Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Teveel Snoepjes ?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

smokey
Actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 1

Teveel Snoepjes ?

Ongelezen bericht door smokey »

Hallo Allemaal !

Tijdens mijn trainingen gebruiken wij altijd van die kleine beloning snoepjes uit een emmertje van 500gram .

Nu zijn wij eigelijk elke dag bezig met trainen dus er gaan echt veel snoepjes in ik schat toch wel een emmertje per week:denken:

Ik heb erover gedacht om in plaats van snoepjes zijn eigen brokken te gebruiken (omdat die hoeveelheid snoepjes mij toch niet zo goed lijken) maar aangezien hij daar maar 55 gram van krijgt 2 keer per dag zou dat betekenen dat hij nooit meer brokken krijgt als hoofdmaaltijd :19:

Hoe doen jullie dit met jonge honden ?
29996D

Re: Teveel Snoepjes ?

Ongelezen bericht door 29996D »

Ik zou het belonen afbouwen, en dan telkens na elk snoepje in plaats van een volgend snoepje een aai over de bol geven ofzo. Je zult het toch ooit moeten afbouwen.
Verder zou je ook kunnen overwegen eens af te wisselen met een stukje fruit of vlees.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

smokey schreef:Hallo Allemaal !

Tijdens mijn trainingen gebruiken wij altijd van die kleine beloning snoepjes uit een emmertje van 500gram .

Nu zijn wij eigelijk elke dag bezig met trainen dus er gaan echt veel snoepjes in ik schat toch wel een emmertje per week:denken:

Ik heb erover gedacht om in plaats van snoepjes zijn eigen brokken te gebruiken (omdat die hoeveelheid snoepjes mij toch niet zo goed lijken) maar aangezien hij daar maar 55 gram van krijgt 2 keer per dag zou dat betekenen dat hij nooit meer brokken krijgt als hoofdmaaltijd :19:

Hoe doen jullie dit met jonge honden ?

Per week 770 gram aan volledig voer en 500 gram snoep lijkt mij verre van een uitgebalanceerd dieet.
Wat weegt je hond? De hoeveelheid brokjes lijkt erg weinig voor een hond van 6 maanden.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Belonen met snoep afbouwen, dus steeds vaker alleen met stem belonen en hem een knuffel geven. Ook kan je die snoepjes makkelijk in 3en breken, het gaat erom dat ze wat krijgen, niet om hoeveel ze krijgen.

De hoeveelheid brokken lijkt me ook wat weinig!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
smokey
Actief

We hebben meestal een sessie of 5 per dag en we gebruiken daarbij meestal een gram of 15 wat echt niet zo heel veel is , de snoepjes breken we zelfs door 2 of door 3 stukjes .

Als je dit per week bekijkt lijkt het inderdaad super veel , vooral vergeleken met zijn normale broken wat hij krijgt.

We geven hem Kjen's brok (zalm) 1% van zijn totaal lichaams gewicht en hij weegt nu 11KG
dagmar88
Zeer actief

Lunatic schreef:het gaat erom dat ze wat krijgen, niet om hoeveel ze krijgen.

Precies, hier krijgen degenen die voerbeloningen krijgen normaal ook maar flintertjes gedroogd vlees of 1/4e mini frolic.
dagmar88
Zeer actief

smokey schreef:We hebben meestal een sessie of 5 per dag en we gebruiken daarbij meestal een gram of 15 wat echt niet zo heel veel is , de snoepjes breken we zelfs door 2 of door 3 stukjes .

Als je dit per week bekijkt lijkt het inderdaad super veel , vooral vergeleken met zijn normale broken wat hij krijgt.

We geven hem Kjen's brok (zalm) 1% van zijn totaal lichaams gewicht en hij weegt nu 11KG
Daar schrik ik toch best van. Waarom voer je je pup maar zo weinig?
smokey
Actief

MissDorien schreef:Ik zou het belonen afbouwen, en dan telkens na elk snoepje in plaats van een volgend snoepje een aai over de bol geven ofzo. Je zult het toch ooit moeten afbouwen.
Verder zou je ook kunnen overwegen eens af te wisselen met een stukje fruit of vlees.

Helaas vind mijn hond het niet fijn om geaaid te worden :oohja: hij doet dan altijd een stap naar achter of draaid zijn koppie weg dus hier zijn we maar mee opgehouden .

We geven hem wel eens een stukje appel of gedroogde kipfilet , lijkt me al een stuk beter dan de snoepjes :)
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

smokey schreef:We hebben meestal een sessie of 5 per dag en we gebruiken daarbij meestal een gram of 15 wat echt niet zo heel veel is , de snoepjes breken we zelfs door 2 of door 3 stukjes .

Maar je bent toch niet elke dag zoveel nieuwe dingen aan het leren dat alles nog beloond moet worden? En bekende dingen zou ik niet zo vaak trainen en alleen nog maar met interval belonen.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik gooi het smorgens voor de hele dag in de weegschaal (jawel) en dan haal ik er idd een handje uit om te gaan trainen ja.. Al heeft Pom nu grotere brokken en is niet zo ideaal, dus ik moet ook even iets anders gaan bedenken
29996D

smokey schreef:
MissDorien schreef:Ik zou het belonen afbouwen, en dan telkens na elk snoepje in plaats van een volgend snoepje een aai over de bol geven ofzo. Je zult het toch ooit moeten afbouwen.

Helaas vind mijn hond het niet fijn om geaaid te worden :oohja: hij doet dan altijd een stap naar achter of draaid zijn koppie weg dus hier zijn we maar mee opgehouden .

We geven hem wel eens een stukje appel of gedroogde kipfilet , lijkt me al een stuk beter dan de snoepjes :)
Alleen stembeloning, dan. Als je straks een volwassen hond hebt wil je toch ook niet continu koekjes bij je moeten hebben? Dat aaien komt nog wel, Joey was daar als puber ook te stoer voor, nu vindt hij het heerlijk :mrgreen:
Van hoeveelheid brokken heb ik geen verstand, maar als hij er goed uitziet en geen honger heeft lijkt met het prima toch? Joe weegt ook meer dan Beuk en krijgt maar de helft van Beuk's portie te eten, en is nog steeds dikker.
smokey
Actief

dagmar88 schreef:

Precies, hier krijgen degenen die voerbeloningen krijgen normaal ook maar flintertjes gedroogd vlees of 1/4e mini frolic.

We geven hem ook gedroogde kipfilet kleine stukjes , en de snoepjes uit emmertje breken we in 2 of 3 stukken wat nog kleiner is dan 1/4e mini frolic.

Ik wist niet dat het zo weinig voer is wat wij geven !

Wat geven jullie voor hoeveelheid aan brok ?
dagmar88
Zeer actief

smokey schreef:
dagmar88 schreef:

We geven hem ook gedroogde kipfilet kleine stukjes , en de snoepjes uit emmertje breken we in 2 of 3 stukken wat nog kleiner is dan 1/4e mini frolic.

Ik wist niet dat het zo weinig voer is wat wij geven !

Wat geven jullie voor hoeveelheid aan brok ?
Je voert geloof ik een brok voor volwassen honden. Gebruik je de aanduiding daar op als richtlijn?
Pups eten volgens mij aan brok zo'n 2.5 tot 5% van hun lichaamsgewicht.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

De hoeveelheid voer klinkt mij als erg weinig in de oren. Maar de hoeveelheid aan trainen klinkt mij dan weer als erg veel (5x per dag, 7 dagen per week?). Heeft de hond nooit een echt vrije dag?

Verder maakt het helemaal niet uit dat een hond geen 'hoofdmaaltijd' heeft. Hier geef ik nooit het voer in een bak, het moet altijd verdiend worden. Hetzij op de wandeling of tijdens trainen, hetzij door speuren in de tuin. Een enkele keer zit krijgt ze het uit een voerbal (bal dus, geen bak).

Dus ik zou gewoon het gewone voer gebruiken thuis. Maar daarbij wel even goed nagaan of de hoeveelheid voer en de hoeveelheid training wel goed zijn voor je hond.
smokey
Actief

MissDorien schreef:
smokey schreef:

Alleen stembeloning, dan. Als je straks een volwassen hond hebt wil je toch ook niet continu koekjes bij je moeten hebben? Dat aaien komt nog wel, Joey was daar als puber ook te stoer voor, nu vindt hij het heerlijk :mrgreen:
Van hoeveelheid brokken heb ik geen verstand, maar als hij er goed uitziet en geen honger heeft lijkt met het prima toch? Joe weegt ook meer dan Beuk en krijgt maar de helft van Beuk's portie te eten, en is nog steeds dikker.
Haha , nou hopelijk vind hij het straks ook lekker om geaaid te worden ! , wat hij wel lekker vind is als mijn vriendin hem op haar schoot tilt en met een ruggenkrabbertje zijn buikje krabt :denken: :E:

Onze trainers zeggen altijd dat we beter snoepjes kunnen gebruiken om het voor hem de moeite waard te maken om te doen wat ik zou willen dat hij moet doen, stembeloning zit hij me echt zo aan te kijken zo van :denken: :D
29996D

smokey schreef:
Haha , nou hopelijk vind hij het straks ook lekker om geaaid te worden ! , wat hij wel lekker vind is als mijn vriendin hem op haar schoot tilt en met een ruggenkrabbertje zijn buikje krabt :denken: :E:

Onze trainers zeggen altijd dat we beter snoepjes kunnen gebruiken om het voor hem de moeite waard te maken om te doen wat ik zou willen dat hij moet doen, stembeloning zit hij me echt zo aan te kijken zo van :denken: :D
Daarom gebruik je dan ook intervalbeloning. Hij weet dan dat hij later toch wel weer een koekje krijgt, alleen weet hij niet precies wanneer. Dat zorgt ervoor dat hij gewoon je opdrachten blijft uitvoeren. Uiteindelijk kun je dat dan nog meer afbouwen, dat hij dus slechts per vijf handelingen ofzo nog een koekje krijgt.
dagmar88
Zeer actief

smokey schreef: Onze trainers zeggen altijd dat we beter snoepjes kunnen gebruiken om het voor hem de moeite waard te maken om te doen wat ik zou willen dat hij moet doen, stembeloning zit hij me echt zo aan te kijken zo van :denken: :D

Je hoeft hem voor de commando's die hij beheerst niet meer iedere keer met eten te belonen. Dan kun je reeksjes gaan doen; dus dat hij pas wat krijgt na bijvoorbeeld twee oefeningen. Ik wissel daarmee af, zodat ze nooit precies weten wanneer de voerbeloning komt.
smokey
Actief

Zamunda schreef:De hoeveelheid voer klinkt mij als erg weinig in de oren. Maar de hoeveelheid aan trainen klinkt mij dan weer als erg veel (5x per dag, 7 dagen per week?). Heeft de hond nooit een echt vrije dag?

Verder maakt het helemaal niet uit dat een hond geen 'hoofdmaaltijd' heeft. Hier geef ik nooit het voer in een bak, het moet altijd verdiend worden. Hetzij op de wandeling of tijdens trainen, hetzij door speuren in de tuin. Een enkele keer zit krijgt ze het uit een voerbal (bal dus, geen bak).

Dus ik zou gewoon het gewone voer gebruiken thuis. Maar daarbij wel even goed nagaan of de hoeveelheid voer en de hoeveelheid training wel goed zijn voor je hond.
Het is een BorderCollie die altijd bezig wilt zijn en 5 keer per dag vind ik zelf niet zoveel .

We trainen dan ongeveer een minuut of 3/5 dus een kwartier/20 minuten per dag.

Een vrije dag is er eigelijk niet , als we hem vrij geven begint hij stout te doen , we hebben helaas geen grote tuin waar hij lekker kan rond neuzen in zijn '' vrije tijd '' :U: :19:

Op de zak brokken staat 1% van totaal lichaams gewicht , dit is inderdaad voor volwassen honden bedoelt.
Eer werd mij wel verteld zowel door de DA als dierenwinkel dat iets meer voeren mag (1.5% ) maar meer slecht kan zijn voor zijn botten/gewrichten vandaar dat ik hier ook een beetje voorzichtig mee ben
Laatst gewijzigd door smokey op 15 jan 2014 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
esenhazel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door esenhazel »

dagmar88 schreef:
smokey schreef: Onze trainers zeggen altijd dat we beter snoepjes kunnen gebruiken om het voor hem de moeite waard te maken om te doen wat ik zou willen dat hij moet doen, stembeloning zit hij me echt zo aan te kijken zo van :denken: :D

Je hoeft hem voor de commando's die hij beheerst niet meer iedere keer met eten te belonen. Dan kun je reeksjes gaan doen; dus dat hij pas wat krijgt na bijvoorbeeld twee oefeningen. Ik wissel daarmee af, zodat ze nooit precies weten wanneer de voerbeloning komt.
hier precies hetzelfde. werkt heel goed :ok:
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
smokey
Actief

MissDorien schreef:
smokey schreef:

Daarom gebruik je dan ook intervalbeloning. Hij weet dan dat hij later toch wel weer een koekje krijgt, alleen weet hij niet precies wanneer. Dat zorgt ervoor dat hij gewoon je opdrachten blijft uitvoeren. Uiteindelijk kun je dat dan nog meer afbouwen, dat hij dus slechts per vijf handelingen ofzo nog een koekje krijgt.

Hoe dom het ook klinkt , ik heb er zelf nooit aan gedacht om te beginnen met intervalbeloningen maar ga hier wel mee beginnen vanaf vandaag!
dagmar88
Zeer actief

smokey schreef: Eer werd mij wel verteld zowel door de DA als dierenwinkel dat iets meer voeren mag (1.5% ) maar meer slecht kan zijn voor zijn botten/gewrichten vandaar dat ik hier ook een beetje voorzichtig mee ben

Je ziet vanzelf wanneer hij te veel aanzet, ik zou me zeker aan die 2.5% gaan houden.
Open er anders nog een topic over of pas je titel aan, krijg je vast meer advies.
Een pup heeft gewoon veel meer bouwstoffen nodig dan een volwassen hond en die krijgt hij niet via zo veel snoep en weinig eten.
Daar zou ik me eerder zorgen om maken.
Mijn pup at aan vers tijdens de groei 8-10% van haar lichaamsgewicht. Heel normaal. Wanneer je brok voert is dat ongeveer de helft.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

smokey schreef:Het is een BorderCollie die altijd bezig wilt zijn en 5 keer per dag vind ik zelf niet zoveel .

Een vrije dag is er eigelijk niet , als we hem vrij geven begint hij stout te doen , we hebben helaas geen grote tuin waar hij lekker kan rond neuzen in zijn '' vrije tijd '' :U: :19:
Het is misschien een border collie, maar volgens mij is hij ook pas 6 maanden. Hoe meer je nu traint, hoe groter deze behoefte is als hij/zij straks ouder is. Op deze manier bezig zijn geeft eigenlijk altijd neurotische borders op oudere leeftijd.

Als hij stout is wanneer hij een dag vrij heeft, kan je hem beter leren wat de regels zijn in huis dan dat je maar weer met hem gaat trainen. Zo leer je hem ook dat niet de hele wereld om zijn behoeftes draait en dat er momenten zijn dat hij zichzelf moet vermaken (met een speeltje, slapen etc.) en dat er momenten zijn dat er gezellig wat met de baas gedaan wordt. Zo wordt het werken met de baas op zich een beloning en geen eis om rustig te zijn.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Eilfy schreef:
smokey schreef:Het is een BorderCollie die altijd bezig wilt zijn en 5 keer per dag vind ik zelf niet zoveel .

Het is misschien een border collie, maar volgens mij is hij ook pas 6 maanden. Hoe meer je nu traint, hoe groter deze behoefte is als hij/zij straks ouder is. Op deze manier bezig zijn geeft eigenlijk altijd neurotische borders op oudere leeftijd.

Als hij stout is wanneer hij een dag vrij heeft, kan je hem beter leren wat de regels zijn in huis dan dat je maar weer met hem gaat trainen. Zo leer je hem ook dat niet de hele wereld om zijn behoeftes draait en dat er momenten zijn dat hij zichzelf moet vermaken (met een speeltje, slapen etc.) en dat er momenten zijn dat er gezellig wat met de baas gedaan wordt. Zo wordt het werken met de baas op zich een beloning en geen eis om rustig te zijn.
Ik was net iets dergelijks aan het typen. Ben het dus helemaal met je eens.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Vanaf haar tweede maand eet mijn hond 15 kilo puppybrokken per maand.
Ongeveer een halve kilo per dag dus.
Dagelijks krijgt ze enkele stukjes gedroogde pens, lever of long.
Nu is ze 8 maanden.
Als ze een jaar is stap ik over op volwassen brokken.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
smokey
Actief

Volgens mij zal het ook schelen welk voer je hebt , kwalitatief goed voer geef je altijd in mindere maten dan minder kwalitatief voer volgens mij ?

Wat jullie dus zeggen is : geef je hond wat meer brokken en laat hem ook eens een vrije dag hebben .

Maar wat moet ik met hem doen op een vrije dag :U:
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

smokey schreef:Volgens mij zal het ook schelen welk voer je hebt , kwalitatief goed voer geef je altijd in mindere maten dan minder kwalitatief voer volgens mij ?

Wat jullie dus zeggen is : geef je hond wat meer brokken en laat hem ook eens een vrije dag hebben .

spelen en wandelen?
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sanchis »

Op die leeftijd is 'trainen' toch ook gewoon een soort gestructureerd spelen!!

Ik vind het niet gek hoor, om vaak per dag een paar minuten te pakken om met je hondje te trainen
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
dagmar88
Zeer actief

smokey schreef:Volgens mij zal het ook schelen welk voer je hebt , kwalitatief goed voer geef je altijd in mindere maten dan minder kwalitatief voer volgens mij ?

Dat kan schelen, maar niet zo veel.

Spelen, wandelen, denkspelletjes, later een stukje naast de fiets. Je hoeft toch niet constant te trainen om een hond geestelijk en lichamelijk voldaan te krijgen.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Over het voer: wat je voert maakt niet uit. Er zijn honden die het fantastisch doen op brokken van de Aldi. Ik kijk zelf altijd naar de hond, voelen naar de ribben, rug en heupbeenderen. Ik houd Oryn graag schraal en dat betekent regelmatig voelen en voerhoeveelheid aanpassen. Vaak niet drastisch maar wel blijven denken (en kijken en voelen)

Over een vrije dag: hier is een vrije dag alles behalve trainen, dus alles behalve het aanleren, perfectioneren of herhalen van commando's die hij kent. Kan variëren van echt helemaal niks tot een lekkere actieve wandeling en alles er tussenin.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
smokey
Actief

Eilfy schreef:

Over het voer: wat je voert maakt niet uit. Er zijn honden die het fantastisch doen op brokken van de Aldi. Ik kijk zelf altijd naar de hond, voelen naar de ribben, rug en heupbeenderen. Ik houd Oryn graag schraal en dat betekent regelmatig voelen en voerhoeveelheid aanpassen. Vaak niet drastisch maar wel blijven denken (en kijken en voelen)

Over een vrije dag: hier is een vrije dag alles behalve trainen, dus alles behalve het aanleren, perfectioneren of herhalen van commando's die hij kent. Kan variëren van echt helemaal niks tot een lekkere actieve wandeling en alles er tussenin.
Een heel vrije dag is hier niet haalbaar denk ik zo , Tijdens een actieve wandeling ben ik toch bezig hem niet te laten trekken wat hij natuurlijk nu nog veel doet ... :scratch:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”