Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het gaat lekker hier. Update > uitslag, giardia

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

eveliendepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie :)
Aantal honden: 1

Het gaat lekker hier. Update > uitslag, giardia

Ongelezen bericht door eveliendepien »

Hallo, was ik weer...

Nou in mijn vorige topic heb ik verteld dat ik al een paar keer met Sam naar de DA ben geweest, vorige week vrijdag is bij haar de Ortolani test gedaan, die positief bleek. Op de rontgenfoto was vervolgens niks te zien, maar twee heupen die prima in orde waren.

Gisteravond heeft Sam overgegeven en had erg last van dr buik, toen ik vanochtend beneden kwam zat ze piepend voor de deur en lag er een stuk kamerplant op haar kussen. Toen ik haar naar buiten deed had ze diarree en bleef ze gras eten. Vervolgens in huis, weer het gedrag vertonend waardoor ik naar de DA ben geweest (over de vloer kruipen, janken en de heletijd in dr achterkant bijten). Verder bleef ze zich ook telkens uitrekken (kont naar achter en voorpoten lang, maar ook de achterpoten naar achter). Verder rilde ze helemaal.

Ik was het zat en heb de dierenarts gebeld, daarbij ook gevraagd of ik een afspraak kon krijgen met een andere dierenarts dan die van de laatste keer omdat ik graag ook wil dat iemand anders het beoordeeld. Nou dus ik om 10 uur bij de DA, hij heeft nog eens naar haar heupen gekeken (ik was nogal bezorgd om HD), maar hij zei tenzij ik heel veel druk geef, geeft ze pas een reactie. En de rontgenfoto is zoals hij het graag wil zien. Als Sam een jaar is moet ik nog een rontgenfoto maken om HD helemaal uit te sluiten omdat ze nu nog in de groei is (ze is nu 8 maand).

Verder een onderzoek gedaan, en met alle voorgeschiedenis en gedragingen die ze vertoond (ook last van de darmen, dingen opgegeten, anaalklieren leeghalen, een keer flink in huis gepoept, veel geluid uit de darmen en erg wisselende ontlasting) vermoed hij dat er iets zit in het maag-lever-darm kanaal. Hij heeft haar rectaal onderzocht en zei zodra ik richting de darm ga geeft ze heel heftig reactie (piepen/bijten). Hij vermoed dus dat daar wellicht een chronische ontsteking zit, of wormen of bacteriën. Verder ben ik al eens naar de weekenddienst geweest met haar, ze heeft toen een kuur gekregen tegen darminfectie. Daar reageerde ze goed op en kreeg weer goede ontlasting, dat wees ook in de richting dat ze iets heeft aan de darmen (de kuur is afgemaakt).
Ik moet nu ontlastingsmonsters (3 verschillende), laten opsturen naar het lab. Het wordt dan getest op val alles en nog wat, ook kreeg ik een boekje mee over giardia.

Ik ben blij dat ik er een andere arts ook naar heb laten kijken. Ook ben ik blij dat die aangaf dat de heupen prima waren, alleen de spierontwikkeling was nog niet optimaal. Ik hoop nu echt dat ze er achter kunnen komen wat er precies aan de hand is want dit is echt niet leuk meer :(...
Laatst gewijzigd door eveliendepien op 31 jan 2014 23:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Evelien en een pootje van Sammie

Afbeelding
mijn goldens
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 2

Re: Het gaat lekker hier...

Ongelezen bericht door mijn goldens »

O das allemaal niet zo leuk.
Beterschap met Sam, hoop dat er niks bijzonders uit de onderzoeken komt.
Des te eerder is je hondje weer opgeknapt!
eveliendepien
Zeer actief

Dankje!
Ja het is inmiddels een hele geschiedenis, ben in drie weken tijd zes keer naar de DA geweest ofzo pff.
Nouja ik hoop maar dat er wat uit de onderzoeken komt, en dat we dat 'makkelijk' kunnen oplossen zodat ze snel weer in orde is inderdaad :)!

Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Och wat sneu zeg :(: Ik hoop dat er iets uitkomt wat goed te behandelen is, ik zal duimen! :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Rita
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee Oud Duitse Herders en twee Mechelaars.
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rita »

Iets aan de darmen hebben is pijnlijk.
Heb er ruime ervaring mee.
Wij zijn er van af, sinds wij van voer verandert zijn.
Wij voerden een geëxpandeerde brok, nu een geperste brok, blijkt ze dit beter verteren en sindsdien geen problemen meer gehad.

Oja, wij hebben ook 4 maanden vers gevoerd, dat was helemaal een drama, vandaar dat wij de geperste brok hebben geprobeerd en het nu al 5 maanden heel goed gaat!

Maar goed dat is onze ervaring, heb geen idee of je er iets aan hebt.
Wens jou en jou lieverd wel heel veel sterkte :roos:
Afbeelding
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Ik hoop ook dat er iets uit de test zal komen wat goed behandelbaar is, sterkte!
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Misschien zit er wel een verband tussen alles, maar ik denk niet dat het noodzakelijk is. (aangezien er ook een virus heerst)
Ik vraag me daarnaast ook af in hoeverre pijn aangeven bij een rectaal onderzoek nou echt een graadmeter is, zeker als de hond duidelijk buikpijn heeft.
In ieder geval goed dat er een onderzoek gedaan gaat worden mbt de ontlasting, dat zal wel verhelderend zijn.
Sterkte met wachten. Heb je voor nu nog wat meegekregen van de DA?
eveliendepien
Zeer actief

Dankjewel allemaal :)!!

Ik heb nog de pijnstillers die ik vrijdag heb meegekregen, ik heb besloten ze niet te geven. Aangezien ze al genoeg chemische troep heeft gehad de laatste tijd. Ook ben ik gestopt met het geven van vers voer, we gaan even helemaal op brok (voorheen deed ik 's avonds vers voer), ik voer nu smolke geextrudeerde brok voor pup/jonge hond.
Ik heb ook geen idee of het allemaal verband houdt, giardia of een andere infectie/bacterie zou ik me nog ergens kunnen voorstellen aangezien ze alles van de grond eet, ook poep van andere honden, ik weet ook niet wat ze over kan hebben gehouden van Roemenië. Aan de andere kant is het dan wel raar dat de klachten nu pas zo zichtbaar optreden (we hebben haar sinds september in huis). Aan de andere kant is het wel zo dat ze altijd al wisselende ontlasting heeft..
Ik heb ook nog de kliniek in putten gebeld, om een aantal vragen te stellen over de hip laxity bij haar geconstateerd is, vraag me af of ze nu een risicofactor voor HD heeft, en of dit met het groeien nog opgelost gaat worden.. Daar wordt ik woensdag over teruggebeld..

Het is me wat allemaal, hoop dat ze door het onderzoek me gewoon duidelijk kunnen vertellen wat het is, en niet weer allemaal vage speculaties. Ben nu wel blij dat er ook een andere DA bij is gekomen, die ons vandaag heeft geholpen heeft de dierenkliniek opgesteld en zit al zo'n 30 jaar in het vak, de gene die ons vrijdag heeft geholpen is net afgestudeerd. Heb er dan toch altijd wat moeite mee om dingen aan te nemen van één arts en heb er liever even iemand bij. Gelukkig gaf hij zelf al aan dat hij graag had dat er ook even een ander naar keek..

Nou we wachten maar eens af...

Afbeelding
eveliendepien
Zeer actief

Heb gisteren de ontlasting in geleverd. Vanochtend kwam ik beneden had ze in de kamer gepoept.. Ze wou niet eten, wel naar buiten om gras te eten. Ongeveer een uur geleden ging ze buiten poepen, ik heb even gekeken, het was diarree met veel slijm en erg veel bloed. Schrok er een beetje van, dus weer DA gebeld (hij vroeg steeds of er bloed bij de ontlasting zat, tnt niet, maar net dus wel). Hij belt me vanmiddag even terug en verder is het gewoon afwachten...

Afbeelding
h a n s
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastin Espanol

Ongelezen bericht door h a n s »

He, gatsie, vervelend. Ik hoop dat het niet iets ernstigs is. Zet 'm op Sammie!
eveliendepien
Zeer actief

Hoop het ook! Bah, niet leuk zo als je ziet dat je hondje pijn heeft maar je niet weet wat het is. En dan ook nog eens dat de DA ook niet weet wat het is. Hoop echt dat er wat uit het onderzoek komt.

Afbeelding
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Ach wat sneu zeg :( Hopelijk is het niet iets ernstigs :ok:
Afbeelding
eveliendepien
Zeer actief

Ik weet niet of iemand er verstand van heeft, maar ze had net toen ik keek ook wit tandvlees. Ik zat eerst te twijfelen aan mezelf. Maar net keek ik weer en nu is het weer gewoon roze, het was ongeveer een half uur dat het echt wit was.. Misschien daarvoor ook wel maar dat heb ik dan dus niet gezien. Vraag me af of het te maken kan hebben met het bloed (helder rood) en de slijm in de ontlasting.
Maar ze had het ook behoorlijk koud want ze is een tijdje buiten geweest, ze wou de heletijd naar buiten. Kan het ook komen van de kou dat het tandvlees witter is dan normaal (de neus en de oren/pootjes waren ook koud).

Ze ligt nu onder een dekentje naast me lekker te slapen. Nu maar even wachten tot de DA terugbelt dan kan ik even met hem overleggen...

Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

heb je al wat gehoord van de da?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
eveliendepien
Zeer actief

Ja heb nu medicijnen mee tegen darmontsteking/infectie en vermeerdering van bacteriën in de darm. Hij vond zelf dat, ookal was de uitslag van het onderzoek er nog niet, het wel belangrijk was dat ze vast begonnen met medicatie, aangezien ze vanochtend bloed bij de ontlasting had.
Zelf denk ik dat het een of andere worm is waar ze last van heeft. Waarschijnlijk krijgen we vrijdag de uitslag, dus tot die tijd moet ik die medicatie gebruiken en daarna kunnen ze gerichter bezig gaan...

Ook heb ik nog medicatie mee die zorgt dat de ontlasting weer normaal wordt, zodra dat het geval is kan ik met die medicatie stoppen.
Pff het is me een gedoe allemaal. Ben benieuwd wat we vrijdag te horen krijgen..

Afbeelding
eveliendepien
Zeer actief

Re: Het gaat lekker hier. Update > uitslag is er

Nou, zonet medicatie opgehaald want de uitslag van het ontlastingsonderzoek is er...
Sam heeft giardia dus we hebben Panacur mee gekregen voor 3 dagen.
Ook heeft ze een E.coli bacterie die actief is en daarvoor hebben we Clavubactin mee gekregen.

Ik hoop dat het snel over is, hebben mensen ervaring me giardia?
Ik heb wat meegekregen maar ik lees daar ook dat ik alles moet desinfecteren, hoe ga ik dat in godsnaam doen??
Kussen kan ik wassen e.d. maar de bank, muren, speelgoed etc???
Is dat ook noodzakelijk? Moet ik Sammie ook wassen???

Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

toen mijn honden giardia hadden heb ik hun kussens en kleden op 90 graden gewassen en de mand en de bench uitgeboend met dettol.
heb ook wat vaker met dettol gedweild en dat was het wel.
ze kunnen giardia overal oplopen en daar helpt een steriel huis verder ook niet bij ;)
de honden zelf heb ik niet gewassen.

ik zou persoonlijk wel nog 2 dagen panacur erbij vragen, kuurtje van 5 dagen werkt toch vaak wat beter dan een kuurtje van 3 dagen.
en ik zou iets zoeken om haar weerstand een beetje op te krikken.
giardia heeft meer kans tot uitbreken bij honden die een wat lagere weerstand hebben en met al dat gedoe van de laatste tijd met je hondje denk ik dat het daar misschien ook wel een beetje aan kan schorten.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
eveliendepien
Zeer actief

Ik ga morgen even haar kussen wassen, en even een nieuw flostouw halen en even de rubber speeltjes in een sopje gooien. Denk dat ik Sam ook maar even in de was zet, maar inderdaad een steriel huis krijg ik ook niet voor elkaar...
Ik heb 5 tabletten gekregen en ze moet een halve per dag (500 gram, ze is 11 kilo). Ik heb dan dus nog 3,5 tablet over. Denk dat ik inderdaad er 5 dagen van maak..
Ik moest woensdag weer bellen hoe het ging en dan moet ik denk ik opnieuw ontlasting inleveren...?
Verder maar zorgen dat ze niet meer stront vreet (ze stopt alles in dr bek, probeer het in de gaten te houden maar soms lukt het gewoon niet), en ze drinkt nogwel eens uit plassen (kan ik ook niet altijd voorkomen), ik denk dat ze daar ook die e-coli bacterie van heeft..

Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Het gaat lekker hier. Update > uitslag, giardia

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Dinthe van 14 weken heeft ook giardia.
Ik heb een kuur van 5 dagen, verder geef ik finidiar en psyllium husk, tweemaal daags.
Ze heeft nu twee dagen medicatie (panacur) en het is inmiddels redelijk vast, de ontlasting.
Ik doe verder niks eigenlijk, ze moeten weerstand opbouwen en daar kun je niet veel aan doen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Evertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix

Ongelezen bericht door Evertje »

Hoe gaat het nu met Sam? Merk je al dat de panacur hier zijn werk doet?

Voor weerstand op bouwen, Evert heeft gevoelige darmen en daar heeft hij last van als hij wat verkeerds eet of z'n weerstand te laag is. Ik geef van PUUR de spijsvertering variant dan een tijdje bij zijn voer. Werkt hier heel goed.
eveliendepien
Zeer actief

Geloof dat het wel wat beter gaat, ze heeft niet meer van die acute pijn in elk geval dat ze jankend over de vloer kruipt. Ik denk dat het darmkrampen waren ofzo, maar dat zag er echt niet leuk uit.. Gelukkig is dat weg en de ontlasting is ook weer redelijk normaal, aan het eind nogwel een beetje zacht, maar geen diarree meer gelukkig!
Weet jij hoe het zit met 3 of 5 dagen panacur. Mij is namelijk verteld 3, maar overal lees ik dat 5 beter is.. Ik heb wel voor 5 dagen in huis dus ik zou haar 5 kunnen geven en denk ook dat ik dat doe.
Kan de dierenarts assistente wel bellen maar die zegt dan wsl toch ja je moet doen wat op het doosje staat ¬¬

Ik wil voor Sam ook nog iets zoeken om de weerstand een beetje op te krikken, na al dat gedoe van de laatste tijd en al die medicatie zal de weerstand wel niet optimaal zijn.. Ik denk dat ik ook maar eens ga kijken of dat wat voor Sam is!
Hoe lang geef jij het, en geef je het alleen als je merkt dat de ontlasting niet goed is??

Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik heb een strontvreter in huis en is drager van giardia. heeft zelf nergens last van. maar als ik puppen krijg ga ik hem altijd behandelen met panacur. dat doe ik 5 dagen een week niet en dan weer 5 dagen. weet ik zeker dat het werkt.
ellen
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”