Ik ben op zoek naar een "ideaal" leeftijd-gewicht schema van een border collie , iemand enige idee of dit bestaat
Ons kindje is nu 6 maanden oud en weegt 11 KG en is 48 cm hoog.
Moderator: moderatorteam

Naar mijn idee komt dat niet zo nauw. Je kunt ook het gedrag als graadmeter gebruiken. Ik laat mijn honden twee keer per dag onbeperkt eten. Bij Scott deed ik dat als pup ook al. Pas als ze te dik zouden worden, dan gaan er hier porties afgemeten worden. Nadat ze hun bak verlaten, zet ik hem weg.smokey schreef: Ik heb namelijk altijd een beetje moeilijkheden met het zien of een hond te licht goed op gewicht of te zwaar is![]()
In feite bepaalde Kay hier zelf ook altijd het voer. Maar als wij hem te veel gaven, dan wilde hij niet eten. We hebben moeten zoeken naar een juiste hoeveelheid waardoor hij met regelmaat ging eten, want zijn gewicht werd wel erg wisselvallig met uitschieters naar een veel te laag gewicht (nooit naar te hoog). Als hij dan weer eens dagen niet at raakte zijn maag en darmen ook van slag en werd beroerd en wilde dan helemaal niet meer eten en ja ik heb hem wel een dwanggevoerd, omdat ik een heel akelig geluid in de darmen hoorde (en we zaten in een zeer afgelegen gebied in Frankrijk op dat moment), wat ik niet herkende. Gelukkig was mijn gevoel toen heel goed geweest (ben niet zo snel van dwangvoeren of snel in de stress) en herstelde hij zich toen snel en kon ook weer normaal eten.Sanchis schreef:Naar mijn idee komt dat niet zo nauw. Je kunt ook het gedrag als graadmeter gebruiken. Ik laat mijn honden twee keer per dag onbeperkt eten. Bij Scott deed ik dat als pup ook al. Pas als ze te dik zouden worden, dan gaan er hier porties afgemeten worden. Nadat ze hun bak verlaten, zet ik hem weg.smokey schreef: Ik heb namelijk altijd een beetje moeilijkheden met het zien of een hond te licht goed op gewicht of te zwaar is![]()
Op deze manier heb ik twee prachtige collies die dankzij hun energieke karakter en middelmatige eetlust zelf kunnen bepalen hoeveel ze nodig hebben. Ashley, ook een BC, heeft de neiging om toch wat te mager te worden, maar die voeren we nog wel eens bij met extra aantrekkelijke hapjes tussendoor.
Natuurlijk zullen er ook BC's zijn die neigen zich te overeten maar met de richtlijnen van de voerfabrikant in het oog, kun je dat wel herkennen.