Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het is ook nooit goed.....

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Het is ook nooit goed.....

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja, ik verbaasde mij gister gewoon. Juist omdat ik in de regel probeer om alles te voorkomen dat mijn honden als overlast door anderen worden ervaren.

We hebben sinds kort hier door het bos een verhard rolstoelpad waar nu al intensief gebruik van gemaakt wordt door alles behalve rolstoelers eigenlijk. Ik liep mijn ronde door het bos en deed ook een stukje over het verharde pad (ik vermijd het liever, mij te druk, maar goed het was even een verbindingsstukje voor mij).

Honden lopen gewoon los. Vlak voor een bocht kom ik bekende met haar bouvier tegen, die hier voor Norah nog wel bij ons gelogeerd heeft en die ik regelmatig uitliet. Bouvier vind Kay geweldig, Kay doet er niet zo veel meer mee. Ik wissel even snel al lopende nog even wat woorden met de bazin. Ik loop verder richting bocht en zie door mijn interactie wat laat een jonge trimster aankomen. Zoals het die racemonsters van mij betaamd lopen ze alweer een stukje voor mij en het is eigenlijk te laat om ze bij mij te roepen zonder dat ze haar zouden hinderen, dus ik druk op de noodknop en geef resoluut het commando down. Beide ploffen in volle vaart op de grond. Tja ietwat onhandig op het verharde pad, maar ik besluit dat ik ze laat liggen omdat ze anders de jonge trimster hinderen. Kay ligt echt op haar pad, maar ik geef extra commando blijf en geef haar daarmee ongeveer de vrijbrief dat ze ook eigenlijk over hem heen kan stappen (bij Norah zou ik die vrijbrief niet geven, die blijft dan denk ik niet liggen, maar Kay is vol vertrouwen en niet zo onstuiming) Ze mindert dus duidelijk met tegenzin vaart en stapt dus ook zwaar zuchtend half langs half over Kay heen, die dus inderdaad ook rustig blijf liggen zonder haar ook maar een blik waardig te keuren. Hij kijkt alleen mij aan wachtend op volgende commando. Jonge trimster heeft oordoppen in en is dus verder ook niet aanspreekbaar, maar ik krijg na de diepe afkeurende zucht/steun ook nog een vernietigende blik.

Ik moppel nog iets van zeik niet zo (wat ze toch niet hoorde, want tja die oordoppen) en dacht: gut het is ook nooit goed. Volgende keer haar maar gewoon laten bestormen door twee moddercollies (ze waren helemaal zwart van de modder ook nog)? Gelukkig krijg ik meestal wel complimenten als ik mijn honden voor jan en alleman even aan de kant op down leg en dat ze zo braaf blijven liggen (sorry mensen, ik kan niet altijd reageren, want dan is Norah nog wel eens ineens uit de startblokken geschoten, maar het is niet onvriendelijk bedoel van mij).

Nou ja kan er natuurlijk niks mee, moet het gewoon even kwijt. Gaan we gewoon weer verder met gewoonweg zorgen dat mensen zo min mogelijk last hebben van mijn twee kanjers. Ik ben wel trots op ze :D, want ze waren heel erg braaf, al pakte het misschien niet heel handig uit.
Laatst gewijzigd door gyanty op 26 jan 2014 17:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Re: Het is ook nooit goed.....

Ongelezen bericht door Hylos »

Ach die hardlopers en fietsers altijd te zeiken. Laat ze lekker langs de snelweg lopen of zo als ze rustig willen rennen. :hmmm:
Vind het heel erg knap wat je met je honden hebt gedaan! Dat verdiende niet zo'n blik. Maar ach die mensen snappen niks van honden noch andere mensen en denken alleen aan zichzelf en hun "pace".

Toen Xavi 3 maanden was, liep hij ook in het pad van een hardloper, "godverdomme!" was het. Nou jesis, als je zo gefrustreerd door het leven moet.. lekkere ontspanning dat hardlopen. :LOL:
Eigenlijk zou je moeten lachen om zulke mensen :lol1:
Afbeelding
Afbeelding
moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Stom is dat he?

Ik heb het ook als ik in toeristisch wandelgebied loop met de honden.
Als er fietsers over het pad komen waar wij lopen ga ik in de berm staan en laat ik de honden voor mij zitten.

Nu heb ik al een paar keer meegemaakt dat mensen dan geluidjes maken om Max te lokken of te fluiten.
Met de tong klakgeluidjes maken enzo en dan zeggen ahh wat is het een leukerd he?

Tsja.. nou heb ik er een riem aanhangen omdat ik weet dat hij ze anders alsnog bestormd maar irritant is het wel :oeps:
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Ik zou eerlijk gezegd niet zo makkelijk kort langs of over een vreemde hond heen stappen.
Gecombineerd met het feit dat mevrouw jouw intentie misschien niet snapte, snap ik haar gezucht wel.
Mutt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Retrievermixen

Ongelezen bericht door Mutt »

Zo ben ik ooit een keer een stuk hoger op gegaan langs een niet al te handig pad voor mij met de honden (los) zodat mountainbikers konden passeren (die negeren ze, maar dan willen ze nog wel eens onbedoeld in de weg lopen), waarop die mountainbikers mij dus volgde... nou goed dan niet hè.

Wel knap dat je ze beide direct in een down kreeg.
Afbeelding
Because boy you were amazing just the way you were
Mazzel <3 15/05/2008 - 16/12/2014
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

:lees:

Het bos is van wielrenners, trimmers en bejaarden. Zo, weet je dat ook weer.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

als je dat net op t verkeerde moment tegenkomt, er zijn ook wel dagen dat ik wat zwaarder op de hand ben :engel: misschien had zij zo`n dag
Ήυs
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ήυs »

JBK schreef:Ik zou eerlijk gezegd niet zo makkelijk kort langs of over een vreemde hond heen stappen.
Gecombineerd met het feit dat mevrouw jouw intentie misschien niet snapte, snap ik haar gezucht wel.
Ik ook :19: Ik zou nooit over een vreemde hond stappen en al helemaal niet als ik misschien niets van honden moet hebben.

Kaz en Fay laat ik gewoon lopen als ze te ver vooruit lopen en die gaan uit hunzelf netjes aan de kant zodat de fietser of hardloper gewoon kan passeren :19: Zo'n gedoe met down en blijven liggen en mensen die er omheen of overheen moeten. Kan je ze beter leren dat ze gewoon nooit (modder of niet) achter fietsers of hardlopers of wat dan ook aan gaan of opspringen..
labje
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retriever

Ongelezen bericht door labje »

Down en blijf lukken beide perfect :ok:
Waarom zou 'hier' dan niet lukken?
Geen kritiek hoor, ben gewoon geïnteresseerd :wink:
Afbeelding
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

JBK schreef:Ik zou eerlijk gezegd niet zo makkelijk kort langs of over een vreemde hond heen stappen.
Ik ook. Ik denk dat ze niet begreep dat je haar juist probeerde te behoeden voor aanstormende honden en dat ze het juist onhandig vond dat je ze precies op het pad liet liggen. Desondanks waren de bedoelingen natuurlijk goed en is het dan vervelend als dat niet gezien wordt.
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

ik laat harley nog wel eens staan,gewoon dat mensen weten dat hij geen stap meer zal zetten maar ik probeer eigenlijk altijd de honden bij me te hebben en houden als er mensen willen passeren,op welke manier dan ook.
Maar goed ook dat lukt niet altijd op tijd natuurlijk,het is geven en nemen hoor.
Ik werd van de week weer van het voetpad afgereden door wielrenners,zelfs mijn smurfjes waren niet veilig........kan ik ook pislink om worden....
Laura-V
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden!
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Laura-V »

Ik vind dat je netjes gehandeld hebt! :)

Wielrenners, fietsers, wandelaars, hardlopers, ze moeten inderdaad niet zo zeiken.
Zelf ga ik ook regelmatig hardlopen (zo ook vanmiddag nog).

Ren altijd door een park met speciaal aangelegde, verharde paden.
Kom daar ook regelmatig loslopende honden tegen (is geen losloopgebied), maar ik vind het wel gezellig.

Zo ook vorige week: Oudere vrouw liep met haar oude tekkel, ze liep de tekkel te roepen (terwijl ze zelf al ruim 100m verderop liep) en de tekkel wilde maar niet komen. Toen ik eenmaal de tekkel voorbij liep, rende hij/zij samen met mij richting het vrouwtje. ''Dankjewel'' zegt ze! :lol1: (Blij dat die tekkel eindelijk kwam.)

Maar niet om vervolgens bij het vrouwtje te komen, maar gezellig met mij verder te rennen. :wink:
Uiteindelijk ging de tekkel wel terug naar zijn vrouwtje.

Sorry, ontopic! Maar als je wil gaan hardlopen/fietsen moet je je niet zo druk maken, het zou ontspanning moeten zijn. :D
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

niet zo druk om maken, het lijkt tegenwoordig wel of iedereen zich overal aan ergert. Toch neits aan de hand verder? Lekker doorlopen en doen alsof je gek bent, zou ik zeggen..
labje
Zeer actief

Tara schreef:
labje schreef:Down en blijf lukken beide perfect :ok:
Omdat het soms handiger is om de honden even ter plekke op hun plek 'vast te zetten'.
Mijn honden lopen wel eens in de bosrand, en als ik dan op het brede zandpad loop, ligt er een smal verhard fietspad tussen ons in.
Als ik dan hardfietsers aan zie komen is het soms handiger om de hele roedel op hun kont te fluiten in plaats van bij me te roepen, omdat ze dan niet dat fietspad over hoeven te steken.
Ja oké, in een situatie zoals jij die omschrijft doe ik het net zo. 'Wacht' gebruik ik, en dat gaat prima. :ok:
Hard rijdende fietsers/wielrenners is geen kruid tegen gewassen, dat gaat zó hard.
In het geval van TS, had ik teruggeroepen denk ik.
Afbeelding
Laura-V
Zeer actief

Tara schreef:
Laura-V schreef:Ik vind dat je netjes gehandeld hebt! :)

Wielrenners, fietsers, wandelaars, hardlopers, ze moeten inderdaad niet zo zeiken.
Zelf ga ik ook regelmatig hardlopen (zo ook vanmiddag nog).

Ren altijd door een park met speciaal aangelegde, verharde paden.
Kom daar ook regelmatig loslopende honden tegen (is geen losloopgebied), maar ik vind het wel gezellig.

Zo ook vorige week: Oudere vrouw liep met haar oude tekkel, ze liep de tekkel te roepen (terwijl ze zelf al ruim 100m verderop liep) en de tekkel wilde maar niet komen. Toen ik eenmaal de tekkel voorbij liep, rende hij/zij samen met mij richting het vrouwtje. ''Dankjewel'' zegt ze! :lol1: (Blij dat die tekkel eindelijk kwam.)

Maar niet om vervolgens bij het vrouwtje te komen, maar gezellig met mij verder te rennen. :wink:
Uiteindelijk ging de tekkel wel terug naar zijn vrouwtje.

Sorry, ontopic! Maar als je wil gaan hardlopen/fietsen moet je je niet zo druk maken, het zou ontspanning moeten zijn. :D
Wat een rare reactie zeg.
Wat is er mis met een beetje geven en nemen?
Helemaal niets juist! :)

Maar ik vind juist dat hardlopers/wielrenners ook niet zo moeten zeuren. ;-)
Als voorbeeld gaf ik wat mij 'overkwam' afgelopen week.

Dat ik over dat pad liep en ik het juist gezellig vond dat die tekkel een stukje mee rende/voor m'n voeten liep. Dat veel mensen daarover zouden zeuren. (Net zoals in het voorbeeld van de TS de wielrenner die zuchtend voorbij de hond ging.)

Ik vind dus ook dat het voor iedereen is ;-) en dat mensen dus niet moeten zeuren als er honden ergens los lopen.

Ik heb het misschien een beetje verwoord...
Laatst gewijzigd door Laura-V op 26 jan 2014 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
labje
Zeer actief

Tara schreef:
labje schreef:
Tara schreef:
labje schreef:Down en blijf lukken beide perfect :ok:
Omdat het soms handiger is om de honden even ter plekke op hun plek 'vast te zetten'.
Mijn honden lopen wel eens in de bosrand, en als ik dan op het brede zandpad loop, ligt er een smal verhard fietspad tussen ons in.
Als ik dan hardfietsers aan zie komen is het soms handiger om de hele roedel op hun kont te fluiten in plaats van bij me te roepen, omdat ze dan niet dat fietspad over hoeven te steken.
Ja oké, in een situatie zoals jij die omschrijft doe ik het net zo. 'Wacht' gebruik ik, en dat gaat prima. :ok:
Hard rijdende fietsers/wielrenners is geen kruid tegen gewassen, dat gaat zó hard.
In het geval van TS, had ik teruggeroepen denk ik.
Ja, maar "Wachten" zou ook tegen die jogger/wielrenner/ruiter kunnen zijn natuurlijk.
Bovendien vind ik een actief commando als zitten (of in het geval van Gyanty laten liggen) handiger omdat het minder vrijblijvend is.
Zo is ook voor de passant duidelijker dat de honden een commando kregen.
Ik roep àltijd zijn naam bij een commando, klinkt nu wat flauw maar is echt zo! :D
Maar ik begrijp je punt Tara.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ja maar wat als de jogger ook Nick heet? :P
Laura-V
Zeer actief

@Tara:

Oké, dat kan ik me voorstellen.
Zou ik bij een eigen hond ook niet willen.

Maar als er dan een keer een hond rondrent die niet zo goed luistert (in die geval dat oude vrouwtje met de oude tekkel) dan vind ik het wel aandoenlijk en maak ik me daar niet zo druk over. :)

Uiteraard hoeven we het niet met elkaar eens te zijn. ;-)
Laatst gewijzigd door Laura-V op 26 jan 2014 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

dan komen ze allebei :cheer: :cheer: :engel:
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Eens met Tara. Dat jij je de tekkel leuk vond, betekent niet dat een ander er geen overlast van ervaart.
En dat wil ik altijd voorkomen, en dat is geven en nemen. En in mijn geval soms ook sorry zeggsn als mijn hond niet doet wat ik wil en toch overlast veroorzaakt.
labje
Zeer actief

sbientje schreef:ja maar wat als de jogger ook Nick heet? :P
Smartass :LOL: :LOL:
Dan is die andere Nick een lullo als ie gaat zitten op mijn commando
:Q:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

labje schreef:
Ik zou dat wel eens gefilmd willen zien :lol1:

Van je af laten glijden gyanty.
Als een ander jouw poging om niet te hinderen niet kan waarderen is dat zijn/haar probleem niet het jouwe.
Mensen zonder honden snappen het misschien niet eens wat je aan het doen bent? :U:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
gyanty
Zeer actief

Ik kan mijn honden alle kanten opsturen, al is het met Norah allemaal nog wat onstuimiger. Het ging hier om een noodhandeling. Ze had ook tussen beide honden door kunnen lopen of ook even stil kunnen staan zodat ik alsnog de honden bij mij hadden kunnen roepen(dat was ook mijn bedoeling eigenlijk, maar daarvoor moet wel ruimte zijn om dat veilig te doen: zoals iemand zij: geven en nemen: ik zet mijn honden stil, ze had ook even stil kunnen staan, ik had duidelijk niet de intentie om het maar op zijn beloop te laten gaan). Het was mij laatste redmiddel omdat ze al heel dichtbij haar waren. Beide honden hebben overigens niks met joggers. Kay vind mountainbikers wel interessant maar heeft nog nooit de kans gehad om ze achterna te gaan(down en blijf) Beide honden lopen niet op voorbijgangers af.

Alleen Kay dan durf ik het nog wel aan om hem er gewoon langs te laten lopen (kan beter niks zeggen, ander zie je dat ze altijd de bocht terug naar jou maken net hinderend voor de voorbijganger langs gaan). Norah is erg op Kay gericht en ziet een voorbijganger soms niet eens met grote kans dat ze daar gewoonweg tegen aan botst. Iets wat ik dus altijd probeer te voorkomen. Ze is erg lomp en ziet niks anders dan Kay en jakkert soms met hoge snelheden door het bos.

Ik heb liever niet dat ze over mijn hond heen stappen en ik doe het liever ook niet over een vreemde hond, maar zoals ik aangaf: noodhandeling en ik had liever dat ze ook even mee had gewerkt en even stil was gaan staan. Mijn honden hebben geen aandacht voor haar, maar lagen op mijn commando gewoon wat onhandig voor haar. Het bos is van ons samen en ja soms kom je elkaar wel eens onhandig tegen en moet je geven en nemen.

Er erger me overigens ook niet aan het feit. Zoals ik zei, ik was trots op mijn honden, was blij dat ze zo goed luisterde, maar vond wel vervelend dat op duidelijk handelen van mij zo gereageerd wordt. Gewoon zelf ook zuchten en doorgaan inderdaad. Gelukkig is het meestal positief en tuurlijk ik erger mij ook wel eens aan anderen in het bos, heb ook wel eens mijn dag niet. Maar het is wel vervelend dat als je zelf dus heel voorzichtig bent dat het ook gewoon weg nooit goed is. Je niet voorzichtig genoeg kan zijn (of je honden in een gouden kooitje houden?
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

ranetje schreef:
labje schreef:
Ik zou dat wel eens gefilmd willen zien :lol1:

Van je af laten glijden gyanty.
Als een ander jouw poging om niet te hinderen niet kan waarderen is dat zijn/haar probleem niet het jouwe.
Mensen zonder honden snappen het misschien niet eens wat je aan het doen bent? :U:
Of zoals in mijn geval dat een hardloopster ineens plat op de grond gaat liggen haha. Een beetje humor kan ik waarderen, het is niet allemaal kommer en kwel :cheer:
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Fafo schreef:
Ik ook :19: Ik zou nooit over een vreemde hond stappen en al helemaal niet als ik misschien niets van honden moet hebben.

Kaz en Fay laat ik gewoon lopen als ze te ver vooruit lopen en die gaan uit hunzelf netjes aan de kant zodat de fietser of hardloper gewoon kan passeren :19: Zo'n gedoe met down en blijven liggen en mensen die er omheen of overheen moeten. Kan je ze beter leren dat ze gewoon nooit (modder of niet) achter fietsers of hardlopers of wat dan ook aan gaan of opspringen..
Als ik zie dat die honden zo super onder controle zijn als hierboven beschreven, ga ik niet meer moeilijk doen. Maar als mensen willen zeiken zullen ze altijd ook wel wat vinden om over te zeiken en kun je het inderdaad nooit goed doen. Zelfs niet hier op dit hondenforum.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
labje
Zeer actief

Tara schreef:
ranetje schreef: Van je af laten glijden gyanty.
Eens. Je hebt niks verkeerds gedaan hoor Gyanty, maar ze zal het waarschijnlijk niet goed begrepen hebben.
Tja... Je kunt het niet iedereen naar het zin maken toch? :wink:
Ook eens hoor, ik hoor ook wel eens dat hardlopers het irritant vinden om uit hun ritme te worden gehaald.
Dat zal vast, ik geloof het meteen. :wink:
Je doet datgene wat je kunt doen!
Morgen weer een dag :ok:
Afbeelding
ingrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooiker.

Ongelezen bericht door ingrid »

nathalie schreef::lees:

Het bos is van wielrenners, trimmers en bejaarden. Zo, weet je dat ook weer.
Dat idee had ik ook al en dan vooral de mountainbikers die je links en rechts om de oren vliegen :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”