O, ik ben reuze van het omkopen van de levende have in mijn huis. Honden, katten, kinderen... allemaal worden ze omgekocht. En als dat niet helpt: chantage is een goede tweede keuze.
Na twee wandelingen ('s ochtends en 's avonds) krijgen ze sowieso hun eten. Dus je wilt niet weten in wat voor tempo ze hun behoefte doen en naar huis racen. Zelfs die ouwe mutsen zetten de sokken erin. Bij het laatste rondje 's avonds krijgen ze een bruine boterham en, net als bij Rita van Renée, zitten ze al in de keuken voor ik mijn jas aan de kapstok heb gehangen.
En verder krijgen ze van mij altijd iets lekkers als ik koffie drink. En ik drink véél koffie. En krijgen ze iets lekkers als ik zelf een snaaibui krijg want ik krijg een acuut schuldgevoel als ik iets eet en ik zie 5 paar hongerige oogjes op mij gericht (zoonlief heeft ook prachtige bruine kijkers).
En ze krijgen wat lekkers als ik zin heb om ze iets te geven. Of zoonlief heeft zin om ze iets te geven. Zomaar omdat de zon schijnt en dat moet worden gevierd. Of omdat het regent en dan hebben we allemaal troost nodig.
Of omdat ik ze lief vind. En dat vind ik ze meestal wel.
En als ze niet lief zijn, ga ik over in de chantage-modus: 'Als je niet luistert, krijg je helemaal NIKS lekkers.'
Aangezien ze het woord 'lekkers' prima verstaan, gaan ze zich direct goed gedragen.