DeDiana schreef:Nanna schreef:Ieder ras heeft nadelen. Het wordt pas een leuk ras voor iemand als de voordelen opwegen tegen de nadelen.
En dat kun je niet voor een ander bepalen. Voor de één zou zware hondagressie geen probleem zijn, want 'dan wandel je toch op ungodly hours'. Voor mij zou het een dealbreaker zijn. En de volgende ziet weer niks in vachtverzorging, of een flinke dosis jachtinstinct. Of een zeer zelfstandig karakter.
Het is maar net wat je zoekt in een hond. Het slechtste dat je als nieuwbakken eigenaar kunt doen is uitzoeken op het plaatje. Zo'n mooie hond. Daar kon je weleens zwaar mee op de koffie komen.
Helemaal mee eens.

Plus: ik heb niet zozeer gedacht aan minder leuke eigenschappen van mijn individuele hond, maar meer aan rastypische dingen.
Als het gaat om de minder leuke eigenschappen van mijn eigen hond, komt er een ietwat afwijkend lijstje - in sommige opzichten is ze een typische collie, in andere opzichten ook niet. Als mensen een actieve, werklustige hond zoeken, zal ik niet zo snel een langhaarcollie uit Engelse lijnen aanbevelen bijvoorbeeld, terwijl Mila wel een actieve, werklustige hond is. Maar dat is niet de maatstaf.
Ook al mee eens. Ik zei al de de meeste collies, en dan vooral uit de engelse lijnen en die zie je nu eenmaal het meest hier in Nederland, mieperds zijn, overgevoelig en niet van water houden.
Dat geldt niet voor elk individu in het ras. Lyndie vindt het bijvoorbeeld enig om lekker het water in te gaan. Of in modderplassen te stampen. Wat Kyra niet in haar bolle hoofd haalt.
Maar Kyra is ook geen zeurpiet. En is/was dol op sporten. Helaas voor haar mag ze het niet meer van mij omdat ze het fysiek niet meer aankan. Wel vindt ik beiden typisch voor de hedendaagse collie voor wat betreft intelligentie. Het zijn twee ontzettend domme dozen. Lief, ja. Tolerant, ja. Makkelijk, ja. Maar snugger kan ik ze helaas niet noemen. Ze kunnen me regelmatig met zo'n ontzettende onnozele blik aankijken als ik ze iets vraag, dat ze volgens mij zwaar gehandicapt zijn in het hoofdje.
Of het is een ontzettend slimme manipulatieve manier om onder iets uit te komen. Dat kan ook nog.
Maar ik heb nooit doekjes gewonden om de nadelen van mijn ras. Alleen, wat Nanna zegt, de nadelen wegen voor míj totaal niet op tegen de vele voordelen. Ik zou dus nooit een ander ras willen hebben.