ze de stok uitstak

. Dus dan moest er weer wat nieuws in en dat duurde even. Ondertussen kwam Laissah natuurlijk in het rondje kijken waar al dat lekkers bleef

. Nou hup, kaasje in de stok, Lais naar buiten dirigeren, stok uitsteken en gaan.... Huh? Waar is dat kaasje nou

? Jahoor, dat was er tijdens het dirigeren weer uit gevallen

.
Goed, dat herhaalde zich regelmatig, tot grote hilariteit van de rest van het gezelschap (

), maar zo af en toe lukte het me toch om mijn motoriek te controleren. En dan liep piep keurig een stukje om de paneeltjes. Nouja, keurig... schijnbaar was ook dat héél grappig, want ook Lais moest uitgelachen worden. Ze liep namelijk heel puppy-achtig te dartelen, mijn onstuimige schatje

.
Oja, en als het goed ging dan kieperde ik het kaasje eruit en keek ze vragend van de werpstok naar mij, waar het kaasje nou gebleven was

. Op de grooohond!!! Doos

. Dus die moest ik dan aanwijzen met de werpstok... Ook dat scheen hilarisch te zijn

. En tot overmaat van ramp had vrouwtje ook worstjes die zo af en toe bleven plakken, dus die vielen er dan ook niet uit en dan waren we allebei aan het zoeken waar het lekkers was gebleven

.
Qua helder-licht gehalte pasten we die dag iig goed bij elkaar

.
De bedoeling was eerst een mooi drafje voor elkaar te krijgen, daarna kon je gaan variëren in gangen. We hebben een paar keer overgangen tussen stap en draf gemaakt. Het was trouwens duidelijk te zien dat ze de ene kant op beter liep dan de andere kant op (niet kreupel, maar stijver in de bewegingen), zoals iedereen een voorkeurskant heeft eigenlijk.
Wat we nog meer uitgespookt hebben die les weet ik zo even niet meer, maar wie weet komt er nog wat boven borrelen. Ik vond het iig leuk en erg leerzaam om te doen! Vragen over de cirkeltraining staat trouwens vrij

.
DISCLAIMER: Ik heb dit uiteraard enkel opgetekend ter lering ende pertinent NIET ter vermaeck, dus ik wens hier niet nóg een keer uitgelachen te worden

!