Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Cirkeltraining, onverwacht leuk

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Cirkeltraining, onverwacht leuk

Ongelezen bericht door Zamunda »

Een tijdje geleden heb ik een cirkeltraining gedaan met Lais. Ik had er wel iets over gelezen en een paar filmpjes van gezien, maar ik had geen idee hoe je met zoiets begon dus ik kon me ook niet echt een voorstelling maken van de les. Maarja, vertrouwen in de juf, dus het zal vast wel goedkomen :engel: .

We begonnen met een werpstok, daar moest wat lekkers in en dat hield je voor de hond. Dan een tiental cm's van de hond af bewegen en zodra de hond volgde kiepte je het lekkers eruit. Hond denkt hoera :cheer: . Resultaat na een paar keer (linksom en rechtsom) oefenen: hond volgt het uiteinde van de werpstok in rondjes om je heen. Hier presteerden we overigens (nog) keurig :pffff: .

Daarna werd er een rondje neergezet van puppypanelen, met her en der een opening erin. Baas in het rondje, hond erbuiten en hop, de werpstok volgen.
Tja en toen begon de ellende want we werden gewoon uitgelachen :gvd: ! Vrouwtje was namelijk niet helemaal helder (door een griepje ja!) en die mikte telkens het lekkers eruit op het moment dat ze de stok uitstak :oohja: . Dus dan moest er weer wat nieuws in en dat duurde even. Ondertussen kwam Laissah natuurlijk in het rondje kijken waar al dat lekkers bleef :oohja: . Nou hup, kaasje in de stok, Lais naar buiten dirigeren, stok uitsteken en gaan.... Huh? Waar is dat kaasje nou :hmmm: ? Jahoor, dat was er tijdens het dirigeren weer uit gevallen :gvd: .
Goed, dat herhaalde zich regelmatig, tot grote hilariteit van de rest van het gezelschap ( :hmmm: ), maar zo af en toe lukte het me toch om mijn motoriek te controleren. En dan liep piep keurig een stukje om de paneeltjes. Nouja, keurig... schijnbaar was ook dat héél grappig, want ook Lais moest uitgelachen worden. Ze liep namelijk heel puppy-achtig te dartelen, mijn onstuimige schatje :I: .
Oja, en als het goed ging dan kieperde ik het kaasje eruit en keek ze vragend van de werpstok naar mij, waar het kaasje nou gebleven was :oohja: . Op de grooohond!!! Doos :roll: . Dus die moest ik dan aanwijzen met de werpstok... Ook dat scheen hilarisch te zijn :blauwoog: . En tot overmaat van ramp had vrouwtje ook worstjes die zo af en toe bleven plakken, dus die vielen er dan ook niet uit en dan waren we allebei aan het zoeken waar het lekkers was gebleven :vaag: .
Qua helder-licht gehalte pasten we die dag iig goed bij elkaar :cool2: .

De bedoeling was eerst een mooi drafje voor elkaar te krijgen, daarna kon je gaan variëren in gangen. We hebben een paar keer overgangen tussen stap en draf gemaakt. Het was trouwens duidelijk te zien dat ze de ene kant op beter liep dan de andere kant op (niet kreupel, maar stijver in de bewegingen), zoals iedereen een voorkeurskant heeft eigenlijk.

Wat we nog meer uitgespookt hebben die les weet ik zo even niet meer, maar wie weet komt er nog wat boven borrelen. Ik vond het iig leuk en erg leerzaam om te doen! Vragen over de cirkeltraining staat trouwens vrij :ok: .

DISCLAIMER: Ik heb dit uiteraard enkel opgetekend ter lering ende pertinent NIET ter vermaeck, dus ik wens hier niet nóg een keer uitgelachen te worden :neenee: !
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Cirkeltraining, onverwacht leuk

Ongelezen bericht door Belle »

Volgens mij hebben jullie een hoop lol gehad :F:
Ik moet wel zeggen dat ik deze manier van cirkeltraining niet ken en dat je hier naar mijn idee ook een beetje het doel voorbijstreeft. Het doel is m.i. niet rondjes kunnen lopen, maar de focus van de hond op jou te vergroten en hem te leren reageren op je lichaamshouding. Dat bereik je niet met een werpstok.
Geen kritiek op jou hoor, maar als je cirkeltraining leuk vindt, zou ik eens kijken voor een workshop bij een van deze trainers
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Zamunda
Zeer actief

Ah kijk, er komt alweer wat boven borrelen nav jouw bericht Belle :mrgreen: . De werpstok was alleen in het begin, zodra de hond die volgde ronde de panelen moest die stok weg en moest je het met je arm doen.
Verder kwam er ook nog lichaamshouding bij kijken. Bijvoorbeeld verschil tussen aangeven met je 'voorste' of je 'achterste' arm (waarbij je lichaam dan ook anders gedraaid is).
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Oh leuk! :D
Ik moest wel lachen bij je beschrijving, maar ik heb je echt niet uitgelachen hoor :8):
Ik zag het gewoon gebeuren :F:
Stomme kleefworstjes ook........
Kon je ze er niet uit tikken op de rand van de puppypanelen?
Zamunda schreef:Ah kijk, er komt alweer wat boven borrelen nav jouw bericht Belle :mrgreen: . De werpstok was alleen in het begin, zodra de hond die volgde ronde de panelen moest die stok weg en moest je het met je arm doen.
Verder kwam er ook nog lichaamshouding bij kijken. Bijvoorbeeld verschil tussen aangeven met je 'voorste' of je 'achterste' arm (waarbij je lichaam dan ook anders gedraaid is).

Wat wijs je aan bij je "voorste" arm en wat als je je "achterste" arm gebruikt?
Is je lichaam dan ook dwars/haaks op de cirkel vanuit de hond gezien?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Zamunda schreef:
DISCLAIMER: Ik heb dit uiteraard enkel opgetekend ter lering ende pertinent NIET ter vermaeck, dus ik wens hier niet nóg een keer uitgelachen te worden :neenee: !
Sorry! :LOL: :LOL: :LOL:
Zamunda
Zeer actief

ranetje schreef:Oh leuk! :D
Ik moest wel lachen bij je beschrijving, maar ik heb je echt niet uitgelachen hoor :8):
Ik zag het gewoon gebeuren :F:
Jaja :hmmm:
ranetje schreef:Stomme kleefworstjes ook........
Kon je ze er niet uit tikken op de rand van de puppypanelen?
Ja hoor, maar dan lag niet alleen het worstje op de grond :oohja: .
ranetje schreef:
Zamunda schreef:Ah kijk, er komt alweer wat boven borrelen nav jouw bericht Belle :mrgreen: . De werpstok was alleen in het begin, zodra de hond die volgde ronde de panelen moest die stok weg en moest je het met je arm doen.

Ja, nou moet ik even héél goed terugdenken (ik had namelijk echt nogal een wattenhoofd) :scratch: .
*Gaat even staan en beeldt het in*
*Komt terug, maar is er niet helemaal over uit*

Okee, ik weet welke functie het heeft, alleen weet ik niet meer zeker welke bij welke hoort. Stel, je staat in het midden van de cirkel en de hond erbuiten. Dan sta je inderdaad ongeveer dwars op de hond, maar dat is nou precies wat je aanpast middels je armen (kan vast ook zonder uitgestrekte armen bij gevorderden). We gaan rechtsom. Als je dan je rechterarm gebruikt sta je met je lichaam echt dwars op de hond en is je lichaam ook achter je arm. Zou je je linkerarm gebruiken (nog steeds gaan we rechtsom!) dan komt je lichaam vóór je arm en is je lichaam/borst meer in de looprichting gericht. Het ene pas je toe bij een wat te snelle hond, het andere bij een wat te langzame hond. Wij moesten het gewoon allebei uitproberen en kijken wat het beste pastte. Dat zou m.i. ook nog kunnen verschillen per richting, als de hond de ene kant op rustiger loopt dan de andere kant op.

*Hoopt dat ze geen complete onzin uitkraamt :engel: *
ranetje
Zeer actief

Zamunda schreef:
ranetje schreef:

Ja, nou moet ik even héél goed terugdenken (ik had namelijk echt nogal een wattenhoofd) :scratch: .
*Gaat even staan en beeldt het in*
*Komt terug, maar is er niet helemaal over uit*

Okee, ik weet welke functie het heeft, alleen weet ik niet meer zeker welke bij welke hoort. Stel, je staat in het midden van de cirkel en de hond erbuiten. Dan sta je inderdaad ongeveer dwars op de hond, maar dat is nou precies wat je aanpast middels je armen (kan vast ook zonder uitgestrekte armen bij gevorderden). We gaan rechtsom. Als je dan je rechterarm gebruikt sta je met je lichaam echt dwars op de hond en is je lichaam ook achter je arm. Zou je je linkerarm gebruiken (nog steeds gaan we rechtsom!) dan komt je lichaam vóór je arm en is je lichaam/borst meer in de looprichting gericht. Het ene pas je toe bij een wat te snelle hond, het andere bij een wat te langzame hond. Wij moesten het gewoon allebei uitproberen en kijken wat het beste pastte. Dat zou m.i. ook nog kunnen verschillen per richting, als de hond de ene kant op rustiger loopt dan de andere kant op.

*Hoopt dat ze geen complete onzin uitkraamt :engel: *
Ik doe ook even mijn ogen dicht om het me voor te stellen................ :wink:
Als je je rechter arm uit strekt en je zelf helemaal haaks op de hond staat................ en de hond moet rechtsom lopen (met de wijzers van de klok mee?) dan wijst de voorkant van je lichaam naar links...............?

Moet je ook nog mee draaien met de hond (de hele cirkel rond) ?
Dan draai je dus als het ware achteruit?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik word al moe als ik het alleen maar lees (ik heb niet gelachen hoor zamunda :engel: )
maar wat is nou precies de bedoeling van cirkeltraining?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Zamunda
Zeer actief

ranetje schreef:Ik doe ook even mijn ogen dicht om het me voor te stellen................ :wink:
Als je je rechter arm uit strekt en je zelf helemaal haaks op de hond staat................ en de hond moet rechtsom lopen (met de wijzers van de klok mee?) dan wijst de voorkant van je lichaam naar links...............?

Je lichaam wijst vooral naar de hond als je je rechterarm gebruikt rechtsom (idd met de wijzers van de klok mee). Jij ziet misschien voor je dat je je arm dan helemaal naar rechts steekt? Je moet hem namelijk schuin vooruit uitsteken (in de basis dan), had ik er niet bij vermeld geloof ik hè :oohja: ?

Je draait inderdaad mee met de hond, in het begin liepen we zelf een kleinere binnencirkel en daarna draaiden we (in het midden) op de plaats. Maar je draait niet achteruit..... dan gaat er ergens tussen onze visualisaties en het overbrengen daarvan iets mis :LOL: .
ranetje
Zeer actief

Zamunda schreef:
ranetje schreef:Ik doe ook even mijn ogen dicht om het me voor te stellen................ :wink:

Je lichaam wijst vooral naar de hond als je je rechterarm gebruikt rechtsom (idd met de wijzers van de klok mee). Jij ziet misschien voor je dat je je arm dan helemaal naar rechts steekt? Je moet hem namelijk schuin vooruit uitsteken (in de basis dan), had ik er niet bij vermeld geloof ik hè :oohja: ?

Je draait inderdaad mee met de hond, in het begin liepen we zelf een kleinere binnencirkel en daarna draaiden we (in het midden) op de plaats. Maar je draait niet achteruit..... dan gaat er ergens tussen onze visualisaties en het overbrengen daarvan iets mis :LOL: .
:mrgreen: :lol1:
Als ik kijk naar dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=TxLmIV8Yog0
Dan steek je de linkerhand uit en je lichaam staat dan naar rechts gewend in de looprichting als de hond naar rechts .. met de klok mee .. moet lopen.

Op dat filmpje is het wel langs de grote cirkel en niet langs de kleinere cirkels (puppypanelen) waar jij geloof ik mee hebt geoefend?

:denken: Moet de rechterarm in je uitleg niet toevallig je linker arm zijn? :idea:
Laatst gewijzigd door ranetje op 18 feb 2014 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

renee-uk schreef:ik word al moe als ik het alleen maar lees (ik heb niet gelachen hoor zamunda :engel: )
maar wat is nou precies de bedoeling van cirkeltraining?
Voor mij is de bedoeling vooral om lol te hebben samen met mijn hond. Lekker samen nieuwe dingen leren. Onderweg elkaar steeds beter leren kennen/lezen.

Daarnaast kun je cirkeltraining gebruiken om je hond te laten bewegen, ook als jijzelf (tijdelijk) niet zo mobiel bent. Tegelijkertijd is het ook mentaal vermoeiend voor de hond. Je kunt het zien als middel om fijnere controle uit te leren oefenen op de hond op afstand (tempo bepalen, laten zitten of een rondje om de as draaien ergens op de cirkel). Je kunt (en moet) de hond gelijkmatig op beide kanten trainen.
En er zullen vast nog heel veel andere doelen te behalen zijn, maar daarvoor weet ik er niet genoeg vanaf :mrgreen: .
moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Leuk! Ik begin op 1 maart met de cirkeltraining met Max.

Ben benieuwd, zeker na jouw verhaal :F:
Zamunda
Zeer actief

ranetje schreef:
Zamunda schreef:

Dan steek je de linkerhand uit en je lichaam staat dan naar rechts gewend in de looprichting als de hond naar rechts .. met de klok mee .. moet lopen.

Op dat filmpje is het wel langs de grote cirkel en niet langs de kleinere cirkels (puppypanelen) waar jij geloof ik mee hebt geoefend?

:denken: Moet de rechterarm in je uitleg niet toevallig je linker arm zijn? :idea:
Wij begonnen inderdaad met een kleine cirkel, een van de combinaties was al meer geoefend in het op afstand werken en voor hen werd de cirkel vergroot.
In het filmpje wordt inderdaad de linkerarm gebruikt bij rechtsom en dan loop je in de looprichting van de hond. Ik dacht dat ik dat ook had genoemd, toch?
Misschien is het ook de basis hoor, dat je de linkerarm gebruikt bij rechtsom. Maar je kunt dus ook de andere gebruiken als dat beter werkt en dan sta je dus meer haaks op de cirkel en loop je meer schuin vooruit (waar je dan weer niet zoveel van merkt als je eenmaal op 1 punt blijft staan). Als ik het goed onthouden heb heb je in het laatste geval wat meer een remmende uitwerking op het tempo van de hond. Ik zal eens kijken of ik het morgen even kan uitproberen met Lais.
Zamunda
Zeer actief

moniek&bo schreef:Leuk! Ik begin op 1 maart met de cirkeltraining met Max.

Ben benieuwd, zeker na jouw verhaal :F:
Haha, nou ik ben nu heel benieuwd naar jouw uitleg straks :mrgreen: .
ranetje
Zeer actief

Zamunda schreef:
ranetje schreef:
Zamunda schreef:

Wij begonnen inderdaad met een kleine cirkel, een van de combinaties was al meer geoefend in het op afstand werken en voor hen werd de cirkel vergroot.
In het filmpje wordt inderdaad de linkerarm gebruikt bij rechtsom en dan loop je in de looprichting van de hond. Ik dacht dat ik dat ook had genoemd, toch?
Misschien is het ook de basis hoor, dat je de linkerarm gebruikt bij rechtsom. Maar je kunt dus ook de andere gebruiken als dat beter werkt en dan sta je dus meer haaks op de cirkel en loop je meer schuin vooruit (waar je dan weer niet zoveel van merkt als je eenmaal op 1 punt blijft staan). Als ik het goed onthouden heb heb je in het laatste geval wat meer een remmende uitwerking op het tempo van de hond. Ik zal eens kijken of ik het morgen even kan uitproberen met Lais.
Nu snap ik hem :ok: :D
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

Gelukkig!!! Begon me al zorgen te maken dat ik er niet van zou kunnen slapen vannacht :vaag: :mrgreen: .

Zoiets uitleggen in platte tekst blijkt toch vrij lastig te zijn, vreesde al filmpjes te moeten gaan maken van mezelf :help: .

*kruipt tevreden en gerust onder de wol*
Mutt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Retrievermixen

Ongelezen bericht door Mutt »

Leuk (en ik heb helemaal beeld :D), als het goed is gaan Boef en ik op 1 juni een workshop cirkeltraining volgen, ben erg benieuwd!
Afbeelding
Because boy you were amazing just the way you were
Mazzel <3 15/05/2008 - 16/12/2014
roebeltje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Briard
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door roebeltje »

Cirkeltraining is leuk :cheer:
Wij zijn begonnen met een recht stuk, zo doe ik het thuis nog steeds (geen ruimte voor een cirkel); dat werkt ook prima, leuke manier om hond nog beter op jouw lichaamstaal te laten letten.
ranetje
Zeer actief

Zamunda schreef:Gelukkig!!! Begon me al zorgen te maken dat ik er niet van zou kunnen slapen vannacht :vaag: :mrgreen: .

Zoiets uitleggen in platte tekst blijkt toch vrij lastig te zijn, vreesde al filmpjes te moeten gaan maken van mezelf :help: .

*kruipt tevreden en gerust onder de wol*
:LOL: :LOL:
Heb je lekker geslapen? :engel:
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik lach niet :LOL: :goeie: :LOL:
Klinkt alsof jullie er veel plezier in hebben, helemaal top dus :cheer:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ik lach wel, want ik ben zelf een ramp op het veld. Bij volg oefeningen ging ik steevast de mist in. Figo volgde dan prima, maar ik kwam dan heel ergens uit dan waar ik heen had moeten lopen. Beetje een afwijking :mrgreen:

Gewoon net zo hard mee lachen. Ben benieuwd naar je volgende les :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”