Baily schreef:
Martijn, op het gevaar af dat mijn hoofd er af wordt gebeten, waar is een halti dan voor.
En ik heb er geen een, zal het alvast zeggen. Ik ben nog zo'n knurft die het trekken van de hond aan de riem probeert af te leren door iedere keer stil te staan en te belonen bij goed gedrag.
Een halti is een hulpmiddel wat mijns inziens gebruikt wordt bij bv uitvallende honden. Het geeft je de mogelijkheid de kop te sturen waarmee je goed gedrag kan afdwingen om dat vervolgens te belonen. Op die manier wen je de hond aan een nieuwe gewoonte en kan je oud gedrag doorbreken. Je kan het gebruiken om het trekken af te leren, maar dat betekent dat je je resultaat dus doodleuk behaald door trainen, niet door een halti.
Ik heb voor Laika een gentle leader, die gaat om in de lift zodat ik grip heb op haar kop , omdat ze vroeger nog wel eens uithaalde naar vreemde mensen.
Trekken aan de lijn is gewoon een kwestie van trainen...met maakt geen hol uit welk hulpmiddel je daarvoor denkt te moeten gebruiken, het staat of valt bij je manier van trainen en de hoeveelheid geduld dat je daarvoor aan de dag legt.
Zolang je minder interessant blijft dan de omgeving zal een hond met vlagen trekken. Ik ben vanmorgen nog met zeer snelle vaart door het beginstuk van het bos gesleurd..lekker winderig weertje, lekkere luchtjes..en het is Daahaaag Elien!